امروز :جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ساعت : ۱۱:۳۷:۰۲

پایگاه خبری تحلیلی راه ملت
اولین و تنها رسانه کاملا دانشجویی استان کهگیلویه وبویراحمد

اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل

نایب رئیس فراکسیون عشایر مجلس شورای  اسلامی: بودجه عشایر افزایش یابد

مراسم روز  آمار و برنامه‌ریزی سال ١٣٩٩ روز پنجشنبه، اول آبان ماه ، تحت تاثیر شرایط ناشی از همه گیری ویروس کرونا به صورت محدود  و با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار شد.

به گزارش راه ملت و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی نماینده مردم شریف شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی ؛ مراسم روز  آمار و برنامه‌ریزی سال ١٣٩٩ ، روز پنجشنبه تحت تاثیر شرایط ناشی از همه گیری ویروس کرونا به صورت محدود   با حضور دکتر حسین زاده، رئیس مرکز آمار ایران، دکتر  پور محمدی معاون امور اقتصادی و هماهنگی برنامه و بودجه سازمان برنامه و بودجه کشور، دکتر روشنفکر ، نماینده مردم شریف شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی و نایب رئیس فراکسیون عشایر مجلس شورای  اسلامی،  دکتر امید علی پارسا ، رئیس سازمان امور مالیاتی کشور دکتر علائی مقدم  قائم مقام سازمان امور عشایرکشور و جمع محدودی از معاونان و مدیران مرکز آمار ایران، سازمان برنامه و بودجه، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران  و نظام آماری کشور برگزار شد . در ابتدای این مراسم پیام آقای دکتر نوبخت معاون رئیس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه  کشور به مناسبت روز آمار و برنامه‌ریزی، قرائت شد.

نماینده مردم شریف شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس  و نایب رئیس فراکسیون عشایر مجلس شورای  اسلامی که از حاضرین در این مراسم بود؛ با بیان این که عشایر مورد تفاخر کشور بوده و در عین حال  از  محروم ترین و مظلوم ترین  اقشار جامعه هستند، گفت: از این که اولین سرشماری ثبتی مبنای کشور برای جامعه عشایری برنامه ریزی شده است، بسیار خوشحالم  و از طرف فراکسیون عشایر از  برنامه‌ ریزان و دست اندکاران این امر تشکر می نمایم.

دکتر روشنفکر در ادامه افزود: در دنیای مدیریت و برنامه ریزی، آمار صحیح جزو عناصری است که کارآیی و اثر بخشی سازمان را بهتر می کند  و هر چقدر که سازمانی آمار های صحیح و دقیق داشته باشد، برنامه ریزی صحیح تری در آن سازمان وجود خواهد داشت و در مورد عشایر نیز هرچه آمار دقیق‌ تری در اختیار قوه مقننه قرار گیرد، مسلما رسالت و اهداف فراکسیون عشایر بیشتر محقق خواهد شد.

وی افزود: ما این توقع را داریم  که همچنان که سرشماری ثبتی مبنا  از جامعه عشایری شروع شده است،  از نظر بودجه  و اعتبار نیز،  این قشر از جامعه که به تعبیر امام (ره) ذخایرانقلاب هستند، بیشتر در نظر گرفته شوند، چرا که مسئولین نظام باید قدردان آن ها  بوده و به دنبال آن باشند که هر چه بیشتر محرومیت عشایر کاهش یابد.

دکتر روشنفکر ادامه داد:  خوشبخانه در ۴ سال  گذشته، بر اساس گزارش دست اندرکاران  امور عشایر، محرومیت‌ها  و کمبود های عشایر تا حدود زیادی بر طرف شده است.

٢۵ درصد از  نیاز گوشت قرمز کشور توسط عشایر تولید می شود.

