امروز :پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ساعت : ۱۹:۵۲:۴۴

پایگاه خبری تحلیلی راه ملت
اولین و تنها رسانه کاملا دانشجویی استان کهگیلویه وبویراحمد

اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل

اظهارات 6 نامزد ریاست جمهوری درباره جوانان در مناظره اول

اظهارات 6 نامزد ریاست جمهوری درباره جوانان در مناظره اول

مناظره نخست 6 نامزد دوازدهمین دوره ریاست جمهوری روز جمعه (8 اردیبهشت ) در رسانه ملی پخش شد که این نامزدها به سوالات و برنامه های خود درخصوص جوانان پاسخ دادند و یکدیگر را نقد کردند.

راه ملت: مناظره نخست 6 نامزد دوازدهمین دوره ریاست جمهوری روز جمعه (8 اردیبهشت ) در رسانه ملی پخش شد که این نامزدها به سوالات و برنامه های خود درخصوص جوانان پاسخ دادند و یکدیگر را نقد کردند.

در زیر به مناسبت 18 اردیبهشت سالروز ولادت حضرت علی اکبر و روز جوان بخش هایی از این مناظره که به مبحث ازدواج ، مسکن و مشکلات جوانان پرداخته شده است را مرور می کنیم.

 مشکل ازدواج جوانان را ناشی از چه عللی می دانید و برنامه شما برای فائق آمدن بر این مشکل و افزایش چشمگیر ازدواج های موفق و پایدار چیست؟

** حسن روحانی:

مسئله ی ازدواج یکی از نیازهای طبیعی همه‌ی انسان‌ها و بویژه جوانان عزیز ما هست که امروز خب مشکلاتی در این زمینه وجود دارد برای ازدواج. اولین مشکلی که هست اشتغال است و فضایی که در جامعه باید به وجود بیاید برای امید به آینده. اولین اقدامی که باید در جامعه انجام دهیم برای مسائل اجتماعی‌مان، چه ازدواج و چه سایر مسائل مسئله ی ایجاد امید نسبت به آینده است.

زمانی که جامعه نسبت به آینده خود در تردید باشد هر روز یک تهدیدی جامعه اش را بتواند تحت فشار قرار دهد  آینده برایش روشن نباشد هر روز یک تهدید  جدید و حصر جدیدی برای کشور خودش شاهد باشد، نشاطی را برای جامعه باقی نگذاریم هر روز یک محدودیتی به غیر از آن‌چه در قانون آمده و سلیقه ای برای جوانان به وجود بیاوریم مسلما در زندگی و نشاط و ازدواج و آینده زندگی مردم را دچار مشکل می کنیم. جامعه را باید نسبت به آینده امیدوار کنیم.

باید شغل لازم را برای جوانان به وجود آوریم. در طول 10 سال سال 83 تا 93 یک جمعیت 6 میلیون و 600 هزار نفر آماده ورود به بازار کار بودند و از این رقم، 600 هزار نفر شغل پیدا کردند. در این شرایطی که وضع درآمد ارزی بسیار خوب بود و می‌توانستیم همه افراد متولد دهه 60 را؛ ولی آنها رها شدند و دیدیم چه مشکلاتی جامعه مواجه شد. امروز امید به آینده در جامعه ما افزایش یافته و مردم و جوانان ما به آینده خود کاملا امیدوار هستند.

اشتغال شرایطش یعنی شرایط کسب و کار در جامعه ما بهبود یافته. اساس اشتغال شرایط کسب و کار است که از ربطه 152 رسیده به 120. بنابراین شرایط کسب و کار در جامعه بهتر شده است. این محیط کسب و کار مهمترین مسئله است. اعتماد به سرمایه گذاری افزایش یافته که اگر نباشد شغل و ازدواج و زندگی نیست.

** اسحاق جهانگیری در نقد سخنان روحانی:

فکر می‌کنم که یکی از مهمترین نیازهای جوانان ما مسئله مسکن است و ازدواج و اشتغال و تحصیل است. دولت باید بستر همه ای نها را فراهم  کند. از اینها مهمتر اینکه جوانان باید پذیرفته شوند و احترامشان حفظ شود و به بهانه های واهی به  آنها اهانت نشود. جوان باید مورد احترام جامعه باشد. هم دختر جوان و هم پسر جوان. اشتغال حتما یکی از مهمترین کارهاست.

