امروز :پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ساعت : ۰۲:۱۰:۲۱

پایگاه خبری تحلیلی راه ملت
اولین و تنها رسانه کاملا دانشجویی استان کهگیلویه وبویراحمد

اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل

آماده باش های سردار سازندگی کهگیلویه به گل نشست! دستور توقف فعالیت معدن فسفات چرام صادر شد!

ماده معدنی فسفات و محصولات شیمیایی حاصل از آن شامل اسید فسفریک ،کودهای فسفاته، دی کلسیم فسفات، تری پلی فسفات، اسید فسفریک خوراکی و فسفر از جمله محصولات استراتژیک و ارزشمند در چرخه صنعتی کشور به ویژه صنعت پتروشیمی و پالایشگاهی است.

راه ملت به نقل از صبح زاگرس ،ماده معدنی فسفات و محصولات شیمیایی حاصل از آن شامل اسید فسفریک ،کودهای فسفاته، دی کلسیم فسفات، تری پلی فسفات، اسید فسفریک خوراکی و فسفر از جمله محصولات استراتژیک و ارزشمند در چرخه صنعتی کشور به ویژه صنعت پتروشیمی و پالایشگاهی است.

کوه لار از رشته های زاگرس واقع در استان کهگیلویه و بویر احمد در جنوب غربی کشور منبع غنی از این ماده معدنی شناخته شده است و در صورت سرمایه گذاری از ظرفیت اقتصادی و اشتغالزایی خوبی نیز برخوردار است.

ذخیره معدنی فسفات کوه لار (بناری) در ۱۲ کیلومتری شهرستان چرام و ۱۵۰ کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

فاصله این معدن تا نزدیک ترین فرودگاه یعنی فرودگاه شرکت نفت گچساران ۷۰ کیلومتر و تا نزدیکترین خط آهن ۳۰۰ کیلومتر و فاصله با اولین بندر (بندر ماهشهر) ۲۷۰ کیلومتر است.

فرماندار چرام گفت: عملیات اکتشافی معدن فسفات این شهر از سال ۱۳۴۹ آغاز و تا سال ۱۳۷۲ به طول انجامید و پس از آن مطالعات امکان سنجی فنی و اقتصادی شروع شد.

ابراهیم فتاح پور افزود: با پیگیری مستمر مسوولان شهرستان و استان و با تشکیل نخستین کارگروه صنعت و معدن کهگیلویه و بویراحمد در چرام این معدن ۲۶ تیر۹۱ به طور رسمی فعالیت خود را با شرکت بین المللی تحقیقات صنعت و معدن (آیرما) آغاز کرد.

وی بیان کرد: باتوجه به معارضات اجتماعی زمین های اطراف و مطالعات طرح اکتشاف و استخراج، عملیات اجرایی این معدن تاکنون آغاز نشده است. فتاح پور عنوان کرد: با سرمایه گذاری و استخراج ذخایر معدنی فسفات در منطقه چرام علاوه بر تامین فسفات مورد نیاز داخل می توان از خروج ارز از کشور نیز جلوگیری کرد.

وی ابراز داشت: با بهره برداری از معدن فسفات چرام و ساخت صنایع تبدیلی در این منطقه افزون بر سه هزار فرصت شغلی ایجاد می شود که با توجه به محرومیت استان کهگیلویه و بویر احمد می تواند دریچه ای رو به توسعه برای این استان باشد.

معدن غنی و حرف پوچ مسئولان کهگیلویه و بویراحمد

استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز در سال ۹۲ و هنگام آغاز به کار خود، معدن فسفات چرام را از ظرفیت های مهم برای توسعه این شهرستان و استان دانست و گفت: سرمایه گذار معدن فسفات چرام باید کار تجهیز، استخراج و تولید را با شتاب بیشتری آغاز کند.

سید موسی خادمی حمایت بخش صنعت و معدن را از سیاست های دولت یازدهم اعلام کرد و افزود: آمادگی کامل برای تامین منابع تسهیلاتی، صدور مجوزها و تسهیل در امور به منظور بهره برداری از معدن فسفات چرام وجود دارد.

وی با بیان اینکه تمام دستگاه های خدمات رسان شامل آب، برق، گاز و راه آمادگی کامل دارند تا نیازهای شرکت بهره بردار معدن فسفات چرام را تامین کنند،گفت: تکمیل زنجیره تولید معدن فسفات چرام با ۸۲ میلیون تن ذخیره می تواند طرح مناسبی برای تولید و اشتغالزایی در این منطقه باشد.

