امروز :جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ساعت : ۱۴:۲۷:۴۲

پایگاه خبری تحلیلی راه ملت
اولین و تنها رسانه کاملا دانشجویی استان کهگیلویه وبویراحمد

اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل

ریسک میلیونی دانشجویان دانشگاه آزاد با تحصیل در رشته‌های بلاتکلیف + لیست رشته های دارای مجوز

دانشجویانی که در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا هزینه‌های میلیونی می‌کنند تا در نهایت با کسب علم با کیفیت بتوانند مدرک تحصیلات تکمیلی دریافت کنند بلاتکلیف مانده‌اند که آیا پس از این همه تلاش و زحمت و هزینه، مدارکشان مورد تائید مراجع قانونی هست یا خیر

راه ملت: جنجال رشته‌های غیرمجاز دانشگاه آزاد و بلاتکلیفی و نگرانی و استرس دانشجویان مشغول به تحصیل در این رشته‌ها مدت زمان بسیاری است که ذهن مسئولان، داوطلبان ثبت‌نام و دانشجویان این دانشگاه و مسئولان وزارت علوم را مشغول کرده است.

این جنجال هر از گاهی در رسانه‌ها خاموش می‌شود ولی آنچه مسلم است اینکه تعداد بسیاری از رشته‌های دانشگاه آزاد در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری از نظر وزارت علوم که مرجع تصویب و تائید رشته‌های دانشگاهی است غیرمجاز هستند ولی همچنان دانشگاه آزاد در حال پذیرش دانشجو در این رشته‌هاست و تنها کسانی که در درگیری میان وزارت علوم و دانشگاه آزاد لطمه می‌خورند، دانشجویان و داوطلبان هستند.

دانشجویانی که در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا هزینه‌های میلیونی می‌کنند تا در نهایت با کسب علم با کیفیت بتوانند مدرک تحصیلات تکمیلی دریافت کنند بلاتکلیف مانده‌اند که آیا پس از این همه تلاش و زحمت و هزینه، مدارکشان مورد تائید مراجع قانونی هست یا خیر.

این دانشجویان مدت بسیاری است که به دنبال تعیین تکلیف نهایی خودشان هستند تا شایدپای مرجعی بالادستی مانند شورایعالی انقلاب فرهنگی به میان بیاید و آینده مبهم این دانشجویان را تعیین تکلیف کند.

مسئولان وزارت علوم گفتند این دانشجویان نگران نباشند زیرا می‌توانند تغییر رشته یا واحد بدهند و در رشته مورد تائید تحصیل کنند، آیا این مساله واقعا جای نگرانی ندارد؟ دانشجویی که میلیون‌ها تومان هزینه کرده تا در رشته و واحد موردنظر خود تحصیل کند و حالا باید تغییر رشته یا واحد بدهد شاید به همین دلیل پس از صرف این همه هزینه مجبور به ترک تحصیل شود.

جابه جایی برای دانشجویانی که این مقدار هزینه می‌کنند مشکلات خاص خود را دارد ولی برای همین جا به جایی هم تکلیف دانشجویان مشخص نیست.

از طرفی دانشگاه آزاد می‌گوید رشته‌ها مورد تائید است، از طرفی وزیر علوم می‌گوید مشکل دارد ولی حل می‌شود.

شورایعالی انقلاب فرهنگی هم گویا دوباره مهلت یک ساله‌ای قرار داده است تا این رشته‌ها تعیین تکلیف شود، ولی اگر سال آینده نیز مانند امسال درگیری دو نهاد ادامه یابد و باز هم این رشته‌ها بلاتکلیف بماند تکلیف مدرک این دانشجویان چیست؟

دانشجوی مقاطع تحصیلات تکمیلی که باید به فکر تولید علم و تحقیق و پژوهش باشد در دانشگاه آزاد در استرس تائید یا عدم تائید مدرک فارغ‌التحصیلی‌اش است و چشم به نهادهایی دارد که خود با هم اختلاف دارند.

* ثبت‌نام داوطلبان برای پذیرش در دوره‌های جدید در حین بلاتکلیفی دوره‌های گذشته

در زمانی که دانشگاه آزاد در حال ثبت‌نام داوطلبان برای پذیرش در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری است، شاید لازم باشد دوباره داستان رشته‌های غیرمجاز این دانشگاه را مرور کنیم.

رشته‌های دانشگاه آزاد باید در شورای گسترش آموزش عالی در وزارت علوم تصویب شود که پس از توسعه یکباره تحصیلات تکمیلی در دانشگاه آزاد، شورای گسترش با دستور از شورایعالی انقلاب فرهنگی موظف به بررسی تمام رشته‌های غیرمجاز دانشگاه آزاد شد ولی دانشگاه آزاد حدود یک ماه پیش اعلام کرد که با تشکیل کمیته ۳ نفره رشته‌های غیرمجاز دانشگاه را تائید و تصویب کرده است.

