امروز :پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ساعت : ۱۴:۱۰:۳۹

پایگاه خبری تحلیلی راه ملت
اولین و تنها رسانه کاملا دانشجویی استان کهگیلویه وبویراحمد

اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل

نزدیک به ۵۰ درصد دامهای کهگیلویه وبویر احمد مبتلا به تب مالت هستند/ گوشت مورد نظر خود را از مراکز معتبر خریداری کنید

رئیس دامپزشکی بویراحمد با تاکید بر اینکه بیماری تب مالت در کهگیلویه و بویراحمد بیداد می‌کند، گفت: قریب به ۵۰ درصد دام‌ها مبتلا به این بیماری هستند که عشایر از این وضعیت رنج و درد فراوانی را متحمل می‌شوند.

راه ملت، رئیس دامپزشکی شهرستان بویراحمد با بیان اینکه باید توجه به بیماری‌های ویروسی و مقابله با آنها در دستور کار قرار گیرد، گفت: از مشکلات و معضلات در شهرستان بحث ویروس وی.اچ.اس بوده که کارگاه‌های پرورش ماهی را تعطیل کرده است.

سید مختار رجایی‌فر، با اشاره به اعتبارات توزیع شده در حوزه دامپزشکی شهرستان بویراحمد با تاکید بر اینکه  اول از هر کاری باید امنیت اجتماعی تامین شود بعد امنیت غذایی اظهار کرد: نمی‌توان به ویروس و باکتری گفت که پشت جاده بمانید تا اعتبار جذب کنیم.

وی از دیگر بیماری‌های خطرناک را آنفلوآنزا و تب کریمه کنگو عنوان کرد و گفت: تب مالت یا بروسلوز از بیماری‌های واگیردار مشترک بین انسان و دام است که معمولاً از حیوان به انسان منتقل شده و بیماری از انسان به انسان قابل سرایت نیست.

رجایی‌فر در ادامه با اشاره به بیماری تب کریمه کنگو بیان کرد: این بیماری در حیوانات اهلی هیچ گونه علایم مشخص ندارد و خطر انتقال بیماری در انسان از طریق ذبح حیوان آلوده یا به دنبال تماس با پوست یا لاشه حیوان در یک دوره کوتاه وجود دارد.

این مسئول علایم بیماری تب کنگو را سردرد شدید، تب و لرز، خستگی و درد عضلانی، پرخونی در صورت، استفراغ، احساس سرما و دردهای بالای معده عنوان کرد.

رئیس دامپزشکی شهرستان بویراحمد اذعان کرد: از عموم مردم تقاضا می‌شود تا گوشت مورد نیاز خود را از کشتارگاه‌ها و مراکز معتبر خریداری کنند تا خدای ناکرده به بیماری مبتلا نشوند.

وی با بیان اینکه بیماری‌ها امنیت جامعه را از بین می‌برند، اذعان کرد: انتظار می‌رود مسئولان ارشد استانی و شهرستانی در بحث پوشش بیماری‌ها توجه ویژه‌ای به دامپزشکی داشته باشند، چراکه اعتبارات کنونی جوابگو نبوده و حتی پول سرنگ هم نمی‌شود.

رجایی‌فر اشاره‌ای به بیماری تب مالت و راه‌های مقابله با آن کرد و گفت: تب مالت یکی از مهم‌ترین بیماری‌های مشترک انسان و دام بوده که مخزن این بیماری در پستاندارانی مانند بز، گوسفند و شتر قرار دارد.

رئیس دامپزشکی بویراحمد عامل این بیماری را باکتری بروسلا عنوان کرد و افزود: میکروب این بیماری قابلیت انتقال خوراکی، پوستی و تنفسی را داراست و در صورت مصرف شیر و دیگر فرآورده‌های دامی غیرپاستوریزه و نجوشیده و همچنین مصرف مواد غذایی مانند جگر نیم‌پز احتمال انتقال گوارشی این بیماری وجود دارد این بیماری همچنین می‌تواند از زخم‌های پوستی و تماس با ترشحات دام آلوده منتقل شود.

رجایی‌فر تب و لرز و تعریق شبانه، درد مبهم عضلات و مفاصل، احساس ناخوشایند کمردرد، ضعف و بی‌حالی را از جمله علائم بالینی تب مالت عنوان کرد.

این مسئول با تاکید بر اینکه تب مالت در کهگیلویه و بویراحمد بیداد می‌کند و قریب به ۵۰ درصد دام‌ها مبتلا به این بیماری هستند، گفت: عشایر ما از وضعیت کنونی رنج می‌برند و باید چاره‌ای اساسی اندیشیده شود و میزان اعتبارات در این حوزه را برای مقابله با این بیماری افزایش دهند.

رئیس دامپزشکی بویراحمد با بیان اینکه بیماری تب مالت به دلیل دارا بودن طیف وسیعی از علائم به بیماری هزار چهره معروف است، اذعان کرد: دام‌های مبتلا به بیماری تب مالت باید ۶ ماه تحت مداوای دامپزشک باشند که این امر هزینه‌های زیادی را در پی خواهد داشت.

رجایی‌فر تاکید کرد: همه ما در معرض خطر هستیم از این‌رو باید توجه ویژه‌ای به حوزه دامپزشکی شود تا بتوان با بیماری‌های مشترک بین دام و انسان مقابله کرد.

منبع: فارس

 

منتشر شده در :2015/07/11 - 08:07|شناسه خبر: 12057 732 بازدید
گزارش خطا:

اخبار و سوژه های خبری خود را برای راه ملت ارسال کنید:

صفحه ارسال خبر - یادداشت

ایمیل گروه خبری راه ملت: [email protected]

تماس مستقیم : 09120139712

نظرات

ارسال نظر جدید

  • آخرین اخبار

آخرین اخبار استان

حمایت می کنیم


ساخت انواع وبسایت
بالای صفحه