امروز :پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ساعت : ۱۸:۴۹:۱۷

پایگاه خبری تحلیلی راه ملت
اولین و تنها رسانه کاملا دانشجویی استان کهگیلویه وبویراحمد

اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل

قاتل خاموش را بیشتر بشناسیم! /مرگ در ایستگاه زمستان

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی استان با بیان اینکه مرگ ناشی از مسمومیت با گاز منوکسید کربن را به مرگ خاموش تشبیه کرده اند، گفت: علایم و نشانه های مسمومیت با گاز منوکسید کربن می تواند به شکل موارد بسیار متفاوت در افراد نمایان شده و در اثر تماس طولانی با گاز منوکسیدکربن، علائمی شبیه سردرد، سرگیجه، افزایش شدید ضربان قلب در ابتدا، ‏وزوز گوش و خواب آلودگی، تهوع، استفراغ، طپش قلب، کاهش سطح هوشیاری، آسیب های دائمی به سیستم عصبی، کما و در نهایت مرگ رخ می ‏دهد.

به گزارش راه ملت و به نقل از روابط عمومی اورژانس ۱۱۵و مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی استان؛ محسن جلیل گفت: هرساله با شروع فصل سرما و استفاده از وسایل گرمایشی در ساختمان ها و منازل مسکونی، به دلیل عدم رعایت هشدارهای امنیتی و سهل انگاری هایی که به وفور از سوی هم وطنان صورت میگیرد، شاهد روی دادن حوادث ناگواری در این زمینه هستیم.
وی با بیان اینکه مرگ ناشی از مسمومیت با گاز منوکسید کربن را به مرگ خاموش تشبیه کرده اند، گفت: علایم و نشانه های مسمومیت با گاز منوکسید کربن می تواند به شکل موارد بسیار متفاوت در افراد نمایان شده و در اثر تماس طولانی با گاز منوکسیدکربن، علائمی شبیه سردرد، سرگیجه، افزایش شدید ضربان قلب در ابتدا، ‏وزوز گوش و خواب آلودگی، تهوع، استفراغ، طپش قلب، کاهش سطح هوشیاری، آسیب های دائمی به سیستم عصبی، کما و در نهایت مرگ رخ می ‏دهد.
جلیل افزود: جهت جلوگیری از بروز هر نوع حادثه ناگوار در این زمینه، باید قبل از روشن نمودن وسایل گرمایشی مطمئن شویم که آیا دودکش ‏بخاری درست به بدنه بخاری متصل شده و یا مسیردودکش بخاری باز بوده و یا اینکه اتصال لوله گاز به بدنه بخاری گازی به درستی ‏صورت گرفته و بخاری دارای شرایط استاندارد می باشد.
جلیل با اشاره به این موضوع که پس از روشن نمودن بخاری در نظر گرفتن نشت گاز و لمس لوله بخاری که آیا لوله دودکش سرد بوده یا گرم، گفت:در صورت سرد بودن دودکش، تهویه به درستی انجام نمی شود و گاز در محیط در حال پخش ‏شدن است.
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی استان افزود: استفاده از وسایل خوراک پزی برای گرمایش، به کارگیری روشنایی گاز به مدت طولانی به خصوص در فضای بدون تهویه، ضعف در دودکش شومینه، معیوب بودن مشعل شوفاژ، آبگرمکن‌های دیواری و زمینی، به ویژه وقتی که دودکش مناسب نباشد، نصب آبگرمکن در حمام، همچنین روشن گذاشتن خودرو در پارکینگ، نبود تهویه درست و مناسب در محیط هم چنین تخلیه نشدن گاز‌های مضر و جایگزین نشدن هوای تازه، نقص فنی در وسایل گرمازا، از دیگر دلایل مرگ بر اثر گاز گرفتگی است.
وی تاکید کرد: دودکش‌ بخاری هر‌چه کوتاهتر و مستقیم باشد، بهتربوده و دودکشهای‌ بالای پشت‌بام باید دارای کلاهک مخصوص و حداقل ۷۵ سانتی‌متر از سطح پشت بام بالاتر باشند.
جلیل با بیان اینکه تلفات جانی ناشی از مسمومیت با گاز منوکسید کربن بسیار نگران کننده است، گفت: در طی شش ماهه اول در سال ۱۳۹۹، تعداد ۳۳ مورد گزارش مسمومیت با گازCO به مرکز اورژانس استان گزارش شده که، از این تعداد دو نفر به علت شدت صدمات فوت شدند، هم چنین در طی دوازده ماه سال گذشته در سال گذشته تعداد ۲۸۲ نفر مسمومیت با گاز منوکسید کربن گزارش گردید که متاسفانه ۱۱ نفر در این بین جان خویش را از دست دادند.
وی اظهارداشت: در صورت بروز چنین حوادثی، اولین و مهمترین اقدام برای نجات فردی که دچار مسمومیت با گاز مونوکسید کربن و سایر انواع گازگرفتگی شده، رساندن اکسیژن و هوای تازه به فرد است، به همین دلیل به محض مشاهده فردی که دچار گازگرفتگی شده، باید پنجره‌ها را باز نموده تا هوای تازه سریعاً وارد اتاق شده و یا در صورت امکان، فرد گازگرفته را به پنجره نزدیک، سپس منبع نشت گاز را شناسایی و قطع کرد.
جلیل ادامه داد: در صورت بروز چنین حادثه ای بلافاصله با اورژانس ۱۱۵ تماس گرفته شود و در این شرایط، کمک رسانی به زنان باردار، کودکان و سالمندان در اولویت بیشتری قرار دارد، در ادامه بلافاصله با دستمالی مرطوب جلوی دهان و بینی‌ گرفته شود تا اطرافیانی که وضعیت بهتری دارند دچار گازگرفتگی نشوند و تا رسیدن اورژانس هیچ خوراکی یا نوشیدنی به فرد گاز گرفته داده نشود تا از آسپیراسیون و خفگی افراد جلوگیری شود.

منتشر شده در :2020/10/15 - 06:10|شناسه خبر: 56328 282 بازدید
گزارش خطا:

اخبار و سوژه های خبری خود را برای راه ملت ارسال کنید:

صفحه ارسال خبر - یادداشت

ایمیل گروه خبری راه ملت: [email protected]

تماس مستقیم : 09120139712

نظرات

ارسال نظر جدید

  • آخرین اخبار

آخرین اخبار استان

حمایت می کنیم


ساخت انواع وبسایت
بالای صفحه