امروز :جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ساعت : ۰۵:۱۷:۱۸

پایگاه خبری تحلیلی راه ملت
اولین و تنها رسانه کاملا دانشجویی استان کهگیلویه وبویراحمد

اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل

فرمانده انتظامی کهگیلویه و بویراحمد:  بازداشت و توقیف خودرو تا پایان تعطیلات در انتظار هنجارشکنان چهارشنبه آخر سال/اجرای طرح ویژه ترخیص خودروهای توقیفی “طرح عیدانه” در استان/قرارگاه نوروزی پلیس کهگیلویه و بویراحمد از ۲۵ اسفندماه آغاز به‌ کار می‌ کند/ توسعه طرح ارتقای امنیت اجتماعی در استان

فرمانده انتظامی استان کهگیلویه و بویراحمد، گفت: قرارگاه نوروزی پلیس استان از ۲۵ اسفندماه آغاز به‌ کار می‌ کند و وظیفه آن اجرای طرح‌ های تقویت امنیت اجتماعی در نوروز است.

به گزارش راه ملت از یاسوج، سردار “کیقباد مصطفایی” در گفتگوی زنده تلویزیونی از شبکه استانی دنا در خصوص چهارشنبه آخرسال، تشریح اقدامات یکساله پلیس و تعطیلات نوروزی ، اظهار داشت: چهارشنبه آخر سال به عنوان یک سنت از گذشته بسیار دیرین نسل به نسل گشته و تاکنون ادامه دارد که در گذشته این آئین و سنت به شکل کم خطری در بین خانواده ها و به صورت محلات محور انجام می شد اما متاسفانه در سال های گذشته و جدید شاهد این هستیم که این آئین و سنت پسندیده کاملا شکل عوض کرده و چهارشنبه آخر سال به عنوان یک شب پرخطر و پر از حادثه تبدیل شده است.

فرمانده انتظامی استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه، افزود: شواهد نشان می دهد تلفات انسانی بسیار زیادی در همین یک شب به واسطه لذت آنی که صرفاً شاید برای کمتر از ساعتی باشد گریبان افراد را گرفته و حوادث بسیار ناگواری برای شهروندان و آحاد مختلف مردم رقم می خورد.

وی، عنوان کرد: در این بین اگر بخواهیم دسته بندی برای چهارشنبه آخر سال داشته باشیم چند گروه هدف ما هستند که یک گروه به‌عنوان تولیدکنندگان مواد محترقه، گروه دیگر توزیع کنندگان، گروه سوم فروشندگان و گروه آخر مردم هستند که به خرید این مواد اقدام می کنند.

سردار مصطفایی با تاکید بر اینکه برنامه ریزی پلیس عمدتاً برای برخورد با سه گروه نخست است، گفت: به دلیل سودجویی هایی که فروش مواد منفجره دارد این گروه ها با تولید مواد خطرناک امنیت جانی افراد را به خطر می اندازند و از آنجایی که فلسفه و رسالت پلیس ایجاد نظم و امنیت در سطح جامعه است طبیعتا امنیت مردم به عنوان یک خط قرمز برای پلیس ترسیم شده است و ما هر جایی که امنیت مردم را در مخاطره ببینیم با افرادی که این امنیت را به خطر انداخته اند برخورد خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه مهم ترین عامل تاثیر گذار بر رفتار افراد، اعضای خانواده هستند، عنوان کرد: در رابطه با این شب که شبی پر از استرس و نگرانی است توصیه ما به خانواده ها این است که در رفتار فرزندان خود دقت و توجه بیشتری داشته باشند حتی الامکان این شب به فرزندان خود اجازه ندهند که بیرون از خانه یا در مکان های نا امن حضور یابند و اگر می خواهند شادی داشته باشند و این آئین و سنت باستانی را زنده نگه دارند به صورت محله محور و براساس آن سنت های گذشته با برپایی آتش کوچکی می شود این شادی را جشن گرفت‌.

سردار مصطفایی، ابراز کرد: اما شاهد هستیم که شکل این شادی تغییر کرده است و افراد با بهره گیری از وسایل آتش زا و مواد محترقه خطرناک نه تنها برای خودشان مشکلاتی ایجاد می کنند بلکه برای جامعه هدف که به ویژه قشر جوان و نوجوان ما هستند نیز مشکلاتی به وجود می آورند که طبیعتا تاثیر خانواده و مدرسه در رابطه با پیشگیری از خطراتی که در این شب ممکن است گریبانگیر افراد شود می تواند تاثیر به مراتب بالاتری داشته باشد.

