امروز :پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ساعت : ۱۲:۴۴:۱۶

پایگاه خبری تحلیلی راه ملت
اولین و تنها رسانه کاملا دانشجویی استان کهگیلویه وبویراحمد

اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل

به همت موسسه علمي و فرهنگي ايلدا صادر شد:

ویژه نامه سالروز شهید حاج سید محمود رایگانی

در این “ویژه نامه” سعی شده است اشاره‎ای کوتاه به زندگی ایل مردی شود که با عزمی راسخ چون زاگرس، استوار در مقابل ستمگران عصر، به مقابله برخاست و از پرچمداران بسط تشیع و جلوگیری از ترویج فرقه¬های ضاله علی الخصوص فرقه ضاله بهائیت در میان عشایر بود.

راه ملت:ویژه نامه سالروز شهید حاج سید محمود رایگانی از طرف موسسه علمی و فرهنگی ایلدا صادر شد

سی و شش سال از غروب جسمانی و طلوع روحانی فقیه مجاهد، عالم پرهیزگار و شهید همیشه شاهد عشایر؛ حجت الاسلام حاج سید محمود رایگانی، یکی از چهره‎های درخشان و پرچمدار تاریخ تشیع در عشایر جنوب می گذرد و ما، متحیر از گذشت پر شتاب زمان، در سوگ فقدان جانسوز آن حماسه ساز می نشینیم. بیست و پنج دی ماه، یادآور عروج ملکوتی روحانی است، که راه جهاد و شهادت را انتخاب نمود و متنعم به عند ربهم یرزقون شد. مردی که با داشتن یک فرزند خردسال و فرزندی که انتظار تولدش را می کشید، اما آنگاه که کشور و اسلام را در خطر می¬دید، سنگر خانواده را ترک نمود و جزء اولین گروهی از روحانیونی بود که عازم جبهه های جنگ شد. ایشان از نمایندگان امام خمینی(ره) در استان خوزستان بود و پس از مراجعت از محضر امام، در مسیر تهران قم در خون پاکش غوطه ور شد و به مقام شهادت نائل گردید.
شهید رایگانی که زندگی، اخلاق، رفتار و نیز جهت گیری‎های سیاسی و اجتماعی وی می‎تواند برای مشتاقان حق و حقیقت نمونه خوبی باشد، موقعیت خود را سراسر در راه اعتلای اسلام نثار نمود و با ایمان به آرمان های تعالی بخش امام امت، در سال های سخت مبارزه بر علیه رژیم ستم شاهی و دوران تثبیت نظام مقدس اسلامی، نقش موثری را ایفا نمودند و در جهت نشر حقایق اسلامی و دفاع از معارف تشیع، مردانه استوار ماند که شجاعت تحسین برانگیزش چشم بداندیشان و زمامداران خودسر را خیره ساخت، اما اکنون ـ بیش از هر زمان دیگرـ جای خالی “اندیشه و عمل” آنان احساس می¬شود.
۱۱
در این “ویژه نامه” سعی شده است اشاره‎ای کوتاه به زندگی ایل مردی شود که با عزمی راسخ چون زاگرس، استوار در مقابل ستمگران عصر، به مقابله برخاست و از پرچمداران بسط تشیع و جلوگیری از ترویج فرقه¬های ضاله علی الخصوص فرقه ضاله بهائیت در میان عشایر بود.
اگر ما به ذکر نامش می‎پردازیم و خاطره‎اش را ارج می‎نهیم بدان علت است تا زمینه آشنایی بیشتر جوانان با طلایه دار عشایر لر که پارسایی پایدار و بزرگواری ثابت قدم بود و لحظه‎ای با استبداد و استعمار سازش نداشت، فراهم آید.
شهید حجت الاسلام حاج سید محمود رایگانی درسال ۱۳۱۳ هجری شمسی در خانواده¬ای مذهبی از عشایر کهگیلویه دیده به جهان گشود. پدر ایشان، مرحوم آقا میر خلیل از مردان خوشنام قوم لر بود.