دکتر حسین زاده در این مراسم،  ضمن تبریک روز آمار و برنامه ریزی و تقدیر و تشکر از فعالان و کنشگران حوزه برنامه ریزی و آمارگیران و دست اندرکاران آماری که در شرایط کرونا کار دشوار تهیه ،تولید و انتشار آمارها را به عهده دارند، به این تکته اشاره کرد که  بسیاری از کشورها در تهیه و انتشار آمارهای رسمی خود به دلیل شیوع ویروس کرونا دچار مشکلات و موانع فراوانی شده اند ولی خوشبختانه با همکاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان ها  در انتشار شاخص های آماری بر اساس تقویم انتشاراتی هیچ گونه خللی وارد نشده است.

رییس مرکز با اشاره به شعار امسال روز آمار و برنامه ریزی  با عنوان ” ورود به قرن جدید با حکمرانی داده ها در نظام آماری نوین” و اینکه در آستانه ورود به قرن ١۵ هجری موضوع حکمرانی داده و انقلاب داده بیش از هر زمان دیگری مطرح است افزود: حکمرانی داده بدون توجه به حکمرانی مبتنی بر شواهد و داده محور امکانپذیر نیست.

وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم راه اندازی سامانه های اطلاعاتی و اتصال آنها به یکدیگر، گفت : این مساله به عنوان نظام تبادل داده ای که یکی از مصادیق سرشماری های ثبتی مبنا در کشور می باشد در حال حاضر در کشور مطرح است . وی خاطر نشان کرد: یکی از مهمترین موضوعات  و گرایش های مسلط نظام های آماری در دنیا در بحث نوین سازی نظام های آماری  تهیه و تولید آمارهای رسمی از طریق  استفاده  از  شیوه های ثبتی مبنا و استفاده از منابع داده ای جدید نظیر مه دادهها، داده های آزاد و امثال آن است.

دکتر حسین زاده با بیان اینکه برای اجرای سرشماری های ثبتی مبنا در کشور مصوبه ای قانونی داریم، که بر اساس آن مقرر شده است،  اولین سرشماری ثبتی مبنا در سال ١۴٠۵ اجرا شود تصریح کرد: این سرشماری از مزایای بسیاری از جمله کاهش هزینه ها، صرفه جویی در منابع،کاهش بار پاسخگویی، بهنگام بودن داده ها و اطلاعات آماری و خروجی های  متنوع برخوردار است که دقیقاً با اصل بهره وری یعنی ارایه آمارهای با کیفیت تر،بهنگام تر در تواتر زمانی و در مناطق جغرافیایی کوچک تر و پوشش آمایش سرزمین و برنامه ریزی منطقه ای تطابق کامل دارد.

رییس مرکز آمار اظهار امیدواری کرد تا با تشکیل ستاد ملی سرشماری ثبتی مبنا به ریاست سازمان برنامه و بودجه و نمایندگان دستگاه های اجرایی، مرکز آمار بتواند داده های ثبتی جمعیت را در پایگاه های مرکز آمار دریافت نماید تا جریان تبادل و انتقال ریز داده ها تسهیل شود تا درنهایت این جریان داده برای بهینه کردن دولت الکترونیک و حمکرانی داده ها مطابق با تاکیدات مقام معظم رهبری ارزش افزوده  و پتانسیل های  جدیدی در کشور تولید کند.

وی با ذکر این نکته که در دوره های پیشین سرشماری عشایر کوچنده بصورت سنتی و کلاسیک تنها بصورت حضوری انجام می شد افزود : با حمایت سازمان امور عشایر و همت همکاران بدون اجرای سرشماری حضوری نتایج ثبت پایه جمعیت عشایر امروز رونمایی می شود. این رویداد  یک  و الگوی خوبی از انجام سرشماری ثبتی مبنا در یک مقیاس کوپک است.

معاون امور اقتصادی و هماهنگی برنامه و بودجه سازمان برنامه و بوجه کشور با اشاره به اینکه میلیاردها داده و دیتا درباره انسان وجود دارد که از طریق اندازه گیری های آماری و بواسطه علم آمار بخشی از این اطلاعات قابل استخراج می شود.گفت: روح اندازه گیری و پرداختن به جزییات از زمان رنسانس به بعد مطرح شد که هر کسی بر اندازه گیری مسلط بشود قدرتمند می شود.

