امروز :پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ساعت : ۲۳:۴۳:۱۳

پایگاه خبری تحلیلی راه ملت
اولین و تنها رسانه کاملا دانشجویی استان کهگیلویه وبویراحمد

اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد:

پرداخت ۴۲ هزار میلیارد ریال تسهیلات به صنایع استان/ ۷ هزار نفر در بخش صنعت استان مشغول به کار هستند

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: بعد از انقلاب تا کنون ۴۲ هزار میلیارد ریال تسهیلات برای ایجاد صنایع و رونق تولید در استان هزینه شده است.

راه ملت: جعفر گوهرگانی در ویژه برنامه” سفرنامه پیشرفت” پخش زنده رادیو انقلاب از شبکه دنا با بیان اینکه کهگیلویه و بویراحمد استان نوپایی بود، اظهار داشت: یکی دوسال قبل از پیروزی انقلاب این استان شکل گرفت و از نظر زیرساختی جز استان های محروم کشور تلقی می شد و هنوز هم در برخی شاخص ها این محرومیت وجود دارد.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد افزود: به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی خدمات شایسته ای در دولت های مختلف به مردم این استان ارائه شد.
وی بیان کرد: در بعضی حوزه ها شاهد رشد مطلوبی در استان هستیم و در بعضی موارد جزء شاخص های کشوری است.
گوهرگانی تاکید کرد: باوجود همه این تلاش ها اگر بخواهیم این استان را با سایر استان های توسعه یافته همچون فارس مقایسه کنیم کهگیلویه و بویراحمد با توسعه یافتگی فاصله دارد.
وی بیان کرد: از نظر آمار و عملکرد نسبت به سال های قبل از انقلاب تفاوت ها قابل مقایسه نیست.
معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه صنعت در این استان تنها به صنعت نفت و کارخانه قند یاسوج محدود می شد، افزود: در آن زمان متولی کار در صنعت نفت استان هم مربوط به مستشاران و کارشناسان خارجی بود که به برکت انقلاب نه تنها این صنعت توسعه پیدا کرد بلکه امروز ۹۰ درصد کارکنان این حوزه را متخصصین بومی استان تشکیل می دهند.
وی ابراز کرد: سالیان سال از این صنعت بهره برداری شده و خیلی از دستگاه ها مستهلک شده است اما خوشبختانه متخصصین ایرانی و فرزندان استان ضمن نوآوری با بهترین کیفیت از این صنعت در راستای خودکفایی کشور بهره برداری می کنند.
گوهرگانی با بیان اینکه صنایع پایین دست یکی از واجبات برای جلوگیری از خام فروشی نفت است، اظهار داشت: در صنایع پایین دستی صنعت نفت گام های بزرگی برداشته شده اما این پروسه زمان بر و هزینه بر است.
وی با اشاره به اینکه در بحث پتروشیمی ها اقدامات خوبی انجام شده است، بیان کرد: اما به دلیل اینکه مکمل صنایع و خوراک هستند کار به کندی صورت گرفته ولی ظرف چند سال آینده از این نعمت برخوردار خواهیم شد.
وی با اشاره به اینکه کلید عملیات احداث پتروشیمی سال ها در شهرستان کهگیلویه کلید زده شد، ابراز کرد: علی رغم محدودیت های متعدد پیشرفت فیزیکی این پروژه ملموس است.
گوهرگانی گفت: امید است همینطور که جوانان بومی استان و متخصصان توانستند صنعت نفت را بچرخانند روزی شاهد باشیم صنایع پایین دستی نفت و گاز در استان با بهترین کیفیت تولید شود.
وی با اشاره به اینکه خیلی از خوراک این صنایع در خود استان تولید می شود، عنوان کرد: اشتغال امروز یکی از مهم ترین دغدغه های مردم استان است و آنها مایل اند به سمت کارهایی بروند که پویایی و پایداری دارد و راه اندازی این صنعت می تواند زمینه ساز اشتغال پایدار جوانان استان باشد.
معاون اقتصادی استاندار تاکید کرد: ایجاد اشتغال پایدار در اولویت کاری دولت قرار دارد.
وی تصریح کرد: به جز صنعت نفت و کارخانه قند هر صنعت دیگری که در این استان ایجاد شده همه به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی است.
