امروز :پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ساعت : ۱۸:۵۸:۱۶

پایگاه خبری تحلیلی راه ملت
اولین و تنها رسانه کاملا دانشجویی استان کهگیلویه وبویراحمد

اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل

کارگاه زئونوز با محوریت تب مالت و cchf در یاسوج برگزار شد/ وجود برخی از قصابی های بین راهی فاقد مجوز بسیار مضر است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد، گفت: تب مالت (بروسلوزیس) ؛ بیماری است مشترک بین انسان و دام، این بیماری باعث خسارات اقتصادی ناشی از سقط جنین، کاهش تولید محصولات در دام ها و عوارض جسمی متعدد در انسانهای مبتلا می شود.

به گزارش راه ملت و به نقل از روابط عمومی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، دکتر محمد مهدی بانشی افزود: بروسلوزیس در دام ها “سقط جنین واگیردار” و در انسان “تب مالت” نامیده می شود.

وی تصریح کرد: آمار مربوط به شهرستان استان کهگیلویه بویراحمد در زمینه تب مالت از سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۰ نشان از افزایش ابتلا در کهگیلویه، گچساران، لنده و بخصوص بهمئی و کاهش موارد ابتلا در بویراحمد، باشت و چرام می دهد.

رییس مرکز بهداشت استان، بیان کرد: با توجه به افزایش آمار ابتلا در چند شهرستان استان و خسارات اقتصادی و ناتوانی جسمی در نیروی انسانی و سقط جنین و کاهش باروری دام ها، نباید به راحتی از کنار بیماری تب مالت در استان گذشت و یک بحث کاملا جدی است.

دکتر سید ذاکر سعیدی نژاد متخصص بیماریهای عفونی، در ادامه گفت: عامل این بیماری گونه ای از باکتری به نام بروسلا است که در شرایط مناسب ماندگاری طولانی در طبیعت دارد؛ در درجه حرارت پایین قادر است برای حدود ۱۰ هفته در خاک و دو سال و نیم در کود مایع زنده بماند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان از فروش غیر مجاز دام زنده بدون مجوز و نظارت سازمان دامپزشکی انتقاد کرد و گفت: وجود برخی از قصابی های فاقد مجوز رسمی بسیار مضر است.

این متخصص، ابراز داشت: تب مالت در مردان در سنین ۲۰ تا ۳۰ بیشتر دیده می‌شود و ۷۰ درصد موارد نیز در مناطق روستایی ساکن هستند؛ قابل ذکر است که در مناطق گرمسیر در تمام فصول تب مال دیده می شود.

دکتر امید جمشیدی معاون سلامت دامپرشکی استان در کارگاه زئونوز استانی مبارزه با تب مالت گفت: موارد ابتلا به بیماری در بهار و اوایل تابستان بیشتر به دلایل همزمانی با زایمان دام‌ها، تماس مستقیم پوست با جنین سقط شده، شیردوشی بدون دستکش، مصرف لبنیات غیر پاستوریزه و جوشیده نشده است.

این مسئول سازمان دامپزشکی استان با بیان اینکه دوره کمون این بیماری از  ۱ تا ۳ هفته و گاهی نیز بین ۶ تا ۱۷ ماه می باشد.

دکتر گرد آفرین نیکبخت دیگر متخصص بیماریهای عفونی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی، گفت: مهمترین راه های سرایت بیماری تماس مستقیم (از راه ملتحمه چشم، تماس خراش ها و جراحات پوستی بوده و با ترشحات مواد مواد دفعی و یا بافت های حیوانات یا اشیاء آغشته به ترشحات عفونی) ، مصرف مواد حاوی باکتری بروسلا (شیر خام فرآورده‌های لبنی آلوده) ، انتقال تنفسی( از طریق استنشاق ذرات عفونی در آغل اصطبل و آزمایشگاه) انتقال انسان به انسان بسیار نادر است.

طاهره کرم زاده کارشناس ارشد واحد بیماریهای غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، گفت:  علائم بیماری به صورت حاد شروع شده و با تب مداوم یا منظم با دوره متناوب، تعریق فراوان به خصوص در شب، خستگی، بی اشتهایی، کاهش وزن و سردرد است.

وی تصریح کرد: دوره درمان این بیماری حداقل ۸ هفته میباشد در موارد خطرناک مثل درگیری عصبی، درگیری قلب و یا ستون مهره ها این مدت ۲_۳ برابر میشود.

کارشناس ارشد بیماریهای واگیر مرکز بهداشت استان، یادآور شد:  بیماران درمان شده لازم است بمدت دو سال هر ۶-۳ماه یکبار هم از لحاظ علائم بالینی ، کشت خون و آزمایش پادتن های خون از نظر عود عفونت بررسی شوند.

کرم زاده در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به حائز اهمیت بودن پیشگری بر درمان می توان موثرترین راه پیشگیری از بیماری را استفاده از محصولات لبنی پاستوریزه، واکسیناسیون دام‌ها، کنترل بیماری در دام ها  و استفاده افراد شاغل در کشتارگاه‌ها قصاب ها از دستکش هنگام تمیز کردن احشاء حیوانات عنوان کرد.

منتشر شده در :2022/05/16 - 08:05|شناسه خبر: 73941 377 بازدید
گزارش خطا:

اخبار و سوژه های خبری خود را برای راه ملت ارسال کنید:

صفحه ارسال خبر - یادداشت

ایمیل گروه خبری راه ملت: [email protected]

تماس مستقیم : 09120139712

نظرات

ارسال نظر جدید

  • آخرین اخبار

آخرین اخبار استان

حمایت می کنیم


ساخت انواع وبسایت
بالای صفحه