امروز :پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ساعت : ۲۱:۱۵:۴۸

پایگاه خبری تحلیلی راه ملت
اولین و تنها رسانه کاملا دانشجویی استان کهگیلویه وبویراحمد

اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل

کاری زیبای مردم روستای قلعه بنی مستند«یالا یالا بارونی»

این مستند در روستای قلعه بنی ، حوزه رود شور که محل سکونت طایفه غندی می باشد؛ از توابع بخش چاروسا شهرستان کهگیلویه تهیه و گرد آوری شد.

به گزارش راه ملت :این مستند در روستای قلعه بنی ، حوزه رود شور که محل سکونت طایفه غندی می باشد؛ از توابع بخش چاروسا شهرستان کهگیلویه تهیه و گرد آوری شد.

همچنین حوزه رودشور غندی نیازمند توجه مسئولین برای فراغت از محرومیت دارد.

اهالی روستای قلعه بنی بنا به اینکه مدتی است که رحمت الهی بر سر مردم منطقه نبارید و با عنایت به سنت دیرینه ای که نسل به نسل انتقال یافت و همچنین شغل کشاورزی که نیاز مبرم به آبیاری دیمی دارد و شغل اکثریت مردم روستا هست و برای به تصویر کشیدن سنت و آداب و رسوم گذشتگان،بر آن شدند که برای تعجیل در بارش باران بنا بر اعتقاد راسخی که مردمان این بوم به خداوند دارند چنین مستندی تهیه کنند که کاملاً خودجوش تهیه و تعبیه شد.

یالا یالا بارونی؛ آداب و رسومی که در هم شکسته شد.
سنتی قدیمی که در اثر مدرنیته شدن، منزوی شد.
سینه به سینه و نسل به نسل آداب و قوانین این سناریوی صمیمی منتقل شد و هر گاه برای مدتی نسبتاً طولانی رحمت الهی(باران) نمی بارید مردان روستا چنین اقدامی می کردند و اعتقاد داشتند که با این کار خداوند باران رحمتش را بر سر آنها و زمین های کشاورزیشان می بارد.

آنها معمولاً کودکان را نیز در معیت داشتند ؛ چرا که به پاکی قلب و دلِ کودکان اعتقاد داشتند و دعایشان را موثرتر می پنداشتند.

این سنت، تجلیِ خالصِ اعتقاد به شکوه و بزرگی خداست که اعتقاد راسخ دارند که باتضرع نزد خداوند بدین شکل، باعث ترحم الهی خواهند شد.

قوانین یالا یالا بارونی :

شب ها باشعارهایی به درب های خانه اهالی روستا می روند و اعضای خانه هر کدام مخفیانه مقداری آب تعبیه می کنند و به افرادی که شعار می دهند و همراهی می کنند می ریزند تا خیس شوند.
و بعد مقداری آرد یا پول به آنها می دهند.

همه ی خانه های روستا را سرکشی می کنند و بعد آردها را
یکی از اهالی روستا می خرد و پول ها را جمع آوری می کنند و آن پول را به خانه های فقیر در روستا می دهند و یا به کودکانی که در معیت آنها هستند می دهند تا خداوند راضی باشد.

بعد مقداری خمیر آماده می کنند و به تعداد افرادی که حاضر هستند چانه هایی درست می کنند و دریکی از چانه ها یک سنگ کوچک قرار می دهند و به صورت تصادفی هر نفر یک چانه را انتخاب می کند.
هر کدام که در چانه اش سنگ وجود داشته باشد را باید در آب رودخانه بیندازند و در همین هنگام یکی از افراد میانسال یا پیر روستا ضامنش می شود و از بقیه ۳ روز مهلت می گیرد که چنانچه باران ببارد او را در آب نیندازند و بعد از ۳ روز اگه باران نبارید همه افراد او را شبانه در آب رودخانه می اندازند و بعد با خود می برند.

عادل رضاپور

فیلم را در لینک زیر مشاهده کنید:

برای مشاهده فیلم ضربه بزنید

منتشر شده در :2021/01/12 - 08:01|شناسه خبر: 60235 982 بازدید
گزارش خطا:

اخبار و سوژه های خبری خود را برای راه ملت ارسال کنید:

صفحه ارسال خبر - یادداشت

ایمیل گروه خبری راه ملت: [email protected]

تماس مستقیم : 09120139712

نظرات

ارسال نظر جدید

  • آخرین اخبار

آخرین اخبار استان

حمایت می کنیم


ساخت انواع وبسایت
بالای صفحه