امروز :سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ساعت : ۱۰:۱۱:۴۱

پایگاه خبری تحلیلی راه ملت
اولین و تنها رسانه کاملا دانشجویی استان کهگیلویه وبویراحمد

اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل

از اعتیاد دختران ۱۵ ساله به شیشه تا افزایش دوبرابری نرخ اعتیاد دانش آموزان در مدت یک سال!

افزایش دوبرابری مصرف‌شیشه در بین دانش‌آموزان
محمد زید‌وند امروز در همایش پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی با رویکرد مدرسه‌محور گفت: تا زمانی‌که آسیب‌های اجتماعی را به خوبی نشناسیم و آنها را به درستی واکاوی نکنیم، قادر نخواهیم بود آن را درمان کنیم.

کاهش سن اعتیاد دختران به ۱۵ تا ۱۹ سال
محمد زید‌وند امروز در همایش پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی با رویکرد مدرسه‌ محور در استان مرکزی گفت:  ۷۰ الی ۸۰ هزارنفر از دانش آموزان در کشور شیشه مصرف می‌کنند، اضافه کرد: سن اعتیاد در بین دختران به ۱۵ الی ۱۹ سال کاهش پیدا کرده است. سه دلیل لذت‌طلبی،‌ کنجکاوی و تفریح و سرگرمی‌های گروهی باعث گرایش دانش‌آموزان به سمت موادمخدر می‌شود. ۵۵درصد از والدین بعد از پنج سال متوجه اعتیاد فرزند خود می‌شوند، چراکه موادمخدر صنعتی برخلاف مواد سنتی، فرد را بشاش و شاداب کرده و و والدین را گمراه می‌کند.

زیدوند با اشاره به روش ارتباط گیری با دانش‌آموزان تصریح کرد: صحبت با فرزندان، مسئولیت و مشورت دادن به آنان و پرهیز از سرکوفت زدن می‌تواند در پیشگیری از اعتیاد بسیار مؤثر باشند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان مرکزی، پرخاشگری، عدم تمایل به رفتن به مدرسه، وعده‌های غذایی نامنظم، کسب نمرات ضعیف در دروس، و افزایش یا کاهش خواب را از برخی از علائم مصرف روانگردان‌ها ذکر کرد. ۳۰درصد از دانش‌آموزان استان‌های اصفهان، تهران و زنجان دارای اعتیاد به بازی‌های رایانه‌ای هستند. در استان در مجموع ۲۵ هزار نفر دارای اعتیاد هستند، یعنی در واقع حدود ۲۵۰ هزار نفردر استان با این موضوع درگیر هستند.

این مقام مسئول، انسجام کم بین اعضای خانواده، نظارت و سخت‌گیری ناکافی، آزادی بیش از حد و بدون مدیریت، اعتقادات سست مذهبی، کم اهمیتی به تربیت فرزندان، جدایی والدین، تغییر رفتار پدر و اعتیاد والدین را از جمله عوامل تسهیل کننده اعتیاد در دانش‌آموزان عنوان کرد.مبارزه با موادمخدر یک مقوله تک‌بعدی نیست و همه نهادها باید در این عرصه ورود پیدا کنند. باید مردم، مسئولین و جامعه نسبت به مواد مخدر حساس شوند و مشارکت‌های مردمی در این راه افزایش یابد.

کاهش سن سوءمصرف مواد در کشور به ۱۲ الی ۱۹ سال
در بخش دیگری از این گردهمایی، دکتر رضا ترابی کارشناس کاهش تقاضای سوءمصرف مواد مخدر و از اساتید دانشگاه‌ نیز نحوه پیشگیری از اعتیاد در محیط مدرسه را تشریح کرد.سن سوءمصرف مواد در کشور به ۱۲ الی ۱۹ سال کاهش پیدا کرده است.

