امروز :سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ساعت : ۱۶:۱۳:۰۴

پایگاه خبری تحلیلی راه ملت
اولین و تنها رسانه کاملا دانشجویی استان کهگیلویه وبویراحمد

اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل

افزایش آمار ناباروری در ایران نگران کننده است

راه ملت، مسئول کمیته حمایت از بیماران انجمن علمی تخصصی باروری و ناباروری ایران در رابطه تأثیر بیماریهای زنان بر ناباورری، بیان داشت: اکثر بیماری های زنان و اختلالات غدد می‌توانند تأثیر مستقیم و غیرمستقیمی بر ناباروری داشته باشند. در سیکل طبیعی ماهانه، هورمون های مترشحه از هیپوفیز روی تخمک ها اثرگذار است که باعث […]

راه ملت، مسئول کمیته حمایت از بیماران انجمن علمی تخصصی باروری و ناباروری ایران در رابطه تأثیر بیماریهای زنان بر ناباورری، بیان داشت: اکثر بیماری های زنان و اختلالات غدد می‌توانند تأثیر مستقیم و غیرمستقیمی بر ناباروری داشته باشند. در سیکل طبیعی ماهانه، هورمون های مترشحه از هیپوفیز روی تخمک ها اثرگذار است که باعث رشد فولیکول می‌شود و تخمک، آزاد می‌گردد، و تحت تأثیر هورمون هیپوفیز باعث ترشح استروژن و پروژسترون می‌شود، که این هورمون ها در کبد، متابولیزه می‌شوند و از طریق کلیه،دفع می‌شوند.

دکتر سید مهدی احمدی افزود: علاوه بر آن، هورمون ها می‌توانند باعث تغییراتی در بافت های مختلف بدن، از جمله: ایجاد بافت چربی، چاقی و یا حتی لاغری شوند. تأثیر عوامل ناشی از هورمون ها، به ویژه هورمونهای مترشحه از غدد فوق کلیوی، تیروئید، هورمون مترشحه از غده پانکراس و فاکتورهایی که باعث اختلال در بافت کبدی و کلیوی می‌شوند، می‌تواند به نحو مؤثری باعث اختلال در بافت تخمدان و ناباوری شود. رئیس مرکز باروری و ناباروری اصفهان با اشاره به بیماری های ژنیتیک و متابولیک، مانند: سندرم داون،‌ تالاسمی ماژور،‌ دیابت و اکثربیمارهای ایمنولوژیک که می‌توانند باعث ناباروری شوند،‌ افزود: بسیاری از این بیماری ها می‌توانند باعث سقط جنین شوند یا اختلالی در پذیرش مخاط رحم برای بارداری ایجاد کنند.

این جراح و متخصص زنان و نازایی،‌ طیف تأثیر بیماری ها بر ناباروری را بسیار گسترده عنوان کرد و گفت: از جمله اختلالات غدد،‌ اختلالات مربوط به تخمدان های پلی کستیک است، و تخمدان های پلی کسیتیک در سنین مختلف بلوغ،‌ قبل و بعد از بلوغ،‌ دوران بارداری و یائسگی،‌ درمان های مختلفی دارد و براساس علائم بیماری، درمان های اختصاصی برای بیمار انجام می‌شود. دکتر احمدی، از دیگر بیماری های شایع در ایران را آندومتریوز نام برد که رشد مخاط رحم یا سلول های مخاطی رحم در خارج از حفره رحم،‌ مثل لوله ها،‌ داخل شکم،‌ دهانه رحم یا هر عضوی از بدن،‌ می‌تواند اتفاق افتد.

وی، افزایش شدید این بیماری در کشور را نگران کننده دانست و تصریح کرد:‌ از ۴۰ سال گذشته که آمار مبتلایان به ۲ تا ۳ درصد می‌رسید،‌ اکنون به بالاتر از ۲۱ درصد رسیده است که عوامل مختلفی مثل افزایش سن باروری،‌ پیشگیری طولانی مدت از بارداری،‌ ازدواج دیررس،‌ آلودگی های زیست محیطی،‌ آلاینده هایی مثل کادمیوم،‌ سرب،‌ استفاده از ظروف یکبار مصرف،‌ فست فودها و تغذیه نامناسب،‌ سموم دفع آفات و سایر مواد شیمیایی و پلیمر ناشی از ظروف یک بار مصرف و بطری های آب که هورمون هایی مثل ایزواستروژن را ایجاد می‌کنند،‌ در ابتلا به آندومتریوز و ناباروری مؤثر هستند.