پس از اطلاعیه دانشگاه آزاد مبنی بر تصویب رشته‌های غیرمجاز، مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزیر علوم با ارائه آخرین وضعیت رشته‌های غیرمجاز دانشگاه آزاد گفت: بر اساس تصمیمی که گرفته شد بیش از ۶۷۰۰ رشته محل فاقد مجوز دانشگاه آزاد را در شورای گسترش آموزش عالی بررسی کردیم که ۳۳ درصد این رشته‌ها تأئید قطعی شد، ۴۰ درصد اعلام نقص شد و بقیه رشته‌محل‌ها مردود شد.

به گفته شریعتی نیاسر، رشته‌های دارای نقص باید در مهلت معین رفع نقص شود و دانشجویان رشته‌های مردود نیز باید به واحد یا رشته دیگری منتقل شوند و داوطلبان جدید دانشگاه نیز باید دقت کنند که رشته انتخابی‌شان در سایت وزارت علوم تائید شده باشد.

اطلاع دانشجویان از مردود بودن رشته‌ها نیز از طریق سایت وزارت علوم یا ایمیل [email protected] میسر است.

پس از این اظهار نظر شریعتی‌نیاسر دانشگاه آزاد، مسئولان دانشگاه آزاد نشستی خبری ترتیب دادند و مجتبی علوی فاضل معاون سنجش و پذیرش وقت دانشگاه آزاد گفت: براساس قانون، رویه تصویب رشته‌های تمامی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی ثبت درخواست دانشگاه در پرتال دفتر گسترش دو وزارتخانه علوم و بهداشت برحسب رشته مورد درخواست است. بر همین اساس دانشگاه آزاد طبق قانون از سال‌های گذشته درخواست تصویب رشته‌های دانشگاه را انجام داده و از این به بعد نیز براساس همین روال کار را انجام می‌دهد.البته قانون به همین جا ختم نمی‌شود زیرا ممکن است دفتر گسترش آموزش عالی بررسی رشته‌ای را مدت‌ها بی‌پاسخ بگذارد که براین اساس مجلس شورای اسلامی در سال ۶۷ قانونی را تصویب کرده است که این قانون به تائید شورای نگهبان هم رسید و همانند سایر قوانین برای اجرا ابلاغ شد. بر اساس این قانون، امکان تصویب رشته های دانشگاه آزاد از طریق کمیته سه نفره متشکل از نماینده دانشگاه آزاد، نماینده وزارت علوم و نماینده شورایعالی انقلاب فرهنگی وجود دارد که ما این کار هم قانونی است و ما این کار را انجام دادیم.

همچنین مصدق مدیرکل حقوقی دانشگاه آزاد نیز گفت: هیچ یک از رشته‌های دانشگاه آزاد از سوی شورای گسترش مردود نشده است، ممکن است دوستان ما در وزارت علوم نظرشان این باشد که برخی از این رشته‌ها از مسیر شورای گسترش به تصویب نرسیده، بله همینطور است برخی از رشته‌ها در کمیته سه نفره ارزیابی شده است، نظر دوستان این بوده است که این رشته‌ها هنوز به تصویب نرسیده که علت آن هم این بوده که اصلا فرصت نکردند به بررسی این رشته‌ها برسند، اینطور نیست که مردود شده باشد بلکه فرصت رسیدگی نداشتند و ارجاع به کمیته سه نفره شد.

ابهام اینجاست که حتی اگر این کمیته قانونی باشد نیز باید نماینده‌ای از وزارت علوم در این کمیته حضور داشت که مسئولان دانشگاه آزاد می‌گویند حضور داشته است و مسئولان وزارت علوم این مساله را انکار می‌کنند.

این‌ها همه فقط درگیری بین دو نهاد بود که در این میان هم فقط دانشجویان و داوطلبان لطمه می‌بینند پس تعیین تکلیف رشته‌های غیرمجاز از سوی کدام نهاد و چگونه قرار است انجام شود؟

این سوال و سوالات دیگری که در این زمینه مطرح می‌شود این روزها تحصیل در رشته‌های غیرمجاز دانشگاه آزاد را به یک ریسک میلیونی برای دانشجویان بدل کرده است.

لیست کامل رشته های دکترا و کارشناسی ارشد دارای مجوز دانشگاه آزاد را در اینجا مشاهده کنید

 

منتشر شده در :2016/01/02 - 11:01|شناسه خبر: 21327 875 بازدید
گزارش خطا:
برچسب ها:

اخبار و سوژه های خبری خود را برای راه ملت ارسال کنید:

صفحه ارسال خبر - یادداشت

ایمیل گروه خبری راه ملت: [email protected]

تماس مستقیم : 09120139712

نظرات

ارسال نظر جدید

  • آخرین اخبار

آخرین اخبار استان

حمایت می کنیم


ساخت انواع وبسایت
بالای صفحه