امروز :جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ساعت : ۱۶:۲۹:۰۳

پایگاه خبری تحلیلی راه ملت
اولین و تنها رسانه کاملا دانشجویی استان کهگیلویه وبویراحمد

اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل

کهگیلویه وبویر احمد رتبه آخر کشور در صادرات غیره نفتی/ باور و عزم ملی برای رشد و توسعه صادرات در استان وجود ندارد

راه ملت: به نقل از مهر، شانزدهمین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان کهگیلویه و بویراحمد پیش از ظهر سه شنبه در یاسوج برگزار شد. رئیس اتاق بازرگانی یاسوج در این نشست گفت: اقتدار ملی یک کشور به صادرات غیرنفتی آن بستگی دارد و امروزه تعریف اقتدار ملی در دنیا حضور هر کشوری […]

راه ملت: به نقل از مهر، شانزدهمین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان کهگیلویه و بویراحمد پیش از ظهر سه شنبه در یاسوج برگزار شد.

رئیس اتاق بازرگانی یاسوج در این نشست گفت: اقتدار ملی یک کشور به صادرات غیرنفتی آن بستگی دارد و امروزه تعریف اقتدار ملی در دنیا حضور هر کشوری در عرصه بین المللی است.

جبار کیانی پور افزود: سیاست دولت مبنی بر عدم اتکا به اقتصاد نفتی در دستور کار قرار دارد و کاهش سهم درآمدهای حاصل از نفت را در بودجه های سالیانه شاهد هستیم.

وی بیان داشت: توسعه صادرات غیرنفتی از آیتم هایی است که باید جایگزین فروش نفت شود.

کیانی پور در خصوص درآمدهای حاصل از صادرات غیرنفتی در استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: این درآمدها در این استان بسیار پایین است و کهگیلویه و بویراحمد در زمینه صادرات غیرنفتی کارنامه درخشانی ندارد.

وی آسیب شناسی و علل عدم موفقیت در این مقوله را ضروری عنوان و تصریح کرد: مشکلات ساختاری و زیرساختی عامل اساسی سهم کم این استان از صادرات غیرنفتی است.

همچنین مشاور اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به میزان پایین صادرات غیرنفتی استان در طی سالهای ۹۰ تا ۹۳، گفت: بالاترین میزان صادرات غیرنفتی استان در سال ۹۳ با میزان ۱۳.۴ میلیون دلار صورت گرفت.

محمد امین منوچهری با بیان اینکه کهگیلویه و بویراحمد در زمینه صادرات غیرنفتی در کشور مقام آخر را دارد، بر لزوم توجه مسئولان استان به این امر تأکید کرد.

وی مهمترین کالاهای صادراتی استان در سال ۹۳ را سیمان، پودر عصاره شیرین بیان، لوازم آرایشی و بهداشتی، افشره زعفران، دوغ و موکت عنوان کرد.

منوچهری مهمترین قابلیت های استان جهت توسعه صادرات غیرنفتی را شامل انواع دست بافتها، عسل، سیب درختی، فرآورده های دامی، آبزیان، گل و گیاه زینتی، داروهای گیاهی، فرآورده های لبنی، انواع کنسانتره و آبمیوه، لوازم آرایشی و بهداشتی، آب معدنی و … دانست.

وی تأکید کرد: در صورت توجه به این قابلیت ها، این استان می تواند سالیانه حدود ۱۵۰ میلیون دلار صادرات غیرنفتی داشته باشد.

مشاور اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: علاوه بر این قابلیت ها، پروژه های صادراتی دیگری مانند صنایع پتروشیمی و خدمات مهندسی نیز در دستور کار است که با ارتقاء این قابلیت ها می توان صادرات غیرنفتی استان را به حدود ۲۰۰ میلیون دلار افزایش داد.

منوچهری با اشاره به اینکه بیش از سه هزار شرکت پیمانکاری در سطح این استان وجود دارد، تصریح کرد: این شرکت ها قابلیت صدور خدمات مهندسی به خود به کشورهای دیگر را دارند.

وی اضافه کرد: برای دستیابی به میزان مطلوب صادرات برنامه ریزی درست و منطقی بر اساس قابلیت ها، پتانسیل ها و نیازهای استان ضروری است.

کهگیلویه و بویراحمد عملا برنامه ای برای توسعه صادرات غیرنفتی ندارد

مشاور اقتصادی استاندار با بیان اینکه این استان عملا برنامه ای برای بحث توسعه صادرات غیرنفتی خود ندارد، عنوان کرد: هنوز باور و عزم ملی برای رشد و توسعه صادرات در این استان وجود ندارد.

منوچهری مشکلات قیمت گذاری کالاهای صادراتی، ضعف صنعت بسته بندی و حمل و نقل، نبود مشوق های لازم و کافی برای صادرات، نبود یا کم بودن واحدهای تولیدی صادرات گرا در استان و عدم برندسازی برای کالاهای صادراتی را از مهمترین چالش های توسعه صادرات غیرنفتی این استان دانست.

وی تدوین برنامه مناسب و قابل اجرا بر اساس قابلیت ها و توان بخش صادراتی استان، بهبود فضای کسب و کار و توسعه کارآفرینی، شناسایی قوانین و مقررات مخل تولید و سرمایه گذاری را از پیشنهادات اساسی برای توسعه صادرات غیرنفتی استان عنوان کرد.

منتشر شده در :2015/10/06 - 04:10|شناسه خبر: 16377 795 بازدید
گزارش خطا:

اخبار و سوژه های خبری خود را برای راه ملت ارسال کنید:

صفحه ارسال خبر - یادداشت

ایمیل گروه خبری راه ملت: [email protected]

تماس مستقیم : 09120139712

نظرات

ارسال نظر جدید

  • آخرین اخبار

آخرین اخبار استان

حمایت می کنیم


ساخت انواع وبسایت
بالای صفحه