امروز :پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ساعت : ۲۲:۱۱:۲۷

پایگاه خبری تحلیلی راه ملت
اولین و تنها رسانه کاملا دانشجویی استان کهگیلویه وبویراحمد

اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل

دلیلی بر “چرا روحانی کهگیلویه وبویراحمد را تحویل نمی گیرد”

و جالب اینجاست نمی دانم چرا آقای استاندار ،زارع و … این همه بی تابی دارند برای شرف فرمایی اقای رئیس جمهور. نهایت تشریف فرمایی ایشان تصویب بودجه ای است برای تکمیل طرح هایی که قبل از حضور آقای روحانی کلنگش بر زمین خورده بود. و نمی دانم مردم این استان چه رفتاری نشان خواهند داد. آیا از رییس جمهور استقبال خواهند کرد یا نه. اما این را می دانم بزرگی و کوچکی هر جامعه ای در دستان خود آن جامعه قرار دارد.

راه ملت: وحید دانشی (کارشناسی ارشد علوم سیاسی):

قبل از پرداختن به اصل موضوع ، شما مخاطبین عزیز به مطالب ذیل توجه کنید.اولین سفر استانی  ریاست جمهوری  دولت یازدهم  ۲۴ دی ۹۲  استان خوزستان  ۴ روز، دومین سفر استانی ریاست جمهوری ۶ اسفند ۹۲ استان هرمزگان ۳ روز ،سومین سفر استانی ریاست جمهوری ۲۶ فروردین ۹۳  استان سیستان و بلوچستان ۳ روز ،سی امین سفر استانی ریاست جمهوری  ۲۴ مرداد ماه ۹۵  استان کهگیلویه وبویراحمد ۱ روز حال به وضعیت این استانها توجه کنید:
استان خوزستان:
مرکز مهم تولید نفت و گاز ایران است. ذخائر عظیم نفت و گاز خوزستان به یکی از مهمترین منبع انرژی و درآمد ایران تبدیل شده ست. کارخانجات بزرگ و حیاتی استان خوزستان اهمیت بسزایی در منطقه دارد. پرا آب ترین رودهای ایران در خوزستان قرار دارد که این موضوع  خوزستان را از مهمترین استانهای تامین اب و  تولیدات کشاورزی قرار داده است. بحث امنیت خوزستان از نکات مهم دیگر این استان است.
استان هرمزگان :
اولین استان پردرآمد کشور است.  استانی است که از بعد اقتصادی برای ایران  بسیار حیاتی است  و دارای مراکز مهم تجازی و اقتصادی است و تاسیسات  مهم زیربنایی و دریایی را در خود جای داده است. بندر شهید رجایی. پالایشگاه نفت بندرعباس. کشتی سازی و کارخانه های الومینیوم سازی از جمله اینهاست.  جزایر قشم. کیش . ابوموسی و .. از نقاط مهم این استان هستند.
استان سیستان و بلوچستان:
بیش از ۱۱ درصد وسعت ایران را در بر می گیرد. تنها بندر اقیانوسی ایران در این استان قرار دارد و این استان به دلیل قرار گرفتن در موقعیت راهبردی و ترانزیتی از اهمیت فراوانی برخوردار است. به دلیل ارتباط ریلی با پاکستان  و احداث راه آهن چابهار مشهد، نقش مهمی را در خاور ایر ان نقش بازی خواهد کرد. به دلیل ارتباط این استان با پاکستان و افغانستان  از حساسترین و مهمترین استانهای ایران  از بعد امنیت و تجارت محسوب می شود.
استان کهگیلویه وبویراحمد :
استانی است که بیکارترین استان کشور است. این استان از بعد جغرافیایی  و انسانی نیز ازکوچکترین استانها محسوب می شود. و رکود اقتصادی و تعطیلی شرکتها در آن به وفور دیده می شود. اقتصاد این استان بیشتر کشاورزی و دامداری سنتی است. البته یک کارخانه فعال کشوری نیز دارد که به تولید لوله های پلیمری می پردازد. صنایع استخراج نفت و گاز گچساران یکی دیگر از معدود امکانات اقتصادی این استان است.