عضو هیئت مدیره انجمن باروری و ناباروری ایران،‌ فرم این بیماری را از نظر سلولی،‌ خوش خیم ولی از نظر کلینیکی،‌ عودکننده خواند که گاهی لازم است فرد مبتلا‌ چندین بار تحت عمل جراحی قرارگیرد. وی بهترین درمان برای آندومتریوز را حاملگی خواند و افزود: به این بیماران توصیه می‌شود که زودتر باردار شوند وزمان شیردهی خود را افزایش دهند. این متخصص زنان و نازائی با اشاره به مراحل پیشرفت درمان آندومتریوز،‌ وضعیت حاد بیماری را زمانی دانست که باعث تخریب بافت تخمدان می‌شود،‌ میزان ذخیره تخمدان را کاهش می‌دهد و تحریک تخمک گذاری، بسیار سخت یاانجام نمی شود که دراین بیماران می‌توان از تخمک اهدایی استفاده کرد.

رئیس مجتمع تخصصی زنان و نازایی اصفهان،‌ از دیگر بیماری های شایع مؤثر بر ناباروری را سل گاوی اعلام کرد و گفت: این بیماری که خاص زنان است،‌ باعث مشکلاتی در سیستم رحم می‌گردد. همچنین این بیماری، از بیماری های مشترک بین انسان و دام است که استفاده از لبنیات آلوده و پاستوریزه نشده از علل ابتلا به این بیماری است. وی تأکید کرد: حتی اگر فرد درمان شود،‌ ندرتاً به درمان دارویی جواب می‌دهد. تشخیص اولیه و درمان زودرس مانع از این می‌شود که دیگر قسمت های دستگاه ژنیتال گرفتار شود.

به گفته این عضو هیئت مدیره انجمن باروری و ناباروری ایران، از دیگر بیماری های شایع تأثیرگذار بر ناباروری،‌ میوم های رحمی است،‌ مخصوصاً میوم هایی که داخل حفره رحمی می‌باشند و بر حفره داخلی رحم،‌ ایجاد فشار می‌کنند و مانع جایگزینی تخمک لقاح شده در داخل رحم شده و باعث سقط،‌ یا اختلالات دیگری در بارداری می‌شوند. دکتر احمدی،‌ ابتلا به عفونت ها به ویژه عفونت های قارچی که می‌تواند بصورت عفونت داخل واژن یا دهانه و حفره رحم،‌ و لوله های رحم باشد را از علل شایع مؤثر بر ناباروری دانست،‌ که شایع ترین آنها،‌ عفونتهای کلامدیا(clumedia) است.

مسئول کمیته حمایت از بیماران انجمن علمی تخصصی باروری و ناباروری ایران ادامه داد: همچنین بیماری های جنسی مثل سوزاک و سیفلیس،‌ برخی از بیماری های ژنیتال مثل زگیل تناسلی،‌ هرپس،‌ تبخال تناسلی و عفونت های انگلی که باعث التهاب می‌شوند و التهاب، منجر به تخریب مخاط رحم،‌ لوله ها،‌ اختلال در تخمدان ها و تخمک گذاری،‌ اختلال در پذیرش آندومتر برای جایگزین تخمک بارورشده،‌ سقط یا زایمان زودرس می‌شود. این متخصص زنان و نازایی در ادامه به بیماری‌های روحی روانی زنان اشاره کرد و گفت: از عواملی که منجر به افسردگی و استرس در زنان می شوند، و می‌توانند باعث سیکل معیوب جنسی و باروری در فرد شوند،‌ نیز نباید غافل ماند.

وی اضافه کرد: افسردگی و مصرف داروهای ضد افسردگی،‌ باعث افزایش هورمون شیر(پرولاکتیو) می‌شود که در ناباروری، مؤثر است. دکتر سید مهدی احمدی تأکید کرد: تأثیر فاکتورهای روحی و روانی آنچنان شدید است که ۱۰ درصد از مقالات مربوط به نازایی را به خود اختصاص داده است؛ لذا خانواده ها در نوع روابط خود،‌ بویژه نسبت به زنان باید آگاهانه عمل نمایند./انتخاب

 

منتشر شده در :2015/08/07 - 12:08|شناسه خبر: 13289 1434 بازدید
گزارش خطا:

اخبار و سوژه های خبری خود را برای راه ملت ارسال کنید:

صفحه ارسال خبر - یادداشت

ایمیل گروه خبری راه ملت: [email protected]

تماس مستقیم : 09120139712

نظرات

ارسال نظر جدید

  • آخرین اخبار

آخرین اخبار استان

حمایت می کنیم


ساخت انواع وبسایت
بالای صفحه