معاون استاندار بیان کرد: به عنوان مثال کارخانه سیمان مارگون یکی از صنایع کارخانجات معتبر کشور است که خوشبختانه بحث صادرات محصولات آن مطرح است.
گوهرگانی خاطرنشان کرد: این کارخانه در آینده توسعه می یابد و برای درآمدزایی و رونق اشتغال نیازمند توجه ویژه ای است.
وی تصریح کرد: اکثر نیروهای فنی و کارگری این کارخانه را را فرزندان بومی منطقه تشکیل می دهند
گوهرگانی با اشاره به کارخانه آجر دهدشت، بیان کرد: سرمایه گذاران استان توان سرمایه گذاری در این طرح را نداشتند و ما از ظرفیت سرمایه گذار غیربومی برای اجرای این طرح استفاده کردیم.
وی با اشاره به اینکه سرمایه گذار کارخانه سیمان یک خارجی است، افزود: در استان با آغوش باز از سرمایه گذاران استقبال می کنیم.
گوهرگانی عنوان کرد: فاز نخست کارخانه آجر در دهدشت افتتاح شد و و فاز دوم در شرف افتتاح است که با بهره برداری از آن زمینه اشتغال برای تعداد زیادی از جوانان آن منطقه ایجاد می شود.
وی خاطرنشان کرد: تولیدات کارخانه آجر کهگیلویه جز مرغوب ترین محصولاتی هست که در بازار مصرف از آن نام می برند حتی از استان های صاحب نظر مانند یزد در این حوزه نیز پیشی گرفته است.
گوهرگانی گفت: در بخش صنعت تعداد زیادی تشکل در قالب تعاونی در شرکت شهرک های صنعتی مشغول به کار شدند.
وی با بیان اینکه بعضی از این واحدها به دلایل متعددی از جمله عدم مدیریت این صنایع، نوسانات ارزی،کمبود مواد اولیه و مشکلات بانکی تعطیل یا نیمه فعال هستند، افزود: ولی خوشبختانه خیلی از صنایع تبدیلی ما و صنایع احداث شده در بخش های مختلف صنعت کشاورزی و فولاد اکنون فعال هستند.
معاون استاندار تاکید کرد: به طور قطع تمام تلاش ما ارتقا این تسهیلات و خدمات است که دولت نیز در این راستا تسهیلات مناسبی به استان ها اختصاص داده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به دغدغه های استاندار و تیم اقتصادی استان اشاره کرد و گفت: به صورت مستمر و ماهانه نشست هایی برای رفع موانع تولید در استان برگزار می شود.
معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: در یکی دو سال گذشته بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان بابت سرمایه در گردش و نقدینگی به واحدهای تولیدی و سرمایه گذاران در استان پرداخت شد.
وی اظهار داشت: اکنون بیش از ۷ هزار نفر غیر از بخش صنعت نفت در همین صنایع تبدیلی و صنایع احداث شده فعال و نیمه فعال استان در مناطق مختلف و شرکت شهرک ها مشغول به کار هستند.
گوهرگانی بیان کرد: علی رغم مشکلاتی از بابت نوسانات ارزی هنوز متقاضیانی هستند که دوست دارند باتوجه به استعداد و ظرفیت های استان در بخش های مختلف از جمله تولید آب معدنی، صنایع تبدیلی،صنایع غذایی و ساخت قطعات ماشین با استان همکاری کنند.
وی یکی از برکات انقلاب را احداث ۲۱ شهرک صنعتی در استان عنوان کرد و گفت: امید است با تزریق تسهیلات به موقع زمینه تولید و اشتغال بیشتر در استان فراهم شود.
وی با اشاره به اینکه تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد سرمایه اولیه توسط سرمایه گذاران برای ایجاد واحدهای تولیدی در استان تامین شد، افزود: دولت بیش از ۴۲ هزار میلیارد ریال بعد از انقلاب به این صنایع تسهیلات پرداخت کرده است.
گوهرگانی نداشتن ارتباط صحیح صنفی را یکی از دلایل عدم توفیق در بخش اقتصادی دانست و گفت: بدون شک برای موفقیت در تجارت باید یک هماهنگی سیستمی بین سرمایه گذار، تولید کننده و مسئولان باشد.
وی با بیان اینکه برخی از تولید کنندگان دانش تجارت را آنطور که باید و شاید بلد نیستند، گفت: متاسفانه عمده تولید کنندگان استان بدون توجه به مهارت در بازاریابی و یا صادرات محصول به صورت مستقل عمل می کنند و در این مسیر شکست می خورند.
