امروز :جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ساعت : ۲۱:۵۸:۵۷

پایگاه خبری تحلیلی راه ملت
اولین و تنها رسانه کاملا دانشجویی استان کهگیلویه وبویراحمد

اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل

راه ملت گزارش می دهد:

شهرک پرستاران دهدشت؛ پروژه‌ای ۱۴ ساله که در حد یک تابلو باقی ماند

بیش از ۱۴ سال است که برای ساخت شهرک پرستاران زمین‌هایی به نام طرح نسیم به پرستاران کهگیلویه واگذار و کسانی که با رویایی خانه‌دار شدن اقدام به خرید این زمین‌ها کرده پس از سال‌ها همچنان با وعده‌های تکراری و بی‌اثر مسئولان روبه‌رو هستند.

به گزارش راه ملت ((آیت برنگ‌پور))، در چند سال گذشته وقتی از طرف ورودی دهدشت – چرام وارد شهر شویم تابلویی رنگ پریده توجه همه را به خود جلب که بر روی آن عبارت شهرک پرستاران نقش بسته اما از این شهرک رویایی خبری نیست.

بیش از ۱۴ سال است که زمین‌هایی به نام طرح نسیم با همکاری تعاونی مسکن پرستاری و شرکت قصر نصر ارجان به پرستاران کهگیلویه واگذار و پرستارانی که با رویای خانه‌دار شدن اقدام به خرید این زمین‌ها کرده پس از سال‌ها همچنان با وعده‌های تکرای و بی‌اثر مسئولان روبرو هستند.

کبری فرخنده یکی از پرستاران دهدشت و مالکان این زمین‌ها با اشاره به اینکه یک قطعه زمین را در سال ۱۳۸۱ خریده است، اظهار داشت: این زمین را از تعاونی در طرح نسیم به صورت اقساطی به مبلغ دو میلیون و ۵۰۰ هزار توان خریدم.

وی با بیان اینکه در زمان فروش زمین‌ها تعاونی مسکن پرستاری و شرکت قصر نصر ارجان با تبلیغات زیاد این زمین‌ها را داری موقعیت خوب و امتیاز تسهیلات ساخت مسکن معرفی می‌کردند، عنوان کرد: مدتی بعد از خرید زمین معلوم شد که هیچ خدماتی از قبیل آب و برق به این زمین‌ها ارائه نمی‌شود.

فرخنده با بیان اینکه اگر سال ۸۱ با این مبلغ هر کجای شهر دهدشت زمین خریداری کرده الان صاحب‌خانه بودم، تصریح کرد: الان بعد از ۱۴ سال که این زمین را خریدم بدون هیچ ارزشی و امکان ساخت خانه هم نیست و حاضرم آن را به همان قیمت خرید بفروشم.

حرمت احمدی یکی دیگر از پرستاران در این خصوص گفت: یک قطعه از زمین‌های طرح نسیم را در سال ۱۳۸۴ از یکی از همکاران به مبلغ ۱۱ میلیون تومان خریدم اما الان این زمین را به نصف قیمت از ما نمی‌خرند.

احمدی با اشاره به اینکه چند بار با مسئولان شرکت قصر نصر ارجان در مورد تعیین تکلیف زمین تماس گرفته، عنوان کرد: با توجه به اینکه مستاجرم و چند بار تصمیم به ساخت خانه داشتم اما هربار با وعده‌های مختلف از جمله انجام کار فاضلاب، جدول کشی کنار زمین، آب، برق و…. از ما فرصت می‌خواهند اما هیچ اقدامی صورت نمی‌دهند.

شهرک به محل امنی برای معتادان تبدیل شده است

قادر اسدروز یکی دیگر از مالکان این زمین‌ها با بیان اینکه بیش از ۶ سال است که یک قطعه از این زمین‌های این شهرک را خریداری کرده‌ام، گفت: به دلیل اینکه شرکت‌های خدماتی حاضر به ارائه امکانات اولیه رفاهی به این قسمت از شهر نیستند امکان ساخت و ساز برای مالکان وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه چند ساختمان نیمه‌کاره رها شده، خاطرنشان کرد: به دلیل نبودن آب، برق، فاضلاب و خدمات بهداشتی این ساختمان‌ها به صورت نیمه ساز رها که تبدیل به محل امنی برای معتادان شده است.

