امروز :چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ساعت : ۱۵:۵۲:۳۸

پایگاه خبری تحلیلی راه ملت
اولین و تنها رسانه کاملا دانشجویی استان کهگیلویه وبویراحمد

اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل

چند توصیه مهم در مورد کرونا

احتمال مرگ در مبتلایان به بیماری کرونا، ۲ درصد می باشد یعنی از هر صد نفر مبتلا، دو نفر احتمال دارد بمیرند و ۹۸ درصد بهبود پیدا می کنند.

راه ملت:سیده فاطمه بهرامیان

خدمت همه هموطنان بزرگوارم خصوصا هم استانی های عزیزم سلام عرض میکنم و خلق حماسه دوم اسفند(مشارکت حداکثری در انتخابات) را تبریک می گویم.
این روزها هوای میهن ملتهب به نظر می رسد و افکار عمومی متوجه موضوعی بنام کروناست.بدیهی است که ویروسی کشنده که چند وقتی است کشور چین و چندین کشور دیگر را درگیر کرده است، نگران کننده باشد. اما همانطور که می دانید وقتی یک جامعه با چالش و یا مسئله ای روبروست، باید تمام تلاش خود را برای حل آن مسئله به کار ببند. اما متاسفانه گاهی شرایطی را به وجود می آوریم که باعث پیچیده تر شدن مسئله و بدتر شدن وضعیت موجود می شویم. هم اکنون فضای مجازی ما پر شده از خبرهای غالبا کذبی که زندگی حقیقیمان را تحت شعاع قرار داده و تنش زا کرده است .هر گروه واتساپی و سایر شبکه های اجتماعی که دنبال می کنیم مطلبی راجع به کرونا به چشم می خورد؛ پمپاژ خبرهای بسیار نگران کننده و غالبا کذب که نه تنها هیچ کمکی به حل این معضل نمی کند بلکه باعث ایجاد تشویش، نگرانی و اضطراب بیشتر در مردم می شود. در این میان، مسئولین وزارت بهداشت و سایر مسئولین مربوطه راه کارها و توصیه هایی را از طریق صدا و سیما و سایر تریبون های رسمی در اختیار مردم قرار داده اند که از جمله می توان به رعایت بهداشت فردی و شستشوی صحیح دست ها، دست ندادن و روبوسی نکردن، حفظ فاصله با مخاطب و تا جای ممکن کاستن از مسافرت های غیر ضروری و … اشاره کرد. همچنین این ویروس برای بعضی افراد از جمله بیماران دیابتی، بیماران قلبی، افراد دارای عفونت مزمن و نقص ایمنی خطرناک است. پیرو همین مسئله، در بعضی شهرها که مورد ابتلای قطعی تشخیص داده شد، سینماها مدارس، دانشگاهها و سایر مراکز آموزشی برای چند روزی تعطیل اعلام گردید و این اقدام صرفا جهت پیشگیری انجام گرفته و ابدا به معنای شیوع گسترده ویروس کرونا نیست، بلکه راه حلی است منطقی جهت پیشگیری از شیوع ویروس کرونا.
یکی از ضعف های اجتماعی جامعه امروز ما این است که وقتی جامعه با چالش و یا بحرانی مواجه می شود، افراد غیر متخصص(گاه ناخواسته و خیر خواهانه و گاه مغرضانه و جهت تشویش اذهان عمومی) نظریه پردازی می کنند واین نظریات توسط افراد زیادی که غالبا نیت خیرخواهانه دارند (اما اثر عکس میدهد) باز نشر داده می شوند و متاسفانه این مسئله آن قدر وسیع است که گاه صدای افراد متخصص به گوش مردم نمی رسد. برای نمونه، طی چند روز اخیر صوتی در فضای مجازی پخش شد و در این صوت شخصی خودش را دکتر علوی معرفی می کند و اول با القای ترس و رعب به مردم از کرونا می گوید، سپس عنوان می کند هر کس مبتلا شود کارش تمام است(می میرد). این در حالی است که اولا طبق آمار سازمان جهانی بهداشت، احتمال مرگ در مبتلایان به بیماری کرونا، ۲ درصد می باشد یعنی از هر صد نفر مبتلا، دو نفر احتمال دارد بمیرند و ۹۸ درصد بهبود پیدا می کنند.
