امروز :پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ساعت : ۱۰:۱۴:۴۲

پایگاه خبری تحلیلی راه ملت
اولین و تنها رسانه کاملا دانشجویی استان کهگیلویه وبویراحمد

اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل

فلسفه قیام امام حسین و اهداف

یکی دیگر از اهداف قیام امام حسین (ع) که در زیارت اربعین به آن اشاره شده مبارزه با جهل و نجات مردم از ضلالت و گمراهی است.

اشاره: مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های بینندگان راه ملت است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست.
بینندگان راه ملت می توانند با ارسال یادداشت خود، مطلب ذیل را تایید یا نقد کنند.

راه ملت ، خدیجه ثنائیان زاده

می توان گفت که امام حسین (ع) برای اینکه صرفا به شهادت برسد به کربلا نیامد بلکه در پی اهدافی از جمله تشکیل حکومت اسلامی عزم کربلا کرد در ذیل به بیان این اهداف پرداخته می شود:
هدف اول: اصلاح امت
امام حسین (ع) در وصیتنامه‌ای کوتاه، اما بسیار پرمحتوا به برادرش محمد حنفیّه می‌نویسد: من از سر هوا و هوس قیام نکردم و قصد افساد و ظلم به دیگران هم ندارم،( و در پی پست و مقام و مال دنیا هم نیستم) بلکه به منظور اصلاح امت جدّم قیام کرده‌ام.
هدف دوم: امر به معروف و نهی از منکر
ام علی(ع) می فرمایند: اهدف من از قیام امر به معروف و نهی از منکر است
هدف سوم: احیای سنت پیامبر اکرم (ص)
امام حسین (ع) خطاب به برادرش محمد حنفیّه می فرماید:” می خواهم امر به معروف و نهی از منکر کنم و طبق سنت جد و پدرم عمل نمایم.
هدف چهارم: حمایت از حق و مبارزه با باطل
امام حسین (ع) پس از رو به رو شدن با لشکر حرّ می فرمود:” ای یاران من! آیا نمی‌بینید که حق فراموش شده و باطل صحنه جامعه را فرا گرفته است؟ در چنین شرایطی انسان مومن باید ( در مسیر زنده کردن حق و میراندن باطل) آماده لقای الهی باشد.
هدف پنجم: تشکیل حکومت اسلامی
در جمله‌ای از آن حضرت می‌خوانیم:” بار خدایا! تو خوب می دانی که انقلاب و نهضت من به خاطر حکومت و سلطنت بر مردم و دستیابی به زرق و برق دنیا نبوده بلکه هدف من از حکومت، ارائه معالم و نشانه‌های دینت به مردم ، و اصلاح بلاد و شهرها و ایجاد امنیت برای بندگانت و عمل به فرایض و سنتها و احکام توست.
هدف ششم: مبارزه با جهل
یکی دیگر از اهداف قیام امام حسین (ع) که در زیارت اربعین به آن اشاره شده مبارزه با جهل و نجات مردم از ضلالت و گمراهی است.
هدف هفتم: اجرای عدالت
امام حسین (ع) می فرماید:” رسول خدا (ص) فرمود: هر کس حاکم ظالمی را مشاهده کند که ( در اثر ظلم و جور) محرمات الهی را حلال شمرده و عهد و پیمان های الهی را شکسته و با سنت و سیره رسول خدا مخالفت کرده و درمیان بندگان خدا با گناه ودشمنی عمل می کند و در مقابل چنین حاکم ستمگری هیچ گونه عکس العمل گفتاری یا رفتاری از خود بروز ندهد خداوند چنین انسانی را در جایگاه همان ظالم ستمگر داخل می‌کند”.
هدف هشتم: مقام شفاعت عظما
در سجده‌ای که در پایان زیارت عاشورای حسینی انجام می شود بعد از حمد و ستایش خداوند، خدا را به سبب تحمل مصیبت آن حضرت شکر می گوییم، سپس عرضه می داریم :” خدایا شفاعت حسین را روز ورود در صحنه محشر به من روزی کن، خداوندا گام های مرا از روی صدق نزد خودت با حسین و یارانش ثابت بدار همان یارانی که خون خود را تقدیم اوکردن.
هدف نهم: افشای چهره منافقان
