امروز :جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ساعت : ۰۶:۰۱:۱۶

پایگاه خبری تحلیلی راه ملت
اولین و تنها رسانه کاملا دانشجویی استان کهگیلویه وبویراحمد

اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل

مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه وبویراحمد:

مردم و شهروندان پروتکل های بهداشتی و توصیه های دامپزشکی در خصوص ذبح دام در عید سعید قربان را جدی بگیرند

دکتر بهمنش گفت:‌ به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی ، ذبح تمامی دام ها در روز عید قربان فقط درکشتارگاه ها انجام می شود.

به گزارش راه ملت ، دکتر عبداله بهمنش ، مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه وبویراحمد با تبریک فرا رسیدن عید سعید “قربان” با اشاره به افزایش شیوع بیماری ویروس کرونا و تب کریمه کنگو خطاب به مردم و شهروندان تاکید کرد: افرادی که ذبح دام” قربانی “بر آنان واجب است حتما بایستی پروتکل‌های بهداشت فردی و اجتماعی و تذکرات دامپزشکی مبنی بر پیشگیری از انتقال ویروس کرونا و تب کریمه کنگو را رعایت کنند.

وی افزود: طبق سنوات گذشته برای پیشگیری از هر گونه آلودگی و انتقال بیماری مشترک بین انسان و دام و برابر هماهنگی‌های بعمل آمده در روز عید سعید قربان کشتارگاه های دام شهرستانهای استان  دام های قربانی شهروندان  را به صورت رایگان و تحت نظارت های شرعی و بهداشتی دامپزشکی کشتار خواهند نمود که  لازم است مردم و شهروندان از این ظرفیت بمنظور حفظ سلامتی خود ، خانواده و جامعه بخوبی  استفاده کنند.

دکتر بهمنش در ادامه گفت: به مردم توصیه می کنیم دام قربانی خود را  حتماً در کشتارگاه ذبح نمایند و درصورتیکه ناچار به ذبح دام در منزل هستند قبل از شروع ذبح هماهنگی های لازم را با اکیپ های ثابت و سیار دامپزشکی بعمل آورده تا ذبح دام تحت شرایط شرعی و بهداشتی مدنظر دامپزشکی صورت گرفته که در اینصورت نیز حتماً پس از نگهداری لاشه دام بمدت ۲۴ ساعت در دمای یخچال ، گوشت قربانی  توزیع گردد.

مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه وبویراحمد از ساماندهی ۲۰ اکیپ ثابت و سیار دامپزشکی در روز عید سعید قربان خبر  داد و گفت: با توجه به شیوع بیماری کرونا و همچنین همزمانی عید سعید قربان با تشدید دمای هوا و آغاز فعالیت بندپایان و حشرات  در بین دامها ، کارشناسان این اداره کل با حساسیت بیشتر نسبت به سنوات گذشته کار بازرسی بهداشتی از لاشه دامهای قربانی را در دستور کار خود قرار داده که شایسته است شهروندان در این خصوص با کارشناسان دامپزشکی همکاری لازم را بعمل آورند.

وی سامانه ارتباطی ۱۵۱۲ دامپزشکی را بعنوان پل ارتباطی کارشناسان دامپزشکی و مردم  در روز عید سعید قربان اعلام کرد و گفت: از مردم تقاضا داریم در شرایطی که بیماری‌های مشترک دام و انسان از جمله تب کریمه کنگو ، تب مالت می‌تواند رخ دهد، از مواجهه مستقیم با دام در این ایام و تجمع در مراکز خرید و عرضه دام خودداری  نمایند.

وی افزود:مهمتر اینکه در این ایام کرونایی تامین دام و حضور در محل های شلوغ می تواند انتشار بیماری کرونا را تشدیدنماید اضافه کرد علاوه بر بیماری تب مالت ،  بیماری تب کریمه کنگو می‌توانند از طریق تماس با لاشه‌ حیوان انتقال یابند پس تنها راه جلوگیری از این بیماریها این است که از کشتار غیر مجاز جلوگیری و از تماس با لاشه‌هایی که مورد تایید دامپزشکی قرار نگرفته‌اند، خودداری شود. بیماری تب کریمه کنگو در دامها فاقد علامت بوده و تنها با رعایت  تمهیدات بهداشتی از جمله استفاده از  دستکش، ماسک، چکمه و لباس کار است که می توان حداقل تماس با لاشه‌ها و کنه‌ها  از انتقال بیماری به انسان جلوگیری بعمل آورد.

منتشر شده در :2020/07/26 - 04:07|شناسه خبر: 52248 297 بازدید
گزارش خطا:

اخبار و سوژه های خبری خود را برای راه ملت ارسال کنید:

صفحه ارسال خبر - یادداشت

ایمیل گروه خبری راه ملت: [email protected]

تماس مستقیم : 09120139712

نظرات

ارسال نظر جدید

  • آخرین اخبار

آخرین اخبار استان

حمایت می کنیم


ساخت انواع وبسایت
بالای صفحه