گوهرگانی با تاکید بر اینکه هیچ کسی به تنهایی دانش این کار را به صورت مجزا و فردی ندارد، تصریح کرد: در این مسیر به تعدادی افراد مجرب در بخش های مختلف نیاز است.
وی گفت: عمده مشکل ما در زمینه بحث رونق اقتصادی همین مسئله است که تولید کنندگان و مسئولان بازاریاب و بخش خصوصی نتوانستند با هم لینک شوند و یک مجموعه واحدی را تشکیل دهند که تولید را به سرمنزل مقصود برسانند.
معاون اقتصادی استاندار با اشاره به ظرفیت های استان در زمینه تولید محصولات باغی و مرکبات، گفت: بیش از ۲۰۰هزار تن مرکبات و سیب درختی در استان تولید می شود.
وی افزود: ولی میزان مصرف استان ما در فصل هایی که تولید هست شاید به کمتر از ۱۰درصد می رسد یعنی ۱۸۰ هزار تن آن باید به صنایع تبدیلی تغییر یابد.
گوهرگانی با بیان اینکه باید محصولات مازاد بر مصرف استان را به سایر استان ها و خارج از کشور صادر کنیم، بیان کرد: به دلیل نداشتن ماشین حمل بار مناسب، انبار و عدم آگاهی از بازار مناسب حتی یک مورد صادر کننده در این راستا در استان وجود ندارد و این مسئله موجب زیان تولید کننده است.
وی افزود: بنابراین فردی به عنوان واسطه با قیمت مناسب فروشنده را مجبور به خرید می کند و بعد از ذخیره سازی و بسته بندی استاندارد بیش ترین سود از این محصول را نصیب خود می کند.
گوهرگانی با اشاره به اینکه طیف عظیمی از زنان روستایی و عشایری ما بافنده هستند، گفت: متاسفانه آنطور که باید در گذشته در این حوزه کاری انجام نشد.
وی افزود: یکی از سیاست های کاری در این زمینه بهبود فضای کسب و کار با رویکرد بازاریابی و فروش محصولات داخلی استان است که امید است این مشکل نیز برطرف شود.
گوهرگانی تاکید کرد: بخشی نگری یکی از آفت های تحقق اقتصاد پویا است و عدم همکاری دستگاه ها با همدیگر موجب زیان تولید کننده خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: پنجره واحد طرحی است که در آن تمام زوایای یک سرمایه گذاری بررسی می شود و هدف از آن ارائه خدمت به سرمایه گذار و تولید کننده است.
گوهرگانی با اشاره به اینکه پروژه های متعددی در حوزه اقتصادی در دست اقدام است، اظهار داشت: کارخانه سیلوی ذخیره سازی و کارخانه آرد مارگون از جمله این طرح ها است.
وی عنوان کرد: باتوجه به اینکه کشاورزان مناطق گرمسیری استان کرایه زیادی برای حمل گندم پرداخت می کردند با بهره برداری از این طرح ها بخش مهمی از دغدغه ها و مشکلات آنها برطرف می شود.
معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: در حوزه صنایع تبدیلی و خوراک دام و طیور آبزیان اقدامات خوبی انجام شده و امید است با راه اندازی این واحدها محصولات با کیفیت تولید و در اختیار مصرف کنندگان قرار داده شود.
وی افزود: در زمینه خرید تضمینی محصولات کشاورزی در سال های اخیر کمک اقتصادی خوبی به تولید کنندگان استان شده است.
گوهرگانی با اشاره به محصولات نوپایی مثل ذرت دانه ای در استان، بیان کرد: در این زمینه کارخانجات ذرت خشک کنی در سطح استان در مناطقی که تولید بوده احداث و راه اندازی شده است.
وی تاکید کرد: یکی از مهم ترین دغدغه ها و برنامه های ما ایجاد صنایع تبدیلی برای جلوگیری از خام فروشی در استان است.

منتشر شده در :2018/12/14 - 04:12|شناسه خبر: 35813 498 بازدید
گزارش خطا:

اخبار و سوژه های خبری خود را برای راه ملت ارسال کنید:

صفحه ارسال خبر - یادداشت

ایمیل گروه خبری راه ملت: [email protected]

تماس مستقیم : 09120139712

نظرات

ارسال نظر جدید

  • آخرین اخبار

آخرین اخبار استان

حمایت می کنیم


ساخت انواع وبسایت
بالای صفحه