امروز :جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ساعت : ۰۲:۱۸:۱۸

پایگاه خبری تحلیلی راه ملت
اولین و تنها رسانه کاملا دانشجویی استان کهگیلویه وبویراحمد

اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل

علی مطهری

پیغمبر اسلام هم نمی‌تواند چنین حکمی بدهد که بدون محاکمه، فردی در حصر باشد / برخی نمایندگان خودشان را وکیل نظام می‌دانند

راه ملت: به نقل از بهار نیوز، علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، در شانزدهمین همایش سالیانه اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل سراسر کشور، که در سالن شهید چمران دانشگاه تهران برگزار شد شرکت کرد. قبلا این خبر به نقل از خبرگزاری فارس در بهار منتشر شده بود. متن زیر خبر ارسالی […]

راه ملت: به نقل از بهار نیوز، علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، در شانزدهمین همایش سالیانه اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل سراسر کشور، که در سالن شهید چمران دانشگاه تهران برگزار شد شرکت کرد. قبلا این خبر به نقل از خبرگزاری فارس در بهار منتشر شده بود. متن زیر خبر ارسالی خبرگزاری آنا از این مراسم است.

مطهری در ادامه جلسه در پاسخ به سؤال یکی از دانشجویان مبنی بر نظر مطهری در مورد تصویب متن برجام در مجلس، اظهار کرد: نظر من این است که شورای عالی امنیت ملی را نمی‌توانیم جایگزین مجلس کنیم؛ همانطور که در مسئله حصر آقایان موسوی، کروبی و زهرا رهنورد، شورای عالی امنیت ملی نمی‌تواند جایگزین قوه قضائیه باشد و تا ابد آنها را در حصر نگه دارد. در مسئله برجام هم مجلس باید نظر بدهد و مجلس باید پاسخ آری یا نه بدهد. وی تأکید کرد: من معتقدم که مجلس در مسئله تصویب یا رد برجام نباید عجله کند و باید صبر کرد که اگر طرف آمریکایی آن را رد کرد، توپ در زمین آنها باشد؛ این به ضرر آمریکا و به نفع ما می شود.

مطهری همچنین در بخش دیگری از برنامه پرسش و پاسخ این جلسه در مورد عدم اظهارنظر خود در مورد پرونده مهدی هاشمی گفت: وقتی که انسان در پرونده‌ای تسلط ندارد اظهارنظر کردن در آن مشکل است. من نه اظهارنظر مثبت و نه منفی کردم؛ چون اطلاعات کافی نداشتم. فقط به طور کلی یک انتقاد از آقای اژه‌ای کردم که اگر یک نفر نسبت به حکم خود معترض است، مجرم نیست.

وی گفت: در دیداری که چند ماه پیش با آقای هاشمی داشتم از او در مورد پرونده مهدی هاشمی سؤال کردم که ایشان گفتند مهدی از خود دفاع کرده و اتهامات را رد کرده است و اگر محکوم شود، محکومیت او سبک است. مطهری همچنین در مورد نوع برخورد دولت با منتقدان گفت: چند بار گفتم که دولت و شخص رئیس‌جمهوری کم‌تحمل است و ضرورت ندارد که خود رئیس‌جمهوری به هر مسئله‌ای پاسخ بدهد. حتی یکی از نمایندگان می‌گفت چون ما می‌دانیم که روحانی کم‌تحمل است، یک چیزی می‌گوییم که او عصبانی شود. من به آقای رئیس‌جمهوری پیغام دادم که هر کسی چیزی گفت یا تمسخر کرد شما لازم نیست جواب بدهید.

مطهری در ادامه جلسه با بیان اینکه «نماینده مجلس باید وکیل‌المله باشد نه وکیل‌الدوله»، به برخی از نمایندگان مجلس انتقاد کرد و گفت: برخی نمایندگان خودشان را وکیل نظام می‌دانند. من از این بابت به نمایندگان نقد دارم. اگر جایی حقی از مردم ضایع شد باید طرف مردم را بگیریم و نگوییم این راه به نظام ضربه می‌زند؛ بلکه نظام را مستحکم می‌کند.

همچنین مطهری در ادامه جلسه در پاسخ به پرسش دیگری در مورد مسئله حصر اظهار کرد: حرف من این بود که هرگونه مجازاتی باید حکم قضایی داشته باشد. اگر مسئله حصر حل نشود این نوع برخورد کم‌کم تبدیل به یک رویه می‌شود و بعدا به سر خودتان می‌آید. شاید اگر آقای موسوی و کروبی به مسئله حصر آقای منتظری اعتراض می‌کردند این بلا سر خودشان نمی‌آمد.