خطر منافقانه بنی امیه که در لباس خلافت اسلامی همه مقدسات اسلام را زیر پا گذاشته و یکی را پس از دیگری محو می کردند همچنین جمعی از کوفیان پرمدعای منافق که بر امام حسن (ع) به خاطر صلحش آن همه ایراد کرده و تقاضای قیام از امام (ع) می کردند می بایست رسوا می شد.
هدف دهم: امتحان گسترده مسلمین
بعضی از شیعیان پرادعا و کم محتوا که خود را فدایی پاکباز آن حضرت می پنداشتند باید در کوره امتحان فرو می رفتند و بازماندگان صحابه و یاران پیامبر که بارها وصف امامان حسن (ع) و حسین (ع) را از ایشان شنیده بودند و کسانی که آرزو می کردند در جنگ‌های بدر و احد در خدمت آن حضرت بوده و شربت شهادت می نوشیدند و آنها که تأسف می خوردند که ای کاش در رکاب علی (ع) با “ناکثین ” و ” قاسطین ” و “مارقین ” پیکار می کردند همه و همه باید به امتحان فراخوانده می شدند و لذا قیام سید الشهدا آزمونی برای همه آنها بود؛ ولی ازا ین کوره آزمون بزرگ تنها اندکی پاک بیرون آمدند.
بنابراین با توجه به مطالب گفته شده، یکى از علل فزونى پرسش ها و دیدگاه ها درباره فلسفه قیام حضرت را باید در پیچیدگى خاص و چند بُعدى بودن این نهضت جست و جو کرد. نهضتى که در طول تاریخ اسلام، نظیرى نمى توان براى آن یافت.
نکته دیگرى که تحلیل چنین حادثه اى را مشکل مى سازد، عکس العمل دور از انتظار و غیرقابل باور و پذیرش بسیارى از مسلمانان در برابر این قیام بوده است! چرا که نه تنها کوفیان که خود طلایه دار دعوت حضرت بودند، بلکه مردم دیگر شهرهاى اسلامى بویژه مکه و مدینه هم واکنش مناسب و پاسخ مثبت در برابر این حادثه ازخود نشان ندادند و به رغم آنکه هنوز بیش از نیم قرن از رحلت رسول خدا(صلى الله علیه وآله) نگذشته بود، شاهد چنین جنایت و فاجعه اى بودند و دَم برنیاوردند.
در همین راستا باید بیان کرد که خمیرمایه نهضت عاشورا آمیختگی با عشق، آگاهی و بصیرت، ظلم ستیزی و ولایت پذیری دارد و تار و پود این نهضت عظیم با سیاست علوی و فاطمی عجین است. پیام و فلسفه عاشورای حسینی دارای مضامین بلندی است که عزتمندی و اقتدار نظام اسلامی در دامان آن شکل گرفته است و این راه باید ادامه یابد. هر جلوه از واقعه عاشورا کلاس درس بزرگ آموزشی و تربیتی است و باید با راهبری درست آیین های سوگ، زمینه انتقال مفاهیم ناب و ارزش‏های انسانی و اسلامی را به اقشار مختلف مردم بیشتر فراهم کرد. امام حسین در کربلا درخت اسلام را با خون خود و جوانان و اصحابش آبیاری کرد تا درخت اسلام بارور و پر ثمر شود. بنا براین با گذشت ۱۴۰۰ سال روز به روز مجالس امام حسین(ع) پر رنگ تر وعاشقان ایشان بیشتر می شود. فرهنگ عاشورا سرمنشاء شکل گیری نهضت انقلاب اسلامی به وسیله امام خمینی(ره) است و امام راحل با پشتیبانی ملت مومن ایران با این فرهنگ مقدس توانستند حکومت اسلامی بر پایه موازین قرآن کریم و سیره اهل بیت(ع) را در جامعه نهادینه کنند و صیانت از آن نیز تنها با فرهنگ عاشورا امکانپذیر است و آحاد مردم و مسئولان باید به این مسئله مهم توجه ویژه داشته باشند.
خدیجه ثنائیان زاده

دکتری روابط بین الملل

منتشر شده در :2020/08/30 - 09:08|شناسه خبر: 53628 804 بازدید
گزارش خطا:

اخبار و سوژه های خبری خود را برای راه ملت ارسال کنید:

صفحه ارسال خبر - یادداشت

ایمیل گروه خبری راه ملت: [email protected]

تماس مستقیم : 09120139712

نظرات

ارسال نظر جدید

  • آخرین اخبار

آخرین اخبار استان

حمایت می کنیم


ساخت انواع وبسایت
بالای صفحه