امروز :جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ساعت : ۰۸:۰۳:۲۶

پایگاه خبری تحلیلی راه ملت
اولین و تنها رسانه کاملا دانشجویی استان کهگیلویه وبویراحمد

اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل

اظهار نظر جوانان یاسوجی درباره آثار مخرب شبکه های اجتماعی/ چراغ خاموش مسئولان در برابر اثرات مخرب فضای مجازی

اظهار نظر جوانان یاسوجی درباره آثار مخرب شبکه های اجتماعی/ چراغ خاموش مسئولان در برابر اثرات مخرب فضای مجازی

اما این موضوع در برخی از مواقع به خطری چراغ خاموش برای جامعه و خانواده ها تبدیل شده و باعث شده که مهر و محبت، صفا و صمیمیت، دور هم نشینی و داشتن زندگی بدون دغدغه از خانواده بار ببندد و از سویی دیگر مشکلات عدیده ای از جمله بستر سازی برای معضلات اجتماعی از جمله طلاق و خودکشی را در جامعه گسترش دهد.

راه ملت:

،امروز با توجه به تکنولوژی روز دنیا و رو آوردن جامعه به شبکه های موبایلی و مجازی، رویکرد توجه و القاء سازی سواد رسانه ای در جامعه کاری بسیار مهم و ضروری است.

 

از طرف دیگر امروزه شبکه های مجازی موبایلی جایگاه ویژه‌ای در ساختار زندگی خانواده‌ها پیدا کرده و به عنوان یک وسیله با کاربردی متفاوت‌تر، متنوع‌تر و شخصی‌تر وارد خانه ها شده و عرصه زندگی اجتماعی را دچار تغییر و تحول نموده و روابط اجتماعی جدیدی با ویژگی‌های نوین در جامعه حاکم ساخته است.

 

صمیمیتی که از خانواده پر کشید

اما این موضوع در برخی از مواقع به خطری چراغ خاموش برای جامعه و خانواده ها تبدیل شده و باعث شده که مهر و محبت، صفا و صمیمیت، دور هم نشینی و داشتن زندگی بدون دغدغه از خانواده بار ببندد و از سویی دیگر مشکلات عدیده ای از جمله بستر سازی برای معضلات اجتماعی از جمله طلاق و خودکشی را در جامعه گسترش دهد.

 

 وجود شبکه های مجازی در بستر خانواده از طرفی دیگر باعث کشمکش های نامرئی و روانی در درون خانواده ها شده و باعث شده که توجه به خویشتن دربیشتر خانواده و داشتن صله رحم از هم بپاشد.

 

دوران پسا مجازی و فتنه های فرهنگی

هر چند که این شبکه های موبایلی در ابعادی دیگر می توانند به عنوان یک پتانسل در کارهای اداری و خبری و یا کارهای یادگیری مثمر ثمر باشند، اما خطرات ناشی از این شبکه های اجتماعی موبایلی و اینترنتی امروز در جامعه نوشگفته ای که با فرهنگ سازی این شبکه های آشنا نیست، یک زهر است.

 

امروز فرهنگ سازی به عنوان یکی از شاخصه های اصلی جامعه می تواند ،جامعه را از گزند بیشتر موضوعات اجتماعی به دور بدارد که نبود ترسیم راه فرهنگی و مولفه های آن در شبکه های موبایلی باعث شده که مزایای مفید برخی شبکه های اجتماعی بیشتر از کارهای مفید آن به چشم بخورد.

 

در مسئله فرهنگ احساس ولنگاری می کنم

(در مسئله‌ فرهنگ احساس یک ولنگاری می‌کنم؛ چه در تولید کالاهای فرهنگی مفید و چه در جلوگیری از کالاهای مضر فرهنگی(

این مطلب یکی از نکته های بیانات حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اخیر رئیس و نمایندگان مجلس دهم با ایشان است.

 

نبود پیوست فرهنگی و مضرات شبکه های اجتماعی

بی شک یکی از ولنگاری های فرهنگی امروز رهاکردن شبکه های اجتماعی به حال خود و نداشتن پیوست فرهنگی همگام در جامعه بوده تا جایی که سبک زندگی اصیل ایرانی اسلامی خانواده ها و به تبع آن نوجوانان و جوانان کشورمان را تحت تاثیر قرار داده و آنان را به مدلی برای زندگی های غربی در توطئه های فرهنگی بدل کرده است.

