امروز :پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ساعت : ۱۴:۴۱:۵۸

پایگاه خبری تحلیلی راه ملت
اولین و تنها رسانه کاملا دانشجویی استان کهگیلویه وبویراحمد

اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل

قفل بسته پروژه های کهگیلویه و بویراحمد در انتظار کلید روحانی (+تصاویر)

قفل بسته پروژه های کهگیلویه و بویراحمد در انتظار کلید روحانی (+تصاویر)

پروژه های نیمه‌تمام کهگیلویه وبویراحمد اینبار چشم به سفر هیئت دولت به استان بسته اند، تا شاید این سفر راهی به سوی روبان قرمز افتتاح باز کند وقفل این پروژه ها را با کلید تدبیر باز کند.

راه ملت:

 ،پروژه های نیمه تمام برجای مانده از گذشته  و کلنگهایی که همچنان بر زمین مانده، دغدغه ای است که گریبان توسعه استان را گرفته است.

تعدد پروژه های ناتمام، محدود بودن منابع و حجم مطالبات پیمانکاران موجب شده تا سرنوشت پروژه های نا تمام کهگیلویه و بویراحمد در هاله ای از ابهام قرار گیرد.

سیاستهای دولت یازدهم در استان به برخی از پروژه های نیمه تمام جانی دوباره بخشید اما بسیاری از این پروژه ها هنوز اندر خم یک کوچه مانده اند.

میراث فراز و فرود کلنگ‌ها در یکی از محرومترین استانهای کشور، یک هزار و ۸۰۰ پروژه نیمه تمام است که نیازمند نوشدارویی قوی است تا به جان استانی محروم نفسی تازه ببخشد.

فرازو فرودهای کلنگ زنی‌ها بارقه امیدی بود بر دل مردم استان حتی در دورافتاده ترین نقاط تا شاید راهی از دل کوهها باز شود و یا کارخانه ای فرزندانشان را از بیکاری حاکم بر شهر و روستا برهاند.

کهگیلویه و بویراحمد که در جنوب غربی سرزمین کهن ایران در پای دنا و در سایه بلوط های هزار ساله اش با گنج نفت، مردمی در رنج بیکاری و محرومیت دارد، نیازمند گوشه چشمی است که پروژه های روی زمین مانده اش را ببیند و آنها را از زمین بلند کند.

پیرترین پروژه استان

یکی از پروژه هایی که لقب پیرترین پروژه استان را با خود یدک می کشد، جاده پاتاوه به دهدشت است.

این پروژه ۲۰ ساله قرار است محور بنادر جنوب کشور و شرق خوزستان را ۲۰۰ کیلومتر به مرکز کشور نزدیکتر و ۴۰۰ روستای کهگیلویه و بویراحمد را نیز از بن بست خارج کند.

این پروژه به طول ۱۳۶ کیلومتر و دارای چهار فاز است که جنوب کشور را ۲۰۰ کیلومتر به مرکز کشور نزدیکتر می کند.

فازهای یک و سه این طرح به ترتیب ۲۸ و ۲۰ کیلومتر و فازهای دو و چهار این طرح نیز به ترتیب ۲۸ و ۶۳ کیلومتر است و تا کنون افزون بر ۱۰۰ میلیارد تومان برای احداث این جاده ملی هزینه شده است.

بیماران یاسوجی آواره شهرهای مجاور

بیمارستان ۲۰۰ تختخوابی از مهمترین پروژه های بخش درمان کهگیلویه و بویراحمد بوده که هنوز به پایان نرسیده است تا مردم این استان برای درمان در استانهای دیگر آواره شوند.

کلنگ این پروژه و پروژه بیمارستان بوشهر باهم بر زمین زده شد اما در بوشهر به پایان رسید و در یاسوج هنوز ۷۱درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

چهار خطه کردن محور یاسوج به سمیرم یکی دیگر از پروژه های مهم و نیمه تمام کهگیلویه و بویراحمد است که این پروژه نیز به دلیل کمبود اعتبار بر زمین مانده است.

این پروژه در دولت گذشته نام مصوبه استانی هم به خود گرفت اما به رغم هشدارهای کارشناسان نسبت به خطرات این جاده، نسخه‌های مسئولین برای رفع آنها اثری نکرد و مهر ماندگار هم گره از مشکلات باز نکرده است.

استانی که از بزرگراه بی بهره است

چهار خطه کردن این محور مهم که کریدور جنوب به مرکز کشور نام گرفته و راه ارتباطی بنادر جنوبی به مرکز است، هنوز هم معطل مانده و جان نمی گیرد تا هر هفته در پیچ و خم آن جانی از مسافران آن گرفته شود.

اما از دیگر مشکلات این استان آبخیز، کمبود آب است. منابع آبی فعلی یاسوج دیگر جوابگوی رشد جمعیت آن نیست و از طرفی هدر روی بی رویه آب ناشی از مصرف بیش از حد مردم و فرسوده بودن شبکه توزیع این زخم را کاری تر کرده است تا جایی که امکان بحران آب در یاسوج با همه داشته های آبی اش وجود دارد.

با این حال سد "تنگ سرخ" که با هدف تامین آب شرب دراز مدت شهر یاسوج و روستاهای اطراف، در سال ۹۰ کلنگش به زمین زده شد، به بهانه های مختلف حرکتی لاک پشتی دارد و با اعتبار قطره چکانی حتی نتوانسته زمین های مورد نیاز را تملک کند و معلوم نیست با این اعتبار اندک کی به پایان برسد.

با وجود تلاش بسیار مسئولین و تخصیص اعتبار، در حدود دو سال فعالیت دولت ۹۰۸ پروژه عمرانی و اقتصادی در این استان افتتاح و یا کلنگ زنی شد که ۷۴۸ مورد از این تعداد طرح های افتتاحی بودند. اما هنوز بسیاری از پروژه های کلیدی و مهم که می تواند این استان را از محرومیت نجات دهد، بر زمین مانده اند.

این پروژه ها نیازمند تخصیص اعتباراتی ویژه هستند تا شاید غبار زرد محرمیت را از چهره استان کمرنگ کنند. سفر هیئت دولت اما می تواند مرهمی بر زخمهای این پروژه ها باشد و آرزوی دیرینه مردم این استان برای رسیدن به توسعه را محقق کند./مهر

انتهای پیام/200

منتشر شده در :2016/07/26 - 09:07|شناسه خبر: 28940 542 بازدید
گزارش خطا:
توجه این خبر بدون دخالت انسانی و بصورت کاملا اتوماتیک از وب سایت "پایگاه خبری صبح زاگرس" دریافت شده است لطفا در صورت مغایرت با قوانین نظام جمهوری اسلامی یا اشکلات دیگر احتمالی در نوشتار روی دکمه گزارش خطا کلیک کنید.

اخبار و سوژه های خبری خود را برای راه ملت ارسال کنید:

صفحه ارسال خبر - یادداشت

ایمیل گروه خبری راه ملت: [email protected]

تماس مستقیم : 09120139712

نظرات

ارسال نظر جدید

  • آخرین اخبار

آخرین اخبار استان

حمایت می کنیم


ساخت انواع وبسایت
بالای صفحه