وی به برگزاری نشست های متعدد با مسئولان استان در دستگاه قضا اشاره کرد و افزود: پیش بینی های لازم برای چگونگی برخورد با افرادی که با انجام حرکات مخاطره آمیز سبب ایجاد رعب و وحشت می شوند، اندیشیده شده است.

سردار مصطفایی با تاکید بر اینکه پلیس از جنس مردم و در کنار مردم است و به هیچ وجه مخالف شادی آن ها نیستیم، بیان کرد: امنیت مردم خط قرمز پلیس است و اگر کسی بخواهد این امنیت را به مخاطره بیاندازد به طور طبیعی با برخورد قانونی پلیس رو به رو خواهد شد.

وی، اظهار داشت: طی هماهنگی های که با مسئولان دستگاه قضایی استان چه در مرکز استان و شهرستان های تابعه انجام شده است مقرر شد افرادی که با جان و سلامت مردم بازی می کنند و نه تنها خودشان توقیف و دستگیر می شوند بلکه وسایل نقلیه ای که در اختیار این افراد قرار دارد بدون تردید توقیف می شود و براساس توافقات به عمل آمده تا پایان تعطیلات نوروز هم خود فرد دستگیر می شود و هم پارکینگ پلیس تا پایان تعطیلات میزبان خودرو و وسیله نقلیه این افراد خواهد بود.

فرمانده انتظامی استان در بخش دیگری از سخنانش در خصوص تعطیلات نوروزی، گفت: اقدامات پیشدستانه در رابطه با اجرای طرح تعطیلات نوروزی به عمل آوردیم و مشخصا اقدامات پلیس معطوف به دو حوزه است که یکی پیشگیری از وقوع تصادفات و دیگری پیشگیری از وقوع سرقت ها است.

سردار مصطفایی، افزود: عمده تمرکز ما در ایام تعطیلات نوروز بر این دو محور است به دلیل اینکه طبیعتا در این ایام مسافرت هایی شکل خواهد گرفت و مردم از جهت دید و بازدید هم که شده مسافرت هایی را دارند برآوردها حاکی از این است که امسال نسبت به سال های قبل حجم ترددها افزایش پیدا خواهد کرد و تا همین امروز از یک ماه گذشته که برآوردی از ابتدای اسفندماه تا کنون داشتیم حجم مسافرت ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۲۸ درصدی را نشان می دهد.
وی، عنوان کرد: طبیعتا این روند ممکن است
با شیب ملایمی افزایش بیشتری را نیز نشان دهد بنابراین در حوزه کنترل ترافیک در دو حوزه درون و برون شهری تمامی عوامل را به صورت صددرصد آماده باش در اجرای طرح که از تاریخ ۲۵ اسفند ماه آغاز می شود به کارگیری می کنیم و تا پایان روز ۱۴ فروردین ماه این طرح ترافیکی را دنبال می کنیم.

فرمانده انتظامی استان، بیان کرد: مشخصا ۷۰ تیم از نیروهای پلیس راه در محورهای مواصلاتی استان مستقر هستند و امر کنترل ترافیک را انجام می دهند یک سری از تخلفات سرعت غیر مجاز، سبقت های غیر مجاز، استفاده از گوشی تلفن همراه در حین رانندگی، انحراف به چپ و مواردی از این دست که می تواند زمینه ساز بروز تصادفات باشد با نگاه ویژه تری رفتار رانندگان را رصد می کنند.

وی، اظهار داشت: ما امیدواریم که رانندگان و مسافران با رعایت اصول و قوانین رانندگی نه تنها پلیس را در انجام این ماموریت کمک کنند بلکه سفر ایمنی را برای خود و خانواده هایشان رقم بزنند.

سردار مصطفایی، افزود: بالاخره تجربیات تلخ گذشته به ما نشان داده که یک لحظه شتاب، عجله بی مورد و یا یک سبقت نابه جا منجر به از بین رفتن عزیزانمان در خلال تعطیلات نوروزی شده است که آثار زیان باری را در پی داشت.

