امروز :چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ساعت : ۱۴:۰۵:۰۴

پایگاه خبری تحلیلی راه ملت
اولین و تنها رسانه کاملا دانشجویی استان کهگیلویه وبویراحمد

اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل

ورودی یک شهر می تواند هویت خاص آن اقلیم را به روشنی بیان کند

در پایان انتظاری که از شهردار دهدشت جناب آقای تخشا می رفت این بود که با یک برنامه تخصصی و مطالعاتی و استفاده از نمادهای ویژه منطقه ای ،فرهنگی و اسلامی جهت زیباسازی و معرفی بهتر شاخص های برتر منطقه مساعدت لازم را اتخاذ نمایند…

اشاره: مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های بینندگان راه ملت است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست.
بینندگان راه ملت می توانند با ارسال یادداشت خود، مطلب ذیل را تایید یا نقد کنند.

راه ملت– سید ایمان تقوی: نخستین تصویر ذهنی فرد از شهر در منظر ورودی آن شکل می گیرد، لذا بایستی معرف هویت و ارزشهای نهفته آن شهر باشد، از آنجا که ادراکات عینی حاصل از نشانه های کالبدی موجود در ورودی های شهرها امکان ادراکات بی واسطه ای را فراهم می نماید،توجه به چگونگی تبلور هویت شهری در عینیت منظر امری ضروری به نظر می رسد.

بی گمان می توان گفت شاید یکی از تاثیرگذارترین فضاها بر رفتار انسان در ورودی ها باشد،گاهی ورودی می تواند نقش شوق را بازی می کند و گاهی به اندوه و افسوس مبدل شود.

ورودی یک شهر می تواند هویت خاص آن اقلیم را به روشنی بیان کند و همچنین می توان بیان کننده فرهنگ درون آن شهر یا منطقه باشد.

با بیان این تحلیل کوتاه چند سوال برای ما پیش می آید که آیا ورودی های شهر ما تا چه اندازه بیان کننده هویت، فرهنگ، زیبایی، اقلیم و شاخص های برتر منطقه می باشد.

شهر دهدشت از سه نقطه دارای ورودی می باشد ،ولی موضوعی که در ورودی های دهدشت به روشنی به چشم می خورد، عدم طراحی و مبلمان صحیح با توجه به ویژگی های فرهنگی و منطقه ای می باشد.

به عنوان مثال در ورودی از سمت چرام ،که هزینه ای هنگفت صرف آن شده ولی چه نتیجه داشت جز تخریب و بازسازی و تخریب.وآن هم فقط به دلیل نبود کارشناسان خبره و با تجربه بر سر کار بود.آیا این هزینه ی هنگفت را نمیشد در جاهای دیگر بکار برد.اگر بصورت کارشناسی و بدور از هر گونه منافع در ساخت ورودی چرام دقت بیشتری میشد قطعا شهرداری دهدشت اینهمه ضرر نمیکرد

چرا وردی از سمت بهبهان به صورت بسیار معمولی و بی روح  طراحی شده؟

موضوعی که بسیار ملموس است و بسیار احساس می شود،ساخت نمادی برای بیان هویت  شهر دهدشت می باشد، شهری  که لقب بلاد شاپور ایران را یدک می کشد ،باید تلاش شود تا نماد یا مجسمه ای در یکی از ورودی ها که بیان کننده تاریخ  شهرستان کهگیلویه باشد ساخته شود.

در طراحی ورودی شهرها به جزء شاخص های منطقه ای می توان از نماد های فرهنگی ،اسلامی ،تاریخی و غیره استفاده می شود  که امیدواریم در طراحی فلکه ها و ورودی های شهر دهدشت بیشتر به این موضوع توجه شود.

در پایان انتظاری که از شهردار  دهدشت جناب آقای تخشا می رفت این بود که با یک برنامه تخصصی و مطالعاتی و استفاده از نمادهای ویژه منطقه ای ،فرهنگی و اسلامی جهت زیباسازی و معرفی بهتر شاخص های برتر منطقه مساعدت لازم را اتخاذ نمایند…

ورودی-شهر-دهدشت (۱) ورودی-شهر-دهدشت (۲) ورودی-شهر-دهدشت (۳)

منتشر شده در :2015/09/09 - 08:09|شناسه خبر: 15150 1261 بازدید
گزارش خطا:

اخبار و سوژه های خبری خود را برای راه ملت ارسال کنید:

صفحه ارسال خبر - یادداشت

ایمیل گروه خبری راه ملت: [email protected]

تماس مستقیم : 09120139712

نظرات

ارسال نظر جدید

  • آخرین اخبار

آخرین اخبار استان

حمایت می کنیم


ساخت انواع وبسایت
بالای صفحه