یادداشتی با عنوان “جوابیه ای به منتقدان سفر رئیس جمهور به استان “خواندم  که در آن نوشته بود نوع انتخاب سفرهای هیئت دولت دلیل ترجیح استانی بر استان دیگر نیست. نویسنده چنین یادداشتی بهتر بود واقع بینانه تر و موشکافانه تر به موضع نگاه کند و بداند معاونت اجرایی ریاست جمهوری بدون تحلیل و در نظر گرفتن مصالح اقتصادی، امنیتی و سیاسی دست به انتخاب و  تعین اولویت بندی مکان های سفر ریاست جمهوری نمی زنند و انتخاب یک استان به عنوان مقصد سفر ریاست جمهوری  برنامه ریزی دقیق می خواهد.
آن چیزی که به نظر می رسد ملاک انتخاب سفرهای استانی هیئت دولت است  بیشتر مسئله اقتصادی است و اینکه چرا روحانی ما را تحویل نمی گیرد و ما را در آخر صف سفرهای خود قرار داده است کاملا مشخص و نمایان است. با نیم نگاهی به اوضاع کشور مشخص می شود که آقای روحانی در چه وضعیتی قرار گرفته اند و ایشان با چه مشکلات اقتصادی و سیاسی درگیر هستند. و ریاست جمهوری  برای رهانیدن خود از چنین وضعتی  خود را ملزم می داند که با سفر به مهمترین استانهای کشور و صرف  بودجه  در آن مناطق وضعیت اقتصادی کشور را سر وسامان دهد. اقای روحانی در سال آخر مدیریت خود بر کشور قرار دارد و زمان به سرعت برای او در حال گذران است و برای آنکه بتواند در دوره بعدی موفق شود مجبور است اوضاع اقتصادی کشور را سر و سامان دهد و وعده های داده شده را عملی کند که در غیر این صورت می داند اگر وضعیت معیشت مردم به وضعیت مطلوب نرسد ممکن است تنها رئیس جمهور چهار ساله ایران باشد.
حال در چنین وضعیتی استانی چون استان کهگیلویه و بویراحمد  با وجود جمعیتی کم و اقتصادی لنگ چه کمکی می تواند به روحانی بکند. استانی که شاید با وجود انبوه منابع طبیعی و خدادادی تاثیری بر روند کلان اقتصاد کشور نداشته باشد. و فقط صنعت نفت در استان است که اهمیت ملی و حیاتی دارد که این پالایشگاه خود به خود و در هر دولتی که هم باشد پول آن به جیب آن دولت می رسد و نیازی به نگاه ویژه روحانی نیست. و می طلبید قبل از این سفر جناب رئیس جمهور ما را می دیدند و دستی بر محرومیتهای این استان می کشیدند.
و جالب اینجاست نمی دانم چرا آقای استاندار ،زارع و … این همه بی تابی دارند برای شرف فرمایی اقای رئیس جمهور. نهایت تشریف فرمایی ایشان تصویب بودجه ای است برای تکمیل طرح هایی که قبل از حضور آقای روحانی کلنگش بر زمین خورده بود. و نمی دانم مردم این استان چه رفتاری نشان خواهند داد. آیا از رییس جمهور استقبال خواهند کرد یا نه. اما این را می دانم بزرگی و کوچکی هر جامعه ای در دستان خود آن جامعه قرار دارد.

منتشر شده در :2016/08/12 - 06:08|شناسه خبر: 29192 725 بازدید
گزارش خطا:
برچسب ها:

اخبار و سوژه های خبری خود را برای راه ملت ارسال کنید:

صفحه ارسال خبر - یادداشت

ایمیل گروه خبری راه ملت: [email protected]

تماس مستقیم : 09120139712

نظرات

ارسال نظر جدید

  • آخرین اخبار

آخرین اخبار استان

حمایت می کنیم


ساخت انواع وبسایت
بالای صفحه