وی، گفت: طرح رزمایش ترافیکی نوروز را فردا سه شنبه با حضور و مشارکت دستگاه های مرتبط در سطح استان اجرا خواهیم کرد و در این رزمایش بخشی از توانمندی پلیس و دستگاه های مرتبط در رابطه با احراز آمادگی برای اجرای طرح را به نمایش خواهیم گذاشت و هدف از اجرای این طرح صرفا تامین امنیت جاده ای برای شهروندان و مسافرانی است که به انحای مختلف در محورهای مواصلاتی استان در تردد خواهند بود.

فرمانده انتظامی استان، بیان کرد: اما موضوع دومی که به واسطه مسافرت ها و دید و بازدیدها صورت خواهد گرفت موضوع تخلیه منازل است که طبیعتا تعدادی از منازل به واسطه عدم حضور خالی می شوند که نیازمند مراقبت بیشتر پلیس نسبت به این موضوع است و تمهیدات خاصی در این رابطه اندیشیده شده است و تمام همکاران در طول این مدت در آماده باش طرح نوروز خواهند بود و بر تعداد گشت های محسوس و نامحسوس در همه نقاط استان اعم از تاکید بر درون شهرها و جاهایی که محل اتراق مردم است این طرح اجرا می شود.

وی با بیان اینکه تردد در شب محدودیت هایی از جمله محدودیت در دید را دارد، گفت: خستگی مفرط به رانندگان دست می دهد و توصیه می شود که رانندگان زمان سفر را مدیریت کنند اینکه که همه ما بخواهیم سفر را در یک روز و ساعت خاص انجام دهیم شاید منجر به ایجاد ترافیک سنگین شود و چه در رفت و برگشت باید مدیریت کرد و با یک روز دیرتر سفر را آغاز کردن یا یک روز زودتر برگشتن هیچ مشکلی برای ما به وجود نمی آید ولی همین اقدام باعث می شود مسیر و محورها بار ترافیکی سبک تری را شاهد باشند و به همان میزان خطرات کاهش پیدا خواهد کرد.

فرمانده انتظامی کهگیلویه و بویراحمد در خصوص “طرح عیدانه” پلیس راهور برای ترخیص خودروهای توقیفی در استان نیز، عنوان کرد: این طرح به میمنت عید مبعث و عید نیمه شعبان از طریق پلیس راهور ناجا به تمامی استان ها ابلاغ شده است و در این طرح هدف کمک به مردم یا افرادی هستند که خودروهای آنها در پارکینگ ها توقیف است و در واقع در این طرح یکسری مشوق ها برای مردم و دارندگان خودروهایی که در توقیف هستند ایجاد شده است و پلیس با حذف یکسری تشریفات زائد بنا بر این دارد که این خودروها را به مالکان خود مشروط بر اینکه شاکی خصوصی نداشته باشند، تحویل دهند و این افراد به دو شکل می توانند نسبت به پیگیری این موضوع و آزادسازی خودرو اقدام کنند.

سردار مصطفایی، افزود: یکی از طریق اپلیکیشن “پلیس من” که از طریق گوشی های اندروید قابل دسترسی است و با این روش هیچ نیازی به مراجعه حضوری افراد به پلیس نیست و راهکار دوم بخش نیمه حضوری و از طریق مراجعه به دفاتر پلیس + ۱۰ که در سطح استان است می توانند پیگیر این مهم باشند.

وی به مشوق های این طرح اشاره کرد و گفت: امکان قسطی کردن مبالغ جریمه ای که ممکن است خیلی ها توان پرداخت آن را به صورت یکجا نداشته باشند و نیز امکان ترخیص وسایل نقلیه ای که فاقد بیمه نامه شخص ثالث هستند فراهم شده است و همچنین جریمه دیرکرد ناشی از نداشتن بیمه که طی هماهنگی هایی که با شرکت های بیمه به عمل آمده فراهم شده است مقرر شد مساعدتی در این رابطه انجام شود که جریمه دیرکرد بیمه ها را ببخشند.

سردار مصطفایی این طرح را مطلوب توصیف کرد و افزود: فرصت خوبی است که مالکان خودرو آنها در توقیف است به راحتی هر چه بیشتر بتوانند خودروها را ترخیص کنند.

