امروز :شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ساعت : ۱۳:۴۸:۴۱

پایگاه خبری تحلیلی راه ملت
اولین و تنها رسانه کاملا دانشجویی استان کهگیلویه وبویراحمد

اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل

جنگل‌های سبز کهگیلویه در آتش کم توجهی ها خاکستر می شوند

در بی توجهی مدیریت بحران شهرستان کهگیلویه، آتش سوزی “دره شور” این شهرستان را خاکستر و رخت سیاه بر چهره این شهر پوشید.

راه ملت(سیده مریم پیروزان)در بی توجهی مدیریت بحران شهرستان کهگیلویه، آتش سوزی “دره شور” این شهرستان را خاکستر و رخت سیاه بر چهره این شهر پوشید.

به گزارش ایسنا به علت نبود امکانات برای مهار آتش سوزی ها و بی توجهی مدیریت بحران به هنگام حوادث، آتش سوزی جنگلها این روزها به بحرانی جدی در کهگیلویه تبدیل شده است.

در “دره شور” دهدشت، آتش تا توانست خرابکاری به بار آورد تا اکالیپتوس های سر به فلک کشیده بار دیگر خاکستر شده و آتش و دود بخش وسیعی از آسمان این شهرستان را در برگیرد.

آتش سوزی جان طبیعت را گرفت، اما خاکسترنشینی درختان تنها رهاورد روز بحرانی در شهرستان کهگیلویه نبود تا بار دیگر نبود مدیریت بحران، تأمین امکانات و تجهیزات اطفای حریق، خسارات بیشماری را به این شهرستان وارد کند.

در سال جاری به طور مکرر خبر از آتش سوزی در جنگلهای کهگیلویه به گوش می رسد و تا جایی که رییس منایع طبیعی این شهرستان در جلسه پدافند غیرعامل که در دو روز گذشته برگزار شده بود آتش سوزی های سال جاری در این شهرستان را بیش از ۴۷ مورد عنوان کرد. متاسفانه در نبود امکانات بخش قابل توجهی از جنگلهای این شهرستان در آتش می سوزد.

البته این قصه امروز و دیروز کهگیلویه نیست،  چند سالی  است که آتش سوزی از یک طرف و بی تدبیری و بی توجهی به ارتقای امکانات شهرستان از طرف دیگر دامن گیر دهدشت فلک زده شده است.

آنچه این حسرت را مضاعف ترمی کند سکوتی است که اکثر مسوولان و متولیان امر را در بر گرفته و در میان این سکوت و بی توجهی دامنه خسارات هر روز بیشتر و اوضاع بحرانی تر می شود و اما تاسف انگیزتر از هر چیزی وجود نخاله های شهرداری در قسمت “دره شور” دهدشت کنار صدا و سیمای این شهرستان است که به علت بوی تعفن نخاله و زباله های شهرداری در این قسمت، گذر از فاصله ۱۰۰ متری آن هم مشکل است.

شهرداری دهدشت علاوه بر بی توجهی به مبلمان شهری و ایجاد فضای سبز در این شهرستان، مناطق تفرجگاهی این شهرستان را در بی تدبیری های خود به زباله دانی تبدیل کرده است.

سوال اینجاست وظیفه مسوولان چیست؟ آیا مسوولان شهر دهدشت و به خصوص جناب شهردار خود را جای مردمی که در قسمت دره شور دهدشت زندگی می کنند گذاشته اند که چگونه با بوی لجن آشغالهای شهرداری شب و روز خود را می گذرانند؟

این در حالی است که طی دو سال اخیر در جلسات شورای فرعی مبارزه با مواد مخدر و شورای سلامت مصوب می شود که شهرداری از ریختن نخاله و زباله ها در این قسمت از شهر جلوگیری به عمل آورد و اما متاسفانه ما هر ساله شاهد همکاری نکردن شهرداری و اجرا نشدن مصوباتش و انواع تیشه های که بر پیکره شهر دهدشت می زند، هستیم.