** سیدابراهیم رئیسی در نقد سخنان روحانی:

نکته‌ای که جناب دکتر روحانی اشاره کردند که جوانان باید نشاط و شادمانی داشته باشند را کاملا قبول دارم ولی آقای دکتر وقتی جوانی دختر مورد نظر خود را می پسندد برای ازدواج، باید کاری کنیم سریع تسهیلات بگیرد و مسکن داشته باشد. داریم درباره واقعیات حرف می زنیم. بحث سیاسی نیست. وقتی می گوییم ازدواج،‌حتما 700 هزار تا می‌تواند به 1 میلیون ارتقا یابد.

وقتی 500 هزار نفر پشت وام باشند این اتفاق نمی افته. برخی بدون وثیقه و یا با وثیقه به راحتی تسهیلات میلیاردی می گیرند. خب این جوان همین 10 میلیون را بگیرد. دوم مسکن؛ سه چیز با هم ارتباط دارد. یک ازدواج دو مسکن سه شغل. اگر شاهد یک میلیون شغل باشیم که برنامه توسعه این را تکلیف کرده.

هشت درصد؛ یک میلیون ازدواج و یک میلیون مسکن و یک میلیون شغل انشاالله جزو برنامه باشد جوانان با نشاط می شوند. تمام هم و غم باید این باشد که آن شادمانی اتفاق بیفتد.

** سیدمصطفی میرسلیم در نقد سخنان روحانی:

آقای روحانی شما موکول کردید موضوع ازدواج را به اشتغال؛ البته این می تواند کمک کند ولی موکول کردن آن به این کامل نیست. ما باید توجه کنیم که دیر شدن اشتغال مشکلات متعدد اجتماعی و انحراف عاطفی و اخلاقی و جنسی را ایجاد می کند. شما باید به این نکته توجه کنید که تشکیل خانواده سست شده گرایشش و این منجر شده به اینکه خانواده ها با استحکام روبرو نباشند و گرایش به طلاق زیاد باشد.

چگونه شما فکر می‌کنید می توانیم بهبود ببخشیم به ازدواج جوانان با منظور کردن موضوع خانواده در طرح های کشور. خانواده برای ما اصالت دارد و سنگ بنای اصلی جامعه ماست. چه تدبیری اندیشیدید برای مقابله با جنگ نرمی که هدف اصلی اش تضعیف خانواده است و ما متاسفانه ضربه های زیادی خوردیم. چگونه می شود از امنای محله استفاده کرد برای تشکیل صندوق حمایت از ازدواج و تامین جهیزیه. یکی از نکات مهم توجه به مراکز مشاوره است.

** سیدمصطفی هاشمی‌طباء در نقد سخنان روحانی:

با تشکر از تذکراتی که همه عزیزان فرمودند، باز هم در اینجا به نظرم همینطور نقش دولت را می خواهیم پررنگ کنیم و همه کار را فلشش را به سمت دولت ببریم. واقعا ادعای اینکه دولت می تواند اینکار را بکند در امر ازدواج جوانان هم دخالت کند و اصل ازدواج را مطرح کند بازهم مقداری خوش بینی است حداقل.

به نظرم می آید سبک زندگی ما و مسائل فرهنگی که در کشور ماست آنچه که امروز برای یک زندگی لازم دیده می شود آنچه که دست و پای جوانان را بسته به جای زندگی می‌خواهند با هم معامله کنند و شرایط سختی برای هم قرار می‌دهند باید مورد توجه قرار گیرد. مسائل فرهنگی یعنی باید مورد توجه قرار بگیرد. جای جامعه شناسانی که در این باره تحقیق کرده اند خالی است.

البته باید حتما کار و شغل داشته باشند افرادی که تشویق به ازدواج شوند و به قول امام بروند با هم بسازند. این سازش در جامعه ما متاسفانه کم رنگ شده بخاطر مسائل فرهنگی.