پورمحمدی با اشاره به اینکه شناخت طبیعت جز از راه داده و آمار امکانپذیر نیست ، شناسایی روند های کوتاه مدت و طولانی مدت و  پیش بینی های اقتصادی و مالی و پیش بینی میزان سرمایه گذاری و بررسی ویژگی های جمعیتی مناطق را با روش های آماری قابل ارزیابی و بررسی ارزیابی کرد.

وی با بیان اینکه اگر کشوری بخواهد به توسعه اقتصادی و اجتماعی برسد باید برنامه ریزی مبتنی بر آمار و داده داشته باشد تصریح کرد: با آمارها می توان به برنامه ریزی قدرتمند و امکان تسلط بر طبیعت و چیره شدن بر مشکلات و نابسامانی های کنونی و آینده دست یافت

در ۴ سال  گذشته، بر اساس گزارش دست اندکاران  امور عشایر، محرومیت ها  و کمبودهای عشایر  تا حدود زیادی بر طرف شده است

قائم مقام سازمان امور عشایرکشور در ادامه این مراسم، با تاکید بر  این که جامعه عشایر کشور،  نقش بسیار مهمی  در  امنیت غذایی  و خود کفایی  کشور ایفا می‌کنند، افزود:  ٢۵ درصد از گوشت قرمز کشور، توسط عشایر تولید می‌شود.  به عبارت دیگر  نیاز کشور به طور سالانه، حدود ٩٠٠ هزار تن است  که ٢۵  درصد آن  که  حدود ٢٠٠ هزار تن می باشد، توسط عشایر و با استراتژی  کوچ تولید می شود. یعنی  یک نفر از عشایر، گوشت مورد نیاز ١۶ نفر از جمعیت کشور را تولید می کند.

آقای علائی مقدم ادامه داد :  از سال ١٣٩۶ ، جلسات متعددی  در رابطه با سرشماری ثبتی مبنا  برای جامعه  عشایر با مسوولین ذی ربط برگزار شده و در نهایت به انعقاد تفاهم نامه با مرکز آمار ایران برای اجرای آن، منتج شده است و امروز شاهد آن هستیم که  یکی از کم بضاعت ترین  اقشار کشور، در یکی  مهمترین پروژه های  علمی و فناوری کشور همکاری کرده اند.

وی ضمن ابراز خوشحالی از به روز شدن اطلاعات عشایر با اجرای سرشماری ثبتی مبنا، افزود: آخرین اطلاعات عشایر مربوط به سال ١٣٨٨ بود و امروز خوشحالیم  که با اجرای سرشماری ثبتی مبنا ، این آمارها به روز می شود  و خوشحال خواهیم شد  که در راستی آزمایی و پایش  این آمار ها نیز با  با مرکز آمار ایران همکاری داشته باشیم.

وی  افزود:  نتایج ثبت جمعیتی عشایر نشان دهد که تعداد خانوار ها در عشایر افزایش داشته است که این امر نشان دهنده  افرایش شاخص های برخورداری عشایر و همچنین تحولات اداری و ارائه تسهیلات کم بهره  به عشایر بوده است.

گفتنی است  در پایان  جلسه  با حضور مدعوین، از ثبت پایه جمعیت عشایر کشور  که از روش ثبتی مبنا با استفاده از پایگاه های اطلاعاتی سایر دستگاه ها  و با مشارکت مرکز آمار  ایران و سازمان امور عشایر انجام شد رو نمایی گردید  و نیز   نسخه جدید درگاه ملی آمار  رو نمایی شد. همچنین برترین  های حوزه آمار در این مراسم معرفی شدند.

منتشر شده در :2020/10/23 - 05:10|شناسه خبر: 56803 303 بازدید
گزارش خطا:

اخبار و سوژه های خبری خود را برای راه ملت ارسال کنید:

صفحه ارسال خبر - یادداشت

ایمیل گروه خبری راه ملت: [email protected]

تماس مستقیم : 09120139712

نظرات

ارسال نظر جدید

  • آخرین اخبار

آخرین اخبار استان

حمایت می کنیم


ساخت انواع وبسایت
بالای صفحه