امروز :پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ساعت : ۱۱:۱۳:۱۳

پایگاه خبری تحلیلی راه ملت
اولین و تنها رسانه کاملا دانشجویی استان کهگیلویه وبویراحمد

اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل

توصیه “مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه وبویراحمد” به دامداران استان / واکسیناسیون دو میلیون واحد دامی علیه بیماری تب مالت

وی با بیان اینکه مشکل حادی در خصوص تب مالت در استان وجود ندارد تصریح کرد: برای پیشگیری از این بیماری طرح واکسناسیون دام علیه تب مالت در استان به اجرا درآمده است.

راه ملت، به نقل از پانا، مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه وبویراحمد، جوشاندن به موقع شیر و دفن بهداشتی جنین سقط شده دام را از مهمترین راهکارهای مبارزه با کاهش خطر تب مالت دانست و افزود: دامداران باید جنین سقط شده دام را بصورت بهداشتی معدوم کنند

دکتر عبدالله بهمنش گفت : اقدام برخی دامداران در خوراندن جنین سقط شده دام آلوده به تب مالت به سگ ها را یک امر غیربهداشتی و خطرناک دانست و افزود: یکی از راههای انتشار این بیماری مشترک دام و انسان از طریق سگ صورت می گیرد.

این مسئول توصیه کرد: برای ایمن سازی خطر انتقال این بیماری ازطریق سگ های دامدارای ها، خانوارهای دامدار جنین های سقط شده دام را بدون دست زدن مستقیم به جنین بلافاصله در خاک معدوم کنند.

وی بیان کرد: با رعایت موازین بهداشتی، بهداشت فردی، توجه به جوشاندن به موقع و کافی شیر بلافاصله پس از دوشیدن آن از دام از جمله دیگر مراقبتهای ویژه ای است که خطر تب مالت را برای انسان به صورت چشمگیر کاهش می دهد.

دکتر بهمنش تصریح کرد: تب مالت یک بیماری مشترک بین دام و انسان است اما با رعایت اصول صحیح بهداشتی و نیز توجه به بهداشت دام و تهیه بهداشتی فرآورده های دامی از مخاطره سرایت این بیماری به انسان کاسته می شود.

وی خارج نکردن دامهای آلوده به تب مالت از گله از سوی دامداران را یکی از مشکلات شیوع بیشتر این بیماری دانست و افزود: دامی که براساس تشخیص دامپزشک مبتلا به تب مالت است باید از دامهای سالم جدا و کشتار شود اما برخی دامداران دراین زمینه به موقع اقدام نمی کنند.

وی گفت: دامهای مبتلا به برخی بیماری از جمله سل و تب مالت باید در کشتارگاهها پس از دیگر دامهای سالم ذبح شوند و پس از شتشوی ۲۴ساعت در سردخانه مخصوص نگهداری و سپس استفاده از گوشت آن هیچگونه مشکل بهداشتی نخواهد داشت.

دکتربهمنش از آغاز طرح واکسناسیون دام کهگیلویه وبویراحمد علیه تب مالت خبر داد و افزود: برخی کانون ها و مناطق دارای سابقه تب مالت در اولویت اجرای این طرح است.

مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه وبویراحمد اظهار کرد: درصورت حمایت، واکسناسیون دو میلیون واحد دامی استان علیه بیماری تب مالت در برنامه این اداره کل قرار دارد.

وی با بیان اینکه مشکل حادی در خصوص تب مالت در استان وجود ندارد تصریح کرد: برای پیشگیری از این بیماری طرح واکسناسیون دام علیه تب مالت در استان به اجرا درآمده است.

منتشر شده در :2015/07/12 - 01:07|شناسه خبر: 12119 807 بازدید
گزارش خطا:

اخبار و سوژه های خبری خود را برای راه ملت ارسال کنید:

صفحه ارسال خبر - یادداشت

ایمیل گروه خبری راه ملت: [email protected]

تماس مستقیم : 09120139712

نظرات

ارسال نظر جدید

  • آخرین اخبار

آخرین اخبار استان

حمایت می کنیم


ساخت انواع وبسایت
بالای صفحه