رایگانی
شهید رایگانی در عنفوان جوانی، به قصد کسب علم به شهر بهبهان عزیمت کرده و به رغم مشکلات فراوان شخصی ناشی از در گذشت پدر و استبداد عصر رضا خانی، با پشتکاری بالا به تحصیل علوم دینی مشغول شد. پس از گذراندن مراحل مقدماتی در محضر اساتید بزرگ فقه و اصول و فلسفه، به نجف اشرف هجرت نمود. در حوزه علمیه نجف اشرف به مدت ده سال ازجلسات درس حضرات آیات، آیت الله العظمی خویی، آیت الله العظمی حکیم، آیت الله العظمی شاهرودی وآیت الله شهید مدنی و دیگر آیات عظام کسب دانش نموده و با اخذ اجازات لازم از محضر آن علماء بزرگ، برای انجام خدمت به ایران بازگشتند. بعد از استقرار در منطقه، اقدام به تبلیغ شریعت، تصدی امور حسبیه و رفع مشکلات اجتماعی مردم در مناطق گرمسیری کهگیلویه و سردسیری بویراحمد نمودند. با صلاحدید بزرگان فامیل، با انجام وصلت با خاندان اصیل و محترم شرافت(از بزرگان منطقه)، موجب تحکیم روابط ایلی و استحکام روابط اجتماعی منطقه گردیدند.
این شهید بزرگوار از نخستین کسانی بودند که به ندای «هل من ناصر ینصرنی» امام، لبیک گفته و با تشکیل مجالس سخنرانی در جهت افشای چهره ی رژیم مزدور پهلوی گام بر داشت.

رایگانی۲
شهید رایگانی حرکت تبلیغی خود را از کهگیلویه و بویراحمد برای پیاده کردن برنامه¬های اصلاحی آغاز کرد. بنا به درخواست حضرت آیت الله العظمی سید علی بهبهانی و درخواست مردم، ضمن تدریس درمدرسه آیت الله بهبهانی درشهر اهواز، به شهرستان رامهرمز مهاجرت کرده و در آنجا اقامت گزیده و مسئولیت امور مذهبی مردم رامهرمز را پذیرا گشتند. حضور ایشان در رامهرمز موجب ایجاد اتحاد، همدلی وگسترش خدمات دینی و اجتماعی و رفع مشکلات و معضلات قومی و عشیره ای، که در شهر رامهرمز ریشه تاریخی وطولانی داشت، گردید و تنشهای موجود را مبدل به اتحاد و همدلی مردم شهر و حومه رامهرمز نمودند. با گسترش و اشاعه فرهنگ دینی، مساجد و مدارس و کتابخانه های مذهبی شهر را تعمیر و بازساری و در ایام ماه¬های محرم و صفر دهها واعظ ومبلغ دینی را به روستاهای شهرستان گسیل می¬کردند تا مردم را به آموزش و یادگیری مسائل دینی و اجتماعی تشویق و ترغیب نمایند .از بدو ورود به زامهرمز، هدایت مبارزات مردمی را به عهده گرفته و با اقشار گوناگون جامعه ارتباط برقرار کرد، نقش ایشان در جهت دهی به مبارزات مردم رامهرمز به حدی مثال زدنی بوده.
با وجود هدایت و راهبری تظاهرات و اجتماعات مردمی، با کیاست ذاتی و سیاست مانع از برخورد منجر به جرح یا شهادت توسط نیروهای نظامی
با مردم می شدند؛ که هنوز این خدمت بزرگ زبانزد مردم رامهرمز و حومه است.
در سالهای دفاع مقدس با پذیرش مسئولیت فرماندهی بسیج عشایر در فراخوانی، تجهیز و هدایت عشایر کشور در جبهه های جنگ درخوزستان خدمات شایان توجهی انجام دادند، که گوشه هایی ازآن در جراید و اسناد اداری استان منعکس است.
آرامگاه عالم بزرگوار و فقیه مجاهد، که عمری را درخدمت مردم وگسترش مسائل دینی سپری نموده بود، هم اینک در جوار کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه(س) در شهر قم می باشد.
موسسه علمی و فرهنگی ایلدا، یاد و خاطر بزرگ مرد عشایری را گرامی می دارد.

منتشر شده در :2017/01/14 - 10:01|شناسه خبر: 30516 961 بازدید
گزارش خطا:

اخبار و سوژه های خبری خود را برای راه ملت ارسال کنید:

صفحه ارسال خبر - یادداشت

ایمیل گروه خبری راه ملت: [email protected]

تماس مستقیم : 09120139712

نظرات

ارسال نظر جدید

  • آخرین اخبار

آخرین اخبار استان

حمایت می کنیم


ساخت انواع وبسایت
بالای صفحه