امروز :پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ساعت : ۲۰:۲۲:۳۲

پایگاه خبری تحلیلی راه ملت
اولین و تنها رسانه کاملا دانشجویی استان کهگیلویه وبویراحمد

اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل

آتشی که قلب درختان بلوط را در لنده می سوزاند + تصاویر

تیشه و تبر چندین ساله سودجویان بر تنه درختان چندین ساله بلوط در جنگل های شهرستان لنده آتشی است که خیال خاموشی ندارد آتشی برای درست کردن زغال و فروش آن به مردمی که در حسرت یک ساعت استراحت در این مناطق بی بدیل و زیبا بر دلشان مانده است.

راه ملت: جنگل‏هاى استان کهگیلویه و بویراحمد حدود ۶۵۰ هزار هکتار تخمین زده می شود که متاسفانه اکثر این جنگل‏ها در اثر بهره بردارى بى رویه تخریب یافته و از شکل جنگل خارج شده است که عمده دلیل آن راه و افراد سود برای تهیه زغال و مصارف خانگی در روستاها می توان بیان کرد.

تنوع گیاهان جنگلى به گونه‏ اى است که ۸۰ درصد آن زیر پوشش گونه بلوط و ۲۰ درصد باقى مانده مشتمل بر درختچه‏ هاى بنه، کیکم، ارس، زالزالک، زبان گنجشک و بادام وحشى است. میوه بلوط عمدتا به مصرف تغذیه احشام و دام‏ها و اهالى  می ‏رسد.

کوه سیاه و سفید، تل رش قیام ،چهکارد، سرخون،موربید،خیارکار،دلی مهرجان،مله آبگاون،نسه ملاقندی ،آب بهاره از مناطق دارای پوشش جنگلی بسیار مناسب در شهرستان لنده هستند که همه ساله به واسطه همین پوشش مناسب از سوی عده ای سود جو مورد هجوم واقع شده و به وسیله اره برقی درختان تنومند بلوط بریده و سپس قطعه قطعه و تبدیل به زغال می شوند و حالت دیگر نیز متاسفانه بخش عظیمی از جنگل را به آتش می کشانند تا پس از مدتی دستشان برای بریدن درختان برای تهیه زغال باز باشد.

مناطق سرسبز و زیبای این شهرستان علی رغم مراقبت های جنگلبانان و دوستداران محیط زیست از آتش خشم و کینه توزی های سودجویان در امان نمانده و سالانه شاهد قطع درختان و گاهی نیز به آتش کشیدن آنان هستیم که بنا به گفته افراد محلی درختان را بصورت تکی قطع و پس از یکی دوهفته اقدام به جمع آوری آنان می کنند.

تخریب و آتش سوزی مناطق جنگلی شهرستان لنده در دو الی سه سال گذشته نسبت به سال های قبل افزایش داشته است به طوری که در ماه مبارک رمضان سال قبل بخش عظیمی از جنگل های کوه سفید طعمه حریق شد که با تلاش های گسترده نیروهای مردمی و اداری شهرستان لنده خاموش شد و روند آتش سوزی های با برنامه و غیرتعمدی متاسفانه در حال ادامه است و هر روز باید منتظر صدای آژیر خودروی منابع طبیعی و آتش نشانی و ستاد مدیریت بحران جهت اطفای حریق در جنگل های این شهرستان باشیم.

به هر حال شاید کمبود شدید نیروی انسانی و نداشتن خودروی مناسب در اداره منابع طبیعی لنده با داشتن حوزه بیش از هشتاد هزار هکتار جنگل و مرتع حوزه استحفاظی همراه با داشتن تنها ۴نفر قرق بان در پاسگاه حفاظتی منابع طبیعی لنده که زیرمجموعه شهرستان کهگیلویه است تنها دلیل این همه خسارت به طبیعت شهرستان لنده است.

هرچند استقرار یک فروند بالگرد در سطح استان می تواند نقش مهمی در خاموش کردن آتش سوزی ها داشته باشد و بیش از این تن نحیف درختان بلوط زیر تازیانه های افراد سود جو این چنین به آتش کشیده نشود و تبدیل به زغال نشود.

البته در این بین نباید تلاش شبانه روزی کارکنان پاسگاه حفاظتی منابع طبیعی شهرستان لنده را هرگز فراموش کرد.

گزارش و عکس: سید اسماعیل میری -خبرلنده

منتشر شده در :2016/05/30 - 09:05|شناسه خبر: 27713 1471 بازدید
گزارش خطا:

اخبار و سوژه های خبری خود را برای راه ملت ارسال کنید:

صفحه ارسال خبر - یادداشت

ایمیل گروه خبری راه ملت: [email protected]

تماس مستقیم : 09120139712

نظرات

ارسال نظر جدید

  • آخرین اخبار

آخرین اخبار استان

حمایت می کنیم


ساخت انواع وبسایت
بالای صفحه