امروز :پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ساعت : ۲۳:۲۴:۳۹

پایگاه خبری تحلیلی راه ملت
اولین و تنها رسانه کاملا دانشجویی استان کهگیلویه وبویراحمد

اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل

روشنفکر: فرآیند صدور مجوز در استان پیچیده ، زمانبر و پرهزینه است/ضرورت تدوین بانک اطلاعاتی جامع بیکاران/شهرستان دنا نیازمند احداث دهکده گردشکری است

نماینده مردم شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون خواستار احداث دهکده گردشگری در روستاهای اطراف شهرستان دنا شد.

به گزارش راه ملت؛ مهدی روشنفکرعصر امروز در نشست شورای اشتغال استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه معضل بیکاری و ایجاد اشتغال یکی از دغدغه‌های مهم مردم، مجلس و دولت و مسولان نظام در سال‌های اخیر بوده اظهار داشت: همگی باید خود را در برابر فراهم کردن زمینه اشتغال و بسترسازی فرصت‌های شغلی، براساس منویات مقام معظم رهبری که ستاد اشتغال را همانند ستاد جنگ دانستند، مسول بدانیم.
وی افزود: موانع اشتغال و همچنین راهکارهای ایجاد شغل‌های مختلف و متعدد، تا حدود زیادی متناسب با بافت هر منطقه می‌باشد.
روشنفکر در ادامه با بیان اینکه و آموزش‌های مهارتی و دانشگاهی پاسخگوی نیازهای بازار کارنیست، خاطرنشان کرد: آنچه مسلم است یکی از مشکلات امروز اشتغال عدم تناسب بین قابلیت‌های نیروی انسانی و نیازهای بازار کار است
 
