امروز :پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ساعت : ۰۲:۴۴:۲۵

پایگاه خبری تحلیلی راه ملت
اولین و تنها رسانه کاملا دانشجویی استان کهگیلویه وبویراحمد

اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل

خدمات انقلاب اسلامی به عشایر+ تصاویر

راه ملت: انقلاب اسلامی ایران برای استانی محروم کهگیلویه و بویراحمد در حقیقت انفجار نور بود نوری که باعث شد این استان و مردم از محرومیت بیرون بیایند و همچون سایر مردم در رفاه و آسایش زندگی کنند  می توان گفت که درصد بسیار زیادی از مردم این استان عشایر زاده هستند چرا که در […]

راه ملت: انقلاب اسلامی ایران برای استانی محروم کهگیلویه و بویراحمد در حقیقت انفجار نور بود نوری که باعث شد این استان و مردم از محرومیت بیرون بیایند و همچون سایر مردم در رفاه و آسایش زندگی کنند  می توان گفت که درصد بسیار زیادی از مردم این استان عشایر زاده هستند چرا که در گذشته کهگیلویه و بویراحمد تنها در تلخسرو خلاصه می شد و اصلا شهری وجود نداشت.

اما با آمدن انقلاب اسلامی ایران کم کم مردم وارد زندگی شدند و طعم آرامش و آسایش را چشیدند خیلی از جمعیت استان عشایر بودند اما برای داشتن آرامش بیشتر کم کم وارد زندگی شهری و شهر نشینی شدند و این باعث شد که جمعیت عشایری استان به یک باره کاهش چشم گیری داشته باشد.

هم اکنون بیش از ۱۲ درصد جمعیت این استان عشایر هستند عشایری که همیشه در همه صحنه ها هم گام با ولایت و رهبری بودند و از کشور خود دفاع می کردند و امروز بعد از گذشت چهل سال از آغاز انقلاب اسلامی ایران عشایر نیز طعم داشتن زندگی آرام را چشیدند.

امام خمینی (ره) فرموردند” عشایر ذخایر انقلاب اسلامی ایران هستند” به همین دلیل از بعد از انقلاب اسلامی ایران توجه ویژه ای به عشایر در کشور شد عشایر این استان نیز همچون کشور پیشرفت هایی داشت.

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد در گفت و گو با خبرنگار صبح زاگرس گفت: جمعیت عشایری استان در چهل سال گذشته کاهش پیدا کرده است اما خدمات بسیار زیادی به این قشر بعد از انقلاب اسلامی تا کنون داده شده است در زمینه زیر ساخت ها، خدمات با قبل از انقلاب به هیچ وجه قابل مقایسه نیست.

مجید علیپور عنوان کرد: توسعه، احداث،  زیر سازی و مرمت بیش از ۴۵۰۰ کیلومتر جاده ارتباطی از مهمترین خدمات ارائه شده از بعد از انقلاب اسلامی برای عشایر استان بوده است با توجه به اینکه عشایر مدام در کوچ بودند راه ارتباطی مناسبی نیز نداشتند و احداث این مقدار جاده  نشان داد که تا چه اندازه عشایر برای کشور ارزشمند است.

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه برخی از عشایر استان تصمیم بر ساکن شدن داشتند برای راحتی آنها در  استان اکنون بیش از ۱۳ محل اسکان عشایر در استان راه اندازی شده است که دارای امکانات مختلفی از جمله آب، برق و گاز هستند.

علیپور عنوان کرد: احداث و توسعه بیش از ۴ هزار هکتار از باغات عشایر از دیگر اقداماتی است که  به واسطه انقلاب اسلامی ایران به عشایر استان تعلق گرفت.

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: به دلیل اینکه در چند سال اخیر خیلی از چشمه های موجود در استان دچار خشکسالی شدند  و عشایر استان نیز به آب نیاز داشتند بیش از ۲۵ حلقه چاه عمیق  و آهکی برای عشایر در مناطق مختلف احداث شده است که این قشر دچار بی آبی و خشکسالی نشوند.

وی افزود: احداث بیش از ۲۰۰ کیلومتر شبکه انتقال آب از دیگر اقداماتی است که برای عشایر استان انجام شده است چرا که برخی از مناطق عشایری به دلیل نداشتن چشمه و دور بودن از مکان های عمومی به آب نیاز داشتند که با این کار بخش زیادی از مشکلات عشایر استان بر طرف شده است کارخانه خوراک دام و طیور نیز از جمله اقدامتی بود که باعث  شد عشایر استان دچار کمبود علوفه در روزهای بارانی نشوند.

علیپور افزود: با توجه به اینکه عشایر استان تولیدات خوبی در بخش های گوشت قرمز، پنیر، کره و دوغ و سایر مواد خوراکی دارند بنابراین به منظور حمایت از این قشر بیش از ۱۸۰ انبار سوله و فروشگاه عشایری در استان از بعد از انقلاب اسلامی تا کنون در استان راه اندازی شده است که بتوانند به راحتی امرار معاش کنند و تولیدات خود را بدون واسطه به بازار عرضه کنند.

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد  ادامه داد: احداث بیش از ۲۵۰۰ منبع ذخیره  آب از دیگر اقداماتی است که برای رفاه عشایر استان انجام شده است همچنین بیش از ۴۰۰ چشمه که در مسیر عبور عشایر و دام آنها قرار داشت بهسازی شده است.

وی گفت: توسعه کشت گیاهان دارویی در استان، احداث بیش از ۲۰۰ دهانه پل بخشی از خدماتی است که از قبل از  انقلاب اسلامی برای عشایر استان انجام شده است.

منتشر شده در :2019/01/23 - 09:01|شناسه خبر: 36169 496 بازدید
گزارش خطا:

اخبار و سوژه های خبری خود را برای راه ملت ارسال کنید:

صفحه ارسال خبر - یادداشت

ایمیل گروه خبری راه ملت: [email protected]

تماس مستقیم : 09120139712

نظرات

ارسال نظر جدید

  • آخرین اخبار

آخرین اخبار استان

حمایت می کنیم


ساخت انواع وبسایت
بالای صفحه