عبور فاضلاب روان از میان شهرک

از نکات قابل تامل اینکه شهرک پرستاران در مسیر فاضلاب شهری دهدشت قرار دارد و عدم هدایت و دفع صحیح و بهداشتی این فاضلاب روان سبب شده که این قسمت از شهر به محل تجمع سموم و آلاینده های زیانبخش تبدیل و هر روز بر گستردگی آن افزوده شود.

این فاضلاب علاوه بر شیوع بیماری‌های واگیردار و ایجاد بوی نامطبوع امکان ساخت وساز و توسعه این بخش از شهر را با مشکل مواجه کرده است.

این زباله‌ها و فاضلاب روان نه تنها سلامت مردم را تهدید بلکه محیط زیست را با خطر تخریب مواجه کرده است.

وعده های تکراری و فرار از مسئولیت

شهردار دهدشت با بیان اینکه یکی از مشکلات این شهرک عدم دسترسی خیابان ۲۰ متری آن به علت وجود معارض اجتماعی است، اظهار داشت: با مالکان صحبت شده و از شورای شهر خواستیم که توافق نامه‌ای در ارتباط با ارائه خدمات به بخشی از زمین‌هایی که در بخش محدوده شهر هستند نسبت به نظر تامین نسبی مالکان اقدام و در عوض بر اساس اصلاحیه ماده ۱۰۱، بخشی از معابر دسترسی به شهرک پرستاران را در اختیار شهرداری قرار دهند.

جواد تخشا با بیان اینکه ارائه خدمات از سمت کیلومتر ۳ خروجی جاده قبرستان جدید امکان پذیر است، عنوان کرد: با توجه به اینکه دفع آب‌های سطحی و کانل هدایت سیلاب‌های شهری از وسط طرح می‌گذرد بخشی از زمین‌های واگذار شده در فرادست بین خیابان ورودی دهدشت چرام و خیابان خروجی جاده قبرستان جدید نیازمند پل است که امسال احداث می‌شود.

تخشا با بیان اینکه با خودیاری که از طرف تعاونی پرداخت شده یکی از خیابان‌های شهرک را جدول گذاری کرده‌ایم، افزود: جدول گذاری به میزان خودیاری انجام و هنوز کامل نشده است.

وی با اشاره به اینکه بر اساس طرح تفصیلی و طرح تفکیکی و توافق نامه بین تعاونی و شهرداری هیچ گونه معارضی از طریق شهرداری وجود ندارد، تصریح کرد: در صورتی مالکان برای اخذ پروانه ساخت به شهرداری مراجعه در کمترین زمان نسبت به صدور آن اقدام می‌شود.

تخشا با بیان اینکه از طرف خریداران و دارندگان پلاک تا کنون اقدام موثری جهت اخذ پروانه انجام نشده، گفت: با توجه به اینکه جدول‌گذاری و حریم شخصی مشخص و محل باند سواره و پیاده تعریف شده، اداره‌های خدمات رسان بر اساس آن می‌توانند به این شهرک خدمات رفاهی ارائه و در صورت ابهام شرکت‌های آب، برق و گاز می‌توانند استعلام کنند.

تعاونی‌ها قبل از خرید مکاتبات لازم را انجام دهند

رئیس اداره آبفای شهری دهدشت در این زمینه، اظهار داشت: ما انتظار داریم تعاونی‌ها قبل از خرید زمین مکاتبات لازم را با ادارات خدمات شهری در زمینه امکان خدمات‌رسانی انجام دهند.

نادر صفاری با بیان اینکه ما آمادگی داریم در هر نقطه ای از شهر دهدشت که شهرداری تایید و گذربندی شامل جدول‌گذاری، کف و بر خیابان انجام شده شبکه گذاری و اشتراک آب واگذار کنیم، عنوان کرد: چون به طور قطع برای عملیات اجرایی شبکه‌گذاری نیاز به خاکبرداری و خاکریزی‌ است و بر اساس قانون، نخست باید گذربندی انجام و بعد ادارات خدمات‌رسان اقدام به عملیات اجرایی از قبیل آب، فاضلاب و… کنند.

