امروز :پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ساعت : ۲۳:۱۰:۴۱

پایگاه خبری تحلیلی راه ملت
اولین و تنها رسانه کاملا دانشجویی استان کهگیلویه وبویراحمد

اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل

یادداشت به قلم دارا کریمی نژاد؛

ڪرونا به مثابه امر اجتماعی ،مساله این است

مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین راه ملت است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست.
می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.

راه ملت: از آنجایی ڪه ڪرونا نه فقط یڪ امـــــر پزشکی ،بلڪه یڪ پدیده اجتماعی هم هست،لذا بدون توجه به وجـــــه غالب فرهنگی-اجتماعی ،مهار ڪار آمـــــد آن با مشڪل مواجه خواهد شـــــد.

 

ڪرونا امروز این فهم و درڪ عمومی را به وجود آورده است که «بیماری»‌و به شکل متقابل «بهداشت وسلامت» امری اپیدمیڪ و حتی پاندمیڪ می‌تواند باشد ڪه به مولفه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی وابسته است. ڪنترل این بیماری علاوه بر مدیریت واحد و هماهنگ به تحقیق ،تولیـــــد ، خرید واڪسن و تڪنولوژی های ارتباطی و درمانی بستگی دارد.

 

 در ڪنار اقـــــدام ڪنترلی و مدیریتی ،فرهنگ و باورهای قومی و منطقه‌ای و دین و معنویت در امر سلامت دخیل هستند.

 

چون انسان ها، چیزی بالاتر از جان خودشان و چیزی گران‌بها تر از سلامت عزیزانشان ندارند. پس چرا با وجود داشتن اطلاعات بسیار، نسبت به این بیماری و عوارض و نحوه شیوع آن باز پا در فضاهای ناامن و پرخطر ڪرونایی می گذارند؟ 

 

 در این ١۴ ماه استراتژی وزارت بهداشت و حتی بسیاری از اهالی فرهنگ و هنر، از روز اول تا به امروز ایجاد ترس و تعطیل کردن و تهدید کردن مردم به جای آموزش و ایمن‌سازی فضاهای اجتماعی است. استراتژی‌ای که نشان می دهـــــد بدون ڪار فرهنگی اثر بخش نیست .

 

وقت آن رسیده است ڪه در کنار مدیریت بهداشت و درمان برای مهـــــار ڪرونا، فعالیت های فرهنگی و اجتماعی را بیشتر نماییم.

 

زمان بهره گیری از علوم انسانی از جمله جامعه‌شناسی، روانشناسی و…در امـــــر پژوهش‌های اجتماعی و ڪاربردی ڪردن آنها در جامعه هستیم.

 

 علاوه بر توجه به تحقیق ،تولید و خرید واڪسن ،باید بودجه‌ خاص به تحقیقات اجتماعی اختصاص داده شود، تا بتوان یڪ نقشه اجتماعی ســـــبڪ زندگی مبتنی بر آداب و رسوم، اعتقادات، تصورات و فهم مردم از این پدیده‌ را در اختیار داشته باشیم ،تا علاوه بر برنامه ریزی برای بهبود ڪیفیت سلامت ، بر اساس آنها و بر مبنای داشته‌های فرهنگی و بومی به مردم آموزش دهیم ڪه چگونه رفتار نمایند. 

 

ڪرونا فرصتی است تا مدیریت و تصمیم سازی و تصمیم گیری نه فقط بر تن‌های بی‌جان، بلڪه به عناصر فرهنگی ڪروناستیز هم باید توجه بیشتری نمـود.

 

دارا کریمی نژاد 

منتشر شده در :2021/04/27 - 12:04|شناسه خبر: 64524 509 بازدید
گزارش خطا:

اخبار و سوژه های خبری خود را برای راه ملت ارسال کنید:

صفحه ارسال خبر - یادداشت

ایمیل گروه خبری راه ملت: [email protected]

تماس مستقیم : 09120139712

نظرات

ارسال نظر جدید

  • آخرین اخبار

آخرین اخبار استان

حمایت می کنیم


ساخت انواع وبسایت
بالای صفحه