امروز :شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ساعت : ۲۱:۰۱:۰۶

پایگاه خبری تحلیلی راه ملت
اولین و تنها رسانه کاملا دانشجویی استان کهگیلویه وبویراحمد

اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل

کهگیلویه و بویراحمد پیشقدم در اجرای دوره هایی از جنس دانش بنیان

با توجه به شعار امسال «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین» بخشی از آموزش های رشته های قدیمی و سنتی از مدار خارج شدند و به گفته مدیرکل سازمان فنی و حرفه ای کهگیلویه و بویراحمد با توجه به نیاز سنجی های استان در خصوص برگزاری نوع مهارت ها، سازمان متناسب با دانش روز دوره ها را به متقاضیان ارائه می کند.

به گزارش راه ملت؛ سید نورالله هدایت روز سه شنبه در بازدید از خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران مرکز یاسوج، اظهار داشت: ترویج فرهنگ مهارت آموزی راهکاری مناسب برای کاهش نرخ بیکاری در جامعه است و برای تحقق این مهم در استان باید به دنبال بهره گیری از مهارت‌های نوین دانش بنیان بود.

وی افزود: با توجه به شعار امسال، چنانچه مخاطبان مشتاق آموزش در رشته های جدید باشند این امکان وجود دارد تا زمینه برای آن ها فراهم شود.

رسالت آموزش فنی و حرفه ای آموزش های کوتاه مدت و کاربردی

مدیرکل سازمان فنی و حرفه ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: در رابطه با بحث آموزش های مهارتی در استان رسالت آموزش فنی و حرفه ای بیشتر آموزش های کوتاه مدت و کاربردی برای ایجاد مهارت است.

وی افزود: ۱۹ گروه هدف آموزشی این سازمان در استان دارد که شامل افراد جویای کار، دانشجویان، دانش آموزان، افراد بازمانده از تحصیل، معتادان، زندانیان و دیگر موارد هست که می توان گفت کل جامعه را دربرمی گیرد.

کهگیلویه و بویراحمد پیشقدم در اجرای دوره هایی از جنس دانش بنیان

هدایت تاکید کرد: گام های مهمی در این سازمان برداشته شده است و طی پنج ماهه امسال، ۶۰ درصد تعهد فنی و حرفه ای در استان، عملیاتی شده است.

مدیرکل سازمان فنی و حرفه ای کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: تعهد امسال این سازمان در حوزه آموزش چهار میلیون و ۷۰۰ هزار نفر ساعت در همه زمینه ها می باشد.

وی عنوان کرد: یک هزار و ۳۵۸ نفر دانش آموز و دانشجو در قالب ۲۳۹ هزار و ۸۳۲ نفر ساعت در پنج ماهه امسال در رشته های مختلف آموزش داده شده اند.

هدایت تصریح کرد: آموزش های فنی و حرفه ای باید به سمت و سویی بروند که دغدغه دولتمردان که بحث اشتغال است را مد نظر داشته باشد و آمار بیکاری کاهش یابد.

مدیرکل سازمان فنی و حرفه ای کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: ۱۱ مرکز آموزشی ثابت و ۹۰ کارگاه آموزشی در استان وجود دارد که آموزش های مهرتی را در چهار شاخه صنعت، خدمات، کشاورزی و فرهنگ و هنر به متقاضیان ارائه می دهند.

وی تصریح کرد: نوع مهارت ها وابسته به ظرفیت های استان در این ۱۱ مرکز صورت می گیرد و آموزش ها انعطاف دارند و بر اساس نیازسنجی و مشتری مداری است.

هدایت ابراز داشت: تفاهم نامه های مختلفی با ادارات برای اجرایی کردن آموزش ها با توجه به تعهدها و سند برنامه ای سازمان منعقد شده که شامل تفاهم نامه کمیته امداد امام خمینی (ره)، بنیاد شهید و امور ایثارگران، اتاق بازرگانی، آموزش و پرورش، بهزیستی و کودکان استثنایی و دیگر موارد بوده است.

مدیرکل سازمان فنی و حرفه ای کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: حدود ۶۰ تفاهم نامه ملی منعقد شده که اغلب آنها با توجه به شرایط لازم استان بومی سازی شده اند و همکاری خوبی صورت گرفته است.

افزایش چشمگیر اعتبارات سازمان فنی و حرفه ای کهگیلویه و بویراحمد

وی بیان کرد: مسئولان استان کهگیلویه و بویراحمد به ویژه استاندار نگاه ویژه ای به سازمان فنی و حرفه ای دارند و حمایت های مطلوبی تاکنون از این سازمان مهارتی صورت گرفته است.

