امروز :جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ساعت : ۱۴:۰۹:۱۵

پایگاه خبری تحلیلی راه ملت
اولین و تنها رسانه کاملا دانشجویی استان کهگیلویه وبویراحمد

اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل

هرهفته معرفی یک شهید/ ماجرای جالب شهید درستان از سیاهشیر تا کردستان

پس ازساعت ها درگیری شهید و همرزمانش با نیروهای عراقی سرانجام در ساعت ۱۰ صبح روز ششم مرداد ۱۳۶۲ آن شهید سرافراز در اثربرخورد تیربه نواحی سر و سینه به درجه رفیع شهادت نایل آمد.

به گزارش راه ملت و به نقل از مرکز حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه فتح استان کهگیلویه و بویراحمد؛شهید محمدعلی درستان در سال ۱۳۴۳ در روستای سیاهشیر در خانواده ای کم بضاعت چشم به جهان گشود . دوران تحصیلی ابتدایی را در روستای سیاهشیر و دوران راهنمایی و دبیرستان را در لیکک سپری کرد. دوران نوجوانی ایشان مصادف با آغاز جنبش های انقلابی و مردمی علیه رژیم پهلوی شد در سال دوم دبیرستان به دلیل انتشار و توزیع اعلامیه های حضرت امام توسط مدیران وقت دبیرستان شناسایی و اخراج و دیگر امکان ادامه تحصیل برای ایشان میسرنشد .

بااوج گیری انقلاب و نهایتا پیروزی آن همراه با عده ای از جوانان حرب الهی روستا ومنطقه اقدام به تشکیل پایگاه بسیج مردمی نمودند و با آغاز جنگ و فرمان حضرت امام ابتدا به عنوان نیروی بسیجی عازم جبهه های نبرد گردید . که در این ایام درعملیات های مهمی از جمله عملیات بیت المقدس در سال ۶۱ شرکت داشت.

پس از مدتی و با توجه به اعلام نیاز سپاه پاسداران گچساران به نیروی کادر پاسداری به همراه تعدادی دیگر ازدوستان خود پس از مراحل جذب و گزینش در تاریخ ۶۱/۱۰/۰۱ به استخدام سپاه پاسداران گچساران درآمدند و پس از مدت دو هفته جهت گذراندان دوره آموزشی حمزه سیدالشهدا شیراز اعزام گردید که پس از طی دوران آموزشی مستقیما به کردستان و پادگان حاجی عمران و تیپ المهدی معرفی و مستقر گردیدند.

پس از تقسیم بندی پاسداران اعزامی به گردان های رزمی معین ایشان ملحق به گردان مقداد گردید پس از گذشت مدتی و به دلیل کسالت پدرش که در بستربیماری قرار داشت و حال ایشان نامساعد بود با مرخصی چند روزه ای به دیدار پدرش شتافت .

براساس عرف خانوادگی شهید که وظیفه تامین معاش خانواده برعهده بزرگتر بوده و ایشان می بایست جهت کسب درآمد و تامین مایحتاج خانواده فرسنگ ها دورتر از محل سکونت خود رفته و به دلیل نبودن امکانات و وسایل ایاب و ذهاب در آن هنگام مجبور به ماندن درمحل اشتغال خود می شد ،لذا کلیه امورات روزمره خانواده از جمله وظایف مربوط به مراقبت از پدر تامین معاش و دامداری و …به دوش مادر شهید افتاد.

بر همین اساس مادر و برادر بزرگتر شهید والامقام از او درخواست کردند حتی الامکان مدت کوتاهی را تا زمان بهبود نسبی پدر در کنار آنها بماند تا در امورات خانواده به ایشان کمک نماید اما شهید مخالفت نموده و با اصرار از آنها می خواهد که به دلیل اهمیت و لزوم حضور ایشان در جبهه وی را از ماندن معذور دارند تا با خیالی آسوده به مصاف دشمن برود .

لذا از پدر طلب حلالیت نموده و از دو برادر کوچک خود تا مادر و برادربزرگتر خود را درانجام امور روزانه خانواده و نگهداری ازپدربیمارشان کمک نمایند . پس از مراجعت ایشان از بالین پدر پس از اعزام مجدد به کردستان پدربیمار ایشان در تاریخ ۶۱/۱۲/۱۸ دعوت حق را لبیک گفته و به دلیل شرایط خاص جنگی منطقه آن شهید بزرگوار امکان حضور درمراسم تشیع جنازه پدر برایش فراهم نمی گردد و تا چند روز مانده به چهلمین روز درگذشت پدرخود فرصت حضور درکنارخانواده و مراسم سوگواری را نمی یابد وتنها برای آخرین بار به مرخصی امده و با گریه و زاری برمزار پدر حضور می یابد .

چند روز پس از خاتمه مراسم باتمامی اعضای خانواده وداع نموده ودوباره عازم کردستان می شود و دشمن بعثی نیز که ددمنشانه درحال پیشروی به سمت غرب کشوربود تلاش می کرد ازطریق تنگه دربندی خان واقع در استان کردستان وارد بخش های غربی کشور شود که در راستای ممانعت از ورود ارتش متجاور بعثی وظیفه خطیر گردان مقداد دو رزدن تنگه و محاصره نیروهای عراقی از پشت بود که این امر باتوجه به موقعیت کوهستانی و صعب العبور مسیر و دشواری های پیش رو چندین روز به طول انجامید.

پس از بستن تنگه و تنگ نمودن راه دشمن گردان مقداد با کمین در تنگه مذکور و درمحلی واقع درپشت سر نیروهای دشمن موضع گرفتند و تلاش نمودند تا با حفظ موقعیت جنگی خود به محض شکسته شدن موانع و خط مقدم عملیات توسط گردان خط شکن فجر دشمن را غافلگیر و زمین گیر نمایند . ولی متاسفانه به دلیل لورفتن عملیات گردان فجرموفق به شکستن خط نمی شوند به همین علت گردان مقداد از دوطرف در محاصره نیروهای عراقی قرار می گیرند .

پس ازساعت ها درگیری شهید و همرزمانش با نیروهای عراقی سرانجام در ساعت ۱۰ صبح روز ششم مرداد ۱۳۶۲ آن شهید سرافراز در اثربرخورد تیربه نواحی سر و سینه به درجه رفیع شهادت نایل آمد.

سرانجام و پس از مقاومت طولانی نیروها با دستورفرماندهان مجبور به عقب نشینی شده که پس از حضور محسن رضایی در منطقه وپی ریزی عملیات جدید نهایتا موفق به شکست دشمن گردیدند. و جنازه شهدا را به داخل خاک کشور منتقل نمودند.

پیکرمطهر شهید در حال حاضر در گلزار شهدای سیاهشیر لیکک در جوار دیگر همرزمان و پدر بزرگوارش به خاک آرمیده شده است .

روحش شاد و راهش پر رهرو باد.

منتشر شده در :2020/10/16 - 02:10|شناسه خبر: 56400 293 بازدید
گزارش خطا:

اخبار و سوژه های خبری خود را برای راه ملت ارسال کنید:

صفحه ارسال خبر - یادداشت

ایمیل گروه خبری راه ملت: [email protected]

تماس مستقیم : 09120139712

نظرات

ارسال نظر جدید

  • آخرین اخبار

آخرین اخبار استان

حمایت می کنیم


ساخت انواع وبسایت
بالای صفحه