امروز :شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ساعت : ۱۲:۳۱:۵۶

پایگاه خبری تحلیلی راه ملت
اولین و تنها رسانه کاملا دانشجویی استان کهگیلویه وبویراحمد

اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل

روایت راه ملت از موقوفه ای که رنگ ارادت به حسین (ع) را دارد/ وقتی تاجر بوشهری ناجی اقتصاد جنوب ایران می شود

همه تجار را به سرمایه گذاری و کسب و کار می شناسند اما در این بین تجاری پیدا می شود که با رگه های خیری که در ذاتشان وجود دارد به جنگ با فقر می روند و چه بسا محرومیت هایی که در سایه این مهربانی ها رنگ می بازد.

به گزارش راه ملت؛ اقتصاد رکن رکین پیشرفت در هر جامعه ای است و تاثیر
وقف در اقتصاد اسلامی بر کسی پوشیده نیست و این بار فرزندی از دیار بوشهر به نام حاج محمد بوشهری ملقّب به “معین التجار بوشهری و مشهور به حاج محمد دشتی” دسترنج سال ها زحمت خود را با دیگر بندگان خدا سهیم می شود و آستین همت را بالا می زند تا رنگی دلنشین به زندگی مردم جنوب ببخشد.

معین التجار بوشهری که همگان وی را به عنوان سلطان اقتصاد جنوب ایران می شناسند در سال ۱۳۲۲ موقوفه ای را وقف می کند که هنوز و پس از گذشت ۷۷ سال از وقف آن افراد بسیاری از قبل این موقوفه روزگار می گذرانند.

هادی خورشیدیان رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بویراحمد در این خصوص به خبرنگار راه ملت، گفت: این موقوفه بزرگ شامل ۲۵ روستا و در پلاک های ثبتی ۱۷۹ تا ۱۸۳ است.
وی با بیان اینکه این موقوفه در بین استان فارس و کهگیلویه و بویراحمد
واقع شده است، افزود: حد فاصل آن از ممسنی( شهرستانی در استان فارس) آغاز تا دو راهی سپیدار (بخشی در شهرستان بویراحمد استان کهگیلویه  و بویراحمد) که به «موقوفه سرگچینه» مشهور است به اتمام می رسد.
خورشیدیان در خصوص نیت مومنانه این واقف به خبرنگار ما می گوید: معین التجار بوشهری با هدف ترویج فرهنگ قرآن و عترت، اطعام و عزادای امام حسین(ع)، افطار جهت سادات فقیر خیرات و مبرات این موقوفه را وقف کرده است.
وی با اشاره به اینکه ۱٫۵ دانگ از ۶ دانگ مشاع موقوفه سرگچینه در شهرستان ممسنی صادر شده است، افزود: قسمتی از موقوفه در شهرستان ممسنی استان فارس و مابقی در شهرستان بویراحمد استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است.
مهم ترین بارزه یک نیت خیرخواهانه این است که در قالب وقف شکل می گیرد و چه بسیار افرادی که به عشق امام حسین (ع) و برای رضای حضرت حق دل به دریا زده اند و اندک پس انداز و سرمایه مادی خود را در راه خدا بخشیده اند و با حضرت عشق معامله کرده اند.

در این بین بخشیدن از سوی تاجر شاید امری طبیعی باشد ولی کسانی که بیش تر از بقیه سر در چرتکه روزگار دارند و “دو دوتا” کردنشان بیشتر از چهار تا می شود معمولا املاکی را که در خوش آب و هواترین نقطه ها خریداری کرده اند را برای ذخیره فرزندان خود به یادگار می گذارند اما معین التجار بوشهری در 《منطقه خوش آب و هوای سرگچینه》که روزانه محل عبور و مرور هزاران مسافر است و می توانست دریایی از سود مادی را برای وی به ارمغان آورد، این ملک با ارزش را به بندگان خدا هدیه داده است تا به عشق امام حسین (ع) زندگی کنند و نامش را برای همیشه در تاریخ این دیار ماندگار کرده است.

عشق و شور حسینی مربوط به امروز و دیروز نیست و قرن هاست که عاشقان حسینی برای رسیدن به معشوق خود سر از پای نمی شناسند و با آرزوی وصال به دیار باقی سلامی می دهند در این روزگار یکی از جان خود برای حسین (ع) مایه می گذارد و دیگری صدایش را وقف امام حسین (ع) می کند اما معین التجار بوشهری با وقف مالش ارادت خود به اسطوره کربلا را در سرگچینه ابدی کرده است و هر رهگذری در آن مسیر عطر کربلا را بیشتر استشمام می کند و این قصه، قصه دل هاست که در سرزمینی به جز کربلا قلب عاشقان حسینی را بهم گره زده است.
وقف سرگچینه وقفی است که بیش از نیم قرن هم نوای عزای حسین (ع) می شود در حالی که صاحبش چهره در نقاب خاک کشیده است.

گزارش از سیده زهرا موسوی

منتشر شده در :2021/01/13 - 05:01|شناسه خبر: 64866 265 بازدید
گزارش خطا:

اخبار و سوژه های خبری خود را برای راه ملت ارسال کنید:

صفحه ارسال خبر - یادداشت

ایمیل گروه خبری راه ملت: [email protected]

تماس مستقیم : 09120139712

نظرات

ارسال نظر جدید

  • آخرین اخبار

آخرین اخبار استان

حمایت می کنیم


ساخت انواع وبسایت
بالای صفحه