نماینده مردم تهران در مجلس تأکید کرد: حرف من این است که اینها باید محاکمه شوند و معلوم بشود چرا فردی که ۸ سال نخست وزیر کشور بوده چنین حرکتی انجام داده است. وی افزود: پیغمبر اسلام هم نمی‌تواند چنین حکمی بدهد که بدون محاکمه، فردی در حصر باشد مگر به واسطه وحی. مطهری همچنین درباره ضرورت محاکمه عوامل حوادث سال ۸۸ ادامه داد: اما در مسئله محاکمه، باید همه طرف‌های فتنه محاکمه شوند؛ از جمله آقای احمدی‌نژاد و برخی نهادها که آن سال در آن ماجرا نقش داشتند.

اگر مسئله حصر حل نشود این نوع برخورد کم‌کم تبدیل به یک رویه می‌شود و بعدا به سر خودتان می‌آید. شاید اگر آقای موسوی و کروبی به مسئله حصر آقای منتظری اعتراض می‌کردند این بلا سر خودشان نمی‌آمد  مطهری در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه «آیا رابطه خانوادگی شما با لاریجانی‌ها، در برخورد قوه قضائیه با شما مؤثر بوده است یا نه؟»، اظهار کرد: قوه قضائیه برخورد ملاطفت‌آمیزی با من نداشته و دو بار هم علیه من اعلام جرم کرده است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در مورد دوگانگی برخورد وی با دولت‌های احمدی‌نژاد و روحانی اظهار کرد: در زمان دولت احمدی‌نژاد، رویه را قبول نداشتیم؛ چون رئیس دولت می‌گفت که فلان مصوبه را قانون نمی‌دانم. یکبار هم به صراحت اعلام کرد که هر قانونی را که خودم تشخیص بدهم منطبق بر قانون اساسی است، اجرا می‌کنم. به نظر من چنین فردی یک ساعت هم نباید رئیس‌جمهور باشد و نمایندگان مجلس وظیفه داشتند که او را برکنار کنند.

وی افزود: رئیس‌جمهوری که می‌گوید قانون را اجرا نمی‌کنم، باید استیضاح شود. اما ما زورمان تنها به سؤال از رئیس‌جمهور رسید. این نماینده مجلس ادامه داد: اما حالا روحانی که اعلام نکرده مجلس صلاحیت بررسی برجام را ندارد و اگر بعضی دولتی‌ها می‌گویند، این یک نظر است. مطهری در بخش دیگری از سخنان خود به چهار علت افول جوامع اشاره کرد و گفت: عامل اول ظلم است و اگر در اجتماعی، ظلم غلبه داشت آن جامعه باقی نمی‌ماند و عامل دوم، فساد اخلاقی است که جامعه را نابود می‌کند. مطهری، همچنین تفرقه و ترک امر به معروف و نهی از منکر را از دیگر عوامل افول جامعه خواند.

او در بخش دیگری از سخنان خود گفت: از دانشجویان و دانشگاهی‌ها به خاطر اینکه کم‌کم بحث فکری و علمی در دانشگاه مشتری ندارد، گلایه دارم. آنها بیشتر دوست دارند راجع به مسائل روز و روابط سیاسی بحث کنند. وی افزود: قبل از انقلاب، گاهی در دانشگاه‌ها سخنرانی‌های یک‌ساعته فکری و اعتقادی مطرح می‌شد؛ ولی امروز همه دوست دارند وارد بحث سیاسی شویم و یک طرف به احمدی‌نژاد فحش بدهد و یک طرف به هاشمی.

اصلی‌ترین تهدید انقلاب‌ها بعد از پیروزی
مطهری همچنین اظهار کرد: هر انقلاب بعد از پیروزی با یک تهدید و خطر روبه‌روست؛ همیشه کسانی که مخالف یک حرکت اجتماعی هستند، بعد از پیروزی، آن حرکت و انقلاب طرفدار آن می‌شوند و ممکن است شعارهای تندتری نسبت به عاملان آن انقلاب بدهند؛ ولی از درون آن را ناکام می‌کنند.

وی با بیان اینکه «آینده انقلاب بستگی به رفتار ما دارد»، گفت: ما نمی‌توانیم بگوییم که انقلاب رهبری دارد و خیال ما راحت است؛ هر کسی باید در جایگاه خودش کارش را درست انجام دهد. وظیفه ما در قبال انقلاب اسلامی این است که همیشه آن را رصد کنیم و وضعیت خود را با آرمان‌های انقلاب، از جمله عدالت و آزادی و استقلال سیاسی بسنجیم.در ادامه جلسه، مطهری درباره برخی تبعیض‌ها در فضای دانشگاهی و علمی کشور،‌ اظهار کرد: به نظر من عادلانه نیست که اساتید دانشگاه‌ها، فرزندان خود را بتوانند از شهری به شهر دیگر منتقل کنند.

منتشر شده در :2015/08/21 - 10:08|شناسه خبر: 14111 689 بازدید
گزارش خطا:

اخبار و سوژه های خبری خود را برای راه ملت ارسال کنید:

صفحه ارسال خبر - یادداشت

ایمیل گروه خبری راه ملت: [email protected]

تماس مستقیم : 09120139712

نظرات

ارسال نظر جدید

  • آخرین اخبار

آخرین اخبار استان

حمایت می کنیم


ساخت انواع وبسایت
بالای صفحه