امروز :جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ساعت : ۱۲:۳۸:۵۷

پایگاه خبری تحلیلی راه ملت
اولین و تنها رسانه کاملا دانشجویی استان کهگیلویه وبویراحمد

اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل

چاله یا چالش های حضور زن در عرصه سیاست در گفتگوی متفاوت با خانم دکتر هدایتخواه

مشارکت زن در عرصه سیاسی نه تنها به توسعه جامعه انسانی و احقاق حقوق زن در جامعه کمک می‌کند بلکه ادعای مردم‌سالاری و دموکراتیک کشور‌ها را نیز جامه عمل می‌پوشاند.

راه ملت: به گزارش راه ملت؛ بحث از حضور زنان در بخش‌های مختلف یک کشور یعنی بحث در رابطه با بخش مهمی از پیکره هر جامعه.  

اساسا شخصیت زن با خلاقیت ذاتی و نگاه متفاوت و ریزبینانه‌اش به نسبت مردان یکی از مهم‌ترین عوامل در تاثیرات مثبت بر جامعه و همچنین بالابردن شاخص توسعه جهانی است.

 

کارشناسان علوم سیاسی معتقدند که حضور و مشارکت تمام اقشار جامعه ویژه اقشار با گسترش کمّی بالا، یکی از معیار‌های موفقیت در توسعه‌ی فراگیر بوده؛ با این حساب حضور و مشارکت زنان بعنوان نیمی از جمعیت کشور می‌تواند مهم‌ترین منبع توسعه کشور باشد.

 

در همین رابطه راه ملت به سراغ خانم دکتر حمیده هدایتخواه رفته تا به شکل تخصصی تر در این مقوله به نتیجه برسد.

 

خانم دکتر به نظر شما چرا زنان به عنوان نیمی از جمعیت کشور، بعضا مشارکت سیاسی را صرفا به حق رای ختم می دهند و در فعالیت گروه ها و احزاب سیاسی اظهار نظر نمی کنند خصوصا در استان کهگیلویه و بویراحمد؟

 

 

مسئله در این خصوص صرفا به خودِ زنان مربوط نیست، بلکه ساختارهای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی جامعه ما هم در این مهم دخیل اند. در حقیقت زنان در اتمسفری تنفس می کنند که کنشگری آنها در حوزه های سیاسی را جهت می دهد. از سوی دیگر احزاب و گروههای سیاسی به معنای خاصش خیلی در کشور ما فعال نیستند که ما شاهد فعالیت حزبی باشیم تا زنان هم به عنوان یک قشر در این فضا ایفای نقش بکنند. نکته بعد هم اینکه به گمانم باید مشارکت را در معنای عام ببینیم، نه اینکه صرفا مشارکت سیاسی مدنظر ما باشد که البته اگر مشارکت در معنای عام آن افزایش پیدا کند، سرمایه اجتماعی رشد کرده و طبعا مشارکت سیاسی هم رشد خواهد داشت.

مسئله بعد به بافت سیاسی استان ما بازمی گردد. ما کنشگریِ سیاسی در معنای دقیق کنشگری، در استان خود نداریم. آنچه می بینیم مناسباتِ بومی و طایفه ای است که در پوسته فعالیت سیاسی ظهور کرده است. چهره های سیاسی استان ما مبتنی بر خاستگاه سنتی خود وارد فعالیت می شوند و نام خود را فعال سیاسی می نهند. ما بافت پیشتازی در عرصه سیاسی نداریم تا این بافت به کنشگری زنان جهت دهد. از سوی دیگر همین شبه جریانات سیاسی استان به زنان بهایی نمی دهند و آنها را به رسمیت نمی شناسند. شبه جریانات سیاسی استان کاملا مردانه هستند و زنان محلی از اعراب ندارند، در این فضا چگونه انتظار دارید زنان کنشگر باشند؟

 

همه ما از اهمیت نقش زنان در انقلاب و تحقق نظام جمهوری اسلامی کاملا آگاهیم و حتی بارها توسط خود حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری مورد توجه قرار گرفت اما چرا همچنان زنان سهمی در خور توان و ظرفیت جایگاه خود در جامعه ندارند؟

 

