امروز :جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ساعت : ۱۲:۴۴:۰۸

پایگاه خبری تحلیلی راه ملت
اولین و تنها رسانه کاملا دانشجویی استان کهگیلویه وبویراحمد

اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل

هدایتخواه:

اصلاحطلب ها از نام شریعتی سوء استفاده کردند اما مبنایی با او مخالفند/ اول انقلاب تحت تأثیر شریعتی بودم/ شریعتی جوانان را از مارکسیسم نجات داد

اصلاحطلب ها از نام شریعتی سوء استفاده کردند اما مبنایی با او مخالفند/ اول انقلاب تحت تأثیر شریعتی بودم/ شریعتی جوانان را از مارکسیسم نجات داد

نماینده بویراحمد و دنا در ادوار هفتم و هشتم مجلس شورای اسلامی گفت:گروه های اصلاحطلب بیشترین سوء استفاده را از نام شریعتی نموده و می کنند اما با توجه به مبانی اندیشه ای دکتر شریعتی ، از اندیشه های او گریزانند و مبنایی با او مخالفت دارند.

راه ملت:

 ، ستار هدایتخواه، عصر یک شنبه، درجمه دانشجویان دانشگاه های یاسوج در پاتوق مطالبه گری دانشجویی پاسخگوی سوالات دانشجویان بود.

هدایتخواه در این مراسم که به دعوت سایت مردم ک و ب و قرارگاه دانشجویی شهید طیب برگزار شد، به برخی سوء استفاده ها، تحریف ها و مصادره هایی که از چهره ها و شخصیت های مختلف صورت می گیرد اشاره کرد و گفت: برپایی محافل این چنینی باعث جلوگیری از این مصادره ها و تحریف ها می شود.

وی به بیان شخصیت علمی و سیاسی دکتر شریعتی اشاره کرد و گفت: در میان نخبگان، اختلاف نظر فاحشی در مورد دکتر شریعتی و اندیشه های وی وجود دارد به طوری که در سه گروه و به سه شیوه به موضع گیری در این خصوص پرداخته اند.

این استاد سابق دانشگاه، مخالفانی که از مخالفان ملایم تا مخالفان سرسخت را در بر می گیرند، یکی از این سه گروه دانست و گفت: در این گروه برخی به دکتر شریعتی نسبت هایی چون وهابی، ضدشیعه، سنی و بعضا کافر داده اند و برخی نیز کتاب های او را کتب ضاله معرفی کردند.

وی افزود: در نقطه مقابل گروه نخست، طرفداران مبالغه گر و سرسختی بودند که هیچ اشکالی را نسبت به شریعتی نمی پذیرفتند و حتی برای مخالفان شریعتی نیز حکم اعدام صادر می کردند.

هدایتخواه ادامه داد: اما گروه سومی وجود داشت که قایل به موضع گیری منصفانه نسبت به دکتر شریعتی و آثار او بود و میان شخصیت و اندیشه های او تفکیک قایل بوده اند؛ او را کافر، ضد شیعه و وهابی نمی پنداشتند ، در مورد اعتقاداتش حرفی نداشتند اما ضمن برشمردن محاسن و نقاط قوت او به انتقاد از برخی اندیشه های او می پرداختند که شخصیت هایی چون رهبر معظم انقلاب، دکتر بهشتی و شهید مطهری در این دسته قرار می گیرند.

وی شریعتی را جزو تأثیرگذارترین شخصیت های قبل از انقلاب دانست و گفت: دکتر شریعتی تأثیر زیادی در بین جوانان در قبل از انقلاب داشته و در زمره تأثیرگذار ترین روشنفکران جامعه به حساب می آمد.

هدایتخواه به ارتباط خود با اندیشه های شریعتی اشاره کرد و گفت: در سال های نخستین انقلاب، بیشترین مطالعاتم از دکتر شریعتی بود و حتی اولین کنفرانس دانشجویی ام را به اندیشه های او اختصاص دادم و در این سال ها تحت تأثیر اندیشه های وی نگاه کاملا مثبتی به او داشته ام.

وی در پاسخ به سوالی که در خصوص تناقضات رفتار شریعتی درباره روحانیت سوال کرد گفت: یکی از انحرافاتی که در مورد شناخت دکتر شریعتی مطرح می شود، بحث هایی است که در خصوص نگاه شریعتی به روحانیت است و یکی از ظلم هایی که در حق وی شد، مطرح کردن همین موضوع در اولین معرفی شخصیت اوست.

سخنگوی اسبق کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از این نوع نگاه گفت: مهم ترین خصیصه شریعتی، ضدیت با روحانیت نیست که عده ای فقط به دنبال مطرح کردن این موضوع هستند.