هدایت تصریح کرد: اعتبارات مورد توجهی با رایزنی های انجام گرفته برای سال جاری در نظر گرفته شده که در مقایسه با اعتبارات استانی سال گذشته حدود ۱۰ برابر اعتبارات افزایش داشته است.

مدیرکل سازمان فنی و حرفه ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: اعتبارات ملی نیز شامل پرسنلی و تعمیرات و تجهیزات و خرید مواد مصرفی نسبت به سال گذشته ۶ برابر شده است.

وی تاکید کرد: این مهم وظیفه مسئولان این حوزه را سنگین تر می کند و باید تلاش شان دوچندان شود.

کهگیلویه و بویراحمد پیشقدم در اجرای دوره هایی از جنس دانش بنیان

هدایت ابراز داشت: سازمان برنامه های متفاوتی دارد که علاوه بر مراکز دولتی حدود ۱۶۰ آموزشگاه فعال، نیمه فعال غیرفعال در استان وجود دارد که مجوز گرفته اند.

وی افزود: تعداد آموزشگاه های فعال ۹۳ مورد است که در آنها فعالیت های آموزشی به متقاضیان ارائه می شود.

مدیرکل سازمان فنی و حرفه ای کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: تعهدات آموزشی سازمان که افزون بر چهار میلیون و ۷۰۰ هزار ساعت است حدود ۵۰ درصد آن توسط بخش خصوصی انجام می شود.

وی بیان کرد: بخش زیادی از آزمون های سازمان آنلاین است و گواهینامه فنی و حرفه ای با کد بین المللی به آن ها ارائه می شود.

هدایت ابراز داشت: استانداردها با توجه به شرایط روز دنیا تغییر کرده اند و استانداردهای آموزشی تبدیل به استاندارد های شایستگی شده اند و زمان کوتاه تر شده است.

مدیرکل سازمان فنی و حرفه ای کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: در سطح کشور ۶ هزار استاندارد شایستگی با کد بین المللی تدوین شده که در دنیا این استاندارد ها به ۹ هزار مورد می رسد.

وی اضافه کرد: سه هزار مورد دیگر در سال ۱۴۰۱ انجام می گیرد و توسط کسانی خبره صنعت، استادان دانشگاه و صاحبنظران این موارد تدوین می شوند.

کهگیلویه و بویراحمد پیشران در زمینه گیاهان دارویی

مدیرکل سازمان فنی و حرفه ای کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: با توجه به قابلیت استان در بحث گیاهان دارویی که حداقل ۴۵۰ گونه نادر گیاه دارویی در استان وجود دارد، در سال گذشته ۶۰ استاندارد شایستگی در رشته گیاهان دارویی و داروهای گیاهی استان در کهگیلویه و بویراحمد تدوین شد.

وی ادامه داد: هر دوره ای که بخواهد در کشور در زمینه گیاهان دارویی برگزار شود باید از استاندارد شایستگی که در این استان تدوین شده استفاده کنند و سند حرفه آن را نیز این استان نوشته است.

هدایت بیان کرد: بحث دپارتمان گیاهان دارویی انجام و با پیگیری های صورت گرفته در فاز نخست ۵۰۰ میلیون تومان قرار داده شد و تجهیزات و امکانات لازم خریداری گردید.

مدیرکل سازمان فنی و حرفه ای کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: مرکز سرآبتاوه در بویراحمد در زمینی به مساحت بیش از یک هکتار و نیم زیر کشت گیاهان دارویی رفته و هم اکنون آموزش گیاهان دارویی برای متقاضیان در حال انجام است.

کهگیلویه و بویراحمد پیشقدم در اجرای دوره هایی از جنس دانش بنیان

وی اضافه کرد: در حال حاضر ۳۰ گیاه نادر دارویی که در معرض خطر انقراض و نابودی قرار گرفته، کاشته شده اند.

هدایت عنوان کرد: هفت دوره برای متقاضیان پیش بینی شده که یک دوره آن در هفته جاری برای ۳۱ استان کشور در یاسوج انجام می شود.

مدیرکل سازمان فنی و حرفه ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: این هفت دوره در طول سال برگزار می شود و ظرفیت خوبی در استان است.

یک گام به جلوی استان در زمینه تدوین استانداردها

مدیرکل سازمان فنی و حرفه ای کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: سند حرفه جدیدی برای سال ۱۴۰۱ به استان داده شده که در زمینه منشی های عمومی است و استاندارد های آن که بین ۲۰ تا ۲۵ است تدوین شوند.