 آقای هاشمی‌طباء طرح شما برای مسکن چیست؟ مخصوصا برای مشکل مسکن زوج‌های جوان چه برنامه‌ای دارید؟

** سیدمصطفی هاشمی‌طباء:

ما اصولا اگر بخواهیم همه معلول‌ها را مورد توجه قرار دهیم، به جایی نمی‌رسیم. باید علت‌هایی که این مشکلات را به وجود آورده‌اند، بررسی کنیم، چرا که در برخی مشکلات فاصله علت‌هاست و ما باید زمینه‌هایی که این مشکلات را به وجود آورده‌اند را بررسی کنیم.

دولت حرکت خوبی را در بحث مسکن داشته و خدمات بسیار زیادی را ارائه کرده، اما حقیقت این است که باید مشکلات با دقت مورد بررسی قرار گیرد. اینکه بگویند ما درآمد ملی را افزایش می‌دهیم و مشکل مسکن را حل می‌کنیم، باید در نظر گرفت. اگر ما در حال حاضر مثلا برای زوج‌های جوان بخواهیم مشکلات را حل کنیم، باید از طریق وام و تسهیلات این مشکلات را رفع کنیم، البته مسکن‌های کوچکی ساخته شده، اما باید توانایی‌ زوج‌های جوان را نیز در نظر بگیریم و بدون توجه به ایجاد سرمایه‌گذاری برای اشتغال و کشاورزی این مهم محقق شدنی نیست.

ما باید برای اشتغال جوانان اقدامات جدی داشته باشیم، به نظرم مشکل مسکن در شرایطی حل می‌شود که ما مشکل اشتغال را حل کنیم. اگر مسئله اشتغال حل شود، مشکل مسکن هم حل خواهد شد و این مسئله قابل حل و فصل است، البته درباره مسکن نمی‌توان سرمایه‌گذاری‌های بزرگ کرد، مثلا اگر ما سرمایه‌ بزرگ در صنعت داشته باشیم، خود به خود اشتغال تولید نمی‌شود. اینکه تولید باشد به معنای اشتغال نیست، چون تولید باید فروش هم داشته باشد و راه آن این است که ما تولید با کیفیت داشته باشیم.

** حسن روحانی در نقد سخنان هاشمی‌طباء:

برای مسئله مسکن برنامه‌های مختلفی در دولت‌های قبل اجرا شد. در دولت گذشته نیز سرمایه‌گذاری شد و برنامه‌ریزی را تحت عنوان مسکن مهر با همه اشکالاتی که داشت، دولت یازدهم خود را متعهد دید که این پروژه را تکمیل کند و در حال حاضر تقریبا تا پایان دولت این پروژه تکمیل خواهد شد، البته به غیر از 100 و خرده‌ای هزار مسکنی که هیچ‌گاه  داوطلبی ندارد و به دلیل ساخته شدن در مناطق بد است.

باید به مردم کمک کنیم تا خود مردم محل مسکونی خودشان را انتخاب کنند و آنها را یاری کنیم برای یافتن مسکن مورد نظرشان و وام لازم را در اختیار خانه اولی‌ها بگذاریم.

در حال حاضر خانه اولی‌ها می‌توانند 80 میلیون وام مسکن بگیرند و این کمک خوبی است که برای آنها انجام گرفته است.

مسئله دوم این است که باید در زمینه مسکن به بافت‌های فرسوده توجه شود. به جای اینکه اگر مسکن مهر ساخته شود، اگر بافت‌های فرسوده به خانه‌های نو برای جمعی که آنجا هستند ساخته می‌شد، می‌توانست یک تحول بسیار مثبتی را در ایران به وجود آورد، اما در عین حل امروز برنامه خوبی برای جوان‌های ما مخصوصا کسانی که تازه ازدواج می‌کنند، وجود دارد.

می‌دانید که برای وام ازدواج دو وام 10 میلیون تومانی به هر زوج برای اساس شروع زندگی پرداخت می‌شود.

** محمدباقر قالیباف در نقد سخنان هاشمی‌طباء:

در حوزه اجتماعی بحث‌هایی که می‌شود به این نقطه می‌رسیم که در جامعه ما 4 درصد وجود دارند که از همه چیز برخوردار هستند و 96 درصد جامعه برخوردار نیستند و آن کسانی هم که برخوردار هستند با رانت همان‌طور که آقای جهانگیری اشاره کردند، برخوردار شدند.

