امروز :جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ساعت : ۲۰:۰۱:۲۹

پایگاه خبری تحلیلی راه ملت
اولین و تنها رسانه کاملا دانشجویی استان کهگیلویه وبویراحمد

اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل

مردم«سمغان» از روستا رانده و از شهر مانده اند

سمغان در یک کیلومتری شهرستان کهگیلویه همچنان معلق بین شهر و روستا قرار گرفته است.

به گزارش راه ملت- منطقه کهگیلویه و بویراحمد با توجه به گذشت ۳۶ سال از انقلاب شکوهمند پیروزی انقلاب اسلامی ایران و بهره‌مندی تمام شهرها و روستاها حتی در دورترین مناطق، خدمات این نظام برهیچ کس پوشیده نیست.

اما متاسفانه نقطه ای از شهرستان کهگیلویه در یک کیلومتری این شهرستان فاقد هرگونه امکانات ابتدایی بغرنج ترین روزها را سپری می‌کند، بخشی که در سایه بی توجهی مسئولان بین روستا و شهر قرار گرفته و فاقد هرگونه خدمات شهری و مورد بی مهری مسئولان است.

واقع شدن سمغان بین محدوه شهر و روستا بزرگترین مشکل برای اهالی سمغان به وجود آورده که طبق ضوابط  شهری در صورت الحاق به شهر باید شهرداری کلیه خدمات شهری را به آن ارائه کند.

عدم امکانات شهری در سمغان از جمله تامین آب شرب، راه ارتباطی مناسب، امکانات رفاهی و بهداشتی و استفاده از خط تلفن و اینترنت از جمله عواملی است که نشانگر بی توجهی مسئولان را می‌رساند و متاسفانه بلاتکلیفی در ارائه خدمات به مردم  سمغان به دلیل عدم رعایت بهداشت سلامت آن ها را به خطر انداخته است.

فاصله تنها یک کیلومتری سمغان با شهر دهدشت، مرکز شهرستان کهگیلویه نیز تاکنون موجب نشده که متولیان امر برای رفع مشکلاتشان آستین همتی بالا بزنند و مسئولان با شانه خالی کردن و وعده های بی اساس توپ را در زمین دیگری می اندازند و دلخوش ریاست های چند روزه خود مردم روستای سمغان را به فراموشی سپرده اند.

شهناز دستگشاده یکی از ساکنان سمغان در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه سمغان تنها در یک کیلومتری دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه واقع شده وضعیت بهداشتی در این نقطه را نگران کننده خواند و افزود: فضولات حیوانی و انباشته شدن زباله ها در سمغان خطرات جدی را برای مردم به وجود آورده است.

وی نبود سیل بند را اساسی ترین مشکل مردم عنوان و با بیان اینکه در زمستان راههای ارتباطی به کلی مسدود می شوند، گفت: متاسفانه طی سالهای اخیر به دلیل بارندگی زیاد و نبود سیل بند یک پسر بچه ای به زیر پل سقوط و جان خود را از دست داد.

هیبت‌الله دسترس از دیگر اهالی سمغان ضمن ابراز نگرانی از نبود آب شرب در  سمغان گفت:  مدت ۱۰ روز است که آب این روستا قطع شده و هیچ گونه آب برای استفاده آشامیدنی نداریم و  برای تهیه آب مجبور هستیم به شهر رفته و با بشکه آب مورد نیاز خود را تهیه کنیم.

وی با توجه به فصل گرما و نیاز شدید مردم به آب خواستار رسیدگی مسئولان متولی در این راستا  شد و با اینکه امروزه دیگر در هیچ نقطه ای از دنیا مشکل ارتباطی خطوط تلفن وجود ندارد، نبود خط تلفن و اینترنت را از مهم ترین مشکلات سمغان عنوان کرد و گفت: شایسته نیست مردمی که در بدترین شرایط پایبند به اهداف نظام هستند از ابتدایی ترین امکانات بی بهره باشند.

دسترس عدم روشنایی در ورودی، انباشته شدن زباله در ورودی‌های و عدم نامگذاری کوچه ها را از جمله معضلات و مشکلات دیگر سمغان عنوان کرد.

وی تصریح کرد: چندین مرتبه وضعیت موجود را به فرمانداری کهگیلویه و شهرداری دهدشت برای کمک به دفع بهداشتی زباله ها و دیگر موارد ذکر شده گزارش کرده ایم اما تاکنون پاسخی از سوی مسئولان دریافت نکرده ایم.

