امروز :پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ساعت : ۱۷:۵۰:۰۳

پایگاه خبری تحلیلی راه ملت
اولین و تنها رسانه کاملا دانشجویی استان کهگیلویه وبویراحمد

اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل

رنج برنج / بی آبی گریبانگیر شالیکاران دنا نشین شد + تصاویر

رنج برنج / بی آبی گریبانگیر شالیکاران دنا نشین شد + تصاویر

اوایل تیرماه است و در برخی از مناطق چهارفصل کهگیلویه و بویراحمد از جمله مناطق سردسیر این استان که امروز در تنش آبی قرار دارند، برخی از کشاورزان همچون سنوات قبل اقدام به شالیکاری و کاشت برنج کرده اند.

راه ملت:

،امروزه کاشت برنج به رنج نامه ای برای کشاورزان دنا نشین مبدل شده و نام رنج و برنج سود خانواده گواهی این موضوع است و این کشاورزان به این امید که بتوانند در پایان گنج  خود را درو کنند با مشکلی به نام بی آبی و توجه نکردن مسئولان،دست و پنجه نرم می کنند.

 

شالیکاری

در سالهای اخیر به دلیل وجود کم آبی و تنش آبی در بیشتر مناطق کشور به خصوص استان کهگیلویه وبویراحمد،تنش آبی مخازن آب کشاورزی در بیشتر مناطق سردسیری  این استان از جمله شهرستان دنا که به دیار آب معروف است رسیده است.

 

موضوعی که باعث شده بیشتر زمین های بایر و زیر کشت محصولات کشاورزی از جمله برنج در قسمت های پایین دست این شهرستان به دلیل کم آبی امسال زیر کشت این محصول نرود.

 

حتی با توجه به دستور وزارت جهاد کشاورزی برای کشت نکردن برنج در بیشتر زمین های کشاورزی، اما برخی از کشاورزان در این شهرستان شروع به کشت این محصول مهم و حیاتی در برخی از  این مناطق کرده اند.

 

یکی از مناطق مهم و استراژیک کشاورزی شهرستان دنا که به قطب باغداری و حتی برنج کاری این شهرستان شهره بوده روستای کریک است که امروز به دلیل کم آبی و نبود منابع کافی آب  این مایع حیاتی، باز هم زمین های کشاورزی این روستا زیر کشت این محصول حیاتی رفته است.

 

 

شالیکاری

برنج یکی از محصولات استراتژیک کشاورزی استان‌ چهان فصل کهگیلویه وبویراحمد وبه تبع آن مناطق سردسیر این استان در شهرستان دنا بوده که همه ساله کشاورزان  با دستان پینه بسته اقدام به کاشت این محصول حیاتی در زمین های بایر خود می کنند.

 

برنج و رنج دو واژه نزدیک به هم است که هرچه به آینده نزدیک می‌شویم در تلاشیم تا رنج تولید برنج کاهش یابد ولی قصه تولید برنج در استان چهارفصل کهگیلویه وبویراحمد چیز دیگری را نشان می دهد.

 

شالیکاری

وقتی زنان و مردان شالیکار را می‌بینید که از سپیدی صبح تا تاریکی شب، پاها تا زانو در گل و کمر خمیده در حال نشا یا فرو نشاندن این ساقه های سبز در زمین هستند، همه ما به معنای حقیقی رنج برنج و سود خانواده پی خواهیم برد.

 

کار طاقت‌فرسای شالیکاری در هوای گرم تابستان

هرکس رنج کشاورزان را باور ندارد باید سری به روستاهای منطق سردسیری استان چهارفصل بزند و در چهره زنان و مردان شالیکار به دقت نگاه کند و پینه دستانشان را ببیند، چین و چروک صورت‌هایشان گویای خستگی و رنج و سختی مشکلات کشاورزی است.