هدایت الله آویزش، رییس اداره منابع طبیعی شهرستان کهگیلویه در خصوص آتش سوزی دره شور دهدشت با اشاره به همکاری نکردن دستگاهها متولی مدیریت بحران گفت: در جلسه های مدیریت بحران چندین بار این مسأله را مطرح کردیم که بر اساس ماده قانونی در بحث بحران و آتش سوزی همه دستگاههای مکلفند تمام نیروهای لشکری و کشوری امکانات نیروی و خودروی خود را آماده کنند و به کمک منابع طبیعی بیایند.

وی بیان کرد: اداره منابع طبیعی هم عضوی از اعضای کمیته بحران است و ضمن اینکه در دو جلسه بحران شهرستان مصوب شد که تمام ادارات فهرست اطفاء حریق، خودرو و کشیک خود را با شماره تلفن مشخص در اختیار فرمانداری قرار دهند اما متاسفانه در چندین جلسه که مسئول حوادث عنوان کرد که بیشتر از سه، چهار اداره این  لیست را تحویل ندادند.

کمبود نیرو و امکانات برای مهار آتش سوزی جنگلها و مراتع

رییس اداره منابع طبیعی کهگیلویه خواهان پیگیری این مساله از طریق حوزه حوادث شد و عنوان کرد: همکاری ها با منابع طبیعی باید بیشتر شود چرا که حوزه منابع طبیعی به تنهایی قادر به انجام فعالیت و مقابله با آتش سوزی را ندارد.

آویزش با توجه به کمبود امکانات و نبود نیروی انسانی با توان بالا در منابع طبیعی گفت: اگر در دو منطقه همزمان آتش سوزی اتفاق بیفتد هیچ گونه نیرو و امکاناتی برای مهار آنها نداریم و انتظار می رود که بقیه نیروهای عضو کمیته بحران همکاری های لازم در مواقع بحرانی را داشته باشند.

وی، مدت این آتش سوزی را بیش از دو ساعت عنوان و اظهار کرد: عرصه ای قریب به ۶۰۰ متر که درخت اکالیپتوس در آن کشت شده بود در آتش از بین رفتند و با پیگیری های فرماندار آتش نشانی در لحظه های آخر حضور پیدا کرد.

ارتباط حیات و چرخه های آن با زندگی ارتباط تنگاتنگی بر زندگی ها دارد توسعه نامتوازن و نابرابر در زمینه امکاناتی، عدم نظارت و فعالیت کم جنگلبانی، استفاده از هیزم و آتش زدن آنها، مشارکت کم مردم و بی توجهی به اینکه سرنوشت همه ما به هم گره خورده از عواملی هستند که روند آتش سوزی را بیشتر می کنند و متاسفانه هنوز عقلانیت و قانونمداری در فرهنگ استان ما آن طور که باید نهادینه نشده است.

در جامعه مدنی جنبش های زیست محیطی و حضور نهادهای خصوصی عامل بازدارنده هستند که در جامعه ما فقدان آن ها احساس می شود و در سایه بی توجهی مسوولان متولی آتش سوزی ها جایگزین سبزی و طراوت می شوند و سیاهی را  غالب می کنند.

در حالی که همچنان چاره اندیشی جدی در این زمینه از سوی مسوولان برای ارتقای امکانات در این شهرستان صورت نگرفته، حفظ و حراست از جنگل ها و مراتع نیازمند برنامه ریزی جامع و واقع بینانه با تلاش در جهت جلب مشارکت گسترده مردم و همکاری همه دستگاههای اجرایی است.

گزارش از سیده مریم پیروزان

منتشر شده در :2016/10/25 - 10:10|شناسه خبر: 29882 1224 بازدید
گزارش خطا:

اخبار و سوژه های خبری خود را برای راه ملت ارسال کنید:

صفحه ارسال خبر - یادداشت

ایمیل گروه خبری راه ملت: [email protected]

تماس مستقیم : 09120139712

نظرات

ارسال نظر جدید

  • آخرین اخبار

آخرین اخبار استان

حمایت می کنیم


ساخت انواع وبسایت
بالای صفحه