امروز :چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ساعت : ۱۴:۲۷:۱۱

پایگاه خبری تحلیلی راه ملت
اولین و تنها رسانه کاملا دانشجویی استان کهگیلویه وبویراحمد

اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل

مهرالله رخشانی مهر امین خوبی برای دنا نبود!

فردا  جمعه ۱۵ مهر وزیر آموزش و پرورش که خود از غیور مردان لر است به نیت افتتاح پروژه های آموزشی آسیب دیده در زلزله ی سی سخت به شهرستان دنا سفر می کند..

به گزارش راه ملت؛ فردا  جمعه ۱۵ مهر وزیر محترم آموزش و پرورش که خود از غیور مردان لر است به نیت افتتاح پروژه های آموزشی آسیب دیده در زلزله ی سی سخت به شهرستان دنا سفر می کند.

سخنی با وزیر محترم آموزش و پرورش :

این سفر اولین و شاید آخرین سفر این وزیر آموزش و پرورش به منطقه دنا باشد، بنابراین براساس رسالت خود بنا داریم مطالبی را خدمت ایشان مطرح کنیم تا اینکه دستاورد این سفر برای مردم شهرستان دنا بیش از یک سیر و سیاحت باشد.

هدف از این سفر افتتاح چند پروژه ای هست که در زمان زلزله سی سخت در بهمن ماه ۱۳۹۹ مورد آسیب قرار گرفته بودند. بنابراین از آنجا که یحتمل این دلیرمرد لر ممکن است از همه واقعیت مطلع نباشند برآنیم تا مواردی را به سمع و نظرشان برسانیم.

ابتدا جا دارد از کلیه عوامل و دست اندرکاران در زمینه بازسازی و مقاوم سازی و زیباسازی فضاهای آموزشی شهرستان دنا که پس از زلزله تلاش نمودند ، از طرف این رسانه و مردم تشکر و قدردانی نماییم اما نمی توان چشم بر کاستی ها بست و برای تنویر افکار وزیر محترم مطالبی به عرض ایشان می رسانیم.

با زلزله ای که زمین سی سخت را لرزاند، ولوله ای به جان مردم افتاد که در این شرایط سخت اقتصادی و سرمای سوزان زمستان چگونه این مصیبت را تحمل نمایند، اما حضور نیروهای جهادی و نظامی و عزم جدی دولت برای آبادانی این ویرانی، مرهمی بود بر آلام این مردم.

سازمان نوسازی مدارس نیز همچون دیگر متولیان عزمی جدی در بازسازی فضاهای آموزشی از خود نشان دادند اما نتیجه آنچه باید می شد، نشد!

حال و روز مردم و دانش آموزان پس از زلزله مثل معروف لری بود که ” بارو و بلگه درسه میباره ” (باران به برگ پاره می بارد) . پس از تخریب فضاهای آموزشی همه دچار غمی شده بودند و عدم تحویل به موقع و نواقص و کاستی های موجود نیز هر بار غمی بودند که به غم گذشته اضافه می شدند.

ای کاش مصداق ضرب المثل معروف ” جنگ د شخم ، آتشی د خرمن “ ، موانع و مشکلات پروژه ها همان روز اول بررسی می شد و نتیجه کار به نیکی به اتمام می رسید و ما می توانستیم در این سفر شما را که فرزند غیور خود می دانیم به گونه ای بهتر مورد استقبال قرار دهیم، اما چه کنیم که کارگزاران دولت قبل که از قضا هم اکنون به عنوان دست راست شما همچنان بر مسند تکیه زده است و خود مسبب وضع موجود است راهی جز این پیش روی ما قرار نداده است که ما زبان به گلایه باز کنیم.

در نحوه مدیریت اجرای پروژه های شهرستان دنا و واگذاری ها نقدهایی می باشد که به سمع و نظرتان می رسانیم.

۱-به منظور اجرای پروژه ها تعدادی از استان ها به عنوان معین معرفی گردیدند که توجه شما را به چند نکته جلب می نماییم:

الف) آیا توان مدیریتی و اجرایی استان تا این اندازه کم می باشد که امکان اجرای ۸ پروژه بازسازی و ۳ پروژه مقاوم سازی را ندارد؟! مگر کل استان کهگیلویه و بویر احمد با خاک یکسان شده بود و امکان خدمت رسانی وجود نداشت؟! ، ما این تصمیم را در راستای تضعیف نیروی انسانی استان تلقی می کنیم و خواستار توضیح شفاف از سوی معاون شما و ریاست سازمان نوسازی مدارس کشور می باشیم.

