امروز :سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ساعت : ۱۶:۰۶:۵۹

پایگاه خبری تحلیلی راه ملت
اولین و تنها رسانه کاملا دانشجویی استان کهگیلویه وبویراحمد

اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل

فرهنگ واژه ای ذبح شده در گذر تاریخ

اقلیم من بجای توجه به فرهنگ و رشد داشته های فرهنگی خود،در کانون سیاست های کاذب و بحران ساز و دامن زدن به اختلافات طایفه ای..گرفتار آمده و متاسفانه تلاش خوبی برای خروج از این بن بست صورت نگرفته است.

اشاره: مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های بینندگان راه ملت است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست.
بینندگان راه ملت می توانند با ارسال یادداشت خود، مطلب ذیل را تایید یا نقد کنند.

راه ملت:محمد ناصرداودی

امروز تمام فعالیتها بر مبنای فرهنگ به عنوان روح هر گفتمان شکل می گیرد.برای تحقق هر فعالیت باید فرهنگ سازی شود تا مشکلات و نابسامانی های احتمالی ظهور پیدا نکند ولی متاسفانه توجه به این موضوع بیشتر ظاهرسازی است.واژه ای که باید مبنا و فنداسیون کار باشد شده آستر و لایه ای نازک که شاید بودنش اجباری و یا بدون هدف باشد. فرهنگ همزاد آدمی است و وجود یکی مستلزم وجود دیگری است وجمله ” برای هرکاری باید فرهنگ سازی بشود ” لوث شده و دست به دست می شود. ولی اعتقاد درونی به حضورش نیست . فرهنگ روح هر کاری است و اگر روح نباشد کالبد خالی نه توانایی دارد و نه هنری. عدم فرهنگ سازی باعث گرایش به قانون گریزی و عدم رعایت و پایبندی به قانون می شود . مشکلات سیاسی، انتخابات، رشد قوم گرایی، طلاق، اعتیاد و عدم رعایت حقوق شهروندی و صدها مشکل دیگر، نشئات گرفته از نبود فرهنگ سازی درست است. گرایش افراد به برخی ناهنجاری ها و هنجارهای رشد نیافته، باعث شده فرهنگ جامعه به بلوغ کامل نرسد. مطمئنا رشد و پیشرفت یک جامعه درگرو فرهنگ درست و پویایی هنجارهای اصیل اقلیمی است.علت اینکه برخی قوانین در مجری درست و شفافی اجرا نمی شوند ، نبود فرهنگ سازی شفاف و صائب است که منجر به رویش بعضی ناهنجاری های اجتماعی می شود.وجود فرهنگ غنی اسلامی ایرانی ،جامعه مارا در حوزه فرهنگ ، توانا ،برجسته و بی نیازنموده است.بهره گیری از این غنای فرهنگی ، می تواندجامعه را به سوی تعالی و پیشرفت سوق دهد. بهره گیری از پتانسیل های مختلف جامعه مثل نخبگان، معتمدین، دانشگاهیان ،می تواند رشد و ساخت فرهنگ را تضمین و نهادینه نماید . عدم رشد و توسعه ناهمگون برخی فرهنگ ها و هنجار های جامعه و نبود توازن در رشد و توسعه ی شاخصه های فرهنگی باعث شده جامعه در ساخت فرهنگ دچار رکود و بعضا انحراف شود. احیا و رشد برخی فرهنگ های فراموش شده سنتی و اقلیمی می تواند به توسعه آن کمک کند.
به فرموده مقام معظم رهبری، باید پیوست های فرهنگی در تمام فعالیت های جامعه ساری و جاری شود. اجرایی نشدن این پیوست ها ،زیرساخت های جامعه را راکد و نفوذ ناپذیری فرهنگی را در آنها رشد می دهد.در جوامع عشیره ای و سنتی متاثر از فرهنگ های نو ،مدرن و بیگانه، توسعه فرهنگی درصورت نبود پدافند سالم و فرهنگ سازی درست دچار انحراف می شود.

در حوزه پدافند غیرعامل باید با تعهد و احساس مسئولیت بدنبال فرصت بود. امروز معضل اساسی جامعه ما فرهنگی است و رویکرد منطقه ما متاسفانه مبتنی بر ایده های تکامل یافته فرهنگی نیست. مشکلاتی که بر منطقه ما سایه افکنده تبعات منفی را ایجاد نموده .از جمله( نزاع. اعتیاد. طلاق. عدم تحمل همدیگر.نگاههای طایفه ای. فضاسازی های سیاسی… ) که نشان از نرسیدن به بلوغیت شهرنشینی است. فرهنگ هرجامعه نشانه هویت آن است و مطمئنا پیشرفت هر جامعه در گرو تکامل و بلوغ فرهنگی است. و تا زمانی که به صورت ساختاری به این مقوله پرداخته نشود پیشرفتی حاصل نخواهد شد.مدیران ما باید رشد دهنده و مبلغ توسعه فرهنگی و مبارزان با ناهنجاری ها و انحرافات فرهنگی باشند نه به رشد وضعیت موجود کمک کنند. اگربه انتخابات و حواشی آن تامل کنیم تاسف می خوریم که چرا پیوستهای فرهنگی اینقدرضعیف است . مناصب دولتی هم همینطور. متاسفانه نگاه ما به دین تضعیف شده و اگر به جایگاه فرهنگ در نگاه دین نگریسته وتامل شود انحراف صورت نمی گیرد بااین حال که دین ما یک دین فرهنگی است.
چرا حال و روز استان و منطقه ما اینچنین است که با این همه پتانسیل های فرهنگی و غنای بالای آن هنوز به تکامل و بلوغ فرهنگی نرسیده است.( عدم تحمل همدیگر. جدالهای سیاسی. نزاعهای اجتماعی .بیکاری. قتل و خودکشی،قوم گرایی،نخبه کشی …) همه نتیجه ضعف ساختار فرهنگ اقلیمی است. اقلیم من بجای توجه به فرهنگ و رشد داشته های فرهنگی خود،در کانون سیاست های کاذب و بحران ساز و دامن زدن به اختلافات طایفه ای..گرفتار آمده و متاسفانه تلاش خوبی برای خروج از این بن بست صورت نگرفته است. و برون رفت ازاین مشکل هم جزدر سایه اتحاد میسر نمی شود .
استان و شهرستان ما در داشته های فرهنگی سنتی خویش گرفتار شده و بدون فرهنگ سازی درست ، در هجمه های نو تضعیف شده که مشکل آفرین هست و پذیرش فرهنگ نو بدون درک واقعیتهای آن و جامعه، نوعی خودکشی فرهنگی است. پس باید در احیاء و ارتقاء سنتهای درست تلاش خوبی صورت گیرد تا اقلیم ما در برابر فرهنگهای نو و ضعیف آسیب نبیند. دلسوزان منطقه باید با نگاه منصفانه و دلسوزانه و فارغ از جناح ها و سمت و سوهای سیاسی و طایفه ای با همگرایی نخبگان و معتمدان، در راستای نقش آفرینی و پیشرفت متحد شوند. ان شاالله. به امید روزهای پراز نشاط

منتشر شده در :2016/09/12 - 02:09|شناسه خبر: 29562 649 بازدید
گزارش خطا:

اخبار و سوژه های خبری خود را برای راه ملت ارسال کنید:

صفحه ارسال خبر - یادداشت

ایمیل گروه خبری راه ملت: [email protected]

تماس مستقیم : 09120139712

نظرات

ارسال نظر جدید

  • آخرین اخبار

آخرین اخبار استان

حمایت می کنیم


ساخت انواع وبسایت
بالای صفحه