 

زمین شالیزاری که باید همیشه آب داشته و باتلاقی باشد، دشواری کار را چندین برابر می‌کند و کار در زمین باتلاقی، زیر آفتاب گرم تابستان  آن هم در ماه ضیلافت الهی رمضان بسیار سخت و طاقت‌فرسا است.

 

شالیکاری

 

دلسردی فرزندان روستایی از کار در زمین‌های کشاورزی

تولید برنج همچنان با وجود مکانیزه شدن با سختی‌هایی همراه است و کشاورزان برای تولید این محصول از زمان کاشت، داشت، برداشت و همچنین در مواقع فروش با چالش‌های بزرگی مواجه می‌شوند.

 

چالش‌هایی که یک کشاورز با آن روبه‌رو است باعث دلسردی او از شغل کشاورزی و همچنین فرزندانش که دیگر رغبتی به ادامه کار در زمین‌های کشاورزی ندارند، می‌شود.

 

شالیکارانی که تمام سختی به عمل آوردن برنج را از لحظه کاشت دانه دانه شالی در زمین تا برداشت را به دوش خود می کشند تا در آینده محصولی خوب را این رنج بدست آورند.

 

کشاورزانی که روزها و ساعت ها برای به ثمر رساندن محصول خود در ساعات طاقت فرسای گرمای تابستان از هر دری برای به ثمر رساندن این محصول حیات دریغ نکرده و در تلاش برای رونق کار خود هستند.

 

شالیکاری

اگرچه در بخش‌هایی از مزارع زیر کشت، تسطیح اراضی و مکانیزه کردن برداشت برنج صورت گرفته است اما همه می‌دانیم این پدیده بافت و روابط سنتی کشاورزی در شالیزارها را نتوانسته به هم بزند.

 

برنج،کالایی که روزی در رشد و رونق اقتصاد کشور سهمی داشت و بخش عمده‌ای از مصرف داخلی را تامین می‌کرد حالا نه سودی برای تولیدکننده دارد و نه خریدش برای مصرف‌کننده مقرون به صرفه است پس سود برنج رنج خانواده به چه معناست.

 

چند سالی است که مسئولان توجهی به این معضل نمی‌کنند و با واردات انواع برنج‌های از یک طرف و برطرف نکردن مشکل آبی از سوی دیگر این صنعت مهم در شهرستان دنا را به حاشیه برده اند.

 

 از طرفی دیگر مشکلی که اهالی این روستا را رنج می دهد نبود آبی کافی برای محصولات کشاورزی و باغات این روستا است که با زیر کشت رفتن زمین های شالیکاری این منطقه بیشتر از گذشته موجب ناراحتی این اهالی شده است.

 

نبود آب آبیاری مورد نیاز برای باغات این روستا که بیشتر زمین های مستعد را نیز به خود اختصاص داده به یک معظل مهم تبدیل و باعث سردرگمی مردم این روستا شده که یکی از اصلی ترین این دلایل روشن سنتی آبیاری است.

< class="tasavir" style="clear:both; text-align: center;">
< class="field field-name-field-images field-type-image field-label-hidden">
< class="field-items">
< class="field-item odd rtejustify" style="text-align: justify;">
منبع:بویرخبر
< class="field-item odd rtejustify" style="text-align: justify;">
انتهای پیام/ر/200

 

منتشر شده در :2016/07/04 - 04:07|شناسه خبر: 28573 566 بازدید
گزارش خطا:
توجه این خبر بدون دخالت انسانی و بصورت کاملا اتوماتیک از وب سایت "پایگاه خبری صبح زاگرس" دریافت شده است لطفا در صورت مغایرت با قوانین نظام جمهوری اسلامی یا اشکلات دیگر احتمالی در نوشتار روی دکمه گزارش خطا کلیک کنید.

نظرات

ارسال نظر جدید

  • آخرین اخبار

آخرین اخبار استان

حمایت می کنیم


ساخت انواع وبسایت
بالای صفحه