شرمت الله حسینی پرور،بخشدار مرکزی کهگیلویه در گفت و گو با خبرنگار ایسنا روستای سمغان را جزو محدوده شهر دهدشت عنوان و افزود: طرح توجیهی الحاق به شهر ارائه شده و خدمات رسانی به شهر باید از طریق شهرداری صورت گیرد.

وی مشکل جاده ارتباطی، نبود آب آشامیدنی و خدمات بهداشتی و رفاهی را از جمله مشکلات سمغان عنوان کرد.

بخشدار مرکزی کهگیلویه تصریح کرد: تامین آب با آبفای روستایی و توزیع آب با آبفای شهری است.

وی نبود سیل بند را از دیگر مشکلات سمغان عنوان و با بیان اینکه برای رفع این مشکل به اعتبار نیاز هست گفت: باید از محل حوادث مبلغی برای رفع این مشکل اختصاص داده شود.

حسینی پرور با توجه به عدم کوتاهی شهرداری در خدمات به سمغان ادامه داد: طرح هادی توسط بنیاد مسکن در سمغان اجرا شده است.

بخشدار مرکزی کهگیلویه با توجه به سهل انگار نهادهای متولی در خصوص قطعی مکرر آب سمغان، اختلاف میان آبفای شهری و روستایی را باعث قطعی آب عنوان و افزود: پیگیر هستیم که انشعاب آب برای سمغان بگیریم تا مشکل کم آبی رفع شود.

جواد تخشا، شهردار دهدشت در گفت و گو با خبرنگار ایسنا ضمن تکذیب کردن صحبت های بخشدار در خصوص الحاق بودن سمغان به دهدشت، محدوده دهدشت را تا جنب اداره امور عشایر عنوان کرد و گفت: اگر سمغان در شورای برنامه ریزی استان مصوب شود که به صورت شهرک منفصله از شهر(به علت فضای خالی زمین های کشاورزی)شهرداری ملزم به ارائه خدمات به روستاهای مسکونی است.

وی بیان کرد: در حال حاضر شهرداری دو بار در طول هفته به وسیله یک دستگاه تراکتور اجاره ای نسبت به جمع آوری و حمل زباله روستای سمغان اقدام می کند.

شهردار دهدشت عنوان کرد: ایراد وارده بر این موضوع این است که سمغان از لحاظ رای دادن به شورای شهر جزو شهر محسوب می شود اما از لحاظ بهسازی و طرح هادی روستا زیر نظر بنیاد مسکن اداره می شود.

وی تصریح کرد: ملاک پیوستگی کالبدی سمغان به شهر، جمعیت نیست بلکه تصویب موضوع به عنوان یک واحد منفصله حوزه استحفاظی است که می تواند پس از طی مراحل قانونی توسط شهرداری ارائه خدمات شود.

تخشا با بیان اینکه روستاهای حومه شهری دارای کد خاصی هستند، روستای سمغان را فاقد چنین کدی دانست و خاطرنشان کرد: سمغان ترجیحا جزو جمعیت شهری محاسبه می شود و تنها با مصوبه شورای برنامه ریزی استان این موضوع به صورت نسبی و شهرک منفصله از شهر اما ارائه خدمات توسط شهرداری انجام می گیرد.

شهردار دهدشت یادآور شد: مشارکت مردم سمغان می تواند در این تعامل و همکاری دخیل باشد که متاسفانه تاکنون این موضوع مشارکت به نتیجه نرسیده است.

ولی جفتا، رئیس آب و فاضلاب روستایی کهگیلویه در گفت و گو با ایسنا  افزود: به دلیل اینکه سمغان فاقد کد روستایی است اعتباری برای آن در نظر گرفته نمی شود.

وی تعداد مشترکین روستای سمغان را ۴۷۳ مشترک عنوان و تصریح کرد: با توجه به اینکه سمغان کد روستایی ندارد اما به نام روستا آب به آن می دهیم.

مصرف آب در این ایام را بالا دانست و با بیان اینکه مردم سمغان قریب به اتفاق مخزن ذخیره آب ندارند، گفت: برخی مواقع که آب قطع شود ناراحتی و نگرانی برای آن ها پیش می آید.