 

بیشتر نوجوانان و جوانان امروزی زندگی را بدون فیس بوک، توییتر، اینستاگرام،تلگرام،واتس آپ ابزارهای پیام رسان اینترنتی که به شکل عجیبی در کشورمان همه گیر شده است، را غیرممکن می دانند.

 

اعتیاد موبایلی معظلی به جان خانواده ها افتاد

در این میان کارکرد فرهنگی شبکه های اجتماعی بسیار نگران کننده تر و آثار مخرب بیشتری دارد واعتیاد به این شبکه های مجازی در میان چند میلیون کاربر ایرانی، به یک معضل برای خانواده ها تبدیل شده است.

 

 این معضل، زمانی بغرنج تر شده که حلق آویز کردن و خودکشی بیش از 16جوان و بیشتر از آن دانش آموز در مدت اخیر در کشور نشان از تخطئه این شبکه های مجازی بر ذهن و روح این جوانان را نشان می دهد.

 

جهان غرق در فتنه شبکه های مجازی

لذا باید گفت که آثار حضور در این شبکه های اجتماعی بر سلامت روانی جوانان هنوز به طور دقیق مشخص نشده و البته از زمانی که تحقیقات جهانی آغاز شد، نگرانی های فراوانی در این زمینه مطرح شده است.

 

 

جوانان منزوی شده اند

محمد علی محرابی یکی از جوانان یاسوجی در گفتگو با خبرنگار این پایگاه خبری به آثار مضر شبکه های اجتماعی اشاره کرد و گفت:متأسفانه امروز زندگی ماشینی و موبایلی باعث شده که انسان وقت فراغت بیشتری برای خانواده و هم نوع خود نداشته باشد و به کلی به یک فرد منزوی در درون جامعه بدل شود.

 

وی یکی از دلایل این موضوع را نداشتن علم کافی برای استفاده اصولی از شبکه های مجازی دانست و افزود: تا وقتی که روش بکارگیری و درست استفاده از اینگونه وسایل ارتباطجمعی در جامعه گنجانده نشود نمی توان به آنچه که می خواهیم دست پیدا کنیم.

 

محرابی با اشاره به این موضوع که متأسفانه امروزه شبکه های فضای مجازی به محلی برای ترویج ولنگاریها و کارهای غیراخلاقی بدل شده است، بیان کرد: یکی از دلایل دوری از خانواده، ترویج کارهای غیره اخلاقی، مدلهای غربی و بی بندباری های اجتماعی همین شبکه های مجازی هستند.

 

نقش پر رنگ شبکه های مجازی در گسترش فساد در جامعه

این شهروند یاسوجی یکی از دلایل خودکشی،طلاق ، نبودن صله رحم در بستر خانواده ها را نهادینه نشدن فرهنگ استفاده صحیح از شبکه های مجازی دانست و افزود: تا وقتی مسئولان امر در این موضوع ورود نکند ، توطئه ها و نقشه های دشمن در ابعاد جنگ نرم بیشتر از این خواهد بود.

 

ایلیا ایزدی یکی دیگر از شهروندان یاسوجی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: خوشبختانه خودم موبایلی که بتواند با این وسایل سرکار داشت را در دست ندارم، اما آنچنان که در خانواده ها می بینم ، وجود شبکه های مجازی از سوی می توانند به علم بیشتر و به نوعی به روز بودن جامعه کمک کنند.

 

وی به آثار مضر این شبکه های مجازی نیز اشاره کرد و گفت: وقتی که نتوان به صورت صحیح از یک تکنولوژ ی استفاده کرد، آثار مضر آن به جامعه تحمیل خواهد شد.

 

باید به روز باشیم تا عقب نیفتیم

علی قاسیمان یکی دیگر از جوانان هم استانی که در حال چت کردن با گوشی خود بود در پاسخ خبرنگار ما گفت: فقط می توانم یک جمله را بیان کنم و آن این است که ورود به دنیای فضای مجازی موبایلی به منزله معتاد شدن و اخت شدن با آن است.

 

وی با بیان اینکه گوشی های مدل بالا جوانانی بویژه من را به وجد می آورد، بیان کرد: همین موضوع باعث شده که ورود به عرصه های مجازی آن هم از دریچه این گوشیها برای ما جوانان یک کار شاق باشد.

