امروز :پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ساعت : ۱۰:۲۶:۴۷

پایگاه خبری تحلیلی راه ملت
اولین و تنها رسانه کاملا دانشجویی استان کهگیلویه وبویراحمد

اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل

فردا؛ آغاز واکسیناسیون کرونا در کشور + جزییات

اولین محموله واکسن کرونا از روسیه به ایران رسیده و حالا قرار است واکسیناسیون علیه پاندمی قرن از فردا در کشورمان کلید بخورد.

راه ملت: به گزارش راه ملت؛ با گسترش حضور بی حد و مرز کووید-۱۹ در جهان و به تبع آن در ایران، سیستم‌های بهداشت و درمان دنیا بر آن شدند که هرچه زودتر پادزهر کرونا ویروس را پیدا کنند.

 

بر همین اساس بود که داروهای ضدویروس یکی پس از دیگری امتحان پس می‌دادند؛ حال یا در صف داروهای موثر بر کرونا قرار می‌گرفتند و یا از دور خارج می‌شدند.

 

اقدام بعدی در مقابل این ویروس طغیان‌گر اما ساخت واکسن بود. واکسنی که بتواند در برابر کرونای تاج‌دار قد علم کند. البته دنیا می‌دانست که ساخت واکسن چندان آسان نخواهد بود. آن هم در برابر ویروسی که هر آن و با هر انتقال امکان جهشش وجود دارد.

 

از طرفی باید توجه کرد که پیش از این برای ساخت یک واکسن ۱۰ تا ۱۵ سال زمان نیاز بود تا بتوان تمام مراحل آن را اعم از تحقیقات، مطالعات آزمایشگاهی، تست روی حیوانات و در نهایت پیشبرد چهار فاز مطالعه انسانی با دقت و وسواس طی کرد.

 

علت این وسواس هم روشن است؛ واکسن مانند دارو نیست که به افراد بیمار داده ‌شود، بلکه واکسن فرآوده‌ای است که به افراد سالم تلقیح می‌شود تا از بیمار شدن‌شان پیشگیری کند.

 

بعد از دریافت اولین محموله واکسن روسی کرونا در کشور، وزیر بهداشت اعلام کرد که این واکسن‌ها از فردا (سه‌شنبه، ۲۱ بهمن ماه) بر اساس اولویت‌بندی که از قبل در سند واکسیناسیون مورد تایید در ستاد ملی مشخص شده، تزریق خواهند شد.

 

وزیر بهداشت می گوید: افراد اولویت‌دار در گروه اول شامل افرادی هستند که در ای سی یو کار می کنند. بعد از آن هم سراغ سایر کادر سلامت، گروه‌های آسیب‌پذیر در سرای سالمندان، سالمندان بالای ۶۵ سال و …‌ مرحله به مرحله می رویم. سه شنبه صبح واکسیناسیون گروه‌های هدف را که در این دوره همکاران شاغل در ای سی یو ها هستند، شروع می کنیم.

 

در عین حال دکتر کیانوش جهانپور- رییس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت نیز اعلام کرد که واکسن روسی در مرحله اول حدود چند ۱۰ هزار دوز وارد شد و بخشی از آن هم برای نمونه برداری و تایید نهایی و انطباق با اسناد فنی، به آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو خواهد رفت. با این حال با همین تعداد از روز سه شنبه ۲۱ بهمن اولین تزریق واکسن کرونا را در ایران در دهه فجر و پیروزی انقلاب اسلامی با اولویت بندی مشخص شده، آغاز می کنیم.

 

جهانپور گفت: احتمالا این اقدام با یک مراسم نمادین در تهران کلید خواهد خورد و آغاز واکسیناسیون را ما با همین تعداد در همکاران بخش های ای آی سی یو بیمارستان های ریفرال شروع می کنیم.

 

به گفته جهانپور، واکسیناسیون با روزانه ۱۰۰۰ نفر آغاز خواهد شد و سپس با توجه به ارزیابی مجدد سیستم، روزانه ۵ هزار، ۱۰ هزار و به صورت تصاعدی افزایش می یابد. البته واکسن در مرحله اول به کسانی تزریق می‌شود که تست مثبت PCR نداشته باشند، اما به طور کلی در پروسه واکسیناسیون منعی برای تزریق به افرادی که قبلا مبتلا شده‌اند، نداریم.

