امروز :شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ساعت : ۱۲:۵۵:۰۲

پایگاه خبری تحلیلی راه ملت
اولین و تنها رسانه کاملا دانشجویی استان کهگیلویه وبویراحمد

اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل

مسجد جامع دهدشت در انتظار خیرین آخرت ساز

حسینی با بیان اینکه تکمیل مسجد نیازمند یک میلیارد تومان اعتبار است از همه خیرین و کسانی‌ که نگران مراکز فرهنگی هستند درخواست کمک به مسجد کرد و گفت: امید است عموم مردم و خیرین عنایت خاصه‌ای نسبت به این مسجد داشته باشند.

مسجد از دیرباز به عنوان مامن و پناهگاهی برای مردم و مکانی برای انس و مناجات با خداوند متعال محسوب می‌شود و جایگاه این نیایشگاه در کلام معصومین(ع) و روایات متعدد از ائمه اطهار(ع) مورد تبیین واقع شده است.

نبی مکرم اسلام(ص) درباره اهمیت و جایگاه مسجد بیان داشتند: «مسجد، بازاری از بازارهای آخرت است» و امام صادق(ع) نیز در پاسخ ابوبصیر که درباره علت تعظیم مساجد سوال کرده بود فرمودند: «به خاطر اینکه مسجد خانه‌های خدای متعال در زمین هستند.»

با بررسی تحولات پیروزی انقلاب اسلامی ایران نقش و اهمیت مسجد در ابعاد مختلف به وضوح هویدا می‌شود؛ نقش تدارک مقدمات فکری و بسیج عمومی مسلمانان به منظور جهاد با کفار که در زمان رسول خدا(ص) یکی از مهمترین نقش‌های مسجد بود عیناً همین نقش در جریان پیروزی انقلاب اسلامی ایران مشاهده شد.

مسجد جامع به عنوان نماد فرهنگ و تمدن اسلامی هر شهری جایگاه والایی در بین مساجد داشته و دارد؛ مسجد جامع محل تجمع افراد متدین آن دیار بوده و معمولا مراسمات دینی و حکومتی و تصمیمات محلی در آن گرفته می‌شده است.

مسجد جامع دهدشت یادگار هشت سال دفاع مقدس و محل اعزام رزمندگان به جبهه و جنگ ، طی هشت سال دفاع مقدس نقش مهمی در بسیج و تامین نیروهای رزمنده جهت دفاع از کشور داشت.

تاثیر این مکان مقدس در جذب نیروهای رزمنده، بسیجی و نیز پشتیبانی و فعالیت‌های پشت جبهه بر کسی پوشیده نیست. اما چند سالیست این بنای ارزشمند که به علت فرسودگی و قدمت زیاد و نیاز به توسعه مورد تخریب قرار گرفته است و دیگر صدای خش‌خش بلندگوی قدیمی خسته مسجد بلند نمی‌شود.

مسجد صاحب‌الزمان(عج) دهدشت به خاطر واقع شدن در مرکز شهر و نزدیکی به بازار از اهمیت خاصی برخوردار است. خاموشی بانگ اذان از این مسجد شهر را در سکوت فرو برده و حس غریبی به شهر بخشیده است.

حجت‌الاسلام سید نصیر حسینی متولی احداث مسجد درباره روند عملیات پروژه بازسازی مسجد جامع دهدشت اظهار داشت: مسجد صاحب‌الزمان (عج) اولین مسجد شهر بوده و به دلیل ساخت غیرمهندسی و غیر اصولی لازم بود تخریب و بازسازی شود.

 

 

امام جمعه دهدشت با بیان اینکه عملیات بازسازی مسجد از سال ۹۰ آغاز شده است افزود: با مشورت با هیئت امنای مسجد و مسئولین وقت مسجد تخریب و خاکبرداری شد.

حسینی تصریح کرد: بنای جدید طبق نقشه در سه طبقه زیرین، هم کف و بالا طراحی شده است.

وی منبع درآمدی برای هر مسجدی را لازم خواند و با بیان اینکه تامین منبع درآمدی می‌تواند مدیریت مسجد را بدون دغدغه و موفق بدارد، عنوان کرد: در قسمت جلوی مسجد پنج باب مغازه برای تامین هزینه‌های جاری و کارهای فرهنگی مسجد در نظر گرفته شده است.

 

 

وی با بیان اینکه اعتبار دولتی ویژه‌ای برای این پروژه اختصاص داده نشده است، گفت: مساعدت‌های دولتی در اجرای این پروژه اندک و بی‌اثر است، بنابراین برای ساخت مسجد احتیاج به کمک خیرین و مساعدت‌های مردمی است.

حسینی کمک به احداث مسجد را سرمایه‌ معنوی در دنیا و اثرهای مثبت برای آخرت دانست و با اشاره به اهمیت مسجد جامع شهر به عنوان یادگار دوران اوایل انقلاب و دفاع مقدس خاطرنشان کرد: این مسجد قلب تپنده شهر است و یاد و خاطره شهدا در این مسجد جاری و ساری است.

رئیس شورای فرهنگ عمومی کهگیلویه هزینه انجام شده برای پیشرفت ۷۰ درصدی مسجد جامع را تاکنون بالغ بر ۶۰۰ میلیون تومان برآورد و تصریح کرد: هم‌اکنون طبقه زیرین و هم‌کف ساخته شده و مغازه‌ها تکمیل و واگذار شده است.

 

 

حسینی با بیان اینکه تکمیل مسجد نیازمند یک میلیارد تومان اعتبار است از همه خیرین و کسانی‌ که نگران مراکز فرهنگی هستند درخواست کمک به مسجد کرد و گفت: امید است عموم مردم و خیرین عنایت خاصه‌ای نسبت به این مسجد داشته باشند.

طنین‌انداز شدن دوباره بانگ اذان از مناره‌های مسجد صاحب‌الزمان دهدشت در انتظار همیاری معنوی و مالی خیرین آخرت‌ساز جهت تکمیل است.

=========================

گزارش و عکس از: سیده طیبه سعادتی‌نیک

=========================

 

منتشر شده در :2015/10/20 - 10:10|شناسه خبر: 16979 593 بازدید
گزارش خطا:

اخبار و سوژه های خبری خود را برای راه ملت ارسال کنید:

صفحه ارسال خبر - یادداشت

ایمیل گروه خبری راه ملت: [email protected]

تماس مستقیم : 09120139712

نظرات

ارسال نظر جدید

  • آخرین اخبار

آخرین اخبار استان

حمایت می کنیم


ساخت انواع وبسایت
بالای صفحه