ترابی با بیان اینکه ۲۵۰ کلینیک درمان اعتیاد در سطح استان وجود دارد، ‌افزود: با این حال اقدامات انجام شده در پیشگیری و درمان موثر واقع نشده‌اند و آمار بالای شهدای موادمخدر نیز حاکی از این واقعیت است.سالانه ۲۵ هزار لیتر الکل و مشروبات الکی وارد کشور می‌شود.دانش کافی در این حوزه وجود ندارد و برخورد احساسی در گردهمایی‌ها مشکل‌گشا نیست.

این کارشناس اجتماعی با بیان اینکه محیط مدرسه نیز می‌تواند باعث اعتیاد شود، ‌افزود: مردود شدن متوالی، فرار از مدرسه و تعلیق، فضای ناسالم منفی و نامنظم مدرسه، انتظارات پایین مسئولین مدرسه، عدم تعریف قوانین و ضوابط، ترک تحصیل، فقدان درگیری دانش‌آموز با فعالیت‌های فوق برنامه می‌توانند در ایجاد این مسئله تأثیرگذار باشند.

وی با بیان اینکه کارشناسان بر وجود اعتیاد دانش‌آموزی اصرار می‌کنند اما آموزش و پرورش انکار می‌کند، افزود: سیستم آموزشی باید اصول جهانی را جهت پیشگیری از اعتیاد در صدر برمانه های خود قرار دهد.و یکی از این اصول را توجه به مداخلات دبستانی عنوان میکنم و  بهترین سن برای آموزش و پیشگیری از اعتیاد، سنین پیش‌دبستانی و دبستانی است.ضعف آموزش مدرسین در خصوص شیوه‌های مدیریت کلاس است و مدرسین به جای آموززش‌های تئوری، باید تجارب خود در مدیریت کلاس را در اختیار یکدیگر قرار دهند، همچنین باید از شیوه‌های تعاملی استفاده کنند.

این کارشناس کاهش تقاضای سوءمصرف مواد مخدر نقش معلمین در حوزه پیشگیری را بسیار پررنگ دانست و انواع مداخلات مدرسه‌محور را شامل مداخلات همگانی، انتخابی و موردی ذکر کرد.

شیشه جایگزین ریتالین
ظرف مدت یکسال، مصرف شیشه در بین دانش‌آموزان تا دو برابر افزایش پیدا کرده و شیشه به دلیل انرژی‌زا بودن و برخی ویژگی‌های دیگر جایگزین ریتالین شده است. از آنجاکه یکی از ویژگی‌های مواد روانگردان افزایش میل جنسی است، این مواد موجب ماراتن جنسی شده و موج سوم شیوع ایدز و رفتارهای پرخطر ناشی از مصرف را باعث شده‌ اند.

وی با ام‌الفساد و ام‌الجرایم خواندن موادمخدر، اظهار کرد: ۲۳درصد از خشونت‌ها در کشور، ۵۵درصد از طلاق‌ها، ۶۵درصد از همسرآزاری‌ها، ۶۸درصد از ابتلای ایدز، ۲۵درصد از قتل‌ها، ۴۰درصد از سرقت‌ها، و ۶۴درصد از زندانیان ریشه در گرایش به موادمخدر دارند. ۱۳میلیون دانش‌آموز در کشور وجود دارد، براساس نتایج مطالعات شیوع‌شناسی در سال ۷۱، میزان اعتیاد دانش‌آموزان از مقطع سوم راهنمایی تا پیش‌دانشگاهی نیم درصد بوده است که این عدد در سال ۹۰ یه یک درصد افزایش یافته است.

منتشر شده در :2015/06/29 - 02:06|شناسه خبر: 11419 804 بازدید
گزارش خطا:

اخبار و سوژه های خبری خود را برای راه ملت ارسال کنید:

صفحه ارسال خبر - یادداشت

ایمیل گروه خبری راه ملت: [email protected]

تماس مستقیم : 09120139712

نظرات

ارسال نظر جدید

  • آخرین اخبار

آخرین اخبار استان

حمایت می کنیم


ساخت انواع وبسایت
بالای صفحه