ب) واگذاری پروژه ها به استان های آذربایجان شرقی با بعد مسافت ۱۲۰۰ کیلومتر تا محل پروژه و استان خوزستان با بعد مسافت ۵۰۰ کیلومتر، جز تحمیل هزینه بیشتر و عدم پاسخگویی به نیازها و کاستی های موجود چه دستاوردی داشته است؟!

ج) واگذاری پروژه ها به استان فارس که خود مصداق ضرب المثل معروف لری ” اتو پیل وونی ی بیلی بزه و پشت خویت ” (چنانچه تو پیل بانی به پشت خودت بزن) می باشد و چه توجیه فنی و مدیریتی و اقتصادی دارد؟! دراین باره آنچه به دست این رسانه رسیده است مدیریت این استان طی این سال ها با حواشی زیادی همراه بوده است که مستنداتی به دست ما رسیده که مثل معروف ” تش دجو “ (آتش در جانمان انداخت).

۲- با توجه به خواسته های آموزش و پرورش و عدم بررسی نیاز واقعی فضا توسط ادارات معین باعث گردیده که هنرستان پسرانه شهید چمران که قبلا دارای یک ساختمان دو طبقه با ۱۲ کلاس درس و وجود کارگاه و آزمایشگاه و سرایداری می بود متاسفانه با یک ساختمان یک طبقه با ۹ کلاس درس و بدون فضای کارگاهی و سرایداری جایگزین گردد!

هنرستان جدید التاسیس پسرانه شهید چمران دنا

این در حالی است که هنرستان مذکور با دارا بودن رشته های مکانیک خودرو، ساختمان ، برق صنعتی، رایانه و حسابداری به حداقل ۱۵ کلاس درس نیازمند است.

نیک می دانید که بر اساس برنامه زیرنظام تامین فضا و تجهیزات و فناوری نظام تعلیم و تربیت، رشته های ساختمان و مکانیک خودرو باید واجد آزمایشگاه و کارگاه سنگین باشند، رشته برق صنعتی نیازمند آزمایشگاه و کارگاه سبک و رشته رایانه نیاز به سایت مجهز به شبکه داخلی می باشد.

عملکرد نوسازی مدارس فارس به عنوان استان معین در بازسازی هنرستان چمران مصداق ضرب المثل لری که می گوید : آما پتش بیره، چش شم دررد!

قبلا این موارد به به اطلاع معاون محترم شما جناب رخشانی مهر و مدیرکل فارس رسانده شده بود اما ایما زبدبختی، ایسا زسرسختی! و نتیجه آنکه هیچ توجهی به رفع نیاز این دیار نفرمودند، اما به ایشان گفتیم که ایما هم خدایی داریم.

۳- لرها ضرب المثلی دارند که ” حنا ار زیاد، با دری نمی ساینش ” یعنی نباید امکاناتی که فراهم شده را هدر داد. در زلزله به یمن وجود گروهای جهادی و نظامی و دیگر نهادهای خدمت رسان امکان تخریب و آماده سازی زمین مدارس وجود داشت که متاسفانه به دلیل تعلل در تصمیم گیری سازمان نوسازی مدارس و استان معین فارس، تخریب ساختمان های قدیمی که حاوی میزان قابل توجهی آهن آلات بود توسط دستگاه های  خدمات رسان انجام نپذیرفت و در اقدامی نسنجیده پیمانکاری از سوی نوسازی مدارس فارس برای تخریب مدارس اعزام گردید که ابهاماتی در فروش آهن آلات به وجود آمد و نوسازی مدارس فارس نیز هیچگاه حاضر به پذیرش مسولیت چنین تصمیمی نشدند و بنابراین آموزش و پرورش دنا از منابع ارزشمند و قابل توجه مالی که می توانست از فروش آهن آلات بهره مند گردد، بی نصیب ماند.