نماینده مردم بویراحمد،دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی گفت: ساختار نیروی کار با گذشته فرق کرده، امروزه بیشتر جویندگان کار فارغ التحصیلان دانشگاهی
هستند، که با انتظارات و توقعات متفاوت از گذشته برای کسب شغل تلاش می‌کنند.
وی افزود: ارتقا آموزش‌های مهارتی و توسعه فرهنگ و آموزش کارآفرینی برای ورود به فضای کسب و کار ضروریست.
روشنفکر با گلایه نسبت فرآیند صدور مجوز در استان گفت: فرآیند صدور مجوز پیچیده ، زمانبر و پرهزینه است و فضای کسب و کار استان خصوصاً در زمینه صدور مجوز، سرمایه گذاری و دریافت تسهیلات بانک نیازمند اصلاح ، بازنگری و بهبود است.
عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس گفت: در تعریف رسته فعالیت‌های اشتغال‌زا نگاه بومی و منطقه‌ای الزمی است، چرا که نمی‌توان برای کل کشور
و حتی کل استان نسخه‌ای واحد پیچاند.
وی افزود: استان کهگیلویه و بویراحمد از ظرفیت‌های مناسب سرمایه‌گذاری برخوردار است، که در شهرستان بویراحمد منطقه دشتروم، بخش کبگیان و سپیدار مستعد احداث مجتمع‌های گلخانه‌ای، زراعت و کشاورزی و منطقه کاکان در زمینه فرآوری محصولات باغی و کل شهرستان در زمینه توسعه گردشگری،شهرستان مارگون و بخش لوداب در زمینه احداث مجتمع‌های دامپروری، گیاهان دارویی و زراعت،شهرستان دنا در زمینه توسعه گردشگری ، فرآوری محصولات باغی و صنایع دستی مستعد رشد و توسعه هستند.
روشنفکر خاطرنشان کرد: خوشبختانه استان کهگیلویه و بویراحمد به عنوان میز گیاهان دارویی کشور انتخاب شده و آموزشهای خوبی از طریق کانون کارآفرینان استان ارائه می‌شود که نیازمند توجه و حمایت مالی هستند.
این نماینده مجلس با اشاره به تاثیرات ویروس کرونا بر فضای کسب و کار و اقتصاد، گفت: بسیاری از کسب و کارها به دلیل مشکلات ناشی از ویروس کرونا تعطیل یا نیمه فعال شده، اما زمینه ایجاد اشتغال در مشاغل خانگی فراهم است.
وی افزود: توسعه مشاغل خانگی نیازمند آموزش، ساماندهی و حمایت مالی هستند و اقدامات وزارت کار در حوزه کارآفرینی و اشتغال خصوصاً طرح توسعه ملی مشاغل خانگی ستودنی است.
روشنفکر با تجلیل از اقدامات موثر معاون توسعه کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: دکتر منصوری معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی یکی از
تئوریسین‌های اقتصادی کشور است، وی اقتصاددانی است که بسیاری از پروژه‌های کلان کشور را طراحی و هدایت نموده‌است، وعمده طرح‌های اشتغال‌زایی دولت ازجمله طرح اشتغال فراگیر، یارانه حقوق و دستمزد، مشوق بیمه‌ای کارفرمایان، طرح کارورزی به‌ویژه قانون ساماندهی و حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری که از موفق ترین طرح‌های اشتغال‌زایی نظام است نتیجه نگاه علمی این بزرگوار می‌باشد.
وی افزود: یکی از مشکلات جدی که در زمان کرونا با آن مواجه‌شدیم بیکاری شاغلین فاقد بیمه می‌باشد، بیکارانی که آنها را به خوبی شناسایی نکرده‌بودیم و نتوانستیم برنامه حمایتی خوبی برای آنها طراحی کنیم.
وی دلیل بروزچنین مشکلی را نبودن بانک اطلاعاتی مناسب از وضعیت بازار کار دانست و گفت: ظاهراً سامانه ملی بازار کار طراحی شده ولی بطورکامل راه‌اندازی نشده، انتظار است این مهم تسریع شود و همچنین مسولان استان نیز به فکر بانک اطلاعاتی جامع و دقیق بیکاران استان باشند.
روشنفکر در ادامه به طرح‌های تشویقی و حمایتی وزارت کار اشاره کرد و گفت: اخیراً در طرح یارانه حقوق و دستمزد که استان ما هم جز استان‌های مشمول می‌باشد، کارجویان دیپلمه را در مرکز استان از دایره شمول این برنامه حمایتی خارج نموده‌اند، انتظار است با در نظر گرفتن ساختار جویندگان کار و کثرت دیپلمه‌های بیکارشهرستان بویراحمد، جویندگان کار دیپلم مرکز استان نیز مشمول این طرح شوند.
نماینده شهرستان‌های بویراحمد،دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: حوزه فناوری اطلاعات یکی از حوزه‌های پر اشتغال و کم‌هزینه برای سرمایه‌گذاری می‌باشد ولی در استان مورد توجه جدی قرار نگرفته‌است.
وی از روند برگزاری جلسات شورای کارگروه اشتغال استان گلایه کرد و گفت: کارگروه اشتغال یکی از کارگروه‌های تاثیرگذار در پیش‌برد اهداف اشتغال‌زایی دولت و نظام است و نماینده مجلس نیز عضو ناظر بر این کارگروه است، ولی متاسفانه در سال‌جاری به‌دلیل ادغام با کارگروه‌های دیگر و یا هر دلیلی چندان جدی گرفته نمی‌شود و فکر کنم این اولین جلسه واقعی کارگروه اشتغال در سال ۹۹ است.
وی افزود: در زمینه ترویج فرهنگ کارآفرینی نیاز به کار بیشتر در استان هست، صرف برگزاری جشنواره کارآفرینان کافی نیست، و ما نیازمند برنامه‌های متنوع و جدی مانند تشکیل خانه خالق، باشگاه کارآفرینان جوان و نوجوان، ساماندهی اکوسیستم کارآفرینی استان و…. هستیم.
روشنفکر گفت: باعنایت به اقلیم جغرافیایی و وجود مراتع غنی استان از ظرفیت‌های مناسبی برای سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی برخورداراست، لذا پیشنهاد می‌گردد سهم بخش کشاورزی درتسهیلات روستایی افزایش یابد.
وی در پایان احداث مجتمع گلخانه‌ای در منطقه دشتروم یا کبگیان احداث مجتمع دامپروری صنعتی ۵۰۰۰ راسی در منطقه مارگون
احداث مجتمع صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی در کاکان و همچنین توسعه گردشگری شهرستان دنا و روستاهای اطراف به عنوان دهکده گردشگری را خواستار شد.
 
 

منتشر شده در :2020/12/30 - 01:12|شناسه خبر: 59735 288 بازدید
گزارش خطا:

اخبار و سوژه های خبری خود را برای راه ملت ارسال کنید:

صفحه ارسال خبر - یادداشت

ایمیل گروه خبری راه ملت: [email protected]

تماس مستقیم : 09120139712

نظرات

ارسال نظر جدید

  • آخرین اخبار

آخرین اخبار استان

حمایت می کنیم


ساخت انواع وبسایت
بالای صفحه