امروز :پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ساعت : ۱۴:۴۰:۱۸

پایگاه خبری تحلیلی راه ملت
اولین و تنها رسانه کاملا دانشجویی استان کهگیلویه وبویراحمد

اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل

مرکز درمان ناباروری بیمارستان شهید جلیل یاسوج راه اندازی می شود

مرکز درمان ناباروری بیمارستان شهید جلیل یاسوج در ۶ ماه اخیر به عنوان یک برنامه اولویت‌دار در دستور کار دکتر پرویز یزدان‌پناه قرار گرفته و بزودی مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.

راه ملت: به گزارش راه ملت و به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، بر اساس مطالعات انجام شده و نیز اطلاعات حاصل از سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۰، میزان باروری کلی در کشور به کمتر از ۲٫۱ فرزند به ازای هر زن (حد جایگزینی) کاهش یافته که تداوم این امر به صفر رسیدن رشد جمعیت را در سال‌های آینده به همراه دارد.

ناباروری یکی از مشکلات سلامت جوامع انسانی بوده که نظام بهداشت و درمان بسیاری از کشورها را به چالش کشیده و پیگیری تشخیص و درمان ناباروری همه ساله هزینه‌های سنگینی را بر دوش جامعه تحمیل می‌کند.

بدون شک برخورداری از تعداد فرزند کافی حق مسلم افراد جامعه بوده و ناباروری نیازمند درمان‌های تخصصی و پر هزینه است تا جایی که برخی به دلیل فقر و نداری عطای درمان این درد را به لقایش می‌بخشد.

نابارور به زوجی نابارور گفته می‌شود که علیرغم تمایل به بارداری و اقدام برای باردار شدن (عدم استفاده از روش پیشگیری از بارداری و داشتن تماس جنسی محافظت نشده) تا یکسال باردار نشوند و در صورتی‌که سن خانم ۳۵ سال و بیشتر باشد عدم بارداری به مدت ۶ ماه به عنوان ناباروری محسوب می‌شود.

طبق برآورد انجام شده توسط سازمان بهداشت جهانی، یک چهارم زوج‌ها در کشورهای در حال توسعه از ناباروری رنج می‌برند و براساس آخرین مطالعات انجام شده در ایران در سال ۲۰۱۰ ، میزان ناباروری اولیه در زنان ۲۰ درصد بوده است.

با توجه به ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت از سال ۱۳۹۳ رویکرد پیشگیری از ناباروری و تشخیص زودرس و رفع مشکلات زوجین نابارور از جمله رویکردهایی بوده که در دستور کار وزارت بهداشت درمان و دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس قرار گرفته است.

 

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد تحقق دغدغه مقام معظم رهبری در راستای سیاست‌های کلی جمعیت را جزو مهمترین اولویت‌ها دانست و افزود: میزان ناباروری در استان سال ۱۳۹۷ بر اساس موارد ثبت شده در سامانه سیب ۶٫۹۲ درصد است. (افرادی که به مراکز ارائه خدمت مراجعه کرده‌اند)

دکتر پرویز یزدان‌پناه با اشاره به اینکه این استان دارای دومرکز درمان ناباروی در بیمارستان امام سجاد(ع) یاسوج و بیمارستان بی بی حکیمه شهر گچساران است، گفت: سه نفر فارغ التحصیل رشته فلوشیب نازایی در استان فعالیت دارند که از این ۳ نفر یک نفر هیئت علمی تمام وقت دانشگاه در شهر یاسوج، یک نفر استخدام دانشگاه در شهر گچساران و  یک نفربه تازگی فارغ التحصیل شده و مطب آزاد دارند.

وی ادامه داد: مرکز درمان ناباروری امام سجاد (ع) شهر یاسوج از تاریخ یکم شهریورماه ۹۷ شروع به فعالیت کرد که در این مدت برای افراد واجد شرایط تلقیح داخل رحمی (IntrautrineInsemination (IUI 160 مورد انجام داده‌اند.

دکتر یزدان‌پناه تصریح کرد: به دلیل نداشتن فضای مناسب امکان توسعه بخش میسر نشده که با پیگیرهای مکرر ۲۴ تیرماه امسال کارشناسان وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای انتقال این مرکز از بیمارستان امام سجاد (ع) به بیمارستان شهید جلیل به دلیل دارابودن شرایط استاندارد وفضای فیزیکی مناسب و مطلوب برای مرکز درمان ناباروری موافقت کردند.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون باز سازی وتعمیر طبق استاندارهای لازم روبه اتمام بوده و تجهیزات بخش تامین شده است، خاطرنشان کرد: نیروی مورد نیاز تامین و در حال آموزش هستند.

دکتر یزدان‌پناه ارتقای مشاوره‌های هنگام ازدواج و پس از ازدواج با تاکید بر مهارت‌های زوجین و سلامت جنسی با رعایت چارچوب‌های مذهبی، فرهنگی و اجتماعی ضروری دانست و اظهار داشت: فرهنگ سازی به منظور ارزش دانستن ازدواج سالم و تشکیل خانواده، افزایش آگاهی جامعه درباره اهمیت فرزند آوری سالم و اجتناب از تک فرزندی، مشاوره برای کاهش میانگین فاصله زمانی بین ازدواج و فرزند اول و مشاوره برای کاهش میانگین فاصله زمانی بین فرزندان یک ضرورت است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: افزایش متوسط فاصله بین ازدواج و فرزندآوری و فاصله تولد بین فرزندان، سن ازدواج، روند رو به افزایش تمایل به تک فرزندی، روند رو به افزایش آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد، طلاق، سقط و رفتارهای پرخطر، وضعیت اقتصادی و اجتماعی و ناباروری را از عوامل تاثیرگذار بر کاهش نرخ باروری کلی است.۱

منتشر شده در :2019/12/05 - 06:12|شناسه خبر: 43666 647 بازدید
گزارش خطا:

اخبار و سوژه های خبری خود را برای راه ملت ارسال کنید:

صفحه ارسال خبر - یادداشت

ایمیل گروه خبری راه ملت: [email protected]

تماس مستقیم : 09120139712

نظرات

ارسال نظر جدید

  • آخرین اخبار

آخرین اخبار استان

حمایت می کنیم


ساخت انواع وبسایت
بالای صفحه