جفتا اختلاف میان آبفای شهری و روستایی در راستای قطعی آب سمغان را رد کرد و  ادامه داد: قطعی چند روزه آب روستای سمغان به دلیل شکستگی لوله ها توسط افراد مغرض بود.

وی با بیان اینکه قطر این لوله ها سه اینچ بوده و  اختصاص به ۳۰ سال قبل دارند، گفت: این لوله ها دیگر جوابگو نیستند و باید تعویض شوند که نیاز به اعتبار دارند و اعتباری برای تعویض آن ها نداریم.

جفتا اضافه کرد: حدود دو کیلومتر خط انتقال طی سال جاری برای سمغان اجرا شده اما چون کد روستایی ندارد در قالب مجتمع آب رسانی خواهد شد.

سعید درخشیان، رئیس بنیاد مسکن کهگیلویه در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه لازمه روستا بودن داشتن دهیار است گفت: به لحاظ تقسیمات کشوری و آمار جمعیتی سمغان یک محله از طرح جامعه شهر دهدشت است و معیار دهیار بودن برای آن تعریف نشده است.

وی بیان کرد: سمغان تا قبل از سال ۸۴ جزو روستاهای شهرستان کهگیلویه بود که اداره بنیاد مسکن کهگیلویه به عنوان متولی در راستای اجرای طرح هادی در سمغان نقش آفرینی می کرد.

درخشیان با بیان اینکه از سال ۸۵ تاکنون سمغان به دهدشت متصل شده است، خاطرنشان کرد: تا هنگامی که شهرداری ارائه خدمات سمغان را به عهده نگیرد اداره بنیاد مسکن همچنان در ارائه خدمات به این محله کوتاهی نخواهد کرد.

رئیس بنیاد مسکن کهگیلویه بهسازی سیل بند در سمغان را نیازمند اعتبار و در حیطه ستاد حوادث فرمانداری کهگیلویه دانست.

وی سمغان را نقطه ای مهاجرپذیر از شهرستان کهگیلویه عنوان و با بیان اینکه قریب به ۳۶۵ روستا در این شهرستان وجود دارد، گفت: سمغان درنقشه روستاهای این شهرستان جایی ندارد.

نادر صفاری، رییس آبفای شهری کهگیلویه سمغان را جزو مشترکان روستایی دانست و با بیان اینکه آبفای روستایی ۸۰ میلیون به آبفای شهری بدهکار است، گفت:  ما هیچ وقت به خاطر مطالبات آب سمغان را قطع نکرده ایم و اگر بخواهیم قطع کنیم با مکاتبه و هماهنگی قبلی با فرماندار و آبفای روستایی این کار را انجام خواهیم داد.

وی ادامه داد: قطعی چند روزه آب سمغان به خاطر شکستگی لوله توسط چوپانان برای دام هایشان بود.

همچنین سید کرامت الله کریمی، فرماندار شهرستان کهگیلویه در گفت و گو با خبرنگار ایسنا سمغان را متصل به شهر دهدشت، مرکز شهرستان کهگیلویه دانست و گفت: این الحاق هنوز در شورای برنامه ریزی استان به تصویب نرسیده است.

به گزارش راه ملت؛ با توجه به یک کیلومتری سمغان با دهدشت، مرکز شهرستان کهگیلویه و سردرگمی این نقطه توسط مسئولان و با انداختن توپ در زمین همدیگر، می‌طلبد مسئولان شهرستانی و استانی بخصوص فرماندار این شهرستان در یک نشستی این مشکل را مورد بررسی قرار داده و برای همیشه این نقطه کور را برای مردم روشن کند.

گزارش و عکس از: سیده مریم پیروزان

دبیر بخش خبری شهرستان کهگیلویه پورتال خبری راه ملت

۱ ۲ ۳ ۴ ۵ ۶ ۷ ۸ ۹ ۱۰ ۱۱ ۱۲ ۱۴

۱۳

منتشر شده در :2015/06/06 - 11:06|شناسه خبر: 10448 890 بازدید
گزارش خطا:

اخبار و سوژه های خبری خود را برای راه ملت ارسال کنید:

صفحه ارسال خبر - یادداشت

ایمیل گروه خبری راه ملت: [email protected]

تماس مستقیم : 09120139712

نظرات

ارسال نظر جدید

  • آخرین اخبار

آخرین اخبار استان

حمایت می کنیم


ساخت انواع وبسایت
بالای صفحه