در حال حاضر بیش از 3 میلیون مسکن خالی در کشور داریم، سوال کنیم که چرا این تعداد مسکن در کشور خالی است؟ متعلق به چه کسانی است؟ این تعداد مسکن متعلق به همان 4 درصد برخوردار جامعه است.

به بافت فرسوده‌ای که اشاره شد، قرار بوده هر سال 10 درصد از این خانه‌ها را دولت احیاء کند، خب به هر حال نتوانست این را تکمیل کند. در حال حاضر بیش از 5 تا 6 سال است از این موضوع می‌گذرد و فقط حدود 7 یا 8 درصد نوسازی شده، البته در محدوده شهر تهران که مسئولیت آن  بر عهده شهرداری است.

بنا به گزارش وزارت راه و شهرسازی 34 درصد از این منزل‌ها نوسازی شده است. در این بخش دولت باید به ما کمک می‌کرد، اما ما وظیفه دانستیم که این کار را انجام دهیم.

بنده معتقدم باید با آن 4 درصد برخوردار کشور برخورد شود. همان‌طور که اشاره کردم، اگر کسی رانت چند میلیاردی گرفته، باید حتما برخورد شود و نگذاریم دیگر این موضوع تکرار شود. متاسفانه امروز نیز این موضوع در جامعه دیده می‌شود و نمونه آن امروز موجود است.

نکته‌ای که در اینجا باید به آن اشاره شود، در سال 95 بیش از 530 هزار میلیارد وام پرداخت کرده‌ایم، ببینید این وام‌ها را به چه کسانی دادیم. عده‌ای این وام‌ها را گرفتند و چند 10 میلیون نفر مثل وام ازدواج نیز در نوبت هستند. اگر آن سیستم مدیریت را درست نکنیم، موفق نخواهیم شد که برمشکلات فائق بیاییم.

** اسحاق جهانگیری در نقد سخنان هاشمی‌طباء:

مسکن یکی از مهمترین نیازهای جامعه و از مهمترین رشته‌های اقتصادی است. متاسفانه به دلیل صدور پروانه‌های بی‌حساب و کتاب در شهرها و دلالی شدن مسئله مسکن، ما با تعداد قابل توجهی واحد مسکونی خالی مواجه هستیم. در یک محاسبه بیش از 250 میلیارد دلار ارزش واحدهای مسکونی خالی است و معنای آن این است که این عدد در سرمایه کشور راکد مانده است.

در یک بررسی دقیقی که انجام شد، چند اولویت در رابطه با مسکن گذاشتیم. اولین اولویت، مسکن اجتماعی برای گروه‌های کم‌درآمد که تحت حمایت‌های مثل کمیته امداد، بهزیستی، زنان سرپرست خانوار که 100 هزار واحد باید برای آنها ایجاد شود و منابع مورد نیاز آن را منابع بانکی تامین می‌کند.

در رابطه با مسکن روستایی سالانه باید 200 هزار مسکن روستایی استحکام‌سازی شود. روستائیانی که موفق شدند مسکن آنها استحکام یابد در سیل و زلزله آسیب کمتری دیدند. تسهیلات مسکن برای زوج‌های جوان به 60 میلیون تومان افزایش داده شده، مسکن خانه‌اولی‌ها برای زوج‌هایی که برای اولین بار صاحب مسکن می‌شوند، صندوق پس‌انداز راه‌اندازی شده و در آن صندوق سپرده‌گذاری می‌کنند و تسیهلات مورد نیاز در اختیار آنها قرار می‌گیرد. علاوه بر بانک مسکن که در سال 1395، 5 هزار میلیارد سرمایه داده شد، مابقی بانک‌ها نیز اجازه داده شد که در بخش مسکن ورود کنند.