 

نمی توان به فضای مجازی موبایلی اعتماد داشت

این جوان یاسوجی ابراز کرد: در دنیای امروزی باید همگام با تکنولوژی پیشرفت کرد هرچند که خودم مخالف برخی ولنگاریها و افتضاحات در این شبکه های مجازی هستم.

 

قاسیمان بیان کرد: به عنوان مثال ، این شبکه ها به گونه ای هستند که برخی از دوستان برای مزاح حتی اگر یک لیوان آب را اشتباه بخوری در کمترین زمان به شبکه های مجازی می فرستند که این موضوع می تواند در وهله ای آبروی آن شخص را ببرد.

 

< class="col-md-12 inlineimage" style="text-align: justify;">

وی یکی از دلایل این موضوع را نداشتن ذهن خلاق و نبودن یادگیری برای استفاده این شبکه ها در جامعه دانست و ابراز کرد: در راستای این موضوع باید اول از همه پیوست های فرهنگی ویادگیری کافی در استفاده از این شبکه ها به جامعه هدف آموزش داده شود.

 

نبود پیوست فرهنگی، آسیب های جدی را وارد کرده است

قاسم خالقی زاده یکی دیگر از اهالی شهر یاسوج به مشکلات عمده فضای مجازی در جامعه اشاره کرد و گفت: متأسفانه در جامعه سنتی ما فقط داشتن یک گوشی برای ما ملاک است و اگر نگاهی کلی داشته باشیم خواهیم دید که در دست بچه های ما حتی فرزندان چهار تا 5ساله ما هم گوشی و یا تبلت یافت می شود که خانواده آن را به منزله یک ژست اجتماعی قلمداد می کنند.

 

وی با بیان اینکه بیشتر معضلات اجتماعی از دامن این شبکه های اجتماعی بیرون می آید، بیان کرد: در زمانی که این شبکه ها نبودند، بحث بلوتوث بود که می گفتند فساد را ترویج کرده آما امروز فقط با یک عکس و فیلم گرفتن می توان در چند ثانیه آبروی یک جامعه را برد.

 

این شهروند هم استانی با تأکید بر این موضوع که دولت و مسئولان فضای شورای مجازی باید به دقت به این موضوعات واقف باشند، بیان کرد: تا وقتی پیوست فرهنگی استفاده ازر شبکه های موبایلی در جامعغه ترویج نیابد نمی توانیم از نقشه های دشمن در امان باشیم.

 

نقش کم رنگ مسئولان در جلوگیری از ترویج فساد های موبایلی

پس باید به این نتجیه نرسید که گسترش فناوری های اطلاعاتی و ارتباطاتی و آثار چشمگیر آن در ابعاد مختلف زندگی مردم، و لزوم سرمایه گذاری هدفمند برای بهره گیری از فرصت های ایجاد شده در فضای مجازی کشور و همچنین ضرورت برنامه ریزی و هماهنگی مستمر در این فضا موجب بهره گیری بهتر از این موضوع خواهد شد که زمینه ساز آن ترویج پیوست های فرهنگی در جامعه است.

 

اما در حال حاضر با گذشت بیش از 3 سال از عمر فضای شورای مجازی در دولت یازدهم خروجی قابل توجهی از این شورا دیده نشده تا امروز به گفته کارشناسان در یک ولنگاری در حوزه فضای مجازی به سر ببریم.

 

مسئولین در این زمینه باید با اقدام و عمل در راستای اقتصاد مقاومتی و حل معضل ولنگاری فرهنگی در حوزه فضای مجازی که جامعه را تنها مصرف کننده تکنولوژی وارداتی غرب کرده با اهتمام بیشتر به فرمایشات مقام معظم رهبری در راستای تحقق شبکه ملی اطلاعات و متعاقب آن اینترنت ملی گام بردارند.

 

 

منبع:بویرخبر

انتهای پیام/ر/200

منتشر شده در :2016/06/14 - 05:06|شناسه خبر: 28147 810 بازدید
گزارش خطا:
توجه این خبر بدون دخالت انسانی و بصورت کاملا اتوماتیک از وب سایت "پایگاه خبری صبح زاگرس" دریافت شده است لطفا در صورت مغایرت با قوانین نظام جمهوری اسلامی یا اشکلات دیگر احتمالی در نوشتار روی دکمه گزارش خطا کلیک کنید.

نظرات

ارسال نظر جدید

  • آخرین اخبار

آخرین اخبار استان

حمایت می کنیم


ساخت انواع وبسایت
بالای صفحه