و ثانیا طبق پیگیری به عمل آمده از از سازمان های متولی، شخصی به نام دکتر علوی در آن بیمارستان اصلا وجود خارجی نداشته است!
حال با توجه به این که ویروس کرونا وارد کشور شده است ما باید تلاش کنیم شیوع این بیماری را به حداقل برسانیم. لذا از همه عزیزان خواهشمندم:
۱٫اطلاعات راجع به ویروس کرونا را از تریبون های رسمی وزارت بهداست دنبال کنیم.
۲٫ هر خبری را در فضای مجازی نشر ندهیم مگر اینکه آن خبر واقعا صحتش تایید شده باشد و نشر آن برای مردم مفید باشد نه اینکه به القای ترس و وحشت بیشتر منجر شود.
۳٫به توصیه های وزارت بهداشت عمل کنیم و هیچ توصیه ای را نادیده نگیریم.
۴٫ با زبان خود مردم این ویروس را برای آنها توضیح دهیم و سعی کنیم از اغراق گویی و بزرگنمایی پرهیز کنیم.
۵٫ از والدینی که فرزند دانش آموز مخصوصا در مقطع ابتدایی دارند خواهش میکنم برای بچه ها فاجعه سازی نکنید و آن ها را نترسانید بلکه شیوه درست شستن دست و صورت و سایر مراقبت ها را با صبر و حوصله به آن ها آموزش دهید.
۵٫ هر فیلمی که پخش می شود و در آن افرادی با لباس ایمنی در حال انتقال بیماری به جایی هستند الزاما به معنای ویروس کرونا نیست، کما اینکه چند فیلمی که در فضای مجازی بسیار پر بازدید بوده و باز نشر داده شدند اصلا مربوط به بیماری کرونا نبوده و حتی متعلق به امسال نیست.
۶٫ از خوراندن داروهای عحیب و غریب گیاهی به اعضای خانواده و مخصوصا کودکان جدا خودداری کنید، مگر اینکه شخص تجویز کننده یک گیاه
پزشک متخصص باشد و از نقل و قول های کوچه بازاری پرهیز کنیم.
۷٫حتی المقدور طی دو هفته آینده از دید و بازدیدهای فامیلی اجتناب کنید و با تلفن احوال هم را بپرسید.
۸٫ از برگزاری مراسم های غیر ضروری(در شرایط فعلی) از جمله جشن تولد و ….پرهیز کنید.
۹٫هنگام خرید از خیابان های شلوغ حتی المقدور کودکان شما را همراهی نکنند.
۱۰٫ از بیماان قلبی، دیابتی و …بیشتر مراقبت کنید.
۱۲٫از معلمان عزیز خواهش می کنم با زبان متناسب با سن دانش آموزان، راه های رعایت بهداشت فردی و عمومی به دانش آموزان خود یادآور شوند(مخصوصا نحوه صحیح استفاده از سرویس آبخوری مدرسه و سرویس بهداشتی).
۱۳٫از والدین خواهشمندم لیوان شخصی، دستمال کاغذی و درصورت امکان ماسک در کیف بچه ها بگذارند.
۱۴٫از زحمات جامعه پرستاری تشکر می کنم و عاجزانه خواهشمندم نسبت به نشر حدسیاتی که هنوز به یقین تبدیل نشده حساس باشند. این روزها چشم مردم بیشتر از هر قشری در جامعه، به دهان پرستاران دوخته شده و اخبار مربوط به کرونا را بیشتر از طریق خویشاوندان و بستگان پرستار خود رصد می کنند، شما می توانید با درایت و تدبیر، آرامش را به مردم باز گردانید🌹.
۱۵٫از معلمان عزیز خواهشمندم در صورت بی حالی و مشاهده مورد مشکوک اقدام مناسب و سریع داشته باشند.

برای همه مردم مخصوصا هموطنان عزیزم، آرزوی سلامتی و تندرستی دارم. سیده فاطمه بهرامیان کارشناس ارشد روانشناسی.

منتشر شده در :2020/02/23 - 10:02|شناسه خبر: 46369 650 بازدید
گزارش خطا:

اخبار و سوژه های خبری خود را برای راه ملت ارسال کنید:

صفحه ارسال خبر - یادداشت

ایمیل گروه خبری راه ملت: [email protected]

تماس مستقیم : 09120139712

نظرات

ارسال نظر جدید

  • آخرین اخبار

آخرین اخبار استان

حمایت می کنیم


ساخت انواع وبسایت
بالای صفحه