 

همه چیز درباره واکسن “اسپوتنیک وی” روسی

باید توجه کرد که طبق اعلام سازمان غذا و دارو و همچنین نشریه معتبر لَنست، میزان اثربخشی واکسن اسپوتنیک‌وی علیه بیماری کووید-۱۹، ۹۱.۶ درصد است. هر چند که ممکن است اثربخشی آن در سالمندان و یا افراد با ضعف ایمنی کمتر باشد. همچنین بهترین پاسخ ایمنی از حدود دو هفته بعد از دریافت نوبت دوم واکسن ایجاد می شود، اما طول مدت محافظت این واکسن مانند سایر واکسن‌ها هنوز مشخص نیست. از طرفی مطالعات بالینی این واکسن مانند سایر واکسن‌های کرونا در جهان، همچنان ادامه دارد تا به ابهامات یاد شده پاسخ داده شود.

موارد ممنوعیت تزریق

بنابر اعلام دفتر بیماری های قابل پیشگیری با واکسن مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت، واکسن اسپوتنیک وی روسیه در مواردی ممنوعیت مصرف دارد. به عنوان مثال در دوره بارداری و شیردهی نباید از این واکسن استفاده کرد. همچنین افرادی که سابقه واکنش‌های حساسیتی شدید و وجود هر گونه بیماری حاد با یا بدون تب دارند که البته این افراد حدود دو هفته بعد از  بهبودی می توانند برای تزریق این واکسن مراجعه کنند. از طرفی واکسن برای افراد زیر ۱۸ سال مجوز مصرف ندارد. علاوه بر این، افرادی که به دنبال تزریق نوبت اول این واکسن دچار هر نوع عارضه شدید مانند آنافیلاکسی یا واکنش حساسیتی منتشر شدید، تشنج، تب بالای ۴۰ درجه و … شده‌اند، منع مصرف نوبت دوم واکسن را دارند.

 

تعداد نوبت دریافت این واکسن دو نوبت است که به فاصله ۲۱ روز از یکدیگر تجویز می‌شود. باید توجه کرد که توصیه می‌شود که این فاصله حداقل ۲۱ روزه رعایت شود، اما اگر فردی با تاخیر مراجعه کرد، منعی برای تجویز نوبت دوم وجود ندارد.  

 

و اما عوارض احتمالی

 بنابر اعلام دفتر بیماری های قابل پیشگیری با واکسن مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت، بر اساس مطالعات بالینی انجام شده عوارض واکسن نوبت اول یا دوم عموما خفیف و متوسط بوده و در طی حدود سه روز برطرف می شوند. شایع ترین عارضه ایجاد شده حالت شبه آنفلوانزای خفیف با علائمی مانند تب، لرز، دردهای عضلانی و مفصلی، گلودرد، احتقان و آبریزش بینی، ضعف، احساس ناخوشی و سردرد است. همچنین عوارض موضعی مانند درد و تورم و قرمزی محل تزریق نیز ممکن است بروز پیدا کند.

 

عوارض فوق عموما خودبه‌خود بهبود می‌یابند، اما می‌توان از مُسکن‌های ضد التهابی غیر استروئیدی برای کنترل تب و یا از آنتی‌هیستامین‌ها برای عوارض موضعی استفاده کرد.

 

بنابر اعلام اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، افرادیکه در بررسی اولیه قبل از ورود به پایگاه واکسیناسیون تب بالای ۳۷ درجه دارند، تا رفع بیماری احتمالی زمینه‌ای اجازه واکسیناسیون ندارند. البته افرادی که سابقه ابتلا به بیماری کرونا را در یک سال گذشته داشته‌اند، می توانند واکسینه شوند. واکسیناسیون کرونا برای عموم افرادیکه در گروه‌های اولویت‌دار قرار دارند اختیاری است و الزامی برای این کار وجود ندارد.

 

حالا قرار است واکسیناسیون علیه پاندمی قرن که تاکنون یک میلیون و ۴۶۶ هزار و ۴۳۵ نفر را در کشورمان مبتلا کرده و متاسفانه  ۵۸ هزار و ۴۶۹ نفر از هموطنان مان را به کام مرگ فرستاده است،  از فردا آغاز شود. این واکسیناسیون ابتدا برای پرسنل بخش های آی سی یو که در مواجهه مستقیم با مبتلایان به کرونا هستند، انجام می شود تا بتوان جان تازه ای به مدافعین سلامت داد تا همچنان بتوانند در برابر ویروسی که هنوز دنیا چشم انداز روشنی از آینده اش ندارد، بایستند و بیماران رنجور مبتلا به کووید-۱۹ را از سایه منحوس مرگ نجات دهند.

منتشر شده در :2021/02/08 - 10:02|شناسه خبر: 61380 673 بازدید
گزارش خطا:

اخبار و سوژه های خبری خود را برای راه ملت ارسال کنید:

صفحه ارسال خبر - یادداشت

ایمیل گروه خبری راه ملت: [email protected]

تماس مستقیم : 09120139712

نظرات

ارسال نظر جدید

  • آخرین اخبار

آخرین اخبار استان

حمایت می کنیم


ساخت انواع وبسایت
بالای صفحه