وی تاکید کرد: در زمینه استاندارد نویسی امسال و سال گذشته تنها ۱۳ استان کشور کار تدوین را انجام می دهند و ۱۸ استان کشور باید به مرور وارد شوند.

هدایت بیان کرد: استان یک گام نسبت به ۱۸ استان دیگر جلو است زیرا در میان ۱۳ استان مذکور قرار گرفته است.

مدیرکل سازمان فنی و حرفه ای کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: آموزش های فنی و حرفه ای در بخش خصوصی و دولتی اجرا و رصد می شوند که چه میزان از این آموزش ها مفید بوده و وارد بازار کار شده اند.

وی ابراز داشت: تمام اداراتی که در زمینه اشتغال فعالیت دارند باید اسامی این افراد را وارد سامانه کنند.

مهارت آموزی در محیط کار واقعی

مدیرکل سازمان فنی و حرفه ای کهگیلویه و بویراحمد گفت:طرح مهارت آموزی در محیط واقعی کار از دو سال پیش در استان آغاز شده و از این طرح تاکنون نتایج خوبی حاصل شده است.

وی تاکید کرد: مهارت آموز در بنگاه اقتصادی مشغول می شود و آموزش را حین کار دریافت می کند.

کهگیلویه و بویراحمد پیشقدم در اجرای دوره هایی از جنس دانش بنیان

هدایت ابراز داشت: رهگیری که از این مدل در سطح کشور و حتی استان صورت گرفته بالای ۹۰ درصد کسانی که به این روش آموزش می بینند وارد بازار کار شده اند.

مدیرکل سازمان فنی و حرفه ای کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: در صورتی که رهگیری مابقی آموزش ها فنی و حرفه ای کمتر از این عدد است و تقریبا حدود ۵۰ درصد از متقاضیان وارد بازار کار می شوند.

وی بیان کرد: چنانچه اعتبارات لازم فراهم و بهسازی، تعمیر و نوسازی کارگاه ها در دستور کار قرار گیرد و مواد مصرفی کارگاه ها تامین شود کیفیت آموزش ها روز به روز بالاتر می رود.

هدایت عنوان کرد: افزایش اعتبارات امسال مورد توجه بوده است و شاهد اتفاقات خوب بوده ایم.

تسهیل در صدور مجوزهی مراکز جوار کارگاهی و بین کارگاهی

مدیرکل سازمان فنی و حرفه ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: آموزش مراکز جوار کارگاهی و بین کارگاهی برای شرکت ها و کارخانجات تولیدی در دستور کار است و در حین کار مجوز سه روزه به افراد داده می شود.

وی ادامه داد: در حالی که در سال های گذشته چند ماه و حتی سال ها طول می کشید تا مجوز صادر شود.

هدایت تاکید کرد: تعهدی که سازمان امسال در خصوص این کارگاه ها دارد ۱۲ نفر در سال ۱۴۰۱ باید انجام داده شود.

مدیرکل سازمان فنی و حرفه ای کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: در این مدت پنج ماهه از این تعداد برای ۹ مورد کارگاه مجوز صادر شده که ۸۰ درصد تحقق یافته است.

پای آموزش های فنی و حرفه ای به دانشگاه ها باز شده است

وی ابراز داشت: دانشجویانی که تحصیل می کنند انتظار شغل از جامعه دارند و برخی از این دانشجویان عملا هیچ گونه مهارتی ندارند.

هدایت عنوان کرد: ۲ طرح از سوی سازمان با دانشگاه های استان اجرایی می شود که مهارت آموزی در دانشگاه ها و ایجاد مراکز تی ام سی اجرایی می شود.

مدیرکل سازمان فنی و حرفه ای کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: این مهم به دو شکل کهاد برای دانشجویان در حال تحصیل و نخلستان برای دانشجویان فارغ التحصیل انجام می گیرد.

کهگیلویه و بویراحمد پیشقدم در اجرای دوره هایی از جنس دانش بنیان

وی تاکید کرد: در مهارت آموزی طرح کهاد که هر دانشجو ۵۴۰ ساعت آموزش از فنی و حرفه ای دریافت می کند.

هدایت ادامه داد: در طرح نخلستان باید دوره ۳۰ ساعته با ۱۰ تا ۲۰ استاندارد شایستگی برای آن ها اجرا شود.

مدیرکل سازمان فنی و حرفه ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: مجوز مرکز تی ام سی دانشگاه آزاد گچساران، دانشگاه آزاد یاسوج، آزاد دهدشت و دانشگاه پیام نور استان صادر شده است.

وی اضافه کرد: اجرای این مهارت ها در دانشگاه دولتی نیز در دست پیگیری است و بستر این مهارت ها فراهم خواهد شد.