۴- تنها توجیهی که در واگذاری این تعداد پروژه و در شرایطی که مرکز استان در وضعیت بحرانی قرار ندارد، آن است که قرار است پروژه ها در زمان کوتاه و طبق آنچه جناب رخشانی مهر قول آن را داده بودند برای مهرماه ۱۴۰۰ آماده باشند اما متاسفانه باید گفت این خلف وعده، این نوع توجیه را نیز بی اهمیت کرده است چرا که :

الف) ۳ پروژه مقاوم سازی که با قراردادهای ۲ ماهه می بایست به اتمام می رسیدند فقط یک پروژه برای مهرماه ۱۴۰۰ به بهره برداری رسید و ۲ پروژه دیگر با یک سال تاخیر به آموزش و پرورش تحویل گردید، این در حالی است که به همت مجمع خیرین مدرسه ساز استان از توان خیرین عزیز برای این پروژه ها استفاده گردید و چنانچه به همت معاون شما بود یحتمل برای سال آینده می بایست برای افتتاح خدمتتان بودیم!

ب) از ۸ پروژه بازسازی شده ، دو پروژه که در اختیار استان معین خوزستان می باشد با پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصد هم اکنون متوقف می باشد و یک پروژه نیز که با مدیریت استان فارس می باشد با پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصد بعید می دانیم برای سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ در اختیار آموزش و پرورش قرار گیرد.

بنابراین به ما و مردم دنا بفرمایید مطالبه خود را چگونه و با چه کسانی مطرح نماییم وقتی که پیمانکار پروژه را در ادارات معین حتی به اتاق معاون مدیرکل نیز راه نمی دهند!

آنچه به ذهن ما می رسد جناب رخشانی مهر و مدیران کل استان های معین در بازسازی مدارس شهرستان دنا به مثل معروف لری که ” شهری دهولی ، داایی دهولی ” ( شهری در آشوب و ترس پیرزنی از جان خود)می باشند و هدف نه رفع نیاز واقعی آموزش و پرورش و نتیجه محور، بلکه صرفا گزارش محور بوده است.

فعالیت شبانه روزی این چند روزه عوامل اجرایی در تکمیل مدارس به گونه ای بوده که عملیات اجرایی که حداقل به یک ماه زمان نیاز دارد طی یک هفته انجام پذیرفت و هرچند این سرعت انجام کار بر کیفیت تاثیر منفی می گذارد اما این اقدام را به فال نیک می گیریم و نشان می دهد چنانچه عزمی بر اتمام دیگر پروژه های نیمه تمام باشد، این کار در زمان کوتاه باقی مانده تا شروع فصل سرما، امکان پذیر است.

لذا پیشنهاد می شود،  جناب آقای دکتر یوسف  نوری پس از افتتاح پروژه ها، بازدیدی از پروژه های نیمه تمام نیز داشته باشند و ضمن بررسی موانع موجود دستور اتمام هرچه سریعتر این پروژه ها را صادر نمایند.

و در آخر نیز دو تقاضا از طرف مردم و جامعه فرهنگیان شهرستان دنا خدمتتان تقدیم می داریم :

۱-تنها سالن ورزشی که جهت ورزش های رزمی توسط دانش آموزان مورد استفاده قرار می گرفت و متعلق به آموزش و پرورش می باشد در زلزله آسب های جدی دیده است که علی رغم تشخیص اولیه کارشناسان نوسازی مدارس مبنی بر تخریبی بودن فضای موجود متاسفانه هیچ اقدام موثری تاکنون صورت نپذیرفته، و از آنجا که سرانه ورزشی شهرستان پایین تر از متوسط کشوری می باشد خواهشمند است جهت بازسازی فضای مذکور دستور لازم مبذول فرمایید.

۲- از تنها استخر موجود در شهرستان که متعلق به آموزش و پرورش می باشد، بازدید نموده و ضمن بررسی موانع موجود دستور تسریع در اجرای عملیات این پروژه را نیز مبذول فرمایید.

در پایان امیدواریم این سفر برای مردم شهرستان دنا پر خیر و برکت باشد و برای شما طول عمر باعزت از خداوند متعال خواستاریم.

گزارش: اردشیر کیانی، سردبیر تابش آنلاین

منبع: تابش آنلاین

منتشر شده در :2022/10/06 - 04:10|شناسه خبر: 80048 308 بازدید
گزارش خطا:

اخبار و سوژه های خبری خود را برای راه ملت ارسال کنید:

صفحه ارسال خبر - یادداشت

ایمیل گروه خبری راه ملت: [email protected]

تماس مستقیم : 09120139712

نظرات

ارسال نظر جدید

  • آخرین اخبار

آخرین اخبار استان

حمایت می کنیم


ساخت انواع وبسایت
بالای صفحه