وی به بررسی ارای این اندیشمند درباره روحانیت پرداخت و گفت: دکتر شریعتی در آثارش پیرامون موضوع روحانیت سخنان ضد و نقیضی را مطرح کرد؛ گاهی تز اسلام منهای روحانیت را مطرح می کند و گاهی مثلث زر و زور و تزویر را خان، ژاندارم و آخوند می داند و روحانیت را به عنوان مظهر تزویر معرفی می کند؛ گاهی نیز به خوبی و با عبارات خاصی از روحانیت یاد می کرد که می توان این موارد را جزو استثنائات سخنان شریعتی دانست.

هدایت خواه به مبنای این تفکردکتر شریعتی در خصوص روحانیت اشاره کرد و گفت: مبنایی که ایشان انتخاب کرد، او را به سمتی می برد که با روحانیت وقت مخالفت کند.

وی افزود: بحث و مبنای مورد نظر شریعتی، مبحث ایدئولوژی و فرهنگ است که معتقد است ایدئولوژی مجاهد، مبارز و ابوذر پرورش می دهد و فرهنگ، مجتهد و ابوعلی سینا؛ و باید بتوان به پرورش مجاهد بپردازیم.

این فعال فرهنگی در پاسخ به سوالی در خصوص  اندیشه های امام خمینی (ره) و انتقادات تند ایشان نسبت به روحانیت بیان داشت: حضرت امام، در مواقع انتقاد، روحانیت را به طور مطلق و کامل مورد خطاب قرار نمی دهند و از عناوینی چون روحانیون درباری، روحانی نماها و … استفاده می کرد اما دکتر شریعتی به طور کلی قضاوت می کرد و روحانی را به طور مطلق مورد نقد قرار می داد.

وی یکی از دلایل صدور شریعتی به خارج از مرزهای کشور را نقاط قوت او دانست و ضمن برشمردن این نقاط قوت اظهار داشت: بیان زیبا، گیرا و احساس برانگیز او، با صبغه انقلابی در میان جوانان مسلمان جذابیت خاصی داشته که به همراه روحیه انقلابی در آثارش می توان به عنوان دو نقطه قوت دکتر شریعتی معرفی کرد.

هدایتخواه افزود: داشتن ابداعتی در حوزه ادبیات انقلابی، اهل سوز و درد و احساس مسئولیت بودن، از دیگر نقاط قوت دکتر شریعتی به حساب می آیند.

وی ادامه داد:در دوره ای که سکه رایج مملکت تفکرات مارکسیستی بود، شریعتی اسلام را به عنوان مبنای مبارزه معرفی کرد و خیلی از جوانان را از مارکسیسم نجات داد، در دوره غربت اسلام در دانشگاه ها، از اسلام دم زد و اندیشه های اسلامی را مطرح کرد..

این استاد دانشگاه، شریعتی را نقطه آغاز خوبی دانست و گفت: شریعتی برای شروع و حرکت اولیه خیلی خوب است ولی برای ادامه و استفاده به عنوان تبیین مبانی فکری، قابل اعتماد نیست.

هدایتخواه در بخش دیگری از سخنان خود به سوء استفاده از نام دکتر شریعتی توسط اصلاحطلبان اشاره کرد و گفت: گروه های اصلاحطلب بیشترین سوء استفاده را از نام شریعتی نموده و می کنند اما با توجه به مبانی اندیشه ای دکتر شریعتی ، از اندیشه های او گریزانند و مبنایی با او مخالفت دارند.

وی افزود: اندیشه های سیاسی شریعتی به مبارزه با ظلم و لیبرالیسم می پردازد در حالی که اصلاحطلب ها روحیه انقلابی گری و مبارزه طلبی را روحیه فشیستی و خشونت طلبانه می دانند.

هدایتخواه در ادامه به لزوم مطالعه آثار دکتر شریعتی در کنار آثار شهید مطهری اشاره کرد و گفت: رهبر انقلاب فرمودند: زیبایی های اندیشه شریعتی را با بتون آرمه اندیشه مطهری مطرح کنیم؛ لذا مطالعه آثار دکتر شریعتی بدون مبانی دینی، و منهای آثار امثال شهید مطهری، زمینه ساز احتمال انحراف است.

وی به نگاه شهید مطهری به دکتر شریعتی پرداخت و گفت: شهید مطهری او را به تهران آورد و به حسینیه ارشاد دعوت کرد تا از توان او در این حسینیه استفاده شود.

هدایتخواه افزود: شهید مطهری در خیلی از آثارش اندیشه های دکتر شریعتی را بدون ذکر نقل می کند.

منبع:سایت مردم ک و ب

انتهای پیام/200

منتشر شده در :2016/06/20 - 04:06|شناسه خبر: 28224 1018 بازدید
گزارش خطا:
توجه این خبر بدون دخالت انسانی و بصورت کاملا اتوماتیک از وب سایت "پایگاه خبری صبح زاگرس" دریافت شده است لطفا در صورت مغایرت با قوانین نظام جمهوری اسلامی یا اشکلات دیگر احتمالی در نوشتار روی دکمه گزارش خطا کلیک کنید.

نظرات

ارسال نظر جدید

  • آخرین اخبار

آخرین اخبار استان

حمایت می کنیم


ساخت انواع وبسایت
بالای صفحه