عضو هیات مدیره شرکت تحقیقات صنعت و معدن آیرما که قصد داشت این معدن را راه اندازی کند نیز ذخیره احتمالی معدن فسفات محدوده کوه لار (بناری) در چرام را ۲۰۰ میلیون تن اعلام کرد و گفت: ذخیره قطعی این معدن نیز ۸۲ میلیون تن است.
امیر احدی با اشاره به اینکه این معدن در یک مرحله به بهره برداری می رسد افزود: عیار فسفات این معدن بین هفت تا ۹ درصد است که پس از فراوری به خاک با عیار ۱۸ تا ۱۹ درصد تبدیل و پس از آن به اسید فسفریک مبدل می شود و برای تولید کود شیمیایی فسفاته و سایر محصولات به کارخانه ها ارسال خواهد شد.
مجری طرح معدن فسفات چرام بیان کرد: برای بهره برداری از این معدن و تبدیل فسفات آن به ۱۸ تا ۱۹ درصد افزون بر ۳۱۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
احدی با اشاره به اینکه با بهره برداری و معدن کاری روباز سالانه یک و نیم تن فسفات از معدن چرام استخراج می شود، اظهار کرد:قابلیت سالانه سه و نیم تن برداشت فسفات از این معدن نیز وجود دارد.

تا اینجای کار نه تنها مسئولان فکری به حال بزرگترین معدن فسفات کشور در چرام و خروج آن از بلا تکلیفی ۵۱ ساله نکرده اند بلکه در جلسات مختلف وبه بهانه های گوناگون و اینکه توجیه اقتصادی ندارد زیر بار مسئولیت فرار می کنند.

 

 

آماده باش های هاشمی هم دردی از معدن فسفات چرام دوا نکرد

عدل هاشمی‌پور نماینده کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی نیز در گیر و دار انتخابات مأموریت خود را اقتصادی اعلام کرد و به چند پروژه در حوزه انتخابیه خود آماده باش داد. یکی از پروژه‌هایی که آماده باش هاشمی‌پور را گرفت معدن فسفات و بوکسیت چرام بود که با خطاب «معدن فسفات من آمده‌ام، آماده باش» روبرو شدند.

هاشمی‌پور پس از پیروزی در انتخابات و در راستای جامه عمل پوشاندن به این وعده خود در همایش توسعه شهرستان چرام از تعیین تکلیف معدن فسفات و بوکسیت در این شهرستان خبر داد و گفت: چرام با دارای ظرفیت معدن فسفات است که در این راستا چندین جلسه با چند موسسه اقتصادی داخلی همچون موسسه اقتصادی کوثر گذاشته شده که نتیجه آن تقاضای سرمایه گذاری توسط چنین موسسه‌هایی بوده است.

وی معادن فسفات و بوکسیت نعمات خدادادی برای توسعه شهرستان چرام خواند و افزود:  قرار است از مرکز استان تکلیف این معدن مشخص شود.

اما آماده باش‌های نماینده و سخنان وی هم کارساز نشد و واگذاری معادن فسفات چرام به شرکت دیگری غیر از سرمایه‌گذار فعلی هم از سوی شرکت “آیرما” – سرمایه‌گذار و دارنده پروانه بهره‌برداری معدن- و هم از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان رد شد و عملا اولین حرکت برای نجات معادن فسفات چرام با شکست روبرو شد.

راه اندازی معدن فسفات چرام که دیگر پس از ۵۱ سال برای مردم این شهرستان به یک رویای ناتمام تبدیل شده است امسال توسط نعمت زاده وزیر صنعت و معدن از طریق بالگرد مورد بازدید چند دقیقه ای قرار گرفت تا پس از آن آقای وزیر در وزارتخانه خودحکم هوایی برای بزرگترین معدن فسفات کشور و یکی از چهار معدن بزرگ فسفات خاورمیانه صادر کند و با اعلام عدم توجیه اقتصادی از راه اندازی آن خودداری کند.

تیر خلاص معاون استاندار در سال آخر دولت یازدهم بر قلب جوانان بیکار چرام 

“مجید محنایی” معاون استاندار کهگیلویه روز گذشته در شورای گفت‎وگوی بخش خصوصی و دولت به دستاوردهای سفر هیئت دولت به کهگیلویه و بویراحمد اشاره داشت درخصوص معدن فسفات چرام عنوان کرد: این پروژه از نظر وزارت‎ صنعت و معدن توجیه اقتصادی ندارد و در این رابطه کاری از عهده ما برنمی‎آید.

حال باید به مسئولان کهگیلویه و بویراحمد و آقای استاندار که با انتشار اخبار ناامید کننده به شدت مخالف است گفت؛ خداقدت

 

 

جای بسی تامل و تاسف است که چرا  مسئولان استان در این سال ها با برگزاری جلسات متعدد و وعده پیگیری برای راه اندازی معدن فسفات چرام و اشتغالزایی برای سه هزار نفر خبر می دادند اما به یکباره با ادعای عدم توجیه اقتصادی از راه اندازی بزرگترین معدن فسفات کشور در چرام چشم پوشی کنند.

شهرستان چرام با بیش از ۳۲ هزار نفر جمعیت در ۱۶۰ کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است.

منتشر شده در :2016/11/02 - 02:11|شناسه خبر: 29936 1195 بازدید
گزارش خطا:
برچسب ها:

اخبار و سوژه های خبری خود را برای راه ملت ارسال کنید:

صفحه ارسال خبر - یادداشت

ایمیل گروه خبری راه ملت: [email protected]

تماس مستقیم : 09120139712

نظرات

ارسال نظر جدید

  • آخرین اخبار

آخرین اخبار استان

حمایت می کنیم


ساخت انواع وبسایت
بالای صفحه