امروز :پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ساعت : ۱۷:۴۴:۳۹

پایگاه خبری تحلیلی راه ملت
اولین و تنها رسانه کاملا دانشجویی استان کهگیلویه وبویراحمد

اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل

دکتر سلیمان ابید

راه پیشرفت استان استفاده از نخبگان است/ نماینده مجلس باید قوی باشد

امیدواریم مشارکت مردم در این انتخابات در حد بسیار بالایی باشد و کاندیداها هم همدیگر را تحمل کنند، به هم طعنه نزنیم، خلاصه رعایت کنیم چون اگر الآن هم بازی های امروز هستیم در میدان رقابت، دوستان آینده و همفکران آینده هستیم برای توسعه منطقه و کشور

راه ملت: پایگاه خبری دنا نیوز با دکتر سلیمان ابید یکی از نامزدهای انتخاباتی کهگیلویه بزرگ مصاحبه ای انجام داده است که این مصاحبه را با همدیگر می خوانیم:

با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و در راستای منویات مقام معظم رهبری در جهت ایجاد فضای شور و شعف برای حضور حداکثری پای صندوق های رأی شورای سردبیری دنانیوز در نظر دارد  مصاحبه کاندیداهای انتخاباتی( اعم از برنامه های و …) را برای معرفی و شناخت از برنامه هایی که دارند،پوشش دهد.
در همین راستا گفت گویی را با دکتر سلیمان ابید کاندیدای حوزه کهگیلویه،بهمئی،چرام ولنده انجام داده ایم که شرح گفت و گو در ادامه امده است:
دنانیوز: آقای دکتر، یک معرفی کاملی از خودتان بفرمایید، سوابق تحصیلی و اینکه مدارج تحصیلیتان را چطور و کجا پشت سر گذراندید؟
دکتر ابید: بنده در سال ۱۳۶۶ وارد دانشگاه محلاتی قم شدم وکارشناسی ارشد روابط بین الملل خود را در دانشگاه امام حسین (ع) گرفتم. در سال ۱۳۶۶ از استان خودمان، وارد تهران شدم و حدود بیش از ۲۵ سال است که در تهران ساکن هستم. سایر مقاطع تحصیلی (پایان دکتری روابط بین الملل)هم در همان دانشگاه امام حسین ادامه دادم.
دنانیوز: پست های مدیریتی که داشتید، از لحاظ سازمانی کجا و چه جاهای بودید؟
دکتر ابید: ۱۷ سال(سال ۷۰ تا ۸۸) مسئول معاونت سیاسی دانشگاه مطهری بودم. از سال ۱۳۸۶ مسئول معاونت سیاسی بسیج ادارات و وزارتخانه های کل کشور بودم. بعد از آن از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۳ مسئول دیپلماسی عمومی و فضای مجازی سازمان بسیج بودم. ۴ سال سابقه مدیریتی در وزارت تعاون دارم که عضو شورای اداری وزارت تعاون بودم، عضو شورای فرهنگی وزارت تعاون و جانشین امور ایثارگران و جانشین پدافند غیر عامل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۸۹ بودم. در حوزه های مختلف، مسئول راهبردی مرکز مطالعات جهان بودم و خلاصه این پست هایی بوده که من در طول مدتی که در تهران بودم، داشتم.
photo571151318483314618

دنانیوز: آقای دکتر انگیزه حضرتعالی برای ورود به انتخابات در حوزه کهگیلویه بزرگ چه بوده؟
دکتر ابید: یکی از مواردی که باعث حضور بنده در عرصه انتخابات شد، نگاه تغییر و تحول در نظام آموزشی است و همچنین تغییر و تحول در نخبه پروری است. شما الآن در بسیاری از موارد و حتی در نظام های انتخاباتی سنتی بجای اینکه به قشر نخبه نگاه کنید و با اینها جلسه بگذارید، شهر به شهر، ده به ده، خانه به خانه در میزنید که من میخواهم کاندید شوم ، درصورتی که از نظر مدرنیته و از نظر عقلانیت و از نظر بعد توسعه، اصلاً چنین چیزی در کشورهای توسعه یافته مسخره است. پس بایستی کسانی برای قانونگذاری و برای تصمیم گیری آماده شوند که بتوانند نظام قانونگذاری دنیا را با نظام قانونگذاری جمهوری اسلامی ایران تطبیق دهند.
دنانیوز: منظور شما این است که کسانی نماینده مجلس شوند که تخصص قانونگذاری داشته باشند؟
دکتر ابید: بله. باید تخصص قانونگذاری داشته باشند. و این حوزه ی تخصصی را می طلبد. شما وقتی نگاه می کنید کنگره ی امریکا یا مجلس ایران طرحی را تصویب می کنند، برای دو طرف الزام آور است. یعنی اینطور نیست که ما بگوییم یک نماینده فقط برای توسعه استانش و یا توسعه شهرش و یا توسعه کشورش آمده است. وقتی شما تصمیم می گیرید یا سخنرانی می کنید یا طرحی ارائه می دهید یا لایحه ای آماده می کنید، این بار تقریباً بین المللی دارد، منطقه ای دارد و یا حتی نطق قبل از دستور است. همه ی اینها آثارش در نظام داخلی و بین المللی می تواند مثبت یا منفی باشد.
دنانیوز: در حوزه ی کهگیلویه، چرام، بهمئی و لنده بحثی که الآن وجود دارد، جوانانی که مدرک تحصیلی دارند و جویای کار هستند . مطالبات این جوانان را شما با چه روشی میخواهید برطرف کنید؟
دکتر ابید: اینجا هم ایستادگی مردم لازم است، یعنی مردم بیایند پای کار و همکاری مردم و دانشگاه را می طلبد. اینکه جوانی مدرک بگیرد و در خانه نشیند و منتظر این باشد کسی بیاید سراغش، از عهده ی یک نماینده ، یک استاندار و حتی یک رئیس جمهور هم خارج است ولی بایستی فرهنگی ایجاد کرد که این فرهنگ، ایجاد انگیزه و تحرک کند. اگر یک نماینده ی مجلس قوی باشد، یک وزیر خوب با یک تیم خوبی را انتخاب کند، قطعاً یک استاندار خوب، یک فرماندار خوب، یک بخشدار خوب، یک سیستم اداری خوب طراحی می شود که وارد صحنه ی اجرایی می شود که اینها می توانند مشکلات را حل کنند و برخی دیگر هم مشکلات ساختاری است. به طور مثال با احداث سد مارون میبینیم که بهمئی به آنطرف آب افتاده و دهدشت اینطرف آب. باید از بهمئی و از لیکک به بهبهان بروند و دور بزنند و استان فارس را هم دور بزنند تا به مرکز استان برسند. یعنی اگر آن کسی که به فکر توسعه بود، یا توسعه ی سد یا توسعه ی کشاورزی، باید فکر این را میکرد که کوتاهترین راه، برای نزدیک شدن به استان این مسیر طولانی نباشد که دو استان را دور بزنیم تا به مرکز استان برسیم.

 

دنانیوز: منظور شما این است که در دوره های قبل چشم اندازی برای توسعه تعریف نشده بود؟
دکتر ابید: بله. چشم اندازی برای توسعه تعریف نشد الآن بسیاری از معضلات یا بیکاری هایی که وجود دارد یا مهاجرات هایی که وجود دارد یا خالی شدن روستاها یا اصلاً مهاجرت از شهرستان کهگیلویه بزرگ و سایر اینها ، اینه که ساختار نظام اداری و تقسیم بندی جغرافیایی هنوز شکل خاص خود را نگرفته است و بایستی ما این را به گوش مسئولین کلان برسانیم ، میدانی ببینند که ببینند شاید جمعیت کم باشد ولی ازنظر جغرافیایی ، جغرافیای بسیار سختی است. مثلا بعضی از این شهرها بیمارستان ندارند؛ علتش این است که تبدیل به مرکز شهرستان نشدند، علتش این است که بسیاری از امکاناتی که بایستی به اینها داده می شد، داده نشد و این هم کار فرهنگی می طلبد، کار اجماع مردم را می طلبد و همکاری مسئولین تا بتوان این مشکلات را حل کرد.
دنانیوز: موانعی که در راه پیشرفت اقتصادی استان و شهرستان کهگیلویه می بینید، چیست؟
دکتر ابید: مهمترین موانع از دست دادن مدیریت زمان است. یعنی اگر زمان را مدیریت می کردیم همراه با سایر استانها، این مدیریت زمان میتوانست خیلی کمک کند. یک قسمت دیگرش هم اجماع نخبگان هست. ما از تمام جریان های سیاسی در مدیریت استان میتوانستیم بهره برداری کنیم و همچنین استفاده از نخبگان و مشاورین و اتاق فکر قدرتمندی که بتواند این مشکلات و این معضلات و این موانع را از بین ببرد. بحث بعدی مدیریت ژئوپولوتیکی استان هست که اگر ما از بن بست خارج شویم، میتوانیم خیلی موفق شویم. یک بحث دیگر هم نیروهای خوب انتخاب کنیم برای تصمیم گیری در استان.

دنانیوز:عملکرد نمایندگان قبلی کهگیلویه بزرگ را چطور ارزیابی می کنید؟
دکتر ابید: هر کدام از این دوره ها ویژگی های خاص خود را داشته است و شرایط خاص خود را داشته، نمره را هم بایستی موکلین یعنی مردم بدهند که از عملکرد کدام یک از اینها راضی هستند. اما هر کدام از اینها هم در زمان خود حرکتهایی را انجام دادند
دنانیوز: شعار انتخاباتی شما برای انتخابات آینده چیست؟
دکتر ابید: توسعه در سایه اجماع نخبگان، همراهی مردم و فرهنگ سازی و مهارت یابی

دنانیوز: نظر شما در مورد امار ثبت نامی بالا در استان و شهرستان کهگیلویه چیست؟
دکتر ابید: سؤال بسیار جالبی کردید. حالا باید ببینیم که چرا در کل کشور اینهمه کاندید آمدند؟ تا امسال تقریباً سابقه نداشته است. یکی از موارد این است که شما مکانیزم سیستم نظام قانون حزبی نداشتیم. پس نبود نظام حزبی، یکی از دلایلی است که این همه کاندید داریم.
دنانیوز: گرایش سیاسی شما برای ورود به انتخابات مجلس، اعتدال، اصلاح طلب یا اصولگرا است؟
دکتر ابید: من یک انقلابی ولایتمدار هستم.
دنانیوز:در پایان برای جمع بندی حرف هایتان مطلبی دارید بفرماید:
دکتر ابید: امیدواریم مشارکت مردم در این انتخابات در حد بسیار بالایی باشد و کاندیداها هم همدیگر را تحمل کنند، به هم طعنه نزنیم، خلاصه رعایت کنیم چون اگر الآن هم بازی های امروز هستیم در میدان رقابت، دوستان آینده و همفکران آینده هستیم برای توسعه منطقه و کشور.

منتشر شده در :2016/01/10 - 11:01|شناسه خبر: 21648 1903 بازدید
گزارش خطا:

اخبار و سوژه های خبری خود را برای راه ملت ارسال کنید:

صفحه ارسال خبر - یادداشت

ایمیل گروه خبری راه ملت: [email protected]

تماس مستقیم : 09120139712

نظرات

ارسال نظر جدید

  • آخرین اخبار

آخرین اخبار استان

حمایت می کنیم


ساخت انواع وبسایت
بالای صفحه