وی به تجربه سال‌های گذشته و پرداخت خسارت در موارد مشابه اشاره کرد و گفت: ما راه خطای گذشته را دوباره انجام نمی‌دهیم زیرا شهرداران در برخی مواقع خلف وعده کرده و کدهای شهرداری دستخوش تغییرات و شبکه آب یا چندین متر در دل خاک مدفون و یا بالاتر از سطح خیابان و یا از زیر جدول و خانه‌های مردم عبور و به همین دلیل ابتدا باید اول جدول‌گذاری انجام و کف و بر مشخص تا کدهای ارتفاعی خود را بر آن اساس تنظیم کنیم.

صفاری با بیان اینکه بعد از تایید و تصویب نقشه در سازمان های مربوطه از قبیل راه وشهرسازی و شهرداری و تغییر کاربری از کشاورزی به مسکونی، خاطرنشان کرد: بعد از جدول گذاری و مشخص شدن کف و بر خیابان هر موقع اعضای هیئت مدیره مراحل قانونی را اجرا و سهم هزینه شبکه‌گذاری ما را بر اساس تبصره ۱۱ از آیین نامه اجرایی شرکت آب و فاضلاب پرداخت هر کدام از مشترکان می‌توانند با مراجعه به آبفای شهری اشتراک آب خود را دریافت کنند.

رئیس اداره توزیع برق شهرستان کهگیلویه به آمادگی اداره توزیع برق شهرستان جهت برق‌رسانی برای محل‌هایی که زیرساخت‌های شهری انجام شده اشاره کرد و گفت: اجرای عملیات برق‌رسانی به زمین‌های خالی که زیرساخت‌ها در آن اجرا نشده امکان فنی ندارد.

خسرو پرویزی با اشاره به اینکه برای برق‌رسانی باید جدول‌گذاری و خیابان‌کشی انجام و پروانه ساخت هم توسط شهرداری صادر شده باشد، بیان کرد: در شهرک پرستاران هیچ‌گونه زیرساختی مهیا نشده و جدول‌گذاری و کف و بر خیابان‌ها هم مشخص نیست.

این طرح که با همکاری تعاونی مسکن پرستاری و شرکت قصر نصر ارجان انجام شده و با استقبال زیاد از طرف پرستاران و کارکنان مجموعه شبکه بهداشت و درمان شهرستان روبرو شد به خاطر تبلیغات زیادی که آن روزها انجام شد قیمت این زمین‌ها به بیش از ۱۲ میلیون تومان هم رسید و بعد از یک سیر صعودی با مشخص شدن مشکلات و عدم خدمات‌رسانی از طرف شرکت‌های خدمات شهری قیمت ها با سیر نزولی روبرو و در این میان پرستاران و برخی از خریداران بعدی زمین‌ها که در رویای خانه‌دار شدن بودند حسرت‌زده و سرگردان در میان وعده‌های تکراری و بی‌اثر مسئولان همچنان به رویای خانه‌دارشدن دلخوش و امیدوارند.

حال جای سئوال اینجاست که چرا مسئولان وقت شبکه بهداست و درمان شهرستان کهگیلویه بدون مطالعه با اجرای طرح نسیم موافقت و از اجرای آن جلوگیری نکرده و در صورتی که تعاونی مسکن پرستاری یکی از متولیان این کار بوده الان با بیان اینکه این کار توسط یک شرکت خصوصی انجام شده از زیر بار مسئولیت آن شانه خالی می‌کنند.

با نبودن زیرساخت‌ها و خدماتی مانند آب و برق ساخت و ساز به سختی و هزینه زیادی صورت می گیرد که از عهده اقشار متوسط جامعه بر نمی‌آید و از طرفی شرکت‌های خدمات شهری هرگونه خدمات را منوط به انجام زیرساخت توسط شهرداری و پرداخت هزینه شبکه‌گذاری و شهرداری هم به هر دلیلی از انجام زیرساخت‌ها شانه خالی می‌کند و این چرخه بیش از ده سال است هم‌چنان ادامه دارد.

 

منتشر شده در :2015/12/23 - 04:12|شناسه خبر: 20585 1176 بازدید
گزارش خطا:

اخبار و سوژه های خبری خود را برای راه ملت ارسال کنید:

صفحه ارسال خبر - یادداشت

ایمیل گروه خبری راه ملت: [email protected]

تماس مستقیم : 09120139712

نظرات

ارسال نظر جدید

  • آخرین اخبار

آخرین اخبار استان

حمایت می کنیم


ساخت انواع وبسایت
بالای صفحه