وی در بخش پایانی صحبت های خود و در خصوص نحوه ارتباط گرفتن مردم با پلیس، بیان کرد: سامانه “پلیس ۱۱۰” از سالیان متمادی تعریف شده و مردم با تماس تلفنی با این سامانه می توانند از خدمات پلیس بهره مند شوند
که عملکرد این سامانه به دو دسته امور فوریتی و غیر فوریتی تقسیم می شود که منظور از فوریتی این است که عدم حضور پلیس در آن لحظه ممکن است ضررها و آسیب های جبران ناپذیری را به تماس گیرنده و مخاطب وارد کند ولی موارد غیر فوریتی پلیس ملزم به حضور است اما آن زمان ۵ یا ۱۰ دقیقه ای افزایش پیدا می کند و ممکن است تا بازه زمانی ۳۰ تا ۴۰ دقیقه ای به طول انجامد مثل تصادفات رانندگی که خیلی فورس ماژور نیست مگر در موارد حاد و خاص که باید سریع تر اقدام شود.

سردار مصطفایی، تصریح کرد: ما تمام تعطیلات نوروز حتی یک ساعت تعطیلی در کار مجموعه پلیس اعم از رده های ستادی و اجرایی که شامل پلیس های تخصصی، کلانتری ها و پاسگاه ها است، نیست.

وی، افزود: ضمن اینکه در این ایام تمهیدات لازم برای سهولت در دسترسی مردم به پلیس را هم پیش بینی کردیم و با استقرار تیم های متعدد در نقاط مورد نظر و هدف این شرایط برای مردم فراهم شده است که به راحتی بتوانند به پلیس دسترسی پیدا کنند.

سردار مصطفایی، گفت: علاوه بر این از تاریخ ۲۵ اسفند ماه قرارگاه نوروزی در استان راه اندازی می شود و نمایندگان تمامی پلیس های تخصصی و مجموعه های انتظامی که امور نیازمندی های پلیسی مردم با این ها سر و کار دارد در داخل قرارگاه مستقر هستند.

وی، عنوان کرد: مردم می توانند در طول ایام و به صورت ۲۴ ساعته هرگونه درخواست خود را با شماره قرارگاه نوروزی پلیس استان کهگیلویه و بویراحمد ” ۰۷۴۲۱۸۲۱۳۰۰” علاوه بر سامانه ۱۱۰ با همکاران ما در میان بگذارند.

سردار مصطفایی در خصوص ارسال پیامک های جعلی، اظهار داشت: خیلی از پیام ها به واسطه پیگیری که از طریق پلیس فتا انجام می شود منتج به دستگیری افراد و مجرمین می شود اما افرادی که در حوزه کلاهبرداری فعال هستند از شیوه های مختلف برای سوء استفاده از مردم استفاده می کنند و با ارسال لینک هایی از طریق پیامک شهروندان را ترغیب کرده که به این لینک ها ورود و به دنبالش تخلیه حساب ها و محتویات گوشی تلفن همراه افراد را در پی دارد.

وی، تاکید کرد: می طلبد مردم توصیه های پلیس در حوزه های مختلف پلیس فتا، پلیس آگاهی، پلیس پیشگیری و… را جدی بگیرند و به طور قطع اگر گوش فرا دهند آسیب کمتری می بینند.

فرمانده انتظامی استان در خصوص ارتقای امنیت اجتماعی، اظهار داشت: در پی انتشار کلیپ هایی در فضای مجازی در ۲ ماه گذشته ما احساس کردیم امنیت اجتماعی استان و احساس امنیت مردم مقداری دستخوش تغییر شده است و ورود جدی مجموعه پلیس و دستگاه قضایی نسبت به این موضوع لازم بود هرچند که واقعیت ها در استان ما چیز دیگری بود.

وی، افزود: ما در بسیاری از جرائمی که به عنوان شاخص های اندازه گیری میزان امنیت جامعه است جزو استان های مطلوب هستیم اما بلاخره اخبار و شایعاتی در فضای مجازی منتشر می شود که ما با تعامل دستگاه قضایی استان و برگزاری جلسات راهبردی که مخصوصا مسئولان طراز اول دستگاه قضا در استان و پلیس داشتند به این نتیجه رسیدیم که حتما باید طرح ارتقای امنیت اجتماعی را در سطح استان اجرا کنیم.

وی، گفت: از ۲۵ دی ماه سال جاری این طرح را با همراهی مسئولان دستگاه قضا که بی سابقه بوده که قاضی دادگستری با عوامل پلیس در سر صحنه های ماموریتی همراه شود در چند نقطه شهر روزانه و در ساعات مختلف طرح را به مدت ۵ تا ۶ ساعت اجرا می کردیم و به گونه ای شد که احساس امنیت در جامعه افزایش پیدا کرد و براساس نظرسنجی که از افکار عمومی انجام شد نشان دهنده این بود که مردم تشنه اجرای چنین طرح هایی بودند که دلگرمی، پشتوانه و مطالبه مردم از ما موجب شد که این طرح را در دستور کار ویژه قرار دهیم.

