امروز :چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ساعت : ۰۴:۰۴:۴۹

پایگاه خبری تحلیلی راه ملت
اولین و تنها رسانه کاملا دانشجویی استان کهگیلویه وبویراحمد

اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل

کاهش ۵۰ درصدی مرگ و میر مادران باردار در کهگیلویه و بویراحمد

رئیس دانشگاه پزشکی کهگیلویه و بویراحمد از کاهش ۵۰ درصدی مرگ و میر مادران باردار طی دوسال گذشته در این استان خبر داد.

راه ملت: دکتر «رضا چمن» در همایش تجلیل از فعالان عرصه سلامت استان افزود: طی دو سال دولت تدبیر و امید میزان مرگ و میر مادران بادر در این استان به نصف مدت مشابه پیش کاهش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: در گذشته تقریباً سالانه هفت مورد مرگ و میر مادر باردار بعلت عوارض بارداری در استان داشته‌ایم که طی دو سال اخیر در مجموع هفت مورد مرگ و میر مادر باردار در استان اتفاق افتاد.

رئیس دانشگاه پزشکی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به توسعه خدمات بهداشتی و درمانی در سطح استان طی دولت یازدهم خاطرنشان کرد: تا پیش از دولت تدبیر و امید از هر ۱۰۰۰ نفر بستری در بیمارستان‌های استان، ۳۰ نفر به خارج از استان ارجاع داده می‌شد در حالی که در این دولت به ۷ نفر رسیده است.

چمن تصریح کرد: از مهرماه امسال در دو رشته جراح عمومی و جراح زنان در دانشگاه علوم پزشکی یاسوج پذیرش دانشجو خواهیم داشت.

وی با اشاره به کمبود فضای بیمارستانی در کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: سرانه تخت بیمارستانی هم‌اکنون در سطح استان به ازای هر ۱۰۰۰ نفر ۱٫۵ تخت است که باید کوشید این میزان را در سال‌های آینده به ۲ تخت برسانیم.

رئیس دانشگاه پزشکی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: پارسال حدود ۵۰۰ نفر نیرو برای بخش‌های مختلف بهداشتی و درمانی استان استخدام و بکار گرفته شدند که ۱۲۰ نفر از این تعداد بهورز برای مناطق محروم بوده‌اند.

چمن گفت: کلینیک دندانپزشکی استان در یاسوج با اعتباری بالغ بر سه میلیارد تومان ایجاد و راه‌اندازی شد و در حال خدمت‌دهی دهان و دندان به مردم استان بخصوص شهر یاسوج است.

وی افزود: در دولت تدبیر و امید ۷۵ باب خانه بهداشت در سطح مناطق محروم استان احداث و ساخته شد.

رئیس دانشگاه پزشکی کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: در مکتب سلامت اصول و فروعی داریم که اگر به‌صورت علمی برنامه‌ریزی و مدیریت شوند نتیجه مثبتی را در پی دارند. نخستین و مهم‌ترین اصل در عرصه سلامت عدالت اجتماعی است.

چمن با بیان این‌که هیچ کودک روستایی نباید از مراقبت‌های اولیه بهداشتی محروم شود، گفت: یکی از برنامه‌های طرح تحول سلامت افزایش سرانه بهداشت روستائیان بود که این سرانه از ۲۶ هزار به ۸۶ هزار تومان افزایش یافت.

وی دومین اصل در عرصه سلامت را مشارکت مردمی و خودمراقبتی دانست و گفت: مردم باید آگاهانه و هدفمند در تأمین سلامت خود و اطرافیان تلاش کنند که به همت اطلاع‌رسانی اصحاب رسانه و مطبوعات و همکاری سازمان‌ها و نهادها کارها و تلاش‌های خوبی در این زمینه انجام شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد چهارمین اصل حوزه سلامت را استفاده از دانش و تکنولوژی محلی برای پاسخگویی به نیازهای درمانی از طریق استفاده از پتانسیل‌های محلی برشمرد و تصریح کرد: فرآورده‌ای که صنایع غذایی کوبودنا از بلوط برای غلبه بر دیابت تولید کرد یکی از این موارد است.

چمن یادآور شد: نخستین مورد از فروعات مکتب سلامت آموزش و آگاه‌سازی به مردم است و در بحث توزیع و اختصاص منابع اصول سطح‌بندی شده‌ای وجود دارد که سطوح پیشگیری یکی از این موارد است.

به گزارش ایسنا، در پایان این مراسم از ۴۵ نفر از فعالان عرصه سلامت استان در بخش‌های مختلف تجلیل شد.

منبع: ایسنا

منتشر شده در :2016/04/26 - 11:04|شناسه خبر: 26510 572 بازدید
گزارش خطا:

اخبار و سوژه های خبری خود را برای راه ملت ارسال کنید:

صفحه ارسال خبر - یادداشت

ایمیل گروه خبری راه ملت: [email protected]

تماس مستقیم : 09120139712

نظرات

ارسال نظر جدید

  • آخرین اخبار

آخرین اخبار استان

حمایت می کنیم


ساخت انواع وبسایت
بالای صفحه