امروز :پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ساعت : ۲۱:۴۱:۲۵

پایگاه خبری تحلیلی راه ملت
اولین و تنها رسانه کاملا دانشجویی استان کهگیلویه وبویراحمد

اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل

بهترین زمان مصرف مکمل ها و ویتامین ها/ دکتر افشار؛ از مصرف خودسرانه ی مکمل های مختلف خودداری کنید

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: شاید این سؤال برایتان مطرح شود که مکمل ها و یا ویتامین هایی که پزشک و یا داروساز به شما توصیه کرده اند را چه زمانی بخورید تا بیشترین جذب را داشته باشد.

به گزارش راه ملت و به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج؛ دکتر رحمت اله افشار افزود: به طور کلی بهترین زمان مصرف ویتامین های محلول در آب، استفاده با معده خالی و ترجیحا صبح همراه با یک لیوان آب هست. مانند ویتامین های گروه B و ویتامین C (در برخی افراد که دچار ناراحتی های گوارشی هستند توصیه میشود ویتامین سی همراه و یا بعد از غذا مصرف شود).

وی ادامه داد: از دیگر مکمل ها، آهن بوده که بهتر است با معده خالی و شب ها مصرف شود، چرا که برخی از غذاها مانند لبنیات سبب کاهش جذب آن میشود، همچنین ویتامین سی به جذب بهتر آهن کمک میکند. در افرادی که سابقه ناراحتی گوارشی دارند توصیه میشود از فرآورده های آهن لیپوزومال استفاده کنند.

وی تصریح کرد: بهترین زمان مصرف ویتامین های محلول در چربی، همراه و یا بعد از غذا یا میان وعده هست، چرا که بعد از غذا، آنزیم های گوارشی که در معده ترشح می شوند، برای جذب این ویتامین ها ضروری هستند. مانند؛ ویتامین های A، D، K و E. مکمل های کلسیم کربنات بهتر است همراه و یا بلافاصله بعد از غذا مصرف شوند، زیرا اسید معده ترشح شده حین هضم غذا سبب افزایش جذب این کلسیم می شود. اما برای کلسیم سیترات، کلسیم گلوکونات و کلسیم لاکتات الزامی نیست که بعد از غذا مصرف شوند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با بیا اینکه مولتی ویتامین ها، چون حاوی ویتامین های محلول در آب و محلول در چربی هستند نیز توصیه می شود، بعد از غذا مصرف شوند، گفت: مکمل های منیزیوم در صورت مصرف با معده خالی، خاصیت ملینی داشته، بنابراین توصیه میشود بعد از غذا مصرف شوند.

وی توصیه کرد: مکمل های مینرال مانند کلسیم، منیزیوم، روی، آهن و … همزمان با هم و با لبنیات، چای و قهوه استفاده نشود.

دکتر افشار خاطر نشان کرد: از مصرف خودسرانه ی مکمل های مختلف خودداری کنید. مصرف طولانی مدت و زیاد برخی از مکمل ها می تواند سبب مسمومیت و یا اختلال در جذب سایر املاح و ویتامین ها شوند.

منتشر شده در :2021/12/30 - 10:12|شناسه خبر: 70567 382 بازدید
گزارش خطا:

اخبار و سوژه های خبری خود را برای راه ملت ارسال کنید:

صفحه ارسال خبر - یادداشت

ایمیل گروه خبری راه ملت: [email protected]

تماس مستقیم : 09120139712

نظرات

ارسال نظر جدید

  • آخرین اخبار

آخرین اخبار استان

حمایت می کنیم


ساخت انواع وبسایت
بالای صفحه