یزدان پناه تصریح کرد: شهرستان بویراحمد ۴۳ درصد جمعیت استان را داراست و در ایام بیماری کرونا پرسنل بهداشت ما به شکل شبانه روزی در نبرد با کرونا هستند.

وی علت اصلی شرایط قرمز را عادی پنداری و بی اهمیتی بخشی از جامعه نسبت به کرونا دانست و ابراز کرد: حتی اعلام هشدار توسط مرکز بهداشت بویراحمد از طریق خودرو در خیابان‌ها انجام می‌شود.

یزدان پناه خواستار برخورد با دستگاه‌های متخلف در اجرای پروتکل‌ها شد و بیان کرد: نهادها، بانک‌ها و ادارات باید رعایت پروتکل‌ها را به شکل بهتری داشته باشند.

رئیس مرکز بهداشت بویراحمد، گفت: در بخش کافه‌ها، باغ‌های آبشار و تنگ مهریان مشکلات عدم رعایت پروتکل‌ها را داریم.

یزدان پناه با تاکید بر اینکه در بویراحمد ۱۰ هزار و احد صنفی داریم، اظهار کرد: نظارت و کنترل این واحدها با همکاری همه جانبه دستگاه‌ها امکان پذیر است.

یزدان پناه با بیان اینکه با بازگشایی مدارس از ۴۲۳ مدرسه بازدید کردیم، خاطرنشان کرد: بر اساس بررسی‌ها، فاصله گذاری اجتماعی در مدارس ۹۰ درصد، در آیتم غربالگری ۸۰ درصد، بهداشت فردی ۸۰ درصد و آموزش بهداشت ۴۱ درصد رعایت و اجرایی می‌شود.

یزدان پناه با اشاره به شیوع و مرگ ناشی از کرونا، اظهار داشت: در رنگ بندی وضعیت‌ها، وضعیت قرمز وضعیتی است که بیش از ۲۵ مبتلا در ۱۰۰ هزار نفر جمعیت در یک روز داشته باشیم، نارنجی نیز تعداد بیش از ۲۵ مبتلا در ۱۰۰ هزار نفر و تعداد ۱۰ تا ۲۴ مورد جدید در ۱۰۰ هزار جمعیت و برای وضعیت زرد، کمتر از یک در ۱۰۰ هزار نفر وضعیت سبز محسوب می‌شود.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان بویراحمد گفت: چهار مرکز ۱۶ ساعته با پوشش تایم تعیین شده تست کرونا در شهرستان داریم که با دستور العملها و رعایت پروتکل‌ها نمونه‌ها گیری انجام می‌شود و گاهاً شاهد برخورد برخی افراد با کادر نمونه گیری هستیم.

یزدان پناه خاطرنشان کرد: مرکز بهداشت بویراحمد شاخص نمونه گیری فراتر از کشور دارد.

یزدان پناه گفت: با فعال سازی سامانه ۴۰۳۰، غربالگری تلفنی اجرایی و بسیاری از بیماران از همین ظرفیت شناسایی شد.

وی با بیان اینکه از ابتدای شیوع کرونا در کشور آموزش‌هایی به متصدیان شهرستان داده شده و ظرفیت سازی آگاهی بخشی اجرایی شد، با تاکید بر آموزش آبشاری در مقابله با کرونا، اظهار کرد: نظارت بر مدارس نیز اجرایی شده و گشت‌های مشترک در سطح بازار داشتیم.

یزدان پناه با اشاره به تلاش برای بهبود وضعیت پرسنل، تصریح کرد: پرداخت مطالبات پزشکان خانواده روستایی به روز شده و پاداش کرونا و حق مسکن نیز در سطح شهرستان پرداخت شده است. مطالبات دندان پزشکان که مربوط به سال ۹۷ بود نیز، پرداخت شد.

وی ابراز داشت: تلاش ما حفظ روحیه پرسنل بوده که با وجود مشکلات مختلف تحلیل نیرو، فرسایش توان و خستگی، با این ویروس مبارزه می‌کنند و از تمام ظرفیت برای خدمت به مردم استفاده می‌کنند.

یزدان پناه از خرید و تحویل ۳۵۰۰۰ ماسک و چندین هزار لیتر آب ژاول به بخش‌های مختلف خبر داد و گفت: تأمین و توزیع سایر اقلام نیز اجرایی شد.