امروز :پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ساعت : ۲۳:۲۶:۲۲

پایگاه خبری تحلیلی راه ملت
اولین و تنها رسانه کاملا دانشجویی استان کهگیلویه وبویراحمد

اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل

مقاومت انتی بیوتیکی یکی از مهمترین معضلات بهداشتی جامعه

معاون غذا و داردی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: امروزه بیش از ۱۰۰ آنتی بیوتیک مختلف وجود دارد که پزشکان برای درمان ناراحتی های کوچک تا عفونت های تهدید کننده حیات از آن ها استفاده میکنند. ولیکن اگر نابجا مصرف شوند بسیار خطرناک خواهند بود. مقاومت آنتی بیوتیکی یکی از مهمترین معضلات بهداشتی جامعه امروز است.

به گزارش راه ملت و به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج؛ دکتر رحمت اله افشار افزود: اکثر اوقات سیستم ایمنی هرگونه میکروبی که وارد بدن می شود را از بین می برد اما در برخی موارد سیستم ایمنی به کمک نیاز دارد.

وی ادامه داد: آنتی بیوتیک ها می توانند بیماری های عفونی که توسط باکتری های بیماری زا ایجاد شده اند را درمان کنند اما به ویروس ها آسیبی نمی رسانند. بنابراین آنتی بیوتیک ها بیماری هایی مثل آنفولانزا که توسط ویروس ها ایجاد شده اند را نمی توانند درمان کنند.

وی ابراز داشت: پیش از آنکه آنتی بیوتیک ها کشف و تولید شوند باکتری های مضر، تهدید کننده زندگی انسان ها بودند. امروزه هم هر چند بسیاری از عفونت های باکتریایی توسط آنتی بیوتیک ها درمان می شوند اما باکتری ها نیز در برابر آنها از خود دفاع میکنند. وقتی باکتری ها زیاد با آنتی بیوتیک روبرو شوند، در مقابل آنها مقاوم می شوند.

دکتر افشار خاطر نشان کرد: بعضی باکتری ها آنقدر قوی می شوند که می توانند مقابل آنتی بیوتیک ها مقاومت کنند و در نتیجه داروهای دیگر نمی توانند باکتری های مقاوم را از بین ببرند در این صورت باکتری ها سلامت انسان را به خطر می اندازند.

وی اظهار داشت: مقاومت میکروبی، توانایی باکتری ها و یا سایر میکروب ها برای مقاومت نسبت به اثرات یک آنتی بیوتیک است و شامل تغییرات در هر مرحله که باعث کاهش یا حذف اثربخشی داروها، مواد شیمیایی یا دیگر مواد ضد میکروبی می باشد که در نتیجه آن باکتری ها زنده می مانند و جهت آسیب رسانی بیشتر تکثیر می شوند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج تصریح کرد:آنتی بیوتیک ها یا به اصطلاح عموم چرک خشک کن ها مانند شمشیر دولبه عمل می کنند. یعنی اگر به جا و درست استفاده شوند می توانند موجب کنترل عفونت و بهبود شوند و اگر نا به جا مصرف شوند مقاومت میکروبی در بدن ایجاد می کنند.

وی افزود: مقاومت به آنتی بیوتیک ها یکی از مشکلات مهم جامعه پزشکی است. اگر میکروب ها به داروها مقاوم شوند تقریبا معالجه عفونت غیرممکن است. فردی که به داروی خاصی مقاوم شده می تواند این عفونت مقاوم را به فرد دیگری انتقال دهد و در بعضی موارد ، بیماری باعث ناتوانی شان یا حتی مرگ شود.

وی تاکید کرد: تصورات اشتباه و رایج در مورد آنتی بیوتیک ها وجود دارد از جمله: برخی افراد تصور می کنند که حتما نوع خاصی از آنتی بیوتیک می تواند عفونت در بدنشان را درمان کند و به اصطلاح به آنان می سازد. در صورتی که ممکن است پزشک در معاینه بعدی تشخیص دیگری مطرح کند یا به دلیل مقاومت میکروبی نوع دیگری از آنتی بیوتیک را تجویز کند. برخی افراد فکر می کنند مصرف آنتی بیوتیک موجب ضعیف شدن بدنشان می شود در صورتی که اگر آنتی بیوتیک به جا و به موقع مصرف شود نه تنها بدن را ضعیف نمی کند بلکه به کمک دستگاه دفاعی بدن می شتابد.

وی با اشاره به اینکه تصور غلط دیگر در مورد ضعیف یا قوی بودن آنتی بیوتیک هاست، گفت: در صورتی که باید بدانیم شدت و ضعف عفونت و شرایط قبلی بیمار مقدار مصرف آنتی بیوتیک ها را تغییر می دهد. اما باید دانست که تزریقی بودن یا گران بودن یک دارو به معنای بهتر با قوی تر بودن آن نیست.

دکتر افشار افزود: برخی افراد فکر می کنند کلیه آنتی بیوتیک ها باید در یخچال نگهداری شوند در صورتی که درباره شرایط نگهداری آن باید مطابق دستور شرکت سازنده که روی جعبه آنتی بیوتیک ذکر کرده عمل کرد.
تصور اشتباه دیگر این است که اگر آنتی بیوتیکی در گذشته بر بدن ما تاثیری نداشته اکنون نیز موثر نیست در حالی که در بسیاری از موارد که یک آنتی بیوتیک تاثیر نکرده است موضوع ناشی از تجویز زود هنگام و بی موقع دارو، مصرف مقدار یا مدت ناکافی یا تجویز نادرست دارو بوده است و ربطی به اثر بخشی کلی دارو نداشته است.

منتشر شده در :2021/11/23 - 10:11|شناسه خبر: 69757 318 بازدید
گزارش خطا:

اخبار و سوژه های خبری خود را برای راه ملت ارسال کنید:

صفحه ارسال خبر - یادداشت

ایمیل گروه خبری راه ملت: [email protected]

تماس مستقیم : 09120139712

نظرات

ارسال نظر جدید

  • آخرین اخبار

آخرین اخبار استان

حمایت می کنیم


ساخت انواع وبسایت
بالای صفحه