امروز :پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ساعت : ۱۷:۵۹:۳۷

پایگاه خبری تحلیلی راه ملت
اولین و تنها رسانه کاملا دانشجویی استان کهگیلویه وبویراحمد

اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل

یادداشت:

ضرورت اصلاح نظام مدیریت توسعه شهر دهدشت

ازمهمترین چالش های مدیریتی شهردهدشت باید به مساله تعدد مدیریتی ، بحران کمبود پشتوانه برای ساخت مسکن و ازدواج ، نبود زیر ساخت اشتغال، حاشیه نشینی ،بهره برداری بی رویه ازمنابع زمین، شوراها وشهرداری و… اشاره نمود.

اشاره: مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های بینندگان راه ملت است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست.
بینندگان راه ملت می توانند با ارسال یادداشت خود، مطلب ذیل را تایید یا نقد کنند.

راه ملت:سید عنایت اله جهان آرا

در چند دهه اخیر یکی از مهمترین ویژگی هایی که بشر با آن روبرو می شود ، شهری شدن و جهانی شدن شهرها می باشد.
این ویژگی و خصوصیت بویژه در کشور های در حال توسعه از جمله ایران که با رشد شدید شهرنشینی مواجهه است بیشتر نمود دارد.
درحال حاضراین وضعیت به یک بحران بزرگ در نحوه مدیریت توسعه شهری و شهرسازی  منجر شده است . در این مقاله سعی شده است با بررسی ساختار نظام مدیریت شهری دهدشت به تبیین چالش ها وفرصت هایی که این نظام در پی داشته به تحلیل ویژگی های ساختار عمومی مدیریت سنتی و چندگانه شهر دهدشت پرداخته شود.
ازمهمترین چالش های مدیریتی شهردهدشت باید به مساله تعدد مدیریتی ، بحران کمبود پشتوانه برای ساخت مسکن و ازدواج ، نبود زیر ساخت اشتغال، حاشیه نشینی ،بهره برداری بی رویه ازمنابع زمین، شوراها وشهرداری و… اشاره نمود.
دراین شرایط مدیریت توسعه شهری دهدشت با بحران های اجتماعی – اقتصادی، مدیریتی ونارسایی طرح های توسعه وعمران شهری روبرو است.
مجموعه این شرایط ایجاب می کند که نظام مدیریت توسعه شهری در دهدشت متحول گردد که این امر به آسانی میسر نمی گردد ونیاز به یک فرایند دارد.
در این مقاله با استفاده از تحقیقات انجام شده برخی ازمهمترین راهبردها و راهکارهای اصلاح نظام مدیریت توسعه شهری در دهدشت به طور خلاصه معرفی شده است. مهاجرت ازشهر دهدشت به سمت مرکز استان و خارج از استان و رشد شهر نشینی در چند دهه اخیر بحران مدیریت را در این استان بوجود آورده است.
مسلما ایجاد ساختارهای جدید، مدیریت های ویژه ای را می طلبد و در حال حاضر مهمترین چالش مدیریت شهری دهدشت مشخص نبودن متولی اصلی شهر ، تعدد مدیریت ها، رشد حاشیه نشینی ، رشد مهاجرت های بی رویه ، خروج قشر تحصیلکرده به سایر نقاط کشور به دلیل نبود زیر ساخت های اشتغال در این شهر ، تضاد مدیریت های نوین با ساختار سنتی ، وضعف قوانین و کاستی های آن می باشد.
در این شرایط لازم است الگوی رایج مدیریتی با حرکتی اساسی به سمت ایجاد مدیریت یکپارچه شهری ، کاهش تعدد مدیریت ها و ایجاد هماهنگی بین سازمان های مجری مدیریت شهری با محول نمودن وظایف بنیادی به شهرداری دهدشت پیش برود. چرا که
در نظام مدیریت شهری ایران ، نقش شهرداری ها در توسعه و عمران شهر ها مهم واساسی است.
به طور کلی شهر دهدشت متشکل از افرادی است که به منظور رفع نیازهای مادی ومعنوی خود گرد هم آمده اند ، اما رفع نیاز های مادی و معنوی شهروندان دهدشتی در شرایطی که زندگی اجتماعی تا بدین حد گسترده است و نیازها تا بدین حد متنوع هستند کار آسانی نیست.
به طور کلی در شهر دهدشت طبق قوانین کشوری یکسری سازمان ها و اداراتی بوجود آمده است که برای حل مشکلات مردم پایه ریزی شده که هر کدام بخشی از این نیازها را مرتفع می کند. وظایف وحوزه نفوذ همه این سازمان ها کم و بیش بر اداره شهر دهدشت تاثیر می گذارد و از سوی دیگر هیچ تصمیم مدیریتی در این شهر نیست که مستقیم و یا غیر مستقیم بر این سازمان ها تاثیر نگذارد.
در حال حاضر مدیریت شهر دهدشت فاقد انسجام وکلی نگری است و تصمیم گیران و مجریان امور شهری در این شهر متعدد هستند و این تعدد باعث ایجاد خلل در امور مربوطه و پایین آمدن پیشرفت درامور شهری شده و درنهایت عدم رضایت مردم را به دنبال دارد.
و درپایان مقاله  به یک سری جمع بندی هایی اشاره میکنیم که با بکارگیری آنها در سیستم های مدیریتی شاهد تحولی نو در  نظام مدیریت توسعه شهردهدشت خواهیم بود :
۱-  شناسایی نهاد ها و سازمان های مرتبط با مدیریت شهری و بررسی وظایف هریک از این نهاد ها
۲-  هماهنگ سازی مراکز متعدد مدیریت توسعه شهری و واگذاری اختیارات بیشتر به شهرداری به عنوان مدیر اصلی شهر دهدشت
۳-  ایجاد بسترهای مناسب اشتغال و تحصیل  برای جلوگیری رشد بی رویه مهاجرت از شهر دهدشت
۴-  مدیریت گسترده بر عمران شهری و زیر ساخت ها و تجهیزات شهری و خدمات شهری و فرهنگی و اجتماعی
۵-  تعیین نیازمندی های اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی ، منطقه ای و محلی و تشخیص اولویت آن در شهر دهدشت
۶-  نظارت بر حسن اجرای قانون نوسازی و عمران شهری در نهاد های مربوطه
۷-  تعیین مقررات استخدامی در ادارات و نهاد های مختلف در شهر دهدشت
با افزایش اختیارات و ایجاد هماهنگی بین سازمان های مربوطه ، برنامه ریزی شود که نظام مدیریت شهری  انسجام داده شود، بعلاوه با وضع قوانین جدید و حذف قوانین منسوخ به نیازهای شهروندان توجه گردد ونیز با ایجاد ساز وکار های بیشتر به مشارکت مردم شهر دهدشت در امور این شهر بها داده شود.

و من الله توفیق
۱۳۹۵/۱۱/۱۷
مهندس سید عنایت اله جهان آرا

منتشر شده در :2017/02/05 - 07:02|شناسه خبر: 30682 729 بازدید
گزارش خطا:

اخبار و سوژه های خبری خود را برای راه ملت ارسال کنید:

صفحه ارسال خبر - یادداشت

ایمیل گروه خبری راه ملت: [email protected]

تماس مستقیم : 09120139712

نظرات

ارسال نظر جدید

  • آخرین اخبار

آخرین اخبار استان

حمایت می کنیم


ساخت انواع وبسایت
بالای صفحه