امروز :جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ساعت : ۱۳:۰۷:۲۶

پایگاه خبری تحلیلی راه ملت
اولین و تنها رسانه کاملا دانشجویی استان کهگیلویه وبویراحمد

اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل

طولانی ترین مذاکرات هسته ای تاریخ پایان یافت/ متن انگلیسی توافق در ۱۵۹ صفحه منتشر شد + متن کاملpdf

راه ملت، مذاکرات سخت و نفس‌گیر هسته‌ای ۱۳ ساله در دور آخر خود پس از ۱۸ روز که طولانی‌ترین مذاکرات بین‌المللی در طول تاریخ به شمار می‌رود پایان یافت. دور پایانی مذاکرات هسته‌ای از ششم تیرماه آغاز و با تمدید دو نوبت پس از ضرب‌الاجل ۱۰ تیر سرانجام روز سه‌شنبه پس از ۱۸ روز بحث […]

راه ملت، مذاکرات سخت و نفس‌گیر هسته‌ای ۱۳ ساله در دور آخر خود پس از ۱۸ روز که طولانی‌ترین مذاکرات بین‌المللی در طول تاریخ به شمار می‌رود پایان یافت.

دور پایانی مذاکرات هسته‌ای از ششم تیرماه آغاز و با تمدید دو نوبت پس از ضرب‌الاجل ۱۰ تیر سرانجام روز سه‌شنبه پس از ۱۸ روز بحث و گفت‌وگوی فشرده و جدی با دستیابی به متن توافق جامع هسته‌ای پایان یافت.

برنامه اقدام جامع مشترک (برجام) سندی سیاسی و بین‌المللی شامل ۱۰۰ صفحه متن اصلی و پنج ضمیمه است که طی ۲۲ ماه مذاکره فشرده و جدی به دست آمده است. با اعلام توافق بر سر این برنامه باید سه مرحله مقدماتی، عملیاتی و اجرایی صورت گیرد تا توافق جامع به طور رسمی شکل گیرد.

پس از اعلام تفاهم بر سر “برجام” در وین از سوی وزیران خارجه ایران و ۱+۵ این برنامه به سرعت در اختیار پایتخت‌های دو طرف به ویژه ایران و آمریکا برای بررسی و اعلام نظر نهایی و رسمی قرار می‌گیرد.

این سند سیاسی و بین‌المللی طی دو هفته آینده در قالب یک قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل مورد تایید قرار خواهد گرفت که به این شکل برنامه جامع اقدام مشترک رسمیت می‌یابد. در این قطعنامه ضمن تایید آن، نقشه راه آینده اجرای توافق مشخص و کلیه تحریم‌های چهار جانبه علیه ایران لغو و متوقف خواهد شد.

در مرحله بعد برنامه جامع اقدام مشترک به کنگره آمریکا و هم‌زمان برای بررسی و اعلام نظر به مجلس شورای اسلامی می‌رود و پس از بررسی و اعلام رای، متن توافق برای عملیاتی شدن آماده می شود. تاریخی از قبل برای شروع اجرای توافق از سوی دو طرف هماهنگ و توافق شده است که با آغاز اجرای برنامه، ضمن اعمال برخی محدودیت‌ها بر برنامه هسته‌ای ایران تمامی تحریم‌های سازمان ملل در ابعاد چهارگانه رفع و متوقف خواهد شد.

 

همپچنین  متن انگلیسی برنامه جامع اقدام مشترک روز سه‌شنبه پس از آنکه اعلام شد طرفین به توافق هسته‌ای دست یافته‌اند، منتشر شد.

بر اساس این متن، نام حدود ۸۰۰ شخص حقوقی و حقیقی ایرانی از لیست تحریم‌ها خارج شده است. بر اساس جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای که باید در آمریکا و ایران به تائید مراجع قانونگذار برسد، تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای ایران برداشته خواهند شد.

این متن همچنین نشان می‌دهد که برنامه هسته‌ای ایران ظرف ۱۰ سال از زمان اجرای توافق، از دستور کار شورای امنیت سازمان ملل خارج می‌شود.

دریافت متن کامل توافقنامه انگلیسی

منبع: تابناک

 

منتشر شده در :2015/07/14 - 03:07|شناسه خبر: 12248 1565 بازدید
گزارش خطا:

اخبار و سوژه های خبری خود را برای راه ملت ارسال کنید:

صفحه ارسال خبر - یادداشت

ایمیل گروه خبری راه ملت: [email protected]

تماس مستقیم : 09120139712

نظرات

ارسال نظر جدید

  • آخرین اخبار

آخرین اخبار استان

حمایت می کنیم


ساخت انواع وبسایت
بالای صفحه