فرمانده انتظامی استان، بیان کرد: تا به امروز این طرح برقرار است و دیگر نه در قالب طرح بلکه ما به عنوان یک روش جاری حداقل به صورت دوبار در هفته در مکان ها و زمان های مختلف این شیوه را به مرحله اجرا درمی آوریم که آثار بسیار ارزشمند و خوبی به همراه رضایتمندی مردم را در پی داشت.

وی، گفت: مردم موجب ترغیب ما برای ادامه این طرح با جدیت بیشتر در سال آینده شدند.

سردار مصطفایی همچنین به جلسه ای در این راستا با حضور مسئولان دستگاه قضا از جمله رئیس کل دادگستری، دادستان و معاون اجتماعی و پیشگیری از جرائم دادگستری استان اشاره کرد و گفت: در این نشست نیز بر توسعه و تداوم این طرح تاکید شد.

فرمانده انتظامی استان، افزود: در توسعه این طرح علاوه بر برخورد با اراذل و اوباش، برخورد با سارقین، نظارت بر صنوفی که احتمال نگهداری موارد مسروقه باشد در دستور کار قرار داریم که آثار این طرح به مردم باز می گردد.

وی با بیان اینکه یکی از مواردی که در طرح ارتقای امنیت اجتماعی به آن توجه شد بحث برخورد با خودروهایی بود که با سرعت های غیر متعارف و صداهای ناهنجاری که از خودرو آنها شنیده می شد برای مردم به خصوص در نیمه شب ایجاد مزاحمت می کردند، گفت: این مهم را در دستور کار قرار دادیم و با این دسته از دارندگان خودروها و افرادی که مبادرت به ایجاد مزاحمت برای مردم می کردند برخوردهای لازم به عمل آمد و این مسئله هم یکی از ابعاد توسعه طرح است.

سردار مصطفایی، تاکید کرد: کسانی که بخواهند موجب نگرانی مردم شوند با برخورد قاطع پلیس و دستگاه قضایی رو به رو هستند و امید است با رعایت قوانین و مقررات به خصوص در حوزه رانندگی نه برای خود نه برای دیگران مشکلی ایجاد نکنند.

وی با تاکید بر اینکه ما هر چه در توان داریم در این ایام به کار خواهیم گرفت، عنوان کرد: اما امنیت پایدار حاصل مشارکت پایدار مردم است
و مردم یک پای اساسی هستند.

سردار مصطفایی همچنین در توصیه ای به مردم برای ایام تعطیلات نوروزی، ابراز کرد: مردم در این ایام تا جایی که امکان دارد خانه را خالی نگذارند خانه خالی طمعی برای دست انداختن به اموال مردم را ایجاد می کند و اگر خالی گذاشتند حفاظ های لازم از جمله استفاده از نرده، قفل محکم مخصوصا نصب دزد گیر بر روی خانه ها یکی از عوامل تاثیر گذار در پیشگیری از وقوع سرقت است.

وی، افزود: نصب دوربین مداربسته، سپردن کلید منزل به افراد مورد اعتماد و اینکه راز سفر رفتن را با هرکسی درمیان نگذاریم خیلی از افراد مترصد دست یافتن به اطلاعاتی هستند که متوجه خالی بودن خانه ای باشند.

فرمانده انتظامی استان، اظهار داشت: مردم در کنار پلیس کمک کنند و پلیس هم از تمام عِدّه و عُدّه و تجهیزاتش برای ارتقای امنیت اجتماعی و پیشگیری از جرائم مخصوصا پیشگیری از سرقت در این ایام اهتمام لازم را به عمل خواهد آورد.

انتهای پیام/  

منتشر شده در :2022/03/15 - 11:03|شناسه خبر: 72106 218 بازدید
گزارش خطا:

اخبار و سوژه های خبری خود را برای راه ملت ارسال کنید:

صفحه ارسال خبر - یادداشت

ایمیل گروه خبری راه ملت: [email protected]

تماس مستقیم : 09120139712

نظرات

ارسال نظر جدید

  • آخرین اخبار

آخرین اخبار استان

حمایت می کنیم


ساخت انواع وبسایت
بالای صفحه