امروز :پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ساعت : ۱۹:۲۹:۳۷

پایگاه خبری تحلیلی راه ملت
اولین و تنها رسانه کاملا دانشجویی استان کهگیلویه وبویراحمد

اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل

دنا درغم طبیعت زاگرس به سوگ نشست/ خنجر بیل های مکانیکی زمین خوار بر قلب دختان بلوط+تصاویر

دنا درغم طبیعت زاگرس به سوگ نشست/ خنجر بیل های مکانیکی زمین خوار بر قلب دختان بلوط+تصاویر

جابجایی سنگ شکن ها از بستر رودخانه تنها بشار را نجات نداد، بلکه در تمام منابع زیر ساختی و طبیعت گردی بکر منطقه دنا را به نابودی کشانده است؛ طبیعتی که با ورود این ماشین آلات غول پیکر رو به نابودی رفته و به جز زخم های کهنه و نابودی درختان چیز دیگری از آن به جا نمانده است.

راه ملت: ، استان کهگیلویه وبویراحمد، نامی آشنا برای همه طبیعت دوستان و کسانی بوده که عاشق طبیعت و جاذبه‌های تفریحی ناشناخته هستند.

استانی که به لازمه داشتن طبیعت بکر، زیبا و دست نخورده در سلسله جوار جنوبی رشته های سر به فلک کشیده زاگرس همیشه یکی از استانهای مستعد در امر توسعه گردشگری بوده است.

از طرفی دیگر  وجود طبیعت زیبا و بکر شهرستان بویراحمد و دنا در همسایگی دنای سرافراز در بهار طبیعت و زمستان که برف و بوران بر قله های سترب دنا می نشیند دل هر بیننده و مسافری را بیشتر به این منطقه می رباید.

طبیعت زیبای آلپ ایران در خطر

دنا که به لازمه داشتن این همه مواهب خدادادی به آلپ ایران لقب گرفته، طبیعی وصف ناپذیر داشته که به دلیل داشتن این همه مواهب در زمزه جدیدترین مقصد های گردشگری در سند گردشگری ایران  قرار گرفته است.

اما متأسفانه امروز افرادی خواسته یا ناخواسته کمر به همت نابودی این سرزمین زیبا و وصف ناپذیر در بلاد بزرگ پارس گرفته اند و برای رسیدن به سود و منفعت، طبیعت زیبا و دل انگیز دنا از رودخانه خروشان و وحشی بشار تا کوههای بکر و درختان یادگار ایل این سرزمین را زیر چکمه های منفعت خود قرار داده اند.

خنجری به نام سنگ شکن های کوهی

چندی است که از احداث سنگ شکن های کوهی در بیشتر مناطق استان نمی گذرد که صدای بیشتر مردم و مسئولان از تخریب بی رویه و خود سر این سازه های صنعتی در طبیعت، مورد نارضایتی بیشتر مردم و مسئولان شده است.

سنگ شکن های که با عملکردی غیر اصولی از بستر رودخانه بشار که تعداد آنها شاید به اندازه انگشتان دست هم نمی رسید جابجا شده و در کوهها سکنی گرفتند و کمر به همت نابودی طبیعت زیبا و بکر دنا بستند.

خنجر ماشین های زمین خوار بر قلب طبیعت سترگ دنا

سنگ شکن های غول پیکری که با ماشین های کوه خوار و زمین خوار خود هر روز و هر لحظه تکه ای از سرزمین زیبای دنا را برای رسیدن به منفعت تکه تکه کرده و از آن به جزء بیابانی برهوت نگذاشته اند.

امروز اگر در جاده مواصلاتی و اصلی یاسوج به اصفهان که طبیعی وصف ناپذیر را دارد قدم بگذاری شاهد این زمین خواریها خواهید بود و زخم های را بر تن نحیف زیبای زاگرس و درختان بلوط مشاهده می کند که نشان از یک بد سلیقگی و یک مردگ تدریجی دارد.

به عنوان مثال در نزدیکی روستای توریستی و زیبای کریک، چندین سنگ شکن کوهی در لابه لای درختان زیبای این روستا جا گرفته که به جزء نابودی این مناطق زیبا چیز دیگری بر جا نگذاشته و کمر به نابودی این طبیعت گذاشته است.

این تخریب ها به گونه ای بوده که پوشش باغداری و جنگلی این منطقه هر روز بیشتر از گذشته رو به نابودی نهاده و ایجاد حفره های چند صد متری حتی به اندازه یک زمین فوتبال در این منطقه باعث شده که  طبیعت زیبای دنا را هر روز بیشتر از دیروز در خطر نابودی قرار داده است.

درست در نزدیکی همین کارخانه سنگ شکن که یکی کارخانه های خبر ساز در رسانه های استان و  حتی کشور برای تخریب طبیعت بوده،کارخانه های دیگری در لابه به لای درختان بلوط و پوشش جنگلی و مناطق کشاورزی این روستا سکنی گرفته که به غیر از نابودی این منطقه باعث بی ثمر شدن صنعت باغداری در این روستا شده است.

در واقع این موضوع( جابجایی سنگ و شکن ها) نه تنها بستر رودخانه بشار را نجات نداد، بلکه در کل منابع زیر ساختی و طبیعت گردی بکر منطقه دنا را نابودی کشانیده است؛طبیعتی که با ورود این ماشین آلات غول پیکر رو به نابودی رفته وبه جز زخم های کهنه و نابودی درختان چیز دیگری از آن به جا نمانده است.

از طرف دیگر تنها مسیر برای حمل شن و ماسه این سنگ شکنها، بیشتر مسیرهای کوهی و طبیعت های بکر است که با وجود رفت و امد زیاد ماشین آلات سنگین در این مسیرها،منابع طبیعی با سرعت چشمگیری رو به افول رفته و جاذبه های اصلی خود را از دست می‌دهد و در آینده به جزء خرابه ای از ریز گرد خاکهای تولید شده از این سنگ شکن های کوهی بر بدنه درختان و مزارع، چیز دیگری بر جای نخواه ماند.

منبع:بویرخبر

انتهای پیام/7044

منتشر شده در :2017/04/20 - 02:04|شناسه خبر: 31623 824 بازدید
گزارش خطا:

اخبار و سوژه های خبری خود را برای راه ملت ارسال کنید:

صفحه ارسال خبر - یادداشت

ایمیل گروه خبری راه ملت: [email protected]

تماس مستقیم : 09120139712

نظرات

ارسال نظر جدید

  • آخرین اخبار

آخرین اخبار استان

حمایت می کنیم


ساخت انواع وبسایت
بالای صفحه