توسعه آموزشگاه های آزاد در برنامه های سازمان

مدیرکل سازمان فنی و حرفه ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: توسعه آموزشگاه های آزاد در برنامه این سازمان است به طوری که در سال گذشته تعداد مجوز ها اندک بود و باعث ایجاد رانت در این میان شده بود.

وی بیان کرد: بعد از استقرار دولت سیزدهم هر کس شرایط اولیه را دارد مجوز می گیرد و میدان رقابت ایجاد می شود.

هدایت ادامه داد: به متقاضیان سه روزه هم مدرک داده می شود و دیگر دوندگی ها و سرگردانی های قبلی را ندارند.

مدیرکل سازمان فنی و حرفه ای کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: ۱۶۰ موزشگاه در استان وجود دارد که از این تعداد امسال ۵۰ آموزشگاه آزاد مجوز داده شده اند.

وی تصریح کرد: دولت به دنبال توسعه این آموزشگاههاست تا عدالت آموزشی برقرار شود و حتی ردپای آموزش در دورترین نقاط استان دیده شود.

استان پیشقدم در اجرای دوره پرورش میل ورم(کرم خاکی )

مدیرکل سازمان فنی و حرفه ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: با توجه به شعار سال برخی از استاندارهای شایستگی تغییر یافتند و سازمان در پنج ماهه امسال یک هزار و ۲۳۷ استاندارد دانش بنیان تدوین کرد.

وی ادامه داد: این استانداردها به سراسر کشور ارسال شده و کسانی که می خواهند از آموزش های جدید استفاده کنند از این استاندارد ها استفاده می کنند.

کهگیلویه و بویراحمد پیشقدم در اجرای دوره هایی از جنس دانش بنیان

هدایت ابراز داشت: امسال آموزش جدیدی به نام پرورش کرم خوراکی (میل ورم) در استان اجرایی شد و مهارت آموزان می توانند درآمد بالایی از این حرفه به دست بیاورند.

وی تاکید کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد پیشقدم در اجرای این طرح بوده و پرورش کرم میل ورم هم به سرمایه گذاری کمی نیاز دارد و هم در یک اتاق ۱۲ متری قابل تولید است.

مدیرکل سازمان فنی و حرفه ای کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: این کرم که با عنوان سوسک تاریکی یا سوسک آرد نیز از آن یاد می‌شود، در قالب سه مرحله تخم گذاری، لارو و سوسک، حیات خود را طی می‌کند و عمر آن سه تا ۴ ماه تخمین زده شده است، کرم میل ورم سرشار از پروتئین است و برای مصارف حیوانی در اغلب کشورها (به ویژه شرق آسیا و اروپا) از آن استفاده می‌شود.

هدایت ادامه داد: هم اکنون از خوراک طیور برای تامین غذای آبزیان در استان استفاده می شود و علاوه بر آن پرورش کرم میل ورم زمینه کاهش واردات خوراک دام به کشور را نیز فراهم می کند.

وی ابراز داشت: میل ورم خوراکی به صورت خشک و حتی زنده به فروش می رسند و پروتئین خوبی در این کرم ها نهفته است.

مدیرکل سازمان فنی و حرفه ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: تفاهم نامه ای برای ۶ ماهه دوم بین چهار دستگاه اجرایی استان منعقد شده تا این دوره برای مهارت آموزان تسهیل یابد.ه

هدف بسیاری از جوانان اخذ مدرک صرف دانشگاهی است و پس از فراغت از تحصیل به لحاظ نداشتن تخصص و فن کار سرگردان باقی می مانند.

افزایش روز افزون سیل بیکاران نتیجه کم توجهی به امر مهارت و افزایش فرهنگ پشت میز نشینی است که با یک نگاه راهبردی و تغییر رویه می توان با بهره گرفتن از شعار سال وضعیت را بهبود بخشید.

باور مهارت باید به عنوان یک ابزار توانمند و پویا در توسعه پایدار در اولویت کاری متولیان، تصمیم گیران و نهادهای متولی قرار گیرد تا زمینه تولید و اشتغال پایدار فراهم شود.

منبع: ایرنا

منتشر شده در :2022/09/14 - 12:09|شناسه خبر: 79755 197 بازدید
گزارش خطا:

اخبار و سوژه های خبری خود را برای راه ملت ارسال کنید:

صفحه ارسال خبر - یادداشت

ایمیل گروه خبری راه ملت: [email protected]

تماس مستقیم : 09120139712

نظرات

ارسال نظر جدید

  • آخرین اخبار

آخرین اخبار استان

حمایت می کنیم


ساخت انواع وبسایت
بالای صفحه