پاسخ این سوال باز هم مشابه سوال قبل است. مسئله به فاصله ای که میان نگاه امام و رهبری و ساختارها وجود دارد برمی گردد. می پذیرم که خود زنان هم در این فضا تا حدودی ضعف هایی دارند، اما وقتی ساختار و اتمسفر فرهنگی و سیاسی ما به گونه ای است که زن کنشگر به معنای خاصش را تربیت نمی کند مسئله به قوت خودش باقی است. ما باید به آنچه به عنوان ایده آل های جامعه زنان در جامعه آموزش و بسط میدهیم فکر کنیم تا بفهمیم نقاط افتراق این ایده آل ها با شرایطی که در برخی شعارها برای زنان می پسندیم چیست! عملا از مشارکت زنان سخن می گوییم، اما جامعه به این سمت حرکت نمی کند.

 

اگر قرار به کاندیداتوری یک زن در انتخابات حوزه گچساران و و باشت باشد، چقدر امکان موفقیت براشون وجود داره؟

 

خب نفسِ کاندیداتوری در این فضا حسن نیست، کمااینکه طی انتخابات گذشته شورای شهر شاهد حضور پررنگ زنان بودیم. اما آن حجم بالا به نظرم بیشتر از آنکه نشانه بالندگی جامعه زنان باشد، فضای نامناسبی را رقم زد. واقعیت این است که زنان ما پتانسیل های خوبی داشته و دارند، آن اتفاق هم نشان داد که مطالبات جدی برای حضور در سطوح عالی و میانی مدیریتی دارند، میخواهند این پتانسیل ها به شکوفایی برسد! اما وقتی ایده درست، دقیق و برنامه ریزی پشت این خواسته نباشد، توانِ موجود هرز میرود.

معتقدم جامعه زنان ابتدا باید فضایی را جهت هم افزایی میان خود ایجاد کند، از دل این هم افزایی و همراهی است که پختگی لازم برای کنشگری درست و معطوف به نتیجه ایجاد می شود. زنان باید حضور خود را در عرصه های فرهنگی و اجتماعی به اثبات برسانند و تمرین فعالیت جمعی داشته باشند، با شکل گیری چنین پتانسیل هایی می توان به تحول در عرصه سیاست استان امیدوار بود.
به شخصه معتقدم نمی توان با شعار صرف جامعه زنان را حرکت داد، باید بتوان آنها را با عمل تغییر داد.

 

پیش بینی تون از انتخابات پیش روی حوزه گچساران و باشت چیه؟

فعلا پیش بینی خاصی ندارم… مردم خودشان باید تصمیم بگیرند و هرچه باشد محترم است.

 

چقدر امیدوارید در آینده استان کهگیلویه و بویراحمد دوگانگی شرکت زن و مرد در جایگاه هایی نظیر کاندیدایی مجلس شورای اسلامی را بپذیرد؟

 

قطعا فضا به این سمت حرکت خواهد کرد، همین الان بارقه هایی از این اتفاق را می بینیم! حضور زنان به عنوان کاندیدا، حضورشان در عرصه های مدیریتی. همه اینها فضا را تسهیل می کند تا زنان به صورت جدی تر به این عرصه بنگرند. اما خب باز هم تاکید می کنم که به برنامه ریزی و انسجام میان زنان نیازمندیم. مردان فعال در این عرصه نیز مهم اند، آنها نمی توانند با نادیده گرفتن زنان فضا را مدیریت کنند.

 

همه آنچه گفته شد نشان می دهد، زنان همچنان راه پر پیچ و خمی راباید طی کنند تا به سطح مطلوب حضور در جامعه برسند و آنچه واضح است قطعا کم‌کاری زنان و تشکل‌های فعال در حوزه زنان در عرصه سیاست با وجود تمامی موانع موجود بر سر راه است.

چراکه همانطور که گفته شد نه تنها موانع قابل رفع هستند که سیاسون نیز خود به دنبال حضور زن در عرصه سیاست مقام و جایگاهی را در نظر می‌گیرند.

 

منتشر شده در :2020/09/09 - 07:09|شناسه خبر: 53901 782 بازدید
گزارش خطا:

اخبار و سوژه های خبری خود را برای راه ملت ارسال کنید:

صفحه ارسال خبر - یادداشت

ایمیل گروه خبری راه ملت: [email protected]

تماس مستقیم : 09120139712

نظرات

ارسال نظر جدید

  • آخرین اخبار

آخرین اخبار استان

حمایت می کنیم


ساخت انواع وبسایت
بالای صفحه