** سیدابراهیم رئیسی در نقد سخنان هاشمی‌طباء:

اساس و توانمندسازی مردم برای اینکه بتوانند مسکن تهیه کنند این است که بافت فرسوده را نوسازی کنند. اساس این است، اما ما دو نکته داریم، نکته اول زوج‌های جوان هستند. به هر حال باید ازدواج صورت گیرد و این زوج جوان باید حتما برای تهیه مسکن به آن کمک کرد، زیرا نمی‌توانیم از سویی بگوییم که معتقدیم باید ازدواج صورت گیرد و 11 میلیون جوانی که آماده ازدواج هستند و از آن طرف نیز دولت در این رابطه هیچ گامی بر ندارد.

بنده ضمن تشکر از عزیزان دولت و همه دولت‌هایی که تاکنون زحمت کشیدند، عرض می‌کنم که باید با واقعیت‌ها مواجه شویم که چه اقدامی برای تهیه مسکن جامعه انجام دهیم.

مسکن مهر با تمام اشکالاتی که داشت، بالاخره ایجاد شد و حالا هم که ایجاد شده، سالانه 6 درصد کارهای مسکن مهر پیش رفته و انشاءالله ظرف مدت اخیر نیز اقداماتی انجام شود تا هر چه زودتر این مسکن‌ها به متقاضیان داده شود.

عرض بنده این است که اگر در سال بافت فرسوده بتواند نوسازی و بهسازی شود، می‌توان به مردم فاقد مسکن تسهیلات داده شود و مشکل مسکن زوج‌های جوان حل شود. با کمتر از ایجاد یک میلیون مسکن در سال همچنان در کشور عقب هستیم و باید فکری برای آن شود.

** سیدمصطفی میرسلیم در نقد سخنان هاشمی‌طباء:

جناب آقای هاشمی‌طباء شما پاسخ سوال را دقیق مطرح نکردید. ما در مورد مسکن بحث می‌کنیم، ما می‌دانیم که سرمایه‌گذارانی هستند که پول خودشان را برای مسکن‌های تجملی صرف می‌کنند. به اعتراف بزرگوارانی که گفتند و بخش عمده از آن هم خالی مانده و منابع هنگفتی از سرمایه‌های کشور متاسفانه صرف آن شده، به نظر شما چگونه میسر است که ما این سرمایه‌گذاری‌ها را متوجه کنیم به ساختمان‌های ارزان مناسب برای زوج‌های جوان که از محل اجاره آنها، بتواند زندگی خودشان را داشته باشند تا بعدها با درآمد بیشتری که کسب می‌کنند بتوانند مسکن مناسب خود را بسازند.

اساسا شما مسکن ارزان را چگونه می‌بینید؟ چرا اشاره‌ای به موضوع قیمت زمین نمی‌فرمایید؟ آیا برای رسیدن به مسکن ارزان ما باید به زمین گران قائل باشیم و یا اینکه باید دولت زمین را به شکل رایگان انجام بدهد.

بفرمایید که آیا به نظر شما چاره زوج‌های جوان را در صاحب مسکن شدن می‌دانید؟ در حالی که زوج‌های جوان هنوز امکاناتی ندارند برای اینکه بخواهد به سمت مسکن برود. از اول هم او را آلوده‌اش کرده‌اند و این گرفتاری بزرگی ایجاد می‌کند، چرا راه‌حل اجاره را مطرح نمی‌کنید و چرا راه‌حل اجاره به شرط تملیک را مطرح نمی‌کنید؟ این هم راهی است برای چاره مشکل مسکن زوج‌های جوان.

بفرمایید که شما چه تجربه‌ای دارید از کاری که برای مسکن زوج‌های جوان در سایر کشورهای دیگر وجود دارد و به نظر من قابل استفاده خواهد بود برای جمهوری اسلامی ایران.

انتهای پیام/200

منتشر شده در :2017/05/07 - 12:05|شناسه خبر: 31786 371 بازدید
گزارش خطا:

اخبار و سوژه های خبری خود را برای راه ملت ارسال کنید:

صفحه ارسال خبر - یادداشت

ایمیل گروه خبری راه ملت: [email protected]

تماس مستقیم : 09120139712

نظرات

ارسال نظر جدید

  • آخرین اخبار

آخرین اخبار استان

حمایت می کنیم


ساخت انواع وبسایت
بالای صفحه