امروز :جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ساعت : ۰۵:۰۵:۱۰

پایگاه خبری تحلیلی راه ملت
اولین و تنها رسانه کاملا دانشجویی استان کهگیلویه وبویراحمد

اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل

وارثان ایل آغازی برای اتحاد اقوام ایرانی

ما مردمی بودیم که راه مان را با ستارگان پیدا می کرده ایم، سعد و نحس ایام را در کواکب و ستارگان می دیده ایم، در سرابالایی ها و سراشیبی ها از اسب مان پیاده شده ایم

راه ملت،سیدعبدالستارماندگارمدیرموسسه وارثان ایل درگفتگوبا پایگاه خبری راه ملت، گفت : وحدت و انسجام اقوام در رویکرد سیاسی از نظر امنیت ملی، از اهمیت بسیاری برخوردار است. اگر میزان هویت سازی ملی پیوسته و وجود یا عدم وجود هویت های رقیب هویت ملی را از شاخصه های ضعف یا قوت کشوری حساب کنیم، می توان کشورهای موجود را به دو گروه قوی و ضعیف مورد تقسیم بندی قرار داد. در کشورهای قوی، پیوستگی اجتماعی و سیاسی وجود خواهد داشت و در عمل ملت سازی از موفقیت بسیاری برخوردار است. از سوی دیگر در کشورهای ضعیف، از عملکرد ملت سازی با شکست عبور می کنند.
وی ادامه داد : ایران اسلامی دارای اقوام مختلفی است که فرهنگ‌های را کنار هم شکل داده‌اند این فرهنگ‌ها از سویی می‌توانند فرصت و از سوی دیگر تهدید باشند، باید ظرفیت‌ها شناخته و مدیریت شوند، وظیفه داریم که جدای از هرگونه گرایش سیاسی، نکات تاریخی و فرهنگ کشورمان را خوب بشناسیم و نقاط مشترک موجود را در میان گروههای مختلف رواج دهیم. هر چند می دانیم که در جامعه فرهنگی متنوع ایرانی- اسلامی خرده فرهنگهای موجود، هویت خویش را تعریف کرده و در عین حال با این فرهنگ بزرگ نیز همزیستی مسالمت آمیز داشته اند، ترک، کرد، لر، بلوچ، عرب، گیلک، لک، ترکمن و… همه ایرانی اند و مسلمان و هویت برتر خود را در ایران اسلامی جستجو می کنند و دراین میان باید به این نکته مهم توجه داشت که بی گمان توازن میان خرده فرهنگها و فرهنگ ملی، محصول بزرگی به نام اتحاد ملی و انسجام اسلامی به همراه خواهد داشت.
وی همچنین اظهارداشت : به هر گوشه از میهن عزیزمان که بنگریم، خداوند طرحی متفاوت به صفحه روزگار تصویر کرده است، آنچنان که ایران، همچون تابلو فرشی رنگارنگ و با طرح های متفاوت است که همه ی این نقش ها در کنار هم، اثری زیبا و دلنشین را به نمایش در می آورند. اقوام ایرانی، هر کدام در عین هویت ملی خویش، آداب و رسوم و فرهنگ مخصوص به خود را دارند و با نگاه های متفاوتی، ارزش های انسانی و آداب اجتماعی را با هم زندگی می کنند. مفهومی که همواره درباره اقوام ایرانی مطرح می شود، در نظر گرفتن این تفاوت ها به عنوان یک فرصت و نه تهدید است تا به عنوان ظرفیتی عظیم، در جهت تعالی میهنمان از آن ها استفاده کنیم.
ماندگاردرباره فرهنگ عشایرزیستی بخش اعظم جمعیت ساکن درکشور به بیانات مقام معظم رهبری اشاره کردند وافزودند: به فرموده مقام معظم رهبری این عشایر عزیز مرکز استعدادهاى درخشانند؛ استعدادهاى برجسته. این جوانهاى شما استعدادهائى هستند که انسان می تواند امیدوار باشد که کشور به این استعدادها در آینده ببالد و افتخار کند.
نظام جمهورى اسلامى براى عشایر ارزش قائل است و عشایر را به عنوان یکى از برجسته‌ترین قشرهاى کشور مى‌شناسند که هم در کار سازندگى و هم در کار دفاع از کشور، سهیمند. نظام، قدرِ این جوانان غیور و این مردان و زنان بااخلاص و مؤمن را مى‌داند. شما هم متقابلًا قدر جمهورى اسلامى را شناخته و دانسته‌اید.( مقام معظم رهبری)
ماندگارهمچنین درباره سخت کوشی وصداقت وزلالی جامعه سنتی وایلی ابرازداشتند: پدران ما ایلیاتی های روشن ضمیر، پدران ما عشایرهای دلیر مردمی بودن با روحی بلند، سقف شان آسمان و فرش شان زمین، دوای دردهایشان را از طبیعت و گیاهانی چون چویل از دامن کوه های زاگرس می جسته اند.

ما مردمی بودیم که راه مان را با ستارگان پیدا می کرده ایم، سعد و نحس ایام را در کواکب و ستارگان می دیده ایم، در سرابالایی ها و سراشیبی ها از اسب مان پیاده شده ایم
ما مردمی بوده ایم که
در فصل بهار هیچ پرنده و حیوانی شکار نمی کنیم
آب را از چشمه ها آورده ایم،سیمای خود را در زلالی چشمه ها آراسته ایم
کبگ و قوچ های کوهی را از نزدیک دیده ایم، ما مردمی هستیم که برای رسیدن به امامزادها و مقدسات روزها پیاده راه رفته ایم
ما مردمی هستیم شجاع و دلیر، چه در نهضت جنوب و چه در جنگ تحمیلی، به هنگام غصب وطن ایستاده و شهید داده ایم.
ما مردمی هستیم صادق و یکرنگ،
پدران مان یک فصل تمام تلاش و کوشش میکردند، عرق می ریختند، زحمت کاشت و داشت و برداشت را به جان میخریدند، پس از به دست امدن محصول و خرمن کردن آن، تنها با چیدن چند سنگ بر روی هم که “کره ی” حضرت عباس نام داشته در بیابان رهایش میکردند،و اتفاقا آن شب آسوده تر از شب های دیگر به خواب میرفتند.
همه اینها یعنی اینکه ما مردمی سخت کوش، ساده و صادق، نوع دوست و دوست دار طبیعت و عاشق گل بر شاخه، شجاع و دلیر، عاشق وطن بوده ایم، بیزار از ظلم و ستم مردمی هستیم که ظلم در حق حیوانات را هم جایز ندانسته ایم به مقدسات اعتقاد فراوان داریم،ایستاده بر آرمان،عملگرا و دوستدار عدالت هستیم.
وی همچنین درباره نقش زن درجوامع ایلی افزودند: کوچک ترین واحد اجتماعی جامعه ایلی چادر است. هر چادر یک خانواده مستقل را در بر دارد. این واحد هم الزامی ایلی و سنتی است و هم نتیجه ی نظام تقسیم کار، هیچ مردی بدون وجود یک زن نمی تواند به زندگی خود در ایل ادامه بدهد.
خانواده نوعی تعاونی اجتماعی اقتصادی است که واحد تولید، مصرف و واحد اساسی، سیاسی ایل به شمار می آید.
زنان در میان عشایر دارای منزلت ویژه ای هستند، ناشی از اعتقاد اغلب مردان عشایر به تک همسری است.
خانواده واحد سازماندهی کار در میان عشایر است، سنت های اجتماعی به دقت نحوه ی این تقسیم کار را تعیین می کند، نقش زنان و مردان بنا بر سنت دارای مرزهای غیر قابل عبوری است، تقسیم کار بر حسب سن، جنس و قشرهای اجتماعی است.
کارهای زنانه یعنی بیشترین کاری که در خانواده انجام می شود عبارتند از: دوشیدن شیر، تهیه ی سوخت، آوردن آب، پختن نان و تهیه ی غذا، نظافت چادر، مواظبت از کودکان و بره ها و بزغاله ها، شستن و دوخت و دوز لباس، کار طبابت اطفال و دامپزشکی حیوانات و پرستاری ازآنان و کشیک خانه در شب از دستبرد دزدان، کره گیری و تهیه ی روغن و شانه زدن و شستن پشم و مو ریسیدن نخ و پشم ، بافتن سیاه چادر ، گلیم ، جاجیم ، قالی و خورجین و چنته و طناب و … جمع آوری و خشک کردن گیاهان خوراکی و دارویی از مراتع و تهیه و به عمل آوری مشک آب و دوغ و بچه داری و تربیت فرزندان و کمک در کارهای کشاورزی، برداشت محصول و … است .
( و این به غیر از کارهای طاقت فرسایی است که در طول زمان کوچ انجام می دهند)
ماندگارهمچنین درباره نقش رسانه ها درترویج فرهنگ ناب اقوام وسنت های اصیل گفت : یکی از کارکرد اصلی رسانه ملی، انعکاس مناسبت‌ها و آداب بومی است. در کشور ما آداب و رسوم بسیاری میان اقوام مختلف وجود دارد. آداب و رسوم اقوامی چون بلوچ، آذری، لر، کرد، عرب، گیلک، مازنی، ترکمن، فارس و… آن هم با گویش‌های مختلف که بیشتر این آداب باید در قاب رسانه ملی تلویزیون انعکاس داده شود.

منتشر شده در :2016/02/11 - 02:02|شناسه خبر: 22986 833 بازدید
گزارش خطا:

اخبار و سوژه های خبری خود را برای راه ملت ارسال کنید:

صفحه ارسال خبر - یادداشت

ایمیل گروه خبری راه ملت: [email protected]

تماس مستقیم : 09120139712

نظرات

ارسال نظر جدید

  • آخرین اخبار

آخرین اخبار استان

حمایت می